

Genre: Film noir / Thriller
Speelduur: 104 minuten
Alternatieve titel: The 3rd Man
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Carol Reed
Met onder meer: Joseph Cotten, Orson Welles en Alida Valli
IMDb beoordeling:
8,1 (177.854)
Gesproken taal: Engels, Russisch en Duits
On Demand:
Bekijk via iTunes
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop ()
Plot The Third Man
"Hunted by men ... Sought by WOMEN!"
Holly Martins, schrijver van Westerns, arriveert in het naoorlogse Wenen dat door de geallieerde overwinnaars opgedeeld is in verschillende sectoren. Martins is daar heen gegaan op een uitnodiging van een oude schoolvriend, Harry Lime, die hem een baan heeft aangeboden. Eenmaal aangekomen blijkt echter dat Lime recentelijk is omgekomen in een vreemd verkeersongeluk. Martins besluit alles op alles te zetten om erachter te komen wat er echt met Harry Lime is gebeurd.
Externe links
Acteurs en actrices
Holly Martins
Anna Schmidt
Harry Lime
Major Calloway
Karl the Porter
'Baron' Kurtz
Dr. Winkel
Popescu
Anna's Landlady
Sergeant Paine
Reviews & comments

Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3357 stemmen
Stijlvolle thriller met hier en daar vleugjes humor. De twee aspecten van The Third Man die vooral opvallen zijn het acteerwerk en de visuele stijl. Dat laatste zit 'm in een paar voortreffelijke shots en mooi spel met schaduwen en het gebruik van Wenen - vers uit de Tweede Wereldoorlog - als decor. Het uitgangspunt van de film is eigenlijk vrij eenvoudig; onze hoofdpersoon onderzoekt een verkeersongeval waar zijn goede vriend bij is omgekomen en ontdekt dat er meer aan de hand is. De hele ontrafeling van dat mysterie gaat naar mijn smaak iets te traag, op een gegeven moment is het je wel duidelijk. De film lijkt zich in bepaalde scènes ook teveel te herhalen. Het acteerwerk is echter hoogstaand, het spel is voor zijn tijd opvallend ingetogen en subtiel, ik had verwacht dat het een stuk meer theatraal zou zijn. Met name Trevor Howard speelt een enorm leuke rol als de cynische Calloway. Een minder sterke keuze is dat muziekje. Prima voor tijdens de credits, maar tijdens belangrijke en vooral spannende scènes is het einddeuntje van Spongebob Squarepants nu niet bepaald bevorderlijk voor de spanning.
3,5 sterren.

Fisico (moderator films)
-
- 7084 berichten
- 4204 stemmen
The third murder kent een interessant detectiveverhaal waarbij Holly Martins een oude vriend opzoekt. Eens ter plaatse stelt hij vast dat zijn vriend Harry Lime aan een vreemd ongeval is overleden. Martins ervaart tegenstrijdige verhalen van de dood van zijn vriend en gaat verder op onderzoek.
Één van de grootste pluspunten van de film, naast het verhaal, zijn de prachtige sfeerachtige beelden van het nog steeds kapotgeschoten naoorlogse Wenen. De in puin geschoten gebouwen vormen een ongewoon, maar knap decor. Daarnaast wordt er prachtig omgesprongen met licht- en donkercontrasten. Fotografisch geweldig met de vele schaduwen in nissen en spleten. Neem nu de intrede van Harry Lime ver voorbij halfweg de film: uittredend vanuit een deurnis, onheilsspellend en ongemeen sterk. De gebruikte muziek is bizar en speels, maar best grappig.
Fijn ook dat de moeite genomen werd om Duits te spreken en eventjes de sfeer op te snuiven van het militair verdeelde Wenen net na WOII. Een toppertje, dat zeker, maar voor mij ondanks alle goede elementen persoonlijk net geen meesterwerk.
De opbouw van de film zakt halfweg wel wat in. Men blijft te lang in rondjes draaien. De climax is er wel eentje om u tegen te zeggen, al zat het er wel aan te komen als je weet dat Orson Welles nog de revue moest passeren. Van flashbacks was er namelijk geen sprake in de film.

IH88
-
- 8441 berichten
- 3039 stemmen
“A person doesn't change just because you find out more.”
Fantastische klassieker. The Third Man ziet er op de eerste plaats schitterend uit, en het gebombardeerde Wenen is bijna een karakter op zich. Het spannende laatste gedeelte in het ondergrondse gangenstelsel is een knap staaltje vakmanschap van Carol Reed, en de laatste scene tussen Cotten en Orson Welles is tragisch en melancholisch.
In deze scene komt alles wat The Third Man zo goed maakt samen, en beide acteurs zijn geweldig. De scene in het reuzenrad mag er ook zijn. Zodra Harry Lime tevoorschijn komt (is het een twist?) lijkt het wel of de film een elektriciteit schok krijgt, en een al interessante film wordt alleen maar beter. Het laatste shot bij de begrafenisplaats is een plaatje.

Simon Smith (crew films)
-
- 1362 berichten
- 4225 stemmen
Alleen die muziek, ik kan er niet echt aan wennen, dat is voor mij een smet op deze mooie film.

Hendrick99
-
- 138 berichten
- 94 stemmen
Alleen die muziek, ik kan er niet echt aan wennen, dat is voor mij een smet op deze mooie film.
Ook niet echt mijn genre, maar past toch wel goed bij deze sombere, melancholieke film. Op de Engelse Wiki staat een interessant stukje over hoe en wanneer regisseur Reed op het idee kwam om deze muziek te gebruiken.

Lovelyboy
-
- 2854 berichten
- 2075 stemmen
Vanuit het tijdsbeeld gezien, een voor die tijd stijlvolle film. Met een heel aardige mysterie dat groter en groter wordt. Het tijdsbeeld van het Wenen verdeeld in zones is mooi, de patrouilles des te meer. We werken samen, maar elkaar vooral tegen. De zogenaamde derde man die Martins zoekt kan al niet snel anders zijn dan Harry zelf, iets dat bevestigd wordt als hij opduikt. Ironische genoeg luidt Martins met zijn eigen onderzoek ook de onherroepelijke klopjacht en dood van Harry Lime in.
Prachtige en spannende jacht door de Weense riolen, mooi in beeld gebracht en bijzonder sfeervol gebracht. Zo ook andere opnames in de donkere straten van Wenen. Prachtig met contrast en licht gespeeld zo nu en dan. Het enige waar ik me buitengewoon aan stoor is de muziek. Het constante gepingel op de citer zou spanning verhogend zijn aldus verschillende artikelen op internet, maar ik vind het juist schertsend overkomen, spottend. Als we alles met een korreltje zout moet nemen. Niet mijn keus qua muziek.
Aardig, heel aardig voor die tijd. Leuk een keer gezien te hebben maar dat is het dan eigenlijk ook wel.

Shadowed
-
- 7129 berichten
- 4666 stemmen
Niet zo boeiend.
Het lijkt wel haast barbaars dat ik deze film een onvoldoende geef, maar ik heb er simpelweg niet van genoten. In het begin met de inleiding had ik wel veel hoop, maar wat volgt was het gewoon niet echt helemaal voor mij persoonlijk.
Desondanks moet ik wel toegeven dat de film sfeervol uit de hoek kan komen, maar qua regie vind ik dat er een hoop verkeerde keuzes gemaakt zijn. Vooral de soundtrack is de grootste domper uit de film, die het een soort komische toon geeft aan de spannende scenes.
Het meest positieve in de film voor mij is wel duidelijk de verlichting. De donkere straten zijn knap in beeld gebracht en de donkere kamers op de achtergrond en de mysterieuze verlichting zijn een spannende toevoeging. Jammer dat de echte spanning door de soundtrack kapot gestampt wordt.
Acteerwerk was prima. Het meest theatrale is er gelukkig uitgelaten, anders was dit maar moeilijk uit te kijken. In het algemeen mis ik gewoon een beklemmende toon, iets wat hier best makkelijk kon lukken, maar vervolgens niet is gelukt.
Beste scenes waren wel de first encounter met Lime, en natuurlijk de achtervolging door het riool. Voor de rest heb ik me gewoon wat verveelt door de film heen. Omdat de film me nergens meekreeg, waren de 100 minuten niet bepaald een gemakkelijke zit.

de grunt
-
- 4274 berichten
- 1569 stemmen

cinemanukerke
-
- 995 berichten
- 684 stemmen
Meer iconische beelden dan gelijk welke andere klassieker (bv die formidabele eind scene, de ontdekking van Welles in het portaal) maar toch wordt ik er niet warm van. Reden : de relatie tussen Cotton en Welles is niet uitgewerkt, er is oppervlakkig conflict of drama, enkel in een paar zinnen wordt dit drama samengevat (op het rad bv) . Ik voel dus geen vriendschap, ik voel geen verleden tussen de twee, ik voel niet het dilemma van Cotton (verraden van een vriend). Visueel grandioos, documentair (tijdsbeeld) verslag van een naoorlogse stad is prachtig verwerkt in de beelden, scheve camera standpunten om de desoriëntatie van Cotton te benadrukken is filmisch creatief. Echter, het verhaal wordt snel afgehaspeld – het tempo ligt hoog – en daarom blijft het niet plakken. Het muziek deuntje daarentegen ...

Don Homer
-
- 437 berichten
- 1298 stemmen
Prachtige geschoten film in naoorlogse Wenen die ik het eerste uur moeilijk kon volgen door de vele, snelle conversaties. De "Woody Allen muziek" kan me niet bekoren en vind ik niet bij de film passen. Het laatste kwartier van de film is fenomenaal in alle opzichten.
Verder vind ik dat Wataru een prachtige alomvattende review heeft geschreven die wat mij betreft bovenaan de pagina zou mogen blijven staan. Hier te vinden.

Movsin
-
- 7443 berichten
- 7972 stemmen
Wit-zwarte klassieker waarvan naast de film ook "The Harry Lime-Theme" wereldberoemd werd.
Mist soms wat tempo maar is meesterlijk inzake sfeerschepping en spankracht. Het verhaal, het verwoeste Wenen en de stinkende riolen bieden, naast de veel intense close-ups, enkele prachtige momenten, zoals bijvoorbeeld het beeld van de verderfelijke misdadiger die als venijn wanhopig uit het riool tracht te geraken.
Subliem acteerwerk.

Ste*
-
- 1925 berichten
- 1255 stemmen
Uiteindelijk wel oke, maar de film moet het wel echt van de laatste drie kwartier hebben. Het eerste uur deed me niets en was eigenlijk redelijk saai.
Pas als Lime ten tonele verschijnt (wat een charisma heeft Orson Welles, die stal echt elke seconde dat hij in beeld was de show) wordt het eigenlijk pas een beetje boeiend.
Mooi geschoten is het natuurlijk wel, die straten van Wenen, de achtervolgingen, het riool, er wordt mooi gespeeld met licht, donker en schaduwen. Een aantal memorabele shots van silhouetten in de tunnel en bijvoorbeeld die man met de ballonnen op straat.
Maar over de gehele speelduur genomen vond ik het niet echt een meesterwerk, daarvoor is het eerste gedeelte toch echt lang niet interessant of memorabel genoeg.
3,5*

clubsport
-
- 3004 berichten
- 6473 stemmen
een redelijk goede suspence thriller met prachtig zwart wit camerawerk waarin heel stijlvol met schaduwen word gespeelt ( zelfs het riool ziet er zo nog mooi uit ).
Verder was het verhaal wel goed maar de muziek nogal ongewoon luchtig en eentonig .

BBarbie
-
- 12369 berichten
- 7442 stemmen
(...) maar de muziek nogal ongewoon luchtig en eentonig .

Dk2008
-
- 10112 berichten
- 813 stemmen
Werkelijk weer zo'n film die door mijn lijst heen en weer schiet, dan weer hoog dan weer laag.
Eerst stond hij weer in mijn top 10. Heb naar aanleiding daarvan de blu-ray aangeschaft, die slechts een kleine meerwaarde heeft (ik schaf ze ook nauwelijks nog aan) en nu is die daar weer uit.
Trage wel mooie oude film. Het zwart witte en de schaduwen zijn niet zo bijzonder meer maar wel de combinatie van allerlei ingrediënten, wat humor, wat mystery, wat spanning, etc. Uitstekende rol van Joseph Cotton die op onderzoek uitgaat en zichzelf en anderen in gevaar brengt. Niet al te bijzondere rol van Orson Welles. Een knappe Alida Valli. Meesterlijk laatste half uur met een wat ontroerende finale.

Basto
-
- 9659 berichten
- 6701 stemmen
Herzien naar aanleiding van de documentaire de Story of Film.
Wel erg mooie film met veel scheef camerawerk om de kijker het gevoel te geven dat er veel niet pluis is. Fantastische rol van Welles die mij erg deed denken aan de later J.R. Ewing. Een schoft met overtuiging, vol van zichzelf. En natuurlijk dat fantastische eind!
Absoluut een klassieker. Zag de film op dvd, maar als die ooit op 4K uitkomt, kijk ik m weer en verwacht ik een verhoging.
4*

Filmkriebel
-
- 8645 berichten
- 3975 stemmen
Dit was mijn opa's lievelingsfilm. Hij zag die ooit nog in de lokale bioscoop in die tijd en floot het deuntje nog lang nadat hij deze film zag. The Third Man is een typisch product uit de naoorlogse jaren maar de top 250 notering ontgaat mij wel. De film vangt al onlogisch aan : Martins wordt door zijn vriend Lime in Wenen uitgenodigd. Waarom? Gezien de ontwikkelingen in de film lijkt het me geen enkel nut hebben dat Lime deze Amerikaan naar Wenen zou vragen. Het enige wat ik kan bedenken is dat Lime hiermee geloofwaardigheid aan de enscenering van zijn dood zou geven.
Martins komt aan en krijgt het bericht dat Lime overleden is, en woont zijn begrafenis bij. Terwijl hij nagaat hoe hij is overleden, vangt hij tegenstrijdige informatie op rond het ongeval en besluit om zich dieper vast te bijten. Naast de onvergetelijke muziek van Karas zijn het vooral de laatste tien minuten die de Third Man tot een mijlpaal maakten. De achtervolging in de ondergrondse tunnels is een iconisch beeld van de film-noir. Maar alles daarvoor vond ik maar een standaard enquête met twist eigenlijk.

Dk2008
-
- 10112 berichten
- 813 stemmen
De film vangt al onlogisch aan : Martins wordt door zijn vriend Lime in Wenen uitgenodigd. Waarom? Gezien de ontwikkelingen in de film lijkt het me geen enkel nut hebben dat Lime deze Amerikaan naar Wenen zou vragen. Het enige wat ik kan bedenken is dat Lime hiermee geloofwaardigheid aan de enscenering van zijn dood zou geven.
I.v.m. werk, zie plot The Third Man - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Filmkriebel
-
- 8645 berichten
- 3975 stemmen
Dat wordt gezegd ja, maar ik kan dat niet rijmen met wat er daarna gebeurt. Stel je in de plaats : je hebt plannen om te verdwijnen maar je nodigt nog eerst een vriend uit naar Wenen om aan werk te helpen, terwijl je weet dat je hem niet zal kunnen verder helpen.

Dk2008
-
- 10112 berichten
- 813 stemmen
Dat wordt gezegd ja, maar ik kan dat niet rijmen met wat er daarna gebeurt. Stel je in de plaats : je hebt plannen om te verdwijnen maar je nodigt nog eerst een vriend uit naar Wenen om aan werk te helpen, terwijl je weet dat je hem niet zal kunnen verder helpen.
Wel vaag ja. Even een vraag heb je deze al eerder gezien of nu pas?.

Filmkriebel
-
- 8645 berichten
- 3975 stemmen
. Even een vraag heb je deze al eerder gezien of nu pas?.
Tweede keer na 15 jaar. De details stonden me niet zo helder meer voor de geest, behalve de kat en het einde.
Het laatste nieuws

Sterke gevangenisfilm 'Felon' van Ric Roman Waugh alleen vandaag nog te zien op Netflix

Nog eens vijf vergeten jeugdfilms waarmee kinderen uit de jaren 90 zijn opgegroeid

Stephen King en Guillermo Del Toro vol lof over nieuwe horrorfilm, Paul de Leeuw reageert op kritiek richting zijn nieuwe programma | MovieMeter Recap

Disney+ lijkt Netflix achterna te gaan en gaat het delen van accounts aanpakken
Bekijk ook

12 Angry Men
Drama, 1957
856 reacties

Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
722 reacties

Das Boot
Oorlog / Drama, 1981
1.363 reacties

Shichinin no Samurai
Actie / Drama, 1954
909 reacties

North by Northwest
Thriller / Mystery, 1959
647 reacties

Rear Window
Thriller / Mystery, 1954
632 reacties
Gerelateerde tags
oostenrijkbegraafplaatsblack marketgravesoviet militaryprater british armystaged death onderzoekcover-upfilm noirfoot chasewenen, oostenrijksewervermist persoonna de tweede wereldoorlogferris wheelzwarte filmpenicillinforged passport
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.