The Third Man (1949)

Verenigd Koninkrijk
Film noir / Thriller

geregisseerd door Carol Reed
met Joseph Cotten, Orson Welles en Alida Valli

Holly Martins, schrijver van Westerns, arriveert in het na-oorlogse Wenen, dat door de geallieerde overwinnaars opgedeeld is in verschillende sectoren. Martins is daar heen gegaan op een uitnodiging van een oude schoolvriend, Harry Lime, die hem een baan heeft aangeboden. Eenmaal aangekomen blijkt echter, dat Lime recentelijk is omgekomen in een vreemd verkeersongeluk. Martins besluit alles op alles te zetten om er achter te komen, wat er echt met Harry Lime gebeurd is.

BASWAS schreef:
Een dialoogzin in The Third Man: "It's a story about a man who hunted down a sheriff who was victimizing his best friend..."

Maar dat gaat dan over een boek van Martins, neem ik aan? Op de plot van de film is de omschrijving niet direct van toepassing. Martins schrijft inderdaad cowboyboeken, maar echt een verwantschap met westerns vind ik dat niet (laat staan een satire).

Het thema van de Goede, de Slechte en het Meisje komt naast andere genres ook vaak in allerlei westerns voor.

Ja, en in nog veel meer drama's. Steekt de film nu ook de draak met het klassieke drama?

In de documentaire Shadowing the third man wordt specifiek verwezen naar de schietpartij in de ondergrondse riolen van Wenen als voorbeeld van het steken van de draak met duels in cowboyfilms.

Ik zie de overeenkomst niet direct. Het is meer een achtervolging dan een duel, en daarmee doet het meer aan talloze politiefilms denken (met name aan He Walked by Night, die ook al een climax in een riool had).

orbit
Simpelweg briljant! Moet hem nodig weer eens zien.

avatar van BASWAS
In de geciteerde dialoogzin over het boek van Holly Martins hoor ik toch ook een beetje een sarcastische uitspraak over het simpele westernachtige (of klassiek drama-achtig) plot van het filmverhaal dat Greene in The Third Man verder uitdiept.

Misschien dat ik me in mijn enthousiasme wat te sterk uitgedrukt heb na wat opmerkingen in de documentaire over de draak steken met het westerngenre. Het gaat mij niet zo zeer om een zwart/wit logisch gelijk, maar meer om kleurrijke poëtische mogelijkheden.

De boeken van Martins worden (sarcastisch) afgedaan als pulpromannetjes, maar het script van The Third Man is geen pulproman (en zeker geen cowboy-pulproman).

En docu's? Tja, die verzinnen vaak vanalles om een film de hemel in te prijzen en zoveel mogelijk historisch belang toe te dichten (zeker bij films die sowieso al jaren te boek staan als klassieker).

avatar van BASWAS
Een van de eigenschappen van pulp is voor mij dat het zo plat is als een dubbeltje zonder enige nuancering in de gebruikte karakters, situaties en de uitbeelding daarvan.
Ook van dit soort kitsch valt af en toe te genieten als het op een kundige manier gedaan wordt zoals dat o.a. gebeurt in de simpele cowboyverhalen van een schrijver als Zane Grey.

In The Third Man zit ook een prachtige persiflage op zich erg verheven voelende literatuurliefhebbers met vals chique hypes over bijvoorbeeld ‘stream of consciousness’ en andere hooghartigheden.
De genoemde documentaire, met leuke wetenswaardigheden zonder een hemelprijzende pulpfilm te zijn, geeft ook over deze scène wat aardige achtergrondinfo met ondermeer een reden voor Graham Greene om in zijn scenario enigszins de spot te drijven met dit soort types van pulp voor de pauwen.
Misschien moet men Shadowing The Third Man zelf zien om in sommige schaduwen wat kleurenrijkdom met perspectief te ontdekken.

avatar van Ramon K
Op de dubbele DVD van de film met Nederlandse ondertiteling die ik pas kocht zit als extra de prachtige documentaire Shadowing the third man (1uur 30 min.) met allerlei wetenswaardigheden over de prachtfilm van Carol Reed.

Waar is die dvd te verkrijgen eigenlijk?

Art
Ik zag laatst de dvd gewoon bij Van Leest liggen....

avatar van Ramon K
Ok, bedankt!

avatar van BASWAS
Klopt. Heb de DVD met als extra de documentaire bij van Leest aangeschaft voor 14,99 euro. Zie trouwens net dat hij ook te verkrijgen is bij Rodisc voor 9,99. euro.

avatar van jordybeukeboom
Prachtige, sfeervolle en spannende film.

Fraaie constructie wat betreft het gebeuren met Harry Lime, en mooie haat-liefdesrelaties tussen Martins en de agenten en Martins en Valli. Met natuurlijk een geweldig mooie eindscene, waarin het begin van de film weer terugkomt. Verder is ook het gebeuren in het riool erg sterk. De terugkomende muziek vind ik af en toe wel irritant

4 sterren

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana schreef:
Zaterdag 5 augustus op Canvas!
Nou je bent me net voor... (geen commercials) kijken allemaal

avatar van jurriaan15
op school 3 jaar geleden moest ik hem lezen voor het vak engels..
vond het wel een leuk boek.
mij benieuwen of de film ook leuk is..

jurriaan15 schreef:
op school 3 jaar geleden moest ik hem lezen voor het vak engels..vond het wel een leuk boek. mij benieuwen of de film ook leuk is..
Ai, toen was je 103....

By-the-way, LINK naar de door CRITERION-USA gerestaureerde "THE THIRD MAN".

Veel kijkplezier vanavond.

Pieter Montana schreef:
Zaterdag 5 augustus op Canvas!

Staat al heel lang op nummer 1 op mijn Nog Zien lijstje. Hoge verwachtingen. Leuk dat ze nog eens zo'n oude film op de Belg uitzenden. Dat mis ik op de Nederlandse zenders nogal.

avatar van jurriaan15
Dogie_Hogan schreef:

Ai, toen was je 103....

je bent pas de 30ste die zoiets zegt

avatar van JoeCabot
Was geen slechte film. Er gebeurde echter weinig en spannend wordt het nooit. De vrij goede dialogen houden de film wel staande.

kiriyama
Erg goede film, de dialogen zijn geweldig, mooie beelden van een naoorlogs Wenen, en Welles zet als Lime 1 van de beste schurken ooit neer.

Voor nu 4.5*

jurriaan15 schreef:
je bent pas de 30ste die zoiets zegt
Hoe komt dat?

kiriyama schreef:
Voor nu 4.5*
Geweldig om deze film na jaren weer terug te zien. Ook een mooi tijdsbeeld, Wenen 1949, 4 jaar na WO-II (kruitdamp net opge- trokken en letterlijk puin ruimen). Prima scenario en atmosfeer. Film wordt steeds beter. En net als toen, de hele dag die muziek in je hoofd.

En nu op zoek naar de gerestaureerde Criterion transfer van THE THIRD MAN . 5*.

The One Ring schreef:
Maar waarom 0,5*

avatar van MXO
MXO
kiriyama schreef:

Ik vond de dialogen juist ronduit slecht. Eén quote was mooi, toen Orson Welles het had over de koekkoeksklok. Ook vond ik het plot matig. Ik vond het alleen wel speciaal dat Harry Lime, over wie de hele film gesproken wordt, pas op het einde van de film getoond wordt. En dan helemaal in de acteur Orson Welles die een kleine maar geniale rol speelt. Daarbij wordt er wel erg mooi met schaduw gewerkt wat erg mysterieus werkte op de vervallen straten van Wenen. De plaatjes blijven dus wel erg mooi.
Daarom voor mij 3,5*

Dogie_Hogan schreef:
Maar waarom 0,5*

Goed dat je het zegt, ik zal wel misgeklikt hebben, want het moet 4,5* zijn. Deze film maakt alle verwachtingen waar en overtreft ze met het grootste gemak. Dit is werkelijk zo'n film waaraan alles lijkt te kloppen. De beelden zijn constant schitterend, zonder twijfel de mooiste die ik ooit in zwart-wit gezien heb. Het muziekje bleek ik al te kennen (waarvan weet ik niet). Op het begin leek het een beetje misplaatst vrolijk, maar na een tijdje werd het gewoon een met de film. De acteurs zijn niet meer dan briljant, Orson Welles natuurlijk voorop. Wat ik leuk vond aan Orson Welles' personage, Harry Lime, was dat hij eigenlijk het hoofdfiguur was en Cotten meer een bijrol. Alleen besloten de makers van deze film om de hoofdrol maar weinig schermtijd te geven. Briljante vondst! Het script is fenomenaal. Briljante scènes te over. Hoogtepunten: de boeklezing van Cotten, het reuzenrad, de rioleringachtervolging en de eindscène.

Helaas besloot ik de film met familie te kijken die de film niet leuk vond, wat resulteerde in een aantal gesprekken tussendoor. Hierdoor miste ik soms wat, helaas. Wil hem zeker nog eens zien onder betere omstandigheden.

Reinbo
The One Ring schreef:
Het muziekje bleek ik al te kennen (waarvan weet ik niet).

Reinbo schreef:
Van The Third Man.
Klopt. Is nog wel eens op de radio. Er moet een single (45rpm) van zijn. THE HARRY LIME THEME.
LINK 2, LINK 3.

THE THIRD MAN Memorabilia

OK, en dan vanavond laat THE ASPHALT JUNGLE op BBC2.

Prima -tv- filmweekend dit keer.

avatar van Dynamovie
Er zijn weinig films over de situatie vlak na WO II. Dat maakt deze film ook zeer boeiend, omdat het een klein beetje inzicht geeft van hoe het in Wenen was nadat de Tweede Wereldoorlog was afgelopen en ook Wenen was opgedeeld in zones van de Sovjet Unie en van de geallieerden. Verder vond ik de film erg sfeervol. 4*

avatar van Dogie_Hogan
Ik zie net, dat Alida Valli (85) in april 2006 is overleden...

Erg interessant:

Zo zien de Oostenrijkers zelf deze film.

Met lokaties: LINK 2

De assistent van Trevor Howard speelde later "M." in enige James Bondfilms.

Reinbo schreef:

Van The Third Man.

Dat lijkt me sterk aangezien ik de film nog nooit gezien had. Het zal wellicht ooit eens in een of andere reclame gezeten hebben of zo. Dit is trouwens denk ik wel de oudste film die ik ken met een echt goede score. Muziek valt me in klassiekers voor de jaren '50-'60 altijd wat tegen, maar bij deze was het echt goed. Was deze film invloedrijk op het gebruik van scores in films?

Ik ben inmiddels definitief fan geworden van oude Film-Noir's, al dan niet in zwart/ wit. Ik zeg 'oude' want zover ik weet worden ze zo al heel lang niet meer gemaakt.
Dit is één van de beste Film-Noir's die ik tot op heden heb gezien. Het verhaal is interessant, maar wat de film zo goed maakt is de visuele stijl (met soms schitterend camerawerk), de muziek (apart maar wel passend en onderscheidend), de dialogen, het acteerwerk en sommige fenomenale scenes (waaronder de climax).

avatar van Dogie_Hogan
Zo zien de Oostenrijkers zelf deze film.

Die ondergrondse groepsfoto van de cast en crew...wow!