The Third Man (1949)

Verenigd Koninkrijk
Film noir / Thriller

geregisseerd door Carol Reed
met Joseph Cotten, Orson Welles en Alida Valli

Holly Martins, schrijver van Westerns, arriveert in het na-oorlogse Wenen, dat door de geallieerde overwinnaars opgedeeld is in verschillende sectoren. Martins is daar heen gegaan op een uitnodiging van een oude schoolvriend, Harry Lime, die hem een baan heeft aangeboden. Eenmaal aangekomen blijkt echter, dat Lime recentelijk is omgekomen in een vreemd verkeersongeluk. Martins besluit alles op alles te zetten om er achter te komen, wat er echt met Harry Lime gebeurd is.

Bijzonder stijlvolle film, veel op mooie locaties opgenomen scenes en de acteerprestaties zijn heel goed.
Op zich een verhaal met veel standaard thriller ingredienten, maar zo mooi uitgewerkt dat er veel te genieten is.
Ik vind deze film ook wel wat Hitchcock elementen hebben.

avatar van aburefan
ben het helemaal eens met kappeuter

avatar van narva77
Wederom vond ik em erg goed, beetje oud wel, maar hij bleef spannend!
Ik zat ook te zappen tussen "The Third Man" en "The Birds".

Ik heb hem gister ook gezien, maar spijtig genoeg was ik zooooooo ontettend moe van de halve nacht die ik gedraaid had en de hele dag werken dat ik om een uur of half 2 in slaap ben gevallen
Ik baal dr wel zo van!!!!
Ik ben overigens wel blij dat ik The Birds nog maar even heb opgenomen, want die heb ik al eens eerder gezien alleen dan zonder einde (stond destijds niet op tape...hopelijk nu wel)
Hopen dat The Third man binnenkort weer eens op tv komt, want ik vond hem wel heel erg goed, maar ja.. als ik nog niet wakker kan blijven ondanks dat ik mezelf de hele tijd probeerde wakker te houden (steeds overeind gaan zitten, dan weer liggen, zo nu en dan staan, mezelf wakker proberen te slaan) dan moet ik wel extreem moe zijn geweest...
Maar ik geef hem in ieder geval nu 4 sterren...

avatar van aburefan
zit nog steeds te twijfelen om em 4 sterren te geven of 3.5, aan de ene kant is het gewoon ontzettend stijlvol gefilmd (en helemaal voor die tijd) en erg goed geacteerd (vooral Alida Valli verraste me) maar aan de andere kant kon het verhaal en de plotwendingen enzo me niet genoeg boeien, hmmm

neo (crew)
was wel erg goed.mooie locaties,goed acteerwerk ,maar de plot kom me niet de hele tijd boeien.daarnaast was de muziek een verademing om naar te luisteren.4 sterren

avatar van Jordy
ja ben het eens met de meeste mensen hierboven

mooi gefilmd (al stond die camera iets te vaak quasi-kunstzinnig schuin), leuke gebruik van muziek, mooi sfeertje.. 4 sterren

Een aardige film
Minpunt was de achtergrondmuziek

Henk, een aardige film is op MovieMeter meer dan 2 sterren waard.

avatar van narva77
Wou het net zeggen...

Dat shot van Orson Welles in het deurgat maakt heel veel goed.
Net als het "enorme-schaduw-shot".

Was een ietsie ontgoocheld eigenlijk, had er meer van verwacht.

toch :
**** 4 op 5 ****

Tony

avatar van Goodfella
(al stond die camera iets te vaak quasi-kunstzinnig schuin)

Dat vond ik juist een heel groot +punt! Verder vond ik de film ook erg goed. PRACHTIG gefilmd, goed geacteerd en een aardig verhaal, waarin helaas échte plotwendingen ontbreken...

tovenaar
Eens met Goodfella.

Geweldig gevoel voor 'cinematography' in The Third Man. Ze hebben er ook niet voor niets een Oscar mee verdiend. Mooie shots vooral in 'the underground'. Rook doet het altijd goed in zwart-wit-films.

avatar van jay73
Een film die goed blijft en misschien wel steeds beter wordt. Wellicht een toekomstige toptien-kandidaat!

geweldige schaduwen inderdaad: de man met de balonnen, in de deurpoort, in het riool... de laatste scene in de laan is ook erg mooi gefilmd! 4*

avatar van Stephan
Meesterwerk. Grappig te zien hoe de scène op het station (als Anna wordt afgezet) vrijwel een kopie is van Brief Encounter. Maar ja... Reed was dan ook assistent bij Lean.
Orson Welles steelt absoluut de show. Zijn glimlach in het portiek overtreft veruit die van de Mona Lisa.

Mooi dat je van gedachten bent veranderd Stephan.
De beelden in The Third Man zijn zo geniaal en van uitzonderlijke schoonheid dat er nog verscheidene paraat op mijn netvlies staan. Het 'fotografische geheugen' helpt daarbij, zeker.

avatar van Stephan
Klopt. Ik heb de film gisteren binnengekregen op DVD samen met Citizen Kane. Ik had the third man al wel eens op de tv gezien uiteraard, maar na gisteren zie ik ineens een stuk beter

avatar van Sjan
Ik ben onder de indruk van deze film. Ik heb het boek ooit gelezen voor Engels en vond dat al erg goed, de film blijft vrij dicht bij het boek en bouwt de spanning erg goed op. De nodige humor en prima acteerwerk maken dit tot een spannende en leuke film om naar te kijken. 4*

avatar van BoordAppel
Prachtige beelden, goed acteerwerk, mooi verhaal, goede film. Wel een beetje jammer van die muziek anders had ik een 4,5 gegeven.

Mza
BoordAppel schreef:

Wel een beetje jammer van die muziek anders had ik een 4,5 gegeven.

De muziek vind ik juist erg goed. Het geeft zo een heel eigen en unieke sfeer aan de film die er, in mijn ogen, erg goed bij past.

avatar van De Knip
Aardige film, maar de verhaallijn heeft me niet echt gegrepen, ietwat voorspelbaar. Destijds waarschijnlijk een topfilm - ook qua verhaal -, maar moet hem nu beoordelen. De irritante muziekriddle en het doorzichtige plot zijn minpunten. Het einde en de filmstijl zijn pluspuntjes.
Omdat ik het verhaal niet echt super vind, kom ik niet verder dan:

***

De Knip schreef:

Rare opmerking. Nog steeds een topfilm. Staat terecht in onze top 250.

avatar van Macmanus
Welke oliebol (om het netjes te houden) heeft het verhaaltje op de achterkant van de DVD geschreven
verklapt meteen dat Harry Lime helemaal niet dood is .

Maar nu over de film.
Spannend verhaal met een klein minpunt ik vond de manier hoe Holly Martins er achter kwam dat Harry Lime niet dood was wat lullig, hij loopt over straat en kijkt naar een kat en daar staat die opeens.
Maar de rest van de film vond ik wel erg sterk met een erg mooie en spannende laatste 10 minuten en prachtig geacteerde scène in de draaimolen.
Het scheve camerawerk viel me gelukkig mee, maar was het alleen voor de leuk of zat er ook nog een idee achter?

4 sterren.

avatar van Wolkenmeter
Macmanus schreef:

Dat vond ik net de sterkste scène. Eerder in de film werd gezegd dat de kat zich alleen maar door Harry Lime laat aanraken. Het is de kat die verraadt waar Harry is, en dan volgt natuurlijk die ontvergetelijke glimlach Harry wanneer het licht vanuit een raam aan de overkant op hem valt.

avatar van BoordAppel
Harry wil eigenlijk toch ook dat Martins weet dat hij nog leeft?

avatar van Wolkenmeter
BoordAppel schreef:

Harry wil eigenlijk toch ook dat Martins weet dat hij nog leeft?

Inderdaad, hij wilde Martins betrekken bij zijn illegaal handeltje. Maar als hij toen al door Martins wilde ontdekt worden, was hij waarschijnlijk niet van hem weggelopen.

avatar van Macmanus
Het kan best zo zijn dat de kat alleen door hem wil worden aangeraakt, maar dat maakt de scène er niet beter op. Lime is dronken en staat een beetje te lallen naar een kat en dan heel toevallig gaat een licht aan en ziet hij net Harry Lime staan. Waardoor het hele verhaal net die draai krijgt die het nodig had, anders was hij (Holly Martins) naar huis gegaan met het vliegtuig en was het allemaal goed afgelopen voor Lime.

Ik heb het boek gelezen en ik kan binnenkort ook de film zien. Lijkt me heel goed.
Orson Welles is goed en van Carol Reed heb ik nog niets gezien.

Wie aan The Third Man denkt, denkt aan Orson Welles en aan Wenen. Toch had de film het bijna zonder deze twee moeten doen, was het niet dat Carol Reed bij het maken van The Third Man niet heeft toegegeven aan de wensen van David O. Selznick, die Noel Coward wilde casten i.p.v. Orson Welles. Ook stond Reed erop dat de film geheel op locatie gefilmd zou worden (met uitzondering van de scènes in het riool). Aan de andere kant: Selznick was wel verantwoordelijk voor het casten van Joseph Cotten, die als Holly Martins een van zijn meest memorabele rollen uit zijn carrière neerzet.

Het is niet moeilijk om The Third Man positief te bekritiseren. Er zijn zoveel dingen die de film goed maken, te beginnen met de adembenemende cinematografie van Robert Krasker. Bovendien behoort de muziek van Anton Karas tot de beste uit de filmgeschiedenis. Er zijn weinig films waarin de muziek en het beeld zo goed met elkaar versmelten als in The Third Man.

De film bestaat eigenlijk uit twee delen: het gedeelte voor de introductie van Orson Welles, en het gedeelte erna. Het eerste gedeelte draait voornamelijk om het mysterie rondom de merkwaardige dood van Harry Lime; in het tweede gedeelte daarentegen, verandert de film in een suspense/thriller. Door deze effectieve afwisseling blijft de film gedurende de hele speelduur interessant.

(Volgens mij geloofde Welles erin dat door een zo'n lang mogelijk gerekte afwezigheid van de hoofdpersoon een soort spanning gevormd kon worden die alleen bereikt kon worden als de hoofdpersoon juist niet getoond werd (het suggestieve maakt vaak meer indruk als het expliciete). Dit was, denk ik, ook een van de redenen waarom Welles Hearts of Darkness wilde verfilmen: schitteren door (langgerekte) afwezigheid en hierdoor een mythe vormen. Gelukkig wist hij aan de verwachtingen te voldoen en maakte hij van Harry Lime wat mij betreft de ultieme schurk.)

Een ander groot pluspunt waarin de film zich onderscheidt van zoveel andere films, is de hoge mate van realisme. Neem bijvoorbeeld de taalbarrière: een andere, willekeurige regisseur had waarschijnlijk gekozen voor Engelse acteurs met een nep-accent om het zo toch duidelijk te houden voor het Engelstalige publiek, maar Reed niet.

Opmerkelijk is ook de rol van Orson Welles, die de toch al uitstekende film door zijn kleine rol toch nog naar een hoger niveau weet te tillen. Niet in de laatste plaats vanwege zijn geniale speech in het reuzenrad.

"There are no small parts, only small actors", zei Ginger Rogers ooit eens (of was het iemand anders?). Dit wordt eens te meer bevestigd door de rol van Welles in The Third Man.