The Third Man (1949)

Verenigd Koninkrijk
Film noir / Thriller

geregisseerd door Carol Reed
met Joseph Cotten, Orson Welles en Alida Valli

Holly Martins, schrijver van Westerns, arriveert in het na-oorlogse Wenen, dat door de geallieerde overwinnaars opgedeeld is in verschillende sectoren. Martins is daar heen gegaan op een uitnodiging van een oude schoolvriend, Harry Lime, die hem een baan heeft aangeboden. Eenmaal aangekomen blijkt echter, dat Lime recentelijk is omgekomen in een vreemd verkeersongeluk. Martins besluit alles op alles te zetten om er achter te komen, wat er echt met Harry Lime gebeurd is.

Dustyfan
Aardige film naar het boek dat verplichte kost was op de Engelse literatuurlijst vroeger.
Erg irritant vind ik de muziek, dat gepingel past niet bij de sfeer van de film, maar is meer iets voor een fout Grieks restaurantje...

FisherKing
Idd dat irritante gepingel brengt de hele film om zeep.
Wellicht wel leuk in 1949. er zitten fantastische shots in. Maar dat irri gepingel.

Zelden gehad dat de muziek mij zo ontzettend irriteerde. De spannende scenes werden daardoor onbedoeld slapstick. (ondanks erg goed spel, en ik wil de jas hebben die Major Calloway heeft )

Ik verlaag naar 4*

Raaaarrrrr.

FisherKing
Wat? Dat muziekje ? (ik ben waarschijnlijk te muziek-gevoelig geworden, kon door dat continue monotone dreuntje, dat helemaal niet paste in spannende situaties (ondanks poging tot andere thema's van de componist), af en toe lachtstuipen niet onderdrukken. )

neo (crew)
Grieks muziekje voor in een restaurant? Het ene thema is notabene gespeeld door de zither, wat een Oostenrijks instrument is, hier bedoeld om Wenen authentieker te maken.En het andere thema is een Weense waltz.Ik zie niet in wat daar Grieks aan zou moeten klinken...

Dustyfan
Ik zei toch ook: "een fout Grieks restaurantje"

De muziek op zich vind ik niet slecht, maar ik vond het niet bij deze film passen. Spannende scenes kregen hierdoor iets hilarisch, wat vast de bedoeling niet is geweest.

neo schreef:

Dat is bij mij niet gelukt dan.
Die irritante zither (ben blijkbaar getraumatiseerd tijdens vakantie in Oostenrijk toen ik nog jong was) heb ik nooit in Wenen gehoord. (wel in de meer toeristische oorden in den Oostenrijkse binnenlanden)

De beelden waren wel mooi, hoor!

neo (crew)
Vreemd want Karas heel veel jaren terug gezegd
dat hij dit veel tegenkwam in zijn omgeving.Hij
werd geboren in Wenen en woonde daar een groot deel van zijn leven.Tijden veranderen blijkbaar Maar goed het was dus een Oostenrijks instrument en Wenen hoort daar ook bij.

Een antiek instrument dus

avatar van Toon1
Hier staan nogal weinig berichten voor zo'n topfilm!! Mooi verhaal, goede acteerprestaties, uitstekende muziek en prachtige beelden. Wat wens je nog meer? 5/5

te bestellen voor tien euro bij bol.com.

Bedankt voor de tip. Meteen gedaan!
Ik heb deze film al in geen twintig jaar gezien, maar dat deuntje spookt nog geregeld door mijn hoofd. Die macabere sfeer, scenes in het Prater.
Fijn dat hij nu te koop is.
Komt in December, dan zal ik hem nog eens scoren.

je kan hem beter bij ro-disc kopen. daar is ie 6,99. zag ik later pas, heb hem ook bij bol.com.

Is dat met NL subs?

NIGHTWOLF_ONE schreef:
Is dat met NL subs?

Die van mij is helemaal zonder subs. Je moet echt geconcentreerd luisteren, met het meeste in het Engels, maar ook af en toe een stukje Oostenrijks/Duits.

Oostenrijks/Duits wordt een probleem denk ik

Maar het moet maar, zo lang er nog geen NL release is.

Het Duits is niet bedoeld om verstaan te worden. Het doet eigenlijk wat af aan het mysterie en aan de desorientatie als je het Duits onbedoeld wel verstaat.

Een film die begint en eindigt met de begrafenis

Ik had hoge verwachtingen, en die zijn tot zekere mate bevredigd De film is bij momenten verduiveld grappig de voordracht van Martins over "literatuur", waarbij het publiek druppelsgewijs de zaal verlaat

En er is de scène op het reuzenrad, "Would it disturb you if one of those little dots suddenly stopped?". , dat is op de valreep dé scène die ik in 2005 mocht zien

avatar van JB.
JB.
Dat Martins werd geintroduceerd als beste vriend van Lime vond later ik op z'n zachts gezegd vreemd. Lime vertrouwde Martins niet, dat werd wel duidelijk toen hij voor hem wegrende.
Verder viel me op dat deze film een enorm tempo heeft. Heb echt genoten van de acteurs, de beroemde schaduwen, muziek en de humor in de film.

avatar van feanaro surion
Geweldige film, het beste akteerwerk en de beste cinematografie die ik in tijden heb mogen aanschouwen. Iedereen acteerd geweldig! Ook leuk om Bernard Lee te herkennen. De scene in het riool is verschrikkelijk spannend. 4.5 sterren!

avatar van De GeuS
Goed geacteerd, maar vooral een erg sfeervol en mooi gefilmd Wenen. Veel mooie closeups en mysterieuze beelden. Verder sprak zoals de hierboven reeds vermeld de realistische taalbarriere me erg aan. Ees niet allerlei figuren met rare engelse accenten. Een dik verdiende 3,5*

cinematografisch misschien wel de beste film ooit. verbluffend gewerkt met schaduwen, prachtig gebruik van kleur (ondanks dat het een zwart-wit film is), prachtige cameravoering.
verder is deze film ook prima. Goede acteurs. Cotton vond ik al prima in Hitchcock’s Shadow of a Doubt, maar ook hier was ie prima op dreef. Welles is naast een geweldig regisseur ook een erg charismatische acteur en dat bewijst ie hier weer. Howard en Valli waren ook prima. Ponter en Breuer als ‘vrienden’ van Harry waren ook erg goed. Lekker creepy, zoals in een goede Hitchcock film .
De plot zit goed in elkaar. Prima thriller, die spannend en boeiend is. Verrassende plottwist, ware het niet dat ie doodleuk wordt prijsgegeven op de achterkant van de dvdhoes. De achtervolging in het riool was geweldig. Nog nooit zo mooi iets in beeld gebracht zien worden. Ook het laatste shot was schitterend (van Cotten die voorbij gelopen wordt door Valli op de begraafplaats).

4,5 sterren.

avatar van gemaster
Pracht van een film, die echter niet feilloos is. De muziek is een irritatiepunt en de plot had misschien iets verrassender in elkaar kunnen steken. Maar dit zijn kleine minpuntjes die mijn kijkplezier zeker niet konden vergallen. Het lang weglaten van het hoofdpersonage zodat er een mythisch figuur wordt gecreeerd werd erg goed uitgewerkt. In Apocalypse Now werd dat nog beter gedaan, maar dat is dan ook 1 van de beste films allertijden, een categorie waarin The Third Man helaas net niet in valt.

avatar van martlybra
je kunt hem gratis bekijken op: http://tesla.liketelevision.com/

5*, moet ik er iets aan toevoegen? Fenomenale film!

avatar van tom1980
Eindelijk is deze film op DVD met nederlandse ondertitels leverbaar.

avatar van boerenpummel
Vreemd dat iedereen zich zo stoort aan de muziek.
Ik vond het juist erg goed bij de film passen.
Acteerwerk, sfeer, beelden, muziek, plot en camerawerk het is allemaal dik in orde in deze geweldige film-noir.

avatar van BASWAS
Zoals Cervantes de draak steekt met ridderromans in zijn Don Quichot, zo steekt Greene de draak met cowboyfilms in zijn scenario van The Third Man.
Op de dubbele DVD van de film met Nederlandse ondertiteling die ik pas kocht zit als extra de prachtige documentaire Shadowing the third man (1uur 30 min.) met allerlei wetenswaardigheden over de prachtfilm van Carol Reed. Na zoveel jaren staat dit meesterwek nog steeds overeind als een reuzenrad in een pretpark door veel subtiele en functionele details. Bijvoorbeeld de citermuziek die met het Harry Lime thema aangeeft als de aanvankelijk onzichtbare Lime in de buurt is.

De link met cowboyfilms ontgaat me even. Wie is dan de cowboy? Cotten of Welles?

avatar van BASWAS
Een dialoogzin in The Third Man: "It's a story about a man who hunted down a sheriff who was victimizing his best friend..."

Het thema van de Goede, de Slechte en het Meisje komt naast andere genres ook vaak in allerlei westerns voor. Holly Martins is een schrijver van cowboyboeken. In de documentaire Shadowing the third man wordt specifiek verwezen naar de schietpartij in de ondergrondse riolen van Wenen als voorbeeld van het steken van de draak met duels in cowboyfilms.

Vraag me trouwens af in hoeverre Serge Leone in Once upon a time in the west het idee, om een steeds terugkerend muziekthema te gebruiken, heeft ontleend aan de film van Reed en het Harry Lime thema van de Weense citerspeler Karas.