The Third Man (1949)

Verenigd Koninkrijk
Film noir / Thriller

geregisseerd door Carol Reed
met Joseph Cotten, Orson Welles en Alida Valli

Holly Martins, schrijver van Westerns, arriveert in het na-oorlogse Wenen, dat door de geallieerde overwinnaars opgedeeld is in verschillende sectoren. Martins is daar heen gegaan op een uitnodiging van een oude schoolvriend, Harry Lime, die hem een baan heeft aangeboden. Eenmaal aangekomen blijkt echter, dat Lime recentelijk is omgekomen in een vreemd verkeersongeluk. Martins besluit alles op alles te zetten om er achter te komen, wat er echt met Harry Lime gebeurd is.

Bijzonder stijlvolle film, veel op mooie locaties opgenomen scenes en de acteerprestaties zijn heel goed.
Op zich een verhaal met veel standaard thriller ingredienten, maar zo mooi uitgewerkt dat er veel te genieten is.
Ik vind deze film ook wel wat Hitchcock elementen hebben.

avatar van Knisper
Inderdaad een hele sfeervolle film dit. Hij begint vooral heel sterk met een spannend verhaal en interessante personages. Zeker vergeleken met de meeste Amerikaanse film noirs was dit een verademing. Niet elke zin hoefde hier een grappige opmerking te bevatten. Helaas wordt de film naar het einde toe wat langdradiger, waardoor ik het op een 3,5* houd.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nogal oneens met bovenstaand commentaar.

Ik had juist moeite met het begin van de film. Ik kon er nauwelijks iets mee.

Maar na een half uur ging dat draaien en ging ik de film steeds meer waarderen. De muziek was lekker dwars en gaf de film vaak een maf, bijna anarchistisch sfeertje. Ook veel shots die zich niet erg aan toen geldende regels hielden versterken dat gevoel. Een film die zowel uit Hollywood citeert en er opzichtig de draak mee steekt. Vol met komsche momenten. In veel opzichten nog meer een komische film dan het grootste deel van de Amerikaanse noirs. Steekt ook de draak met de tijd waarin het zich afspeelt (en waarin de film uitkwam):

"I'm sorry, Miss, it's orders. We can't go against the protocol."
" I don't even know what protocol means."
" Neither do I, Miss. "

Verder geweldig gefilmd met ongelofelijk fraai gebruik van licht en schaduw.

Voorlopig zet ik door dat eerste half uur wat laag in, maar als een herziening me anders tegen dat stuk aan doet kijken verhoog ik nog wel. Al blijf ik waarschijnlijk Odd Man Out altijd wel beter vinden.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Met The Third Man een engelse thriller uit het jaar 1949 (bijna 60 jaar oud al) blijkt maar weer eens dat kwaliteit tijdloos is. Als ik aan deze film terugdenk moet ik gelijk denken aan de werkelijk prachtige sfeervolle zwart/wit beelden. De schaduwen, de donkere hoekjes, de stapels puin van een Wenen in opbouw na WO2 het zorgt voor de perfecte sfeer van mysterie en spanning, precies wat een thriller nodig heeft.

Deze film kent een duidelijke tweedeling waarin het eerste deel vooral in dienst staat van het mysterie en de zoektocht na de omstandigheden waarin Harry Lime gestorven is. Zo halverwege neemt de film een sterke wending waarna vooral de thriller-elementen op de voorgrond komen en dat uiteindelijk uitkomt bij de climax in het riool (een shoot-out die makkelijk kan wedijveren met die uit enkele van mijn favoriete westerns). Deze manier van opbouw zorgt voor een mooie evenwichtige film met voldoende ruimte voor karakterontwikkeling en genoeg vaart om de kijker aan het scherm geplakt te houden. En over karakterontwikkeling gesproken, wat een geweldige cast heeft deze film bovendien. Harry Lime is meer dan terecht een legendarische schurk geworden.

O, ja en dan hebben we het hier nogal vaak besproken "muziekje". Moet zeggen dat ik bij het begin van The Third Man toch lichtelijk verbaast was. Het kan dan wel een mooi traditioneel oosterijks instrument zijn, ik moest in eerste instantie ook aan de sir-taki denken Vreemde is dat na en tijdje de lichtelijke verbazing verdwijnt en dat het merkwaardige muziekje gewoon bij de film gaat horen. Kan niet zeggen dat ik het lelijk of echt mooi vind maar het geeft de film hoe dan ook wel een eigen karakter mee (spanning met toch een vleugje lichtheid en humor).

Ik ga voor een goede 4* voor een mooie, sterke en bovendien spannende film. En jongens wat is dat eindshot op het kerkhof wanneer mejuffrouw Schmidt ijskoud Martins voorbijloopt mooi he!?

avatar van maxcomthrilla
The Third Man, speelt zich af in een Oostenrijkse stad die gevierendeeld is door de Russen, de Amerikanen, de Engelsen en de Duitsers. Dit soort uitgangspunten zijn altijd interessant omdat je het onderlinge wantrouwen jegens elkaar al bijna kunt proeven. In een sfeer van wantrouwen, waarbij de verschillende landen niet samenwerken wordt er natuurlijk wel eens wat geprofiteerd door gespuis, die door de bufferzones moeilijk te traceren zijn.

Het verhaal waar The Third Man mee van start gaat is interessant. Een leuk reisje veranderd plots in een zoektocht waarbij je probeert te achterhalen wat er met je vriend gebeurt is. De zoektocht is al snel spannend, vooral omdat de politie, niks aan de grote klok wil hangen. Tot grote ergernis van Martins, die de onderste steen boven wil halen. Zijn illegale speurtocht levert al snel veel boeiende aanknopingspunten op maar ook onverwachte dingen waar hij niet op zit te wachten: Zo, ontdekt Martins dat er een derde man betrokken is bij het ongeluk en wordt hij voor moordenaar uitgemaakt als een van de 3 getuigen wordt omgebracht .

De prachtige muzikale ondersteuning vond ik perfect bij de film passen. Het heeft iets luchtigs over zich, een soort identificatie van Martins die niet de verschrikkingen van de oorlog heeft meegemaakt maar gewoon fris en fruitig op zoek gaat naar gerechtigheid. Geniaal, hoe Martins erachter komt dat Lime nog in leven is . Een kat past ook goed bij Lime, omdat hij ook over meerdere levens lijkt te beschikken .

Leuk, ook om te zien hoe makkelijk je bepaalde mensen kon paaien in die chaotische tijd vol met taalverschillen.

De ontknoping is ongeloofelijk spannend, op meerdere fronten: Niet alleen wordt er ineens jacht gemaakt op de dood gewaande Lime, het gebeurt ook nog eens in het riool. Het duurde misschien wel 15 minuten maar ik zat op het puntje van mijn stoel. De ondergrondse beelden zagen er dan ook prachtig uit.

Gelukkig ook een Down to Earth einde, zonder ongeloofwaardige romantistische poespas . Zeker een toppertje! Vandaag de dvd maar aangeschaft! De film zweeft tussen 4* en 4,5* in. Voorlopig toch maar even een 4* met optie tot verhoging.

avatar van italian
In The Third Man lijkt Holly in een verhaal te zijn beland, dat hij zelf ooit geschreven wilde hebben. De thema's van dit soort stationrommannetjes lijkt erg veel op die van Carol Reeds meesterwerk !

Joseph Cotton is erg goed als eenzame ,uitgebluste pulpschrijver en Alida Valli voortreffelijk als Tsjechiese actrice. Maar het is Welles die met zijn fantastisch intrede iedereen van het scherm wegveegd ! De man straal meer charme uit met een glimlach dan alle Belgische politici tesamen ! Elke scene waar hij in voorkomt, al zijn het maar weinig, zijn een genot om naar te kijken en vooral om naar te luisteren. Want vooral de dialogen en monologen die hij mag uitspreken zijn van een uitstekend niveau. Hij is dan ook het meest interessante personage van deze schijnbaar doodnormale thriller.

Doodnormaal omdat het verhaaltje eigenlijk bijna niets voorstelt (de ontknoping zag ik wel aankomen), de karakteruiwerking klein is en de liefdescenes wat mislukt en fake overkomen. Waar bij een andere film deze minpunten verschrikkelijk zouden zijn, worden het de grootste troeven van The Third Man.
Dit is ook geen film die echt als een serieuze suspensefilm bedoeld werd, maar -zoals ze in de documentaire zeggen- een komische thriller waarbij er nooit wordt vergeten hoe hoog het pulpgehalte moest zijn. De opbouw, het goede dat het kwade overwint, de oppervlakkige clichépersonages en relaties... alles wat je terug zou vinden in die boekskes vind je ook in The Third Man terug. Ik kan er alleen nog maar aan toevoegen dat de opzet van deze grote satire ongeloofelijk geslaagd is.
En het is daarom dat dit werkje de tand des tijds moeiteloos heeft en zal doorstaan in tegestalling tot andere tijdsgenoten. Voor wie het nog niet heeft gemerkt of denkt dat ik onzin zit uit te kramen : kijk maar en hoor maar naar het begin waarbij de fantastisch voice-over, die een grappig clash tussen beeld en klank vormt ( Carol Reed ) de toon zet voor de hele film. Of de muziekkeuze...

Andere immens grote troef is natuurlijk de cinematografie. En op dat gebied overtreft The Third Man weer eens al zijn adere tijd- en genregenoten. De interessante camerastandpunten en het voortreffelijk gebruik van belichiting zorgen voor een beklemmende, donkere en nare sfeer die eigen is aan zulke pulpromannetjes en je krijgt bijna het gevoel dat je in een nachtmerrie bent beland waarbij het zoeken naar de derde man in donkere steegjes en langs barokke gebouwen in een Wenen, verwoest door de oorlog maar die zijn charmes nog niet heeft verloen, dit gevoel nog extra versterkt. Erg mooi ook het tijdsbeeld dat ze van deze feerieke en mystieke stad scheppen.
Toppunt van visuele schoonheid : de vluchtscenes in de riool De spanning wordt erg goed opgebouwd tot een climax (Cotton vs Welles) waar U tegen gezegd mag worden. Is dan ook de enige scene in de film waarbij de muziek mij vanbinnen heftig deed bewegen en niet voor de komische toon zorgde.

4,5 ...groots meesterwerk !

avatar van Pieter Montana
Enorm jammer. Had erg grote verwachtingen gehad van deze film en toch bleek ik na de film met een leeg gevoel zitten.

"The Third Man" stelt, vind ik, als verhaal niet veel voor. De romance tussen Joseph Cotten en Valli is daarvoor te onnauwkeurig uitgewerkt. Geen greintje chemistry vond ik tussen die 2. De soundtrack was nu eens magistraal, dan weer komisch, en beter passend bij een Laurel & Hardy-film.

Wat die film toch de hoogte in doet rijzen is het prachtige werk van de gehele crew die aan deze film heeft gewerkt. De sets zijn prachtig belicht en als er gebruik kan gemaakt worden van een schaduw doen ze het op een al even briljante wijze (Welles die over de brokstukken naar het café kijkt!). En dus natuurlijk, die charmante Orson Welles, die vanaf vandaag voor mij niet meer alleen (Citizen) Kane zal zijn maar ook Harry Lime De scene waarin we hem voor de eerste keer zien is zo geweldig dat ik hem meteen nog is wil terug zien, al is het maar om die heerlijke glimlach nog eens te zien als het kamerlicht op Welles' gezicht valt. En die overbekende scene-riool kan al in de gallerij van mooiste scenes ooit. Zo spannend, zo geweldig belicht, zo heerlijk gewoon...

Jammer dat het daar dan ook bij blijft. Goede film-noir maar ik had meer willen zien. Meer Welles dan vooral!

avatar van Mug
Mug
The Third Man valt op in twee categorien. Het camera-werk en de muziek.

Over het camera-werk zijn de meesten het wel over eens: geweldig. De muziek daarentegen is een ander verhaal. De citer van Anton Karas jengelt. Maar dan in de positieve zin van het woord, want de muziek staat geheel in dienst van de film. The Third Man is geen puur rauwe film noir of thriler. De humor speelt een belangrijke rol in de film, The Third Man is veelal luchtig. De citer onderstreept dit feit, maar weet zelfs tijdens de spannende scenes spannende akkoorden tevoorschijn te toveren.

Het enige minpunt van de film vond ik de scene met de kleine Hansl die Holly Martins aanwijst als de moordenaar. Een en al knulligheid, iets te veel over-the-top, te melig wellicht? Geen goedkeuring mijnerzijde.

Over de rest valt er mijns inziens weinig te twisten. 4,5* voor deze klassieker.

Ik vond The Third Man puur een spannende film. De scene waarin dat kleine jochie Martins aanwijst als moordenaar, vond ik dan ook, net als Mug, een minpunt. Maar ik kon het alleen maar zien als bijzonder knullig en niet als poging tot luchtigheid.

De citermuziek vond ik juist mooi en passend. Ik geloof niet die ooit eerder zo in een film te hebben gehoord, dus kan ik het ook niet stereotiep en daarmee storend vinden.

avatar van Vinokourov
Onbegrijpelijk die muziek. De film speelt zich af in Wenen, niet op Hawaii. Gelukkig is er wel een hippe rioolscene. 3,5*

avatar van speedy23
Volmaakte romantische thriller met een uitstekend scenario van Graham Greene. Een van de grote mijlpalen uit de geschiedenis van de naoorlogse film. Bekroond met een Oscar en een Gouden Palm. In Engeland uitgeroepen tot Beste Britse Film van '49...

JJ_D schreef:
Enige aanwijzing dat achter 'The Third Man' een eventueel meesterschap schuilgaat is de magnifieke manier van filmen.

Hier kan ik me wel in vinden, al betreft het ook hier enkel de shots in het donker, of donkere ruimtes.

Wil je ze goed zien moet je wel snel kijken, want een gerekt shot vind je niet en na 3 seconden wordt er weeral iets anders achter geëdit. Meest opvallend als ze met z'n allen op het plein staan scouten voor Lime. Veel mooie shots onliefdevol door de editmangel gehaald waardoor de meeste van de schoonheid daartussen verloren gaat. Erg jammer.

Die soundtrack ... serieus kut. Vond het haaks staan op de beelden. Sfeer wordt makkelijk de nek omgewrongen. Komt waarschijnlijk ook omdat ik het acteerwerk met bijbehorende luchtige humor weer totaal niks vond. Suf en saai, braaf en beleefd.

Verhaaltje heeft verder weinig om het lijf en is ook nergens spannend. De clous worden zoals steeds al enkele minuten op voorhand aangekondigd zodat je als kijker zeker niet teveel in spanning blijft zitten. Enige pluspunt is dat het allemaal leidt naar de riool waar dan weer mooie plaatjes geschoten kunnen worden.

Met extra aftrek voor Welles, die echt voor geen meter kan acteren. Vond ik trouwens wel meer, dat de aanwezigheid van personen vaak afbreuk deed aan de shots van Reed.

avatar van Goodfella_90
Ik zie veel kritiek op de muziekscore van Anton Karas, terwijl dat nou juist een van de grootste pluspunten is in deze noir. Een lekker op het gehoor liggende score die de film goed ondersteunt; bij het ietwat luchtige karakter past, maar daarnaast ook tijdens de spannendere scènes de hiervoor juiste snaren weet te raken om niet uit de boot te vallen, integendeel.

Naast de aparte, maar bijzonder goede muziek was het ook hier met name het camerawerk en het acteerwerk wat de film op dit niveau bracht. Antiheld Joseph Cotton, Orson Welles en toch ook Trevor Howard leveren een zeer goede prestatie. Alleen van Welles vind ik het jammer dat hier maar zo kort in beeld komt, ik had een grotere rol verwacht. De beelden zien er verder prachtig uit. De scènes die met name tot de verbeelding spreken zijn hier al vaak aangehaald, en ik zal het laten dit nog een keer uitgebreid te doen. Wel moet gezegd worden dat de rioolscène een meer dan waardige climax en de eindscène er echt verbluffend mooi uitzag.

Een heerlijke film dus, The Third Man, alleen jammer dat de film zo traag op gang komt. Het duurde even voordat ik écht geboeid zat te kijken.

avatar van Norma
Leuk om te lezen hoe de meningen aangaande de soundtrack uiteenlopen. Ik schaar me dan toch bij de club die de muziek afbreuk vindt doen aan de sfeer cq spanning. Ja, anders dan anders is het inderdaad wel, maar het doet wat mij betreft geen goed. Bij de eindscène vond ik het bijvoorbeeld wel passen, maar bij de meeste achtervolgings scènes haalde het volledig de spanning/grimmige sfeer er uit. Maar dit blijkt heel persoonlijk te zijn begrijp ik, want voor sommigen schijnt het dus juist positief te werken. De beelden zijn bij tijden werkelijk prachtig, het verhaal vond ik wat moeizaam op gang komen maar leverde na verloop van tijd toch wel heuglijke momenten op.

avatar van Halcyon
Dit moet zowat de eerste film-noir zijn die ik bewust gekeken heb. The Third Man was alvast een aangename kennismaking met een voor mij onbekend genre. En als deze film representatief is voor dit genre, dan wil ik graag nog wel een paar titeltjes checken. Ook al vond ik dan niet alles geslaagd. Vooral het cartooneske gitaarmelodietje zat een beetje in de weg, in die zin dat het ontzettend vaak herhaald wordt en na verloop van tijd het visuele gaat overschaduwen. Verder is de basis van het mysterieuze verhaaltje nogal banaal, maar het wordt gelukkig wel netjes uitgewerkt. Verrassend waren de sterke acteerprestaties. Iets wat voor die periode met al dat overacting-gedoe niet echt vanzelfsprekend is. Vind ik persoonlijk dan.

Maar het spektakel kwam van de camera met de gedurfde cadrages voorop. Geen idee hoe dat soort shots heet, maar het lijkt wel zo'n beetje of de tripod niet altijd volledig horizontaal stond. Een kort pootje ofzo? In elk geval een leuke stunt, want die off-balance shots geven het geheel een soms speelse en soms dreigende lading mee. Daar blijft het echter niet bij, want ook de belichting en contrasten zijn van uiterst hoog niveau. Vooral tijdens de twee achtervolgingssequenties werkt dit samen met de "scheefgezakte" camera voor een unieke filmbeleving. Zoiets heb ik alleen nog maar gezien in Theatre of Death en voor een stuk in Body Snatcher, hoewel het dan in The Third Man nog net een tikkeltje fraaier uitgevoerd werd.

Al bij al een enorme meevaller dus. Niet zozeer omwille van het nogal futloze verhaaltje, maar eens te meer dankzij de innovatieve visuals. Daar kunnen huidige filmmakers nog wat van leren.

avatar van HarmJanStegenga
Martins: Listen, Callahan!
Calloway: Calloway. I'm English, not Irish.

Holly Martins, het blijft steeds geweldig wanneer dit prachtige personage Calloway met Callahan aanspreekt. De eerste keer dacht ik: ah, dat hebben de films van tegenwoordig dus uit deze film gejat. Daarna lag ik elke keer zo'n beetje slap van het lachen. Geweldig dat zo'n klein dingetje in een film toch zo'n indruk achterlaat.

In het begin had ik een beetje moeite om in het verhaal te komen, maar op één of andere manier word ik altijd snel opgezogen in een noir. De sfeer is zo prachtig en in The Third Man word er met een oud, vervallen setting nog een schepje bovenop gedaan. Het verhaal is prima uitgewerkt en de spanning word een paar keer goed opgebouwd. De scenes in het riool zijn echt prachtig en magistraal gefilmd, maar daarnaast zakt de film jammergenoeg ook een paar keer in.

De intrede van Orson Welles is erg mooi en prachtig gedaan, maar zowel hiervoor en na deze scene bevat de film een paar saaie scenes. Wanneer de dialoog tussen Cotten en Welles plaatsvind - met een geweldige quote van Welles trouwens - komt de film weer in een wat meer positief daglicht te staan. De achtervolging in het riool is mooi, spannend, maar eindigd zoals eerder gezegd een beetje vreemd.

Over het algemeen een erg mooie film, dit dankzij een sublieme uitwerking van het verhaal, goede acteerprestaties, geweldig bijpassende muziek, mooi camerawerk en een paar geweldige scenes waarin met schaduwen gewerkt word. Dikke vier sterren!

avatar van Inland Rabbit
Ik kijk weinig oude films en al helemaal geen ECHT oude films. Misschien mis ik zo een hoop moois, ik weet het niet.
Tijdens de recente Moviemeter meetup werd mij deze in ieder geval aangeraden, als ik van visueel mooie films hield, met een goed verhaal en een aparte soundtrack. Daarna volgde een hele discussie, ik ging de film toch niet kijken, dachten ze. Ja, laat ik dat nu eens WEL doen.

Apart is zeker!

Visueel zeer verzorgd, zeker als je bedenkt uit wat voor tijd het komt. De rioolscenes, de straatjes, de belichting. Ook werd er vaak mooi gespeeld met schaduw. Tot zover kom ik al een heel eind.
Wat is die soundtrack echter irritant zeg. Als ik griekse muziek wil horen, ga ik wel in een restaurant zitten (was het grieks?). Sfeerverhogend was het ook al niet. Ja uniek, maar voor mij werkt het niet. nice try!

Zelf had ik niet echt door wat de film wilde wezen. Iets spannends, of een komedie. Voor mij, was het echter geen van beiden.
Veel werd gemikt op zogenaamd scherpe opmerkingen, die naar mijn mening helemaal niets scherps hadden. Die opmerkingen werden dan weer beantwoordt met weer iets semi-scherps, maar echt onder de indruk was ik niet en zo ging het erg vaak.
Spannend werd het voor mij dus ook niet, door de muziek die erg sfeerverlagend werkte.

Gevolg was, dat er nog wel mooie plaatjes over bleven, maar eventuele band met de personages, of inleving in de film, uitbleef.
Tuurlijk had er niet meer in gezeten, want was deze film anders van opzet geweest, was hij vast ook minder uniek geweest.
Dit houdt wel een 1.5* helaas en dat is eigenlijk puur voor het visuele en dan ben ik dus ruim.

avatar van Spetie
Een erg sfeervolle film-noir!

Jongens jongens wat kan ik toch van film-noirs genieten. Ik vind het een heerlijk genre en gisteren was het met deze film ook weer behoorlijk genieten geblazen. Wat bij the Third man er meteen bovenuit springt is het enorm sfeervol gebruik van schaduwen, donkere hoekjes, lichtval, waardoor de film alleen daardoor al erg mooi om te zien is.

Naast het prachtige zwart-wit gebruik bevat de film tevens een sterk verhaal. Harry Lime is onder erg mysterieuze omstandigheden gestorven en samen met Holly Martins, sterke rol van Joseph Cotton, gaan we op onderzoek uit om te proberen het mysterie boven water te krijgen. Ik moet zeggen dat ik tot het moment dat de film {spoiler] een voor mij vrij onverwachte wending neemt
de film erg spannend vond en eigenlijk geen idee had hoe het allemaal verder zou lopen, laat staan dat ik dacht dat Harry Lime nog in leven was. Ook een geweldige schurkenrol trouwens. Ook daarna blijft de film best spannend met uiteindelijk een mooie achtervolging in het riool, die leidt tot het onvermijdelijke.

Ik vond het alleen jammer dat de film in het begin toch erg op gang moet komen, iets wat zeker een half uur duurt, maar misschien is dat bij een herziening wel anders. Verder is er een hoop kritiek op de muziek, iets wat mij persoonlijk niet echt stoorde. Het is wel even wennen, dat moet ik toegeven, maar na een tijdje gaat de muziek echt bij de film passen. Kortom een erg mooie film, die na al die jaren de tand des tijds makkelijk lijkt te hebben overleeft.

Dikke 4,0*

avatar van Ceeda7
Ik weet niet wat ik van deze film moet vinden.

Ik verwachtte een mooie thriller a la film noir, met een mooi plotwendingetje a la "the usual suspects". Deze film had zo perfect kunnen eindigen, moest Holly Harry achteraf zogezegd niet hebben doodgeschoten maar wel dood bleek te zijn, en Holly stinkend rijk zou worden samen met hem, ik zeg maar wat...

Maar echt geen enkele simpele plotwending hier, wat mij met heel lege handen achterlaat.

En laat dit geen kwestie van tijdsgeest of whatever zijn.
Ik heb Casablanca en Citizen Kane bekeken. Dit vind ik beide pareltjes in vergelijking met The Third Man.

Had ik dan te veel verwacht van deze film? Waarschijnlijk wel, ik had al veel gehoord van de film, en de titel The Third Man sprak mij wel aan. En het begin (eerste 45m) van de film sprak mij zeer aan, ondanks de meligheid factor 10³, waar het mysterie stuk voor stuk wordt ontrafelt.

En ja de muziek, ik weet het ook niet meer... Het voelde aan als een parodie op een andere film met al dat gepingel. Geen greintje spanning was er aanwezig er vergelijking met bv Psycho van de meester Hitchcock.

Pluspuntje, en dat zijn dan ook de enige van deze film is de cinematografie, en het smerig karaktertje van Welles. De rest liet me koud, bitter koud.

Ik heb mijn mening zeer grondig gestaafd, ik begrijp de voters die voor deze film heel veel punten geven en heb daar veel respect voor. Dus ik wil jullie ABSOLUUT niet in discrediet brengen. Ik hoop dat jullie hetzelfde doen bij mijn mening.

2 sterren.

avatar van ®Tc
Lichte tegenvaller.

Echt thrillen vond ik het niet maar dat heeft de film volledig aan zichzelf te danken. Ik begrijp nog steeds niet wat men wou bereiken met dat vreselijk irritant gitaardeuntje maar het verpest veel.

Jammer want visueel vond ik het wel mooi voor de jaren 40. Het camerawerk is mooi en stijlvol (vooral de scheve shots) en het gebruik van schaduwen en water was subliem.

Het verhaal blijft dan zowat hangen in dezelfde sfeer. Pure film-noir maar iets te weinig spanning opnieuw. Maar wanneer Welles opeens opduikt krijgt het allemaal een enorme boost natuurlijk. Die boost levert goede cinema op maar vond het einde nogal vaag.

Het acteren is goed maar voor wereldprestaties was het in enkele scènes te stijf.

avatar van wibro
Uitstekende film-noir die het van mij toch vooral moet hebben van de schitterende cinematografie van Robert Krasker. Het na-oorlogse Wenen, waarvan de lidtekens van de oorlog duidelijk te zien waren, werd op magistrale wijze gefilmd. Nog nooit heb ik zulke mooie zwart/wit beelden gezien van een stad - zeg maar gerust spookstad - bij nacht. De hele film trouwens is volgens mij op lokatie opgenomen en straalt hierdoor ook een geweldige sfeer uit. De sitarmuziek van Anton Karas droeg ook voor een belangrijk gedeelte bij tot die sfeer en niet te vergeten de Weners met hun Weense accent. Dit maakte de film bovendien ook zeer realistisch. Ook over het acteren van de hoofdrolspelers vielen voor mij alleen maar positieve dingen te zeggen. In het bijzonder over het acteren van Orson Welles, hoewel hij pas laat in de film zijn intrede deed.
Beste scènes; Het gesprek tussen Holly Martins en Harry Lime in het Reuzenrad en uiteraard de achtervolging op het einde in de Weense riolen.
Door de Britse critici is deze film uitgeroepen tot de twee na beste film aller tijden. Meer dan terecht, maar voor mij is het gewoon dé beste.

Waardering; verhoogd naar 5,0*

avatar van chevy93
Uitstekende film-noir die bijna nergens verveeld. Dit zijn precies de soort films waar ik van hou. Van die duistere films waarbij je de hele film denkt: 'Hoe zit het nou?'

Enige echte minpunt. Ik vond de muziek niet echt gepast. Het deuntje was goed, maar het instrument vond ik niet echt passen bij een duistere film als deze.
De film werd naar het einde wat langdradig en mijn interesse verdween even bijna. Dat zijn de 2 punten wat deze film scheiden van de echte toppers. Voor de rest een goede film.

avatar van simonvinkie
Film-Noir is inmiddels absoluut een van mijn favoriete genres, en The Third Man was de eerste film die ik zag in dat genre. Inmiddels heb ik er een stuk meer gezien, en was ik erg benieuwd of ik deze film nog steeds zo goed zou vinden.

En na de herziening van vandaag kan ik zeggen dat ik The Third Man niet alleen de beste Film-Noir vind, maar bovendien is het absoluut een van mijn favoriete films gebleken. De sfeer, cinomatigrafie, de acteerprestaties, het verhaal. Bijna alles klopt aan deze film.

Vanaf seconde één is het al goed, meteen al vanaf het moment dat Harry Lime dood blijkt, komt er een heerlijk tempo in de film, en als dan ook nog blijkt dat het geen ongeluk was, heb je al snel de perfecte basis voor een typische en spannende Film-Noir. Wat je meteen opvalt aan de film, zijn de geweldige cameraposities, en het erg sfeervolle gebruik van zwart-wit. Dat levert een heerlijk mysterieus sfeertje op.

Volgens veel mensen was de muziek opgepast. Ik ergerde me er helemaal niet aan. Wat heet, ik werd juist helemaal vrolijk als ik dat heerlijke deuntje weer hoorde. Joseph Cotton doet het verder prima, maar de grootste lof gaat wat mij betreft uit naar Orsen Welles. De zogenaamde portiek scene, is fantastisch en is zeker een van mijn favoriete scenes ooit.

Ja, ik heb echt zitten genieten weer van The Third Man. Ik was echt benieuwd wat is er van vond, en de film was gewoon weer geweldig. Ik kan dan ook niet anders dan de film mijn top tien in te zetten. En misschien komt de maximale score er ook nog wel eens een keer van.

avatar van AGE-411
Film die de verwachtingen helemaal ingelost heeft.

De film is eigenlijk amper begonnen, of je vliegt er al in. Holly is al toe gekomen, en Harry is al verongelukt.

Moet het nog gezegt worden? De acteurs staan er, en hebben er duidelijk ook veel zin in. De acteerprestaties zijn zeer spontaan en overtuigend.

Het meest voorkomende minpunt (als ik de reacties hier na lees) is de muziek. De keuze is inderdaad niet echt evident. Maar ik moet zeggen dat de muziek er soms wel uit springt. In veel films uit die tijd is de muziek iets te bombastisch (denk aan de meeste hitchcock's) of te onopvallend. Hier legt ze goed de klemtoon op bepaalde benarde situaties.

Groot pluspunt is dat er ook relatief veel Duits gesproken wordt in de film door de bijrollen en figuranten. Niet echt evident in Hollywoodfilms uit die tijd, en het heeft hier wel een extra charme aan de film.

Het meest charmante is natuurlijk de omgeving. Met name het kapot geschoten Wenen als achtergrond (is dit echt in Wenen opgenomen?) en de tijd dat het verhaal zich af speelt: voornamelijk s'avonds en s'nachts. Dat zorgt voor de sfeervolle beelden, waarvoor deze film gekend en gelauwerd is.

Ik zit wel met wat vraagjes. Bepaalde dingen zijn niet echt duidelijk
- Wie heeft de oude butler vermoord? Waarom? Wat ging die eigenlijk zeggen?
- Waarom kwam Harry eigenlijk naar de Amerikaanse zone? Dacht hij echt dat Holly hem niet ging verraden?
- Wat is er dan gebeurt met zijn vrienden/handlangers? Ook opgepakt?
- Wie was nu eigenlijk de 3de man? Was dat Harry zelf, die die ene handlanger (die in de kist lag) naar de zijkant droeg? Waarom hebben ze die gedood?
- Blijft Holly in Wenen ofzo? Wat gebeurt er met de dame?

avatar van Karl van H.
Nja, de tand des tijds heeft deze film niet helemaal doorstaan, want op de eerste plaats is The Third Man vooral behoorlijk saai. Ik heb deze film maar met moeite uitgezeten: spanning is totaal afwezig (zoals Onderhond in zijn recensie al aangaf wordt elke twist op voorhand al aangekondigd), het hoofdlijn van het plot is behoorlijk oninteressant, de zijlijn met Anna is ronduit vervelend... Alleen de mooie plaatjes redden deze film nog - het gespeel met schaduwen is vaak erg goed gedaan -, meer heeft The Third Man tegenwoordig niet meer te bieden - voor mij niet althans. Jammer.

The Third Man is zo'n film die meteen opvalt door zijn fantastische elementen, maar gek genoeg niet direct aanslaat als geheel.

Zo is de fotografie, waarbij de camera geregeld ietwat gekanteld wordt voor unheimisch effect, bij vlagen prachtig; zijn de sets (zeker in combinatie met het camerawerk) fenomenaal (een duidelijke inspiratie voor The Good German en Sin City), zijn de dialogen scherp en, hoewel het even wennen is, werkt de zither-score verrassend goed en geeft het 't geheel een eigen smoel.

Maar hoewel het verhaal blijft boeien, grijpt het je niet direct naar de keel en wekken de karakters nergens enige emotie op bij de kijker. Ondanks enkele aardige plotwendingen en leuke stijltrucs (waar de film duidelijk zijn annalen in de filmgeschiedenis mee verdient heeft), sommigen ook weer van het ah-hier-komt-het-cliché-vandaan soort, is The Third Man dan ook niet direct een meeslepende film.

Dit neemt niet weg dat het niet genietbaar is - alle eerder genoemde pluspunten zorgen voor een fijne filmervaring die duidelijk aan de wieg heeft gestaan van wat we tegenwoordig herkennen als filmnoir. Bovenal een lesje in filmmaken, dus.

TMP
Mijn eerste film-noir. Toch een tegenvaller. Het ziet er prima uit, zeker voor die tijd, maar het verhaal deed me weinig. Het begon erg goed, maar na de plotwending vond ik er niet al te veel meer aan en duurde de film wat mij betreft wat lang. De scenes in het riool waren bijvoorbeeld wel uitstekend in beeld gebracht. Het acteerwerk was in orde, zonder dat iemand er echt bovenuit stak.
De muziek deed voor mij toch wel enigzins afbreuk aan de film op bepaalde momenten, omdat deze niet altijd even goed bij de betreffende scene leek te passen.
Al met al een redelijke eerste kennismaking met het genre, ik ga er zeker nog een paar kijken.

avatar van wwelover
Sterke film-noir. Een erg interessant verhaal dat tot het eind spannend is. Zeker voor die tijd was het natuurlijk een behoorlijk sterk verhaal. En natuurlijk is de sfeer erg goed. Het is niet de allerbeste film-noir, maar komt zeker hoog in het lijstje film-noirs die ik heb gezien. Het is volgens mij ook een beetje een uitschieten tussen de rest van de films van de regisseur. De film moet het ook hebben van de geweldige cast. Sowieso is Cotten erg sterk, maar Orson Welles steelt voor mij weer de show. Misschien niet de makkelijkste man om mee te werken maar wel één van de beste acteurs die ik ken.

De rioolscenes waren overigens echt geniaal. Zowel bedacht als uitgewerkt. Heel goed de spanningsopbouw in beeld gebracht.

Een spannend en dramatisch verhaal, werkelijk schitterend verfilmd. Regisseur Carol Reed heeft de film deels op locatie opgenomen in het nog kapotgeschoten Wenen van een paar jaar na de oorlog. Samen met de onvergetelijke citermuziek van Anton Karras zorgt die authentieke omgeving voor een unieke sfeer.
De achtervolging op het einde, afgesloten met de wanhopige vingers door het rioolrooster, is volgens mij een van de hoogtepunten in de filmgeschiedenis.
Geweldig rollen van Joseph Cotten, Alida Valli, Trevor Howard en uiteraard Orson Welles, hoewel die, gemeten naar de tijd dat hij in beeld is, eigenlijk maar een bijrol heeft.
Voor mij is The Third Man een filmmonument, dat alsnog een plaatsje krijgt in mijn top 10.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Lang op me lijstje maar nu eindelijk eens gezien.

Jammer genoeg viel The Third Man me toch een beetje tegen, had echt moeite in de film te komen en daar hielp de muziek totaal niet aan mee.
The Third Man is vast bedoelt als een spannende film. Maar de muziek haalt een hoop spanning weg en had beter helemaal weg gelaten kunnen worden, want het voegde ook niks toe aan de scenes.

De positieve punten waren zeker de aangename cast en het laatste half uur van de film. Jammer dat de spanning in het laatste half uur zo lang op zich moest laten wachten.
Normaal hou ik erg van opbouwende films, maar vond deze film toch echt wat te langzaam daar in.

Het einde was zeker niet voorspelbaar en maakt gelukkig toch een hoop goed, al begrijp ik niet echt zijn grote status onder de Film-Noirs, heb betere gezien.

3 sterren voor het acteer niveau en het verrassende einde.