The Third Man (1949)

Verenigd Koninkrijk
Film noir / Thriller

geregisseerd door Carol Reed
met Joseph Cotten, Orson Welles en Alida Valli

Holly Martins, schrijver van Westerns, arriveert in het na-oorlogse Wenen, dat door de geallieerde overwinnaars opgedeeld is in verschillende sectoren. Martins is daar heen gegaan op een uitnodiging van een oude schoolvriend, Harry Lime, die hem een baan heeft aangeboden. Eenmaal aangekomen blijkt echter, dat Lime recentelijk is omgekomen in een vreemd verkeersongeluk. Martins besluit alles op alles te zetten om er achter te komen, wat er echt met Harry Lime gebeurd is.

avatar van Brix
Vannacht weer eens gezien, op TV.
Wat is dit toch een pracht van een film, en wat zijn die zwart-wit beelden toch oogstrelende 'plaatjes' om van te smullen.
Ik zou zo een aantal stills van die film op groot formaat aan de muur willen hangen...

De eind scènes, in het riool, pakken mij altijd weer.

Waardering verhoogd (kan nog groeien)

simonvinkie schreef:
Beste Film-Noir ooit en bovendien ook een van de beste film ooit.!
En de 1e Film-Noir, die op Blu-ray is uitgebracht!

avatar van SnakeDoc
Eén van de betere Film Noir films die ik heb gezien. Ik moet nog altijd een beetje verliefd worden op dit genre, maar 'The Third Man' is een daar voor een goed begin.

Film heeft een prettige speelduur, weer een zeer aangename dame om 100 minuten naar te kijken en eigenlijk voldoende mysterie om geboeid te blijven.

Absoluut een lekker filmpje, al had het van mij af en toe iets vlotter gemogen! Binnenkort is wat meer films met dit genre kijken. Misschien dat ik de film dan nog meer kan waarderen.

avatar van dvdfreak123
Geen slecht film maar muziek irriteerde toch soms wel, film heeft niet anders of dialoog wat ik ook spijtig vind had mss toch wel iets meer in mogen zitten maar is zeker geen slechte film.

avatar van simonvinkie
Dogie_Hogan schreef:
En de 1e Film-Noir, die op Blu-ray is uitgebracht!

Een zeer goeie reden om maar eens zo een ding te kopen.

avatar van AGE-411
Film die de verwachtingen helemaal ingelost heeft.

De film is eigenlijk amper begonnen, of je vliegt er al in. Holly is al toe gekomen, en Harry is al verongelukt.

Moet het nog gezegt worden? De acteurs staan er, en hebben er duidelijk ook veel zin in. De acteerprestaties zijn zeer spontaan en overtuigend.

Het meest voorkomende minpunt (als ik de reacties hier na lees) is de muziek. De keuze is inderdaad niet echt evident. Maar ik moet zeggen dat de muziek er soms wel uit springt. In veel films uit die tijd is de muziek iets te bombastisch (denk aan de meeste hitchcock's) of te onopvallend. Hier legt ze goed de klemtoon op bepaalde benarde situaties.

Groot pluspunt is dat er ook relatief veel Duits gesproken wordt in de film door de bijrollen en figuranten. Niet echt evident in Hollywoodfilms uit die tijd, en het heeft hier wel een extra charme aan de film.

Het meest charmante is natuurlijk de omgeving. Met name het kapot geschoten Wenen als achtergrond (is dit echt in Wenen opgenomen?) en de tijd dat het verhaal zich af speelt: voornamelijk s'avonds en s'nachts. Dat zorgt voor de sfeervolle beelden, waarvoor deze film gekend en gelauwerd is.

Ik zit wel met wat vraagjes. Bepaalde dingen zijn niet echt duidelijk
- Wie heeft de oude butler vermoord? Waarom? Wat ging die eigenlijk zeggen?
- Waarom kwam Harry eigenlijk naar de Amerikaanse zone? Dacht hij echt dat Holly hem niet ging verraden?
- Wat is er dan gebeurt met zijn vrienden/handlangers? Ook opgepakt?
- Wie was nu eigenlijk de 3de man? Was dat Harry zelf, die die ene handlanger (die in de kist lag) naar de zijkant droeg? Waarom hebben ze die gedood?
- Blijft Holly in Wenen ofzo? Wat gebeurt er met de dame?

avatar van Brix
@ AGE-411: (Het meest charmante is natuurlijk de omgeving. Met name het kapot geschoten Wenen als achtergrond (is dit echt in Wenen opgenomen?)

ja, het grootste gedeelte wel (buitenopnamen) een aantal binnenopnamen zijn in de Engelse Shepperton studio's opgenomen.

Zie ook: The Third Man (1949) - Filming locations - imdb.com

avatar van The One Ring
Opvallend veel vragen die ik onbelangrijk zou noemen en waarop geen antwoord bestaat, maar bij deze toch wat antwoorden:

AGE-411 schreef:
Ik zit wel met wat vraagjes. Bepaalde dingen zijn niet echt duidelijk
- Wie heeft de oude butler vermoord? Waarom? Wat ging die eigenlijk zeggen?

Een handlanger van Harry Lyme, of anders de vrouw van de butler. Het doet er niet echt toe wie er precies verantwoordelijk is lijkt me, want het lijkt me duidelijk dat hij door iemand gedood is die niet wilde dat hij klertste. Wat hij wilde zeggen gaat mee in zijn graf. Is het belangrijk om meer te weten dan dat hij iets wilde zeggen dat verboden was?

Volgens mij was hij daar om weer even terug te gaan naar zijn vriendin, die hij mist. Hij verborg zich in de schaduw dus ik neem aan dat hij er niet op rekende Holly te tegen te komen.

- Wat is er dan gebeurt met zijn vrienden/handlangers? Ook opgepakt?

Waarschijnlijk wel, maar misschien wisten ze de dans te onspringen. Doet dit er toe?

Een makkelijke vraag: ja, Harry was de derde man.

- Blijft Holly in Wenen ofzo? Wat gebeurt er met de dame?

Een onmogelijk te beantwoorden vraag natuurlijk, omdat de film stopt voordat we hierop antwoord komen, al ben ik wel benieuwd waarom je dit belangrijk vindt?

Reinbo
Wat een lelijke poster ineens.

Dick2008
Ik vind de vragen inderdaad ook Mensen kijken toch wel heel scherp naar zo'n film valt me iedere keer op. Alleen waarom?

Het zwart-witte vind ik hier toch ook een pluspunt. Vanwege de schaduwen en gewoon het sfeertje van het na-oorlogse Wenen. Maar ik ben niet zo'n zwart-wit liefhebber.

Ik ben wel altijd een liefhebber geweest van oude muziek, daarom heb ik er weinig moeite mee. Enerzijds past het bij Wenen, anderszijds in 1949 was de muziek gewoon heel anders. Zo had je wat orkesten en zangers en zangeressen en klaar.

Ik zal de film, die tot nu toe tot mijn favorieten hoort in de nabije toekomst maar weer eens bekijken en dan laat ik wel een uitgebreider bericht achter.

Misschien aardig, als aanvulling:
Graham Greene schreef ' The third Man' oorspronkelijk meteen als een verhaal voor een film, en wel op verzoek van Alexander Corda.
De aanzet, dus een verhaal dat zich af zou spelen in Wenen, onder de bezetting van vier mogendheden, kwam ook van Korda.
Het werd eerst toch een boek, en later door Greene , in samenwerking met regisseur Carol Reed, omgewerkt tot filmscenario.

Greene geeft een interessant en uitvoerig verslag van de totstandkoming van boek en film, in zijn voorwoord bij het boek, dat ik hier nu voor mij heb liggen om te raadplegen.

Oorspronkleijk was de voornaam van hoofdpersonage Martins niet Holl(e)y, maar Rollo.
In het boek bleef dat ook zo, maar acteur Joseph Cotton was er fel op tegen om die naam ook voor de film te gebruiken.

Over het einde van het verhaal en dat van de film is er aardig wat discussie geweest tussen Greene en Reed.
Boek en film verschillen daarin van elkaar.
In het boek loopt Martins Anna, die hem aanvankelijk straal voorbij loopt, achterna, en gaan beiden een eind verderop gearmd samen verder.

Greene's uitleg neemt vijf en een halve pagina in beslag, maar zal voor de liefhebbers van de film zeker interessant zijn.

Ook niet oninteressant is het enthousiasme van Greene en Reed over de ontdekking van citerspeler Anton Karass, die voor de filmmuziek tekende.
Vaak bekritiseerd hier, maar voor mij persoonlijk zeer toepasselijk voor de Weense sfeer.

Dick2008
Dat einde zou ik dan liever hebben gehad, happy end, zo ben ik nou eenmaal. Maar dit "doet ze het doet ze niet" is een leuke afsluiting na de spannende rioolscène. Misschien toch wat Engelse humor als afsluiter ?

avatar van The One Ring
Brix schreef:

Ik ben zeer benieuwd, want het einde zoals het nu is levert een van de beste eindshots uit de geschiedenis van de film op, terwijl het einde van het boek out-of-character klinkt. Heeft Greene's voorkeureinde iets te maken met zijn katholieke achtergrond?

De muziek wordt hier inderdaad veel te veel bekritiseerd. Ik vind het ook erg sterk.

Reinbo schreef:
Wat een lelijke poster ineens.

Staat er alweer een tijd volgens mij, maar kan kloppen dat dit niet de originele / gangbare poster is (dan zou 'ie vervangen moeten worden).

Ik neem aan dat dit de originele poster is:
The Third Man movie posters at MovieGoods.com

Dat kan ik niet uit die gebrekkige informatie halen.
Sowieso is MovieposterDB geen betrouwbare site als het gaat om bewijs te vinden voor eerste uitgaves van posters bij films.
In bijna de helft van de gevallen lichten ze de verkeerde poster uit, vaak ook nog uit het verkeerde land of een dvd-hoes.

Het doorgaans betrouwbare IMPawards merkt deze poster als originele poster aan:
The Third Man Poster - Internet Movie Poster Awards Gallery - impawards.com
Lijkt me dan wel aannemelijk dat dat de originele is, aangezien de originele / primaire titel er ook op staat.

@Kappeuter
Britse poster voor Britse film, zeer aannemelijk.
Die huidige poster (26/2/11, 18:58 u.) is de 1e Amerikaanse poster, dus gaan voor de Engelse poster.

avatar van Brix
De poster die Dogie laat zien is de originele Amerikaanse poster.
De re-issue, uit 1956 is bijna hetzelfde, maar donkerder.

Die van kappeuter is de originele Britse (zie bij vergroting benedenrand links : printed in England, en rechts beneden: het logo van London films)

De Britse re-issue, uit de jaren '50 is anders van kleur, met meer oranje dan rood erin.

Bedankt Dogie en Brix!

kappeuter schreef:
Bedankt Dogie en Brix! Aangezien we altijd voor de originele poster uit het land van herkomst gaan, zal ik alsnog de originele Britse poster plaatsen.

*********************************************

The One Ring schreef:

The One Ring schreef:

De 'Harry Lime Theme' titelsong door Anton Karas was in de jaren 50 - 70 zeer regelmatig te horen in Avro's Arbeids-vitaminen op de radio (Decca). O.a populair in NL dus (11 weken op #1 in 1950). Kende uit mijn jeugd deze titelsong al door en door en zag in tienertijd The Third Man pas op tv (en kon toen de link maken). En de eerste full-colour beelden op tv van Anton Karas waren ook weer zo'n kippevel-moment.
Begrijp de huidige kritiek op de filmmuziek van Anton Karas met zijn zither totaal niet. Een typisch Oostenrijks instrument in film over Oostenrijk (Wenen). Historisch correct.
Anton Karas in de UK (extra op de Criterion Blu-ray release):

Maar misschien spreekt deze remake van de titelmuziek in dit decennium meer aan.

PS
Geweldig, de 78-toerenplaat van de titelsong:

avatar van Rosicky
Op één dag twee absolute noir klassiekers kijken, het was misschien nét wat te veel van het goede. Double Indemnity, die ik vlak voor 'the Third Man' keek, vond ik vele malen beter. Deze prent is zeker niet slecht, in tegendeel, maar hij wist me veel minder te raken.

Wat The Third Man goed maakt is het mysterie. Welles krijgen we pas erg laat in de film te zien, en zijn introductie is een werkelijk briljant opgezette scene. Chapeau. Sowieso is de hele vertolking van Welles fantastisch te noemen. Het vernielde Wenen is tevens een erg geschikt decor. Dat in combinatie met overall goed acteerwerk en een schitterende finale maken van The Third Man wel degelijk een klassieker.

Toch had ik er meer van verwacht. Ik begrijp dat er mensen zijn die de sitarmuziek mooi vinden passen bij de film, ik absoluut niet. Om de een of andere reden vond ik het lijken op de themamuziek van Spongebob, dat kan niet de bedoeling zijn. Daarnaast is het plot wat dunnetjes en voorspelbaar. Er zaten zelfs wat saaie momenten in.

The Third Man is een erg goede film-noir, ontegenzeggelijk. Het is echter niet het meesterwerk waarop ik had gehoopt.

avatar van Karl van H.
Nja, de tand des tijds heeft deze film niet helemaal doorstaan, want op de eerste plaats is The Third Man vooral behoorlijk saai. Ik heb deze film maar met moeite uitgezeten: spanning is totaal afwezig (zoals Onderhond in zijn recensie al aangaf wordt elke twist op voorhand al aangekondigd), het hoofdlijn van het plot is behoorlijk oninteressant, de zijlijn met Anna is ronduit vervelend... Alleen de mooie plaatjes redden deze film nog - het gespeel met schaduwen is vaak erg goed gedaan -, meer heeft The Third Man tegenwoordig niet meer te bieden - voor mij niet althans. Jammer.

Karl van H. schreef:
meer heeft The Third Man tegenwoordig niet meer te bieden

Waar slaat dat op.

Als je nou zoiets schrijft als "deze film heeft mij niet meer te bieden ..."

avatar van Karl van H.
Vooruit, Dick2008, ik heb het speciaal voor jou aangepast. Overigens is deze film ook niet meer van deze tijd. Dat hoeft niet per se een minpunt te zijn, maar in dit geval wel. 't Is gewoon een saaie film

Dick2008
Nou speciaal voor mij hoeft het niet. Maar bedankt dat je het hebt aangepast dus wat mij betreft kunnen we het hierbij laten.

The Third Man is zo'n film die meteen opvalt door zijn fantastische elementen, maar gek genoeg niet direct aanslaat als geheel.

Zo is de fotografie, waarbij de camera geregeld ietwat gekanteld wordt voor unheimisch effect, bij vlagen prachtig; zijn de sets (zeker in combinatie met het camerawerk) fenomenaal (een duidelijke inspiratie voor The Good German en Sin City), zijn de dialogen scherp en, hoewel het even wennen is, werkt de zither-score verrassend goed en geeft het 't geheel een eigen smoel.

Maar hoewel het verhaal blijft boeien, grijpt het je niet direct naar de keel en wekken de karakters nergens enige emotie op bij de kijker. Ondanks enkele aardige plotwendingen en leuke stijltrucs (waar de film duidelijk zijn annalen in de filmgeschiedenis mee verdient heeft), sommigen ook weer van het ah-hier-komt-het-cliché-vandaan soort, is The Third Man dan ook niet direct een meeslepende film.

Dit neemt niet weg dat het niet genietbaar is - alle eerder genoemde pluspunten zorgen voor een fijne filmervaring die duidelijk aan de wieg heeft gestaan van wat we tegenwoordig herkennen als filmnoir. Bovenal een lesje in filmmaken, dus.

Driello
Ik snap de kritiek niet die met name gericht is op het gebrek aan inleving en de gedateerdheid.
Er is zo weinig dat niet klopt aan deze film. Het plot is wellicht een beetje voorspelbaar, maar ook gefundeerd en prima doordacht (wat je dan weer gedateerd kunt noemen, want tegenwoordig wordt een plot zo ontzettend onvoorspelbaar gemaakt dat het bijna lachwekkend onwaarschijnlijk wordt). Het acteerwerk is verzorgd (zeker in vergelijking met vele films uit die periode en later) en hetzelfde geldt vor de decors, het camerawerk enz. Gebrek aan inleving dan. Ik kon me prima inleven met de hoofdpersoon, Holly. Arriveert in Wenen, verwacht daar zijn vriend te treffen en vanaf dat moment looptalles anders. Vervolgens wordt hij nog verliefd en wordt die liefde niet beantword en dat brengt hem in een nare positie. Hij tracht steeds het goede te doen op alle vlakken en slaat daarmee de plank mis. De gevoelens die dat dan oproept worden door de hoofdpersoon prima vertolkt.

avatar van yeyo
Wat me vooral zal bijblijven van The Third Man, is de prachtige cinematografie: een grensverleggend gebruik van cameraposities, omkadering en deep focus shots. De nachtelijke locaties zijn prachtig in beeld gebracht en vooral op vlak van compositie indrukwekkend. Naar het einde toe kent de film een paar enorm stijlvolle silhouette-shots in de diepte. Ook de editing is zeer vlot en soepel.

Het mysterie heeft een goede opbouw, al is het bij momenten een tikkeltje voorspelbaar. De acteerprestaties zijn goed, de dialogen scherpzinnig en de romance is zoals Driello aangeeft zeker naturel. In oude misdaadfilms draaien protagonisten als Bogart de vrouwtjes soms net iets té gemakkelijk om hun vingers. Het is daarom verfrissend een held met minder geluk in de liefde te zien.

Ik vind het altijd nogal stupide om te vitten over details bij dit soort gevestigde meesterwerken, maar de muziek stak me bij momenten toch ook tegen. Het mag bij de couleur locale bijdragen, maar dat vind ik toch slechts een een half argument. De score is bij momenten zo nadrukkelijk aanwezig en klinkt veel te vrolijk / upbeat voor bepaalde tragische of spannende scènes. Neem bv. de openingsscène (met de begrafenis) of de achtervolging door de beschuldiging van het kind: die scènes krijgen toch gewoon iets ridicuuls door de muziek?

Dick2008
Deze film heb ik al diverse keren bekeken, maar ja zit wel iedere keer een aantal jaren tussen. Toen ik me ruim twee jaar geleden op MovieMeter inschreef ben ik gelijk aan het stemmen gegaan en ja je vult een top 10 in en heb deze film op de derde plaats gezet. Ik heb deze film gisteren weer eens bekeken en dan zie je dat je toch weer de fout ingaat. Geen teleurstelling overigens want ik heb al heel veel films intussen herbekeken want ik wil wel een goed beeld voor mezelf hebben. Maar de film zit niet meer in mijn top 10 en niet eens meer tussen mijn favorieten.

Gemakshalve deel ik de film dan maar in 3 delen. Het "eerste half uur" is 3.0, het tweede 4.0 en het derde 5.0.
Het eerste deel kent enorm veel dialogen, personen die worden voorgesteld. Ik kan begrijpen dat sommige mensen daar wel op afknappen. Een beetje verwarrend soms, al is de informatie vaak nou ook niet zo heel belangrijk voor het eigenlijke verhaal. Het tweede deel wordt het mysterie ontrafeld waardoor de film al een heel stuk "beter" wordt maar ook niet altijd. Het laatste deel is werkelijk het allersterkste van de hele film, zo sterk vaak, dat je dat gedeelte het best blijft herinneren. Dat begint al met de scène in het prater en dan op gegeven moment de beroemde lange scène wat allemaal prachtig in beeld wordt gebracht, al duurt de allerlaatste scène van de film mij toch weer iets te lang. Vooral het eerste deel gaat wel een rol spelen bij mijn beoordeling. Moeilijk hoor dat stemmen, maar ik zet hem als geheel dan maar op 4.0. (dit was 5.0).

Goed spel van Joseph Cotten, met wie ik al meteen aan het begin van film meeleefde. Ook Alida Valli als Anna en Trevor Howard als Majoor Calloway ziijn goed. Orson Welles vind ik zelf wat minder, al is zijn aandeel in de film nou ook niet echt supergroot. Ik meen dat ik de vorige keer dat ik de film zag nog wel enige medelijden met hem had. Maar nu ik de conversatie in het reuzenrad nog eens heb gevolgd vind ik het maar een onsympathiek personage, een slecht mens gewoon.
Kleinere rolletjes van de "Weense inwoners" worden grappig neergezet. Vooral Paul Hörbiger als de conciërge en Hedwig Bleibtreu als Anna's "medebewoonster" zijn leuk met hun Duits. Veel mooie kleine details in deze film en ik heb eigenlijk de gehele film wel een zekere spanning gevoeld.
Tot slot de muziek. Zelf vind ik het Harry Lime theme wel een mooi nummer, maar niet alle intermezzo's zijn even geslaagd merk ik nu en ik kan dan ook wel begrijpen dat mensen zich daar aan kunnen ergeren. Zelf had ik er niet veel last van omdat het maar korte stukjes zijn.
4.0.

TMP
Mijn eerste film-noir. Toch een tegenvaller. Het ziet er prima uit, zeker voor die tijd, maar het verhaal deed me weinig. Het begon erg goed, maar na de plotwending vond ik er niet al te veel meer aan en duurde de film wat mij betreft wat lang. De scenes in het riool waren bijvoorbeeld wel uitstekend in beeld gebracht. Het acteerwerk was in orde, zonder dat iemand er echt bovenuit stak.
De muziek deed voor mij toch wel enigzins afbreuk aan de film op bepaalde momenten, omdat deze niet altijd even goed bij de betreffende scene leek te passen.
Al met al een redelijke eerste kennismaking met het genre, ik ga er zeker nog een paar kijken.

avatar van wwelover
Sterke film-noir. Een erg interessant verhaal dat tot het eind spannend is. Zeker voor die tijd was het natuurlijk een behoorlijk sterk verhaal. En natuurlijk is de sfeer erg goed. Het is niet de allerbeste film-noir, maar komt zeker hoog in het lijstje film-noirs die ik heb gezien. Het is volgens mij ook een beetje een uitschieten tussen de rest van de films van de regisseur. De film moet het ook hebben van de geweldige cast. Sowieso is Cotten erg sterk, maar Orson Welles steelt voor mij weer de show. Misschien niet de makkelijkste man om mee te werken maar wel één van de beste acteurs die ik ken.

De rioolscenes waren overigens echt geniaal. Zowel bedacht als uitgewerkt. Heel goed de spanningsopbouw in beeld gebracht.