• 11.759 nieuwsartikelen
  • 164.312 films
  • 10.542 series
  • 30.598 seizoenen
  • 620.587 acteurs
  • 194.432 gebruikers
  • 9.059.609 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Third Man (1949)

Film noir / Thriller | 104 minuten
3,84 1.092 stemmen

Genre: Film noir / Thriller

Speelduur: 104 minuten

Alternatieve titel: The 3rd Man

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Carol Reed

Met onder meer: Joseph Cotten, Orson Welles en Alida Valli

IMDb beoordeling: 8,1 (183.231)

Gesproken taal: Engels, Russisch en Duits

Releasedatum: 19 september 2024

  • On Demand:

  • iTunes Bekijk via iTunes
  • MUBI Bekijk via MUBI
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Third Man

"Hunted by men ... Sought by WOMEN!"

Holly Martins, schrijver van Westerns, arriveert in het naoorlogse Wenen dat door de geallieerde overwinnaars opgedeeld is in verschillende sectoren. Martins is daar heen gegaan op een uitnodiging van een oude schoolvriend, Harry Lime, die hem een baan heeft aangeboden. Eenmaal aangekomen blijkt echter dat Lime recentelijk is omgekomen in een vreemd verkeersongeluk. Martins besluit alles op alles te zetten om erachter te komen wat er echt met Harry Lime is gebeurd.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Holly Martins

Anna Schmidt

Harry Lime

Major Calloway

Karl the Porter

'Baron' Kurtz

Dr. Winkel

Anna's Landlady

Sergeant Paine

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8580 berichten
  • 3460 stemmen

Stijlvolle thriller met hier en daar vleugjes humor. De twee aspecten van The Third Man die vooral opvallen zijn het acteerwerk en de visuele stijl. Dat laatste zit 'm in een paar voortreffelijke shots en mooi spel met schaduwen en het gebruik van Wenen - vers uit de Tweede Wereldoorlog - als decor. Het uitgangspunt van de film is eigenlijk vrij eenvoudig; onze hoofdpersoon onderzoekt een verkeersongeval waar zijn goede vriend bij is omgekomen en ontdekt dat er meer aan de hand is. De hele ontrafeling van dat mysterie gaat naar mijn smaak iets te traag, op een gegeven moment is het je wel duidelijk. De film lijkt zich in bepaalde scènes ook teveel te herhalen. Het acteerwerk is echter hoogstaand, het spel is voor zijn tijd opvallend ingetogen en subtiel, ik had verwacht dat het een stuk meer theatraal zou zijn. Met name Trevor Howard speelt een enorm leuke rol als de cynische Calloway. Een minder sterke keuze is dat muziekje. Prima voor tijdens de credits, maar tijdens belangrijke en vooral spannende scènes is het einddeuntje van Spongebob Squarepants nu niet bepaald bevorderlijk voor de spanning.

3,5 sterren.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8719 berichten
  • 4882 stemmen

The third murder kent een interessant detectiveverhaal waarbij Holly Martins een oude vriend opzoekt. Eens ter plaatse stelt hij vast dat zijn vriend Harry Lime aan een vreemd ongeval is overleden. Martins ervaart tegenstrijdige verhalen van de dood van zijn vriend en gaat verder op onderzoek.

Één van de grootste pluspunten van de film, naast het verhaal, zijn de prachtige sfeerachtige beelden van het nog steeds kapotgeschoten naoorlogse Wenen. De in puin geschoten gebouwen vormen een ongewoon, maar knap decor. Daarnaast wordt er prachtig omgesprongen met licht- en donkercontrasten. Fotografisch geweldig met de vele schaduwen in nissen en spleten. Neem nu de intrede van Harry Lime ver voorbij halfweg de film: uittredend vanuit een deurnis, onheilsspellend en ongemeen sterk. De gebruikte muziek is bizar en speels, maar best grappig.

Fijn ook dat de moeite genomen werd om Duits te spreken en eventjes de sfeer op te snuiven van het militair verdeelde Wenen net na WOII. Een toppertje, dat zeker, maar voor mij ondanks alle goede elementen persoonlijk net geen meesterwerk.

De opbouw van de film zakt halfweg wel wat in. Men blijft te lang in rondjes draaien. De climax is er wel eentje om u tegen te zeggen, al zat het er wel aan te komen als je weet dat Orson Welles nog de revue moest passeren. Van flashbacks was er namelijk geen sprake in de film.


avatar van IH88

IH88

  • 8896 berichten
  • 3107 stemmen

“A person doesn't change just because you find out more.”

Fantastische klassieker. The Third Man ziet er op de eerste plaats schitterend uit, en het gebombardeerde Wenen is bijna een karakter op zich. Het spannende laatste gedeelte in het ondergrondse gangenstelsel is een knap staaltje vakmanschap van Carol Reed, en de laatste scene tussen Cotten en Orson Welles is tragisch en melancholisch.

In deze scene komt alles wat The Third Man zo goed maakt samen, en beide acteurs zijn geweldig. De scene in het reuzenrad mag er ook zijn. Zodra Harry Lime tevoorschijn komt (is het een twist?) lijkt het wel of de film een elektriciteit schok krijgt, en een al interessante film wordt alleen maar beter. Het laatste shot bij de begrafenisplaats is een plaatje.


avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

  • 1370 berichten
  • 4343 stemmen

Alleen die muziek, ik kan er niet echt aan wennen, dat is voor mij een smet op deze mooie film.


avatar van Hendrick99

Hendrick99

  • 153 berichten
  • 96 stemmen

Simon Smith schreef:

Alleen die muziek, ik kan er niet echt aan wennen, dat is voor mij een smet op deze mooie film.

Ook niet echt mijn genre, maar past toch wel goed bij deze sombere, melancholieke film. Op de Engelse Wiki staat een interessant stukje over hoe en wanneer regisseur Reed op het idee kwam om deze muziek te gebruiken.

The Third Man Theme - Wikipedia - en.wikipedia.org


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3220 berichten
  • 2362 stemmen

Vanuit het tijdsbeeld gezien, een voor die tijd stijlvolle film. Met een heel aardige mysterie dat groter en groter wordt. Het tijdsbeeld van het Wenen verdeeld in zones is mooi, de patrouilles des te meer. We werken samen, maar elkaar vooral tegen. De zogenaamde derde man die Martins zoekt kan al niet snel anders zijn dan Harry zelf, iets dat bevestigd wordt als hij opduikt. Ironische genoeg luidt Martins met zijn eigen onderzoek ook de onherroepelijke klopjacht en dood van Harry Lime in.

Prachtige en spannende jacht door de Weense riolen, mooi in beeld gebracht en bijzonder sfeervol gebracht. Zo ook andere opnames in de donkere straten van Wenen. Prachtig met contrast en licht gespeeld zo nu en dan. Het enige waar ik me buitengewoon aan stoor is de muziek. Het constante gepingel op de citer zou spanning verhogend zijn aldus verschillende artikelen op internet, maar ik vind het juist schertsend overkomen, spottend. Als we alles met een korreltje zout moet nemen. Niet mijn keus qua muziek.

Aardig, heel aardig voor die tijd. Leuk een keer gezien te hebben maar dat is het dan eigenlijk ook wel.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 9036 berichten
  • 5627 stemmen

Niet zo boeiend.

Het lijkt wel haast barbaars dat ik deze film een onvoldoende geef, maar ik heb er simpelweg niet van genoten. In het begin met de inleiding had ik wel veel hoop, maar wat volgt was het gewoon niet echt helemaal voor mij persoonlijk.

Desondanks moet ik wel toegeven dat de film sfeervol uit de hoek kan komen, maar qua regie vind ik dat er een hoop verkeerde keuzes gemaakt zijn. Vooral de soundtrack is de grootste domper uit de film, die het een soort komische toon geeft aan de spannende scenes.

Het meest positieve in de film voor mij is wel duidelijk de verlichting. De donkere straten zijn knap in beeld gebracht en de donkere kamers op de achtergrond en de mysterieuze verlichting zijn een spannende toevoeging. Jammer dat de echte spanning door de soundtrack kapot gestampt wordt.

Acteerwerk was prima. Het meest theatrale is er gelukkig uitgelaten, anders was dit maar moeilijk uit te kijken. In het algemeen mis ik gewoon een beklemmende toon, iets wat hier best makkelijk kon lukken, maar vervolgens niet is gelukt.

Beste scenes waren wel de first encounter met Lime, en natuurlijk de achtervolging door het riool. Voor de rest heb ik me gewoon wat verveelt door de film heen. Omdat de film me nergens meekreeg, waren de 100 minuten niet bepaald een gemakkelijke zit.



avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1232 berichten
  • 781 stemmen

Meer iconische beelden dan gelijk welke andere klassieker (bv die formidabele eind scene, de ontdekking van Welles in het portaal) maar toch wordt ik er niet warm van. Reden : de relatie tussen Cotton en Welles is niet uitgewerkt, er is oppervlakkig conflict of drama, enkel in een paar zinnen wordt dit drama samengevat (op het rad bv) . Ik voel dus geen vriendschap, ik voel geen verleden tussen de twee, ik voel niet het dilemma van Cotton (verraden van een vriend). Visueel grandioos, documentair (tijdsbeeld) verslag van een naoorlogse stad is prachtig verwerkt in de beelden, scheve camera standpunten om de desoriëntatie van Cotton te benadrukken is filmisch creatief. Echter, het verhaal wordt snel afgehaspeld – het tempo ligt hoog – en daarom blijft het niet plakken. Het muziek deuntje daarentegen ...


avatar van Don Homer

Don Homer

  • 510 berichten
  • 1297 stemmen

Prachtige geschoten film in naoorlogse Wenen die ik het eerste uur moeilijk kon volgen door de vele, snelle conversaties. De "Woody Allen muziek" kan me niet bekoren en vind ik niet bij de film passen. Het laatste kwartier van de film is fenomenaal in alle opzichten.

Verder vind ik dat Wataru een prachtige alomvattende review heeft geschreven die wat mij betreft bovenaan de pagina zou mogen blijven staan. Hier te vinden.


avatar van Wataru

Wataru

  • 279 berichten
  • 691 stemmen

Bedankt voor het compliment Don Homer.

Wat betreft die citer, je houdt er van of je hebt er een hekel aan; er schijnt geen tussenweg te zijn.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7934 berichten
  • 8237 stemmen

Wit-zwarte klassieker waarvan naast de film ook "The Harry Lime-Theme" wereldberoemd werd.

Mist soms wat tempo maar is meesterlijk inzake sfeerschepping en spankracht. Het verhaal, het verwoeste Wenen en de stinkende riolen bieden, naast de veel intense close-ups, enkele prachtige momenten, zoals bijvoorbeeld het beeld van de verderfelijke misdadiger die als venijn wanhopig uit het riool tracht te geraken.

Subliem acteerwerk.


avatar van Ste*

Ste*

  • 1972 berichten
  • 1296 stemmen

Uiteindelijk wel oke, maar de film moet het wel echt van de laatste drie kwartier hebben. Het eerste uur deed me niets en was eigenlijk redelijk saai.

Pas als Lime ten tonele verschijnt (wat een charisma heeft Orson Welles, die stal echt elke seconde dat hij in beeld was de show) wordt het eigenlijk pas een beetje boeiend.

Mooi geschoten is het natuurlijk wel, die straten van Wenen, de achtervolgingen, het riool, er wordt mooi gespeeld met licht, donker en schaduwen. Een aantal memorabele shots van silhouetten in de tunnel en bijvoorbeeld die man met de ballonnen op straat.

Maar over de gehele speelduur genomen vond ik het niet echt een meesterwerk, daarvoor is het eerste gedeelte toch echt lang niet interessant of memorabel genoeg.

3,5*


avatar van clubsport

clubsport

  • 3288 berichten
  • 6642 stemmen

een redelijk goede suspence thriller met prachtig zwart wit camerawerk waarin heel stijlvol met schaduwen word gespeelt ( zelfs het riool ziet er zo nog mooi uit ).

Verder was het verhaal wel goed maar de muziek nogal ongewoon luchtig en eentonig .


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

clubsport schreef:

(...) maar de muziek nogal ongewoon luchtig en eentonig .

Kwestie van smaak natuurlijk, maar "The Third Man Theme" (aka "The Harry Lime Theme") van Anton Karas stond in 1950 elf weken onafgebroken op de eerste plaats in de Amerikaanse “Bilboard” hitlijst. Er zijn naar schatting 40 miljoen exemplaren van verkocht.


avatar van Dk2008

Dk2008

  • 10473 berichten
  • 769 stemmen

Werkelijk weer zo'n film die door mijn lijst heen en weer schiet, dan weer hoog dan weer laag.

Eerst stond hij weer in mijn top 10. Heb naar aanleiding daarvan de blu-ray aangeschaft, die slechts een kleine meerwaarde heeft (ik schaf ze ook nauwelijks nog aan) en nu is die daar weer uit.

Trage wel mooie oude film. Het zwart witte en de schaduwen zijn niet zo bijzonder meer maar wel de combinatie van allerlei ingrediënten, wat humor, wat mystery, wat spanning, etc. Uitstekende rol van Joseph Cotton die op onderzoek uitgaat en zichzelf en anderen in gevaar brengt. Niet al te bijzondere rol van Orson Welles. Een knappe Alida Valli. Meesterlijk laatste half uur met een wat ontroerende finale.


avatar van Basto

Basto

  • 10372 berichten
  • 6881 stemmen

Herzien naar aanleiding van de documentaire de Story of Film.

Wel erg mooie film met veel scheef camerawerk om de kijker het gevoel te geven dat er veel niet pluis is. Fantastische rol van Welles die mij erg deed denken aan de later J.R. Ewing. Een schoft met overtuiging, vol van zichzelf. En natuurlijk dat fantastische eind!

Absoluut een klassieker. Zag de film op dvd, maar als die ooit op 4K uitkomt, kijk ik m weer en verwacht ik een verhoging.

4*


avatar van aspro

aspro

  • 542 berichten
  • 1517 stemmen

Zondag 26 Maart

Om 20:15 op Arte


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9123 berichten
  • 4211 stemmen

Dit was mijn opa's lievelingsfilm. Hij zag die ooit nog in de lokale bioscoop in die tijd en floot het deuntje nog lang nadat hij deze film zag. The Third Man is een typisch product uit de naoorlogse jaren maar de top 250 notering ontgaat mij wel. De film vangt al onlogisch aan : Martins wordt door zijn vriend Lime in Wenen uitgenodigd. Waarom? Gezien de ontwikkelingen in de film lijkt het me geen enkel nut hebben dat Lime deze Amerikaan naar Wenen zou vragen. Het enige wat ik kan bedenken is dat Lime hiermee geloofwaardigheid aan de enscenering van zijn dood zou geven.

Martins komt aan en krijgt het bericht dat Lime overleden is, en woont zijn begrafenis bij. Terwijl hij nagaat hoe hij is overleden, vangt hij tegenstrijdige informatie op rond het ongeval en besluit om zich dieper vast te bijten. Naast de onvergetelijke muziek van Karas zijn het vooral de laatste tien minuten die de Third Man tot een mijlpaal maakten. De achtervolging in de ondergrondse tunnels is een iconisch beeld van de film-noir. Maar alles daarvoor vond ik maar een standaard enquête met twist eigenlijk.


avatar van Dk2008

Dk2008

  • 10473 berichten
  • 769 stemmen

Filmkriebel schreef:
De film vangt al onlogisch aan : Martins wordt door zijn vriend Lime in Wenen uitgenodigd. Waarom? Gezien de ontwikkelingen in de film lijkt het me geen enkel nut hebben dat Lime deze Amerikaan naar Wenen zou vragen. Het enige wat ik kan bedenken is dat Lime hiermee geloofwaardigheid aan de enscenering van zijn dood zou geven.


I.v.m. werk, zie plot The Third Man - Wikipedia - nl.wikipedia.org


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9123 berichten
  • 4211 stemmen



Dat wordt gezegd ja, maar ik kan dat niet rijmen met wat er daarna gebeurt. Stel je in de plaats : je hebt plannen om te verdwijnen maar je nodigt nog eerst een vriend uit naar Wenen om aan werk te helpen, terwijl je weet dat je hem niet zal kunnen verder helpen.


avatar van Dk2008

Dk2008

  • 10473 berichten
  • 769 stemmen

Filmkriebel schreef:
Dat wordt gezegd ja, maar ik kan dat niet rijmen met wat er daarna gebeurt. Stel je in de plaats : je hebt plannen om te verdwijnen maar je nodigt nog eerst een vriend uit naar Wenen om aan werk te helpen, terwijl je weet dat je hem niet zal kunnen verder helpen.


Wel vaag ja. Even een vraag heb je deze al eerder gezien of nu pas?.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9123 berichten
  • 4211 stemmen

Dk2008 schreef:

. Even een vraag heb je deze al eerder gezien of nu pas?.

Tweede keer na 15 jaar. De details stonden me niet zo helder meer voor de geest, behalve de kat en het einde.


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 6160 berichten
  • 9220 stemmen

Sfeervolle film noir over een vermeende moord in het naoorlogse Wenen. De plot is niet bijster interessant en de nerveuze muziek werkt sporadisch op de zenuwen, maar de cast is prima en qua sfeer en camerawerk valt er veel te genieten. Prachtig hoe alles in beeld is gebracht, met geniale belichting, waardoor de hele film een fraai spel tussen licht en donker is geworden.


avatar van Dk2008

Dk2008

  • 10473 berichten
  • 769 stemmen

Op de dvd staat als extra een klein stukje Anton Karas en op de blu-ray o.a. interactive map met de locaties van Wenen die in de film voorkomen. (Heel bijzonder is bijvoorbeeld van de kiosk/reclamezuil die ze voor de film daar hebben neergezet). De blu-ray is het beeld wel een stuk lichter.

Het slot denk ik vaak had dat niet anders gekund maar aan andere kant hield ze erg van Harry Lime.

Hoewel de film leuk van start gaat wordt het minder zodra Holly Martins aan praat raakt met baron Kurtz. Op gegeven moment dacht ik weet niet of ik hem in mijn favorietenlijst moet blijven houden. Maar wordt daarna toch weer steeds beter. Dit is als ze met de conciërge gaan praten. Blijft visueel heel mooi gemaakte film, vaak in het donker en met straatopnamen, gebouwen, reuzenrad, van boven naar beneden gefilmd en hier en daar zitten er ook wel grappige momenten in, zoals met het jongetje, de mopperende oude vrouw (Hedwig Bleibtreu), de lezing, met de kat en de ballonverkoper.

Vaak toch wel een nadeel met die mysterie/thrillers, is het verhaal, zo van is dat alles.

Eenvoudige, weinig succesvolle schrijver van cowboyromans, Holly Martins, krijgt klus aangeboden door jeugdvriend Harry Lime. Maar die blijkt door ongeluk om het leven te zijn gekomen. Vriendin van Lime, Anna Schmidt is Tjechische en de Russen willen haar hebben. Martins gaat vervolgens op onderzoek uit.

Blijft iedere keer wat lastige film om te beoordelen vooral richting einde. Deze film ken al zo beetje mijn hele leven en als klein jochie was het einde best heftig. Ja het is wel schurk, zo reageerde mijn pa. Maar moet je medelijden hebben of toch weer niet, dit is toch iedere keer weer dat je op een dwaalspoor wordt gebracht.

Ik had er veel zin in om deze weer te kijken en heb me best wel weer vermaakt, visueel wel sterker dan inhoudelijk maar goed kan in mijn top 250 blijven.


avatar van Noodless

Noodless

  • 9275 berichten
  • 5860 stemmen

Goed acteerwerk, leuk muziekdeuntje en een prachtige naoorlogse locatie in Wenen. Mooie zwart-wit fotografie met heel wat stijlvolle schaduwtechnieken.
De slotscène in de riolen is bijzonder sfeervol en spannend gefilmd. Het ultieme slot lijkt een herhaling van de eerdere begrafenis in het verhaal waar Alida Valli na de ceremonie heel alleen weg wandelt, maar toch meent Martins ( Joseph Cotten ) dat hij haar kan overtuigen en stapt uit de auto om op haar te wachten. Helaas voor hem, maar wel passend voor de film, eindigt dit niet mierzoet. 7/10


avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

  • 461 berichten
  • 459 stemmen

inmiddels 75 jaar oude klassieker die je toch gezien moet hebben. Film noir die zijn tijd (ver) vooruit was en alles in een heerlijk tempo zoals dat toen nog kon en mocht. Als de aap eenmaal uit de mouw komt (dat had wat mij betreft langer mogen duren en iets meer duister dan waar Harry Lime mee bezig was) neemt de kracht van de film wel af. De vaagheid en duisterheid is juist een enorme kracht van deze film. 8/10


avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

  • 1665 berichten
  • 426 stemmen

Vanaf 19 september 2024 in de bioscoop (Odyssey Classics, re-release)