The Third Man (1949)

Verenigd Koninkrijk
Film noir / Thriller

geregisseerd door Carol Reed
met Joseph Cotten, Orson Welles en Alida Valli

Holly Martins, schrijver van Westerns, arriveert in het na-oorlogse Wenen, dat door de geallieerde overwinnaars opgedeeld is in verschillende sectoren. Martins is daar heen gegaan op een uitnodiging van een oude schoolvriend, Harry Lime, die hem een baan heeft aangeboden. Eenmaal aangekomen blijkt echter, dat Lime recentelijk is omgekomen in een vreemd verkeersongeluk. Martins besluit alles op alles te zetten om er achter te komen, wat er echt met Harry Lime gebeurd is.

avatar van Dogie_Hogan
De eerste Film-Noir op Blu-ray!

Hier review met enthausiate reacties.

avatar van Pieter Montana
Ondertussen zou er een remake gepland zijn met Leonardo Di Caprio en Tobey Maguire.

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray van Criterion viel gelukkig gister in de bus, net voor dit slechte nieuws:
'The Third Man Criterion Blu-ray Going Out of Print'.

Schitterende klassieker.

The Third man is prachtig gefilmd met veel schaduwen met donkere hoekjes. Hoogtupunt was het stukje in de straat dat Holly Harry is een portiek ziet maar hij ziet alleen zijn voeten. Schitterend gefilmd . De muziek van de film hoort ook erg bij de film.

Zeker een film die ik nog een keer ga herbekijken voorlopig 4 sterren

Hele mooie film! Ik vond de sfeer erg goed overgebracht, en alhoewel zwart-wit, weten de makers toch een gevoel van kleur over te brengen door het gebruik van schaduwen e.d.
Tijdens het kijken van de film schoot me ineens te binnen dat niemand eigenlijk zeker weet dat Lime in die kist ligt. En even later kwam dan de scene met die kat waarbij even tevoren gezegd werd dat de kat alleen door Lime aangehaald wilde worden. En toen kwam het geweldige shot van Lime die verlicht werd. Deze twist was voor mij helaas dus niet verrassend, maar storend vond ik het niet. Deze scene vond ik juist één van de beste uit de film. Al vond ik de scene in het riool ook erg spannend.
Minpunt vond ik, door vele al aangehaald, de muziek. Op sommige momenten paste het totaal niet bij de film. Ik had meer de neiging om in lachen uit te barsten terwijl dat volgens mij niet de bedoeling was. Pakkend is het deuntje zeker.
Deze film verdient nog een kijkbeurt, iets wat binnenkort zeker gaat gebeuren.
Voor nu 4*

avatar van VanRippestein
okee film, maar geen geniaal hoogtepunt. Interessant camerawerk, dat sowieso. De film leunt helaas net als de klassieker Cassablanca eigenlijk ALLEEN MAAR op dialoog, wat ik erg jammer vind. Ik zie film toch meer als een audiovisueel medium (sferisch dus) dan als een verhalend medium. Je zit eigenlijk de hele film lang naar gesprekken te luisteren op het einde na. Dat is even leuk, maar niet 100 minuten lang. De film wordt dan ook nergens echt spannend, ook mede door de soundtrack, die echt totaal misplaatst is. Kijk je naar iets wat spannend moet zijn, hoor je zo'n suf zomers gitaarriedeltje erdoor... Erg jammer.

Al met al maakt Orson Welles dit nog een beetje goed.

@VanRippestein

Met het commentaar op het 'gitaarriedeltje' ben ik het niet eens.
Het gaat om een typisch Weens citer-muziekstuk (geen gitaar dus)
dat m.i. perfect in de setting past.
Het instrument is zeer typisch voor Oostenrijk, ik begrijp de keuze daarom goed.
Waarschijnlijk is dat muziekje zelfs bekender dan de film, of zorgde in ieder geval voor de herkenbaarheid ervan.
Het (schijnbaar)lichtvoetige deuntje werkt voor mij toch goed, als contrast met de duistere zaakjes die er gaande zijn in het verhaal.

En het ontbreken van actie...ja daar heb je misschien een punt.
Ik denk zelf ook dat films geen radiohoorspel met beeld moeten zijn.
Al vond ik het in deze film nog te verkroppen.
(Het boek van Graham Greene heeft op actie gebied eigenlijk ook niet meer te bieden dan de film)

avatar van VanRippestein
ja, zoiets van die citer had ik al wel verwacht. Maar dat rechtvaardigt niks. Dat is ongeveer hetzelfde als Frans Bauer goed bij Zwartboek vinden passen omdat dat ook typisch Nederlands is.

avatar van Brix
Als Bauer in de oorlogstijd al populair was geweest had het gekund natuurlijk

avatar van VanRippestein
hehehehe tijdens oorlogstijden doen mensen wel vaker vreemde dingen.

avatar van Brix
Citer spelen? (of draaiorgel)

avatar van jipt
Naar mijn mening de beste film-noir die ik tot nu toe gezien heb (neo-noirs niet meegerekend). Het is gewoon super, de camerastandpunten, had riedeltje gedurende de film, de personages en de onverwachte wendingen. Vond hem beter dan Double Indemnity.

avatar van chevy93
Uitstekende film-noir die bijna nergens verveeld. Dit zijn precies de soort films waar ik van hou. Van die duistere films waarbij je de hele film denkt: 'Hoe zit het nou?'

Enige echte minpunt. Ik vond de muziek niet echt gepast. Het deuntje was goed, maar het instrument vond ik niet echt passen bij een duistere film als deze.
De film werd naar het einde wat langdradig en mijn interesse verdween even bijna. Dat zijn de 2 punten wat deze film scheiden van de echte toppers. Voor de rest een goede film.

avatar van Dogie_Hogan
The Third Man weer in de bioscopen.
Althans, in de VS: bron, maar toch...

avatar van simonvinkie
Is er ook een kansje dat hij nog ergens in Nederland in de bioscopen komt?

avatar van mvhemmen
Net in de bioscoop gezien in Delft,

Goeie film met hele mooie beelden, 4 sterren

avatar van simonvinkie
Film-Noir is inmiddels absoluut een van mijn favoriete genres, en The Third Man was de eerste film die ik zag in dat genre. Inmiddels heb ik er een stuk meer gezien, en was ik erg benieuwd of ik deze film nog steeds zo goed zou vinden.

En na de herziening van vandaag kan ik zeggen dat ik The Third Man niet alleen de beste Film-Noir vind, maar bovendien is het absoluut een van mijn favoriete films gebleken. De sfeer, cinomatigrafie, de acteerprestaties, het verhaal. Bijna alles klopt aan deze film.

Vanaf seconde één is het al goed, meteen al vanaf het moment dat Harry Lime dood blijkt, komt er een heerlijk tempo in de film, en als dan ook nog blijkt dat het geen ongeluk was, heb je al snel de perfecte basis voor een typische en spannende Film-Noir. Wat je meteen opvalt aan de film, zijn de geweldige cameraposities, en het erg sfeervolle gebruik van zwart-wit. Dat levert een heerlijk mysterieus sfeertje op.

Volgens veel mensen was de muziek opgepast. Ik ergerde me er helemaal niet aan. Wat heet, ik werd juist helemaal vrolijk als ik dat heerlijke deuntje weer hoorde. Joseph Cotton doet het verder prima, maar de grootste lof gaat wat mij betreft uit naar Orsen Welles. De zogenaamde portiek scene, is fantastisch en is zeker een van mijn favoriete scenes ooit.

Ja, ik heb echt zitten genieten weer van The Third Man. Ik was echt benieuwd wat is er van vond, en de film was gewoon weer geweldig. Ik kan dan ook niet anders dan de film mijn top tien in te zetten. En misschien komt de maximale score er ook nog wel eens een keer van.

Eén woord: Bloedgeld!

avatar van Nand
Fantastische shots, heel goede acteurs en een leuk verhaal, wat heb je nog meer nodig in een film?

avatar van chevy93
Blijkbaar genoeg, anders had je wel een 5,0* gegeven.

Dick2008
De muziek, ik heb er geen probleem mee, maar dat is wel vaak een punt van kritiek.

avatar van simonvinkie
Mee eens. Ik vond het juist wel een leuk deuntje

Dick2008 schreef:
Vond de muziek hierin juist er prettig, want ik wordt af en toe helemaal gek van die tetterende muziek in oude films. Vond dit deuntje juist erg leuk en het werkt heel erg goed, het is ook niet de hele film lang hetzelfde. Misschien iets te luchtig voor een thriller, maar wel pakkend.

avatar van Nand
chevy93 schreef:
Blijkbaar genoeg, anders had je wel een 5,0* gegeven.

Ik ga normaal niet beginnen muggenziften zoals zovelen hier doen, ik heb ook niet altijd tijd om een recensie te schrijven. Zeker niet nu de exames eraan komen.

Misschien moet ik iets duidelijker zijn; Het acteerwerk was heel goed maar niet briljant. Orson Welles was de enige die z'n personage belichaamde. En het verhaal vond ik wel leuk om te volgen maar het raakte me helemaal niet op een persoonlijk niveau. Ik had persoonlijk geen probleem met de muziek maar het was helemaal niet opmerkelijk en het onderstreepte de algemene sfeer van de film te weinig.

Tegelijkertijd vond ik toch dat deze film niet meer kon doen met het plot. Het was gewoon een uitgerekt detective verhaal dat zeer goed verteld werd. De voornaamste redenen waarom ik hem zo hoog plaats zijn Orson Welles en het schitterende camerawerk.

Ziezo daarom kom ik aan 4*.

Beste noir aller tijden.I.I.G. degene die het meest zijn naam eer aandoet want praktisch geheel spelend in schaduw en nacht.De rol van Welles als Harry Lime is iconisch(alleen al het ironische smoel dat hij trekt als hij wordt herkend door zijn oude maat Rollo) en ook Cotton en Howard zijn onberispelijk.De citermuziek van Anton Karas is zo verbonden met deze film dat je je niet eens afvraagt of hij toepasselijk is.
De rioolscène behoort allicht tot de beste achtervolgingen aller tijden en qua plotuitwerking kan alleen double indemnity in de schaduw(haha)staan van deze noir.

pippo il buffone schreef:
Ik vind dat Touch of Evil beter in de schaduw past van Third Man, mede omdat ik Double Indemnity visueel niet al te interessant is en te standaard, net als Maltese Falcon en Big Sleep. Touch of Evil zijn visueel en qua camerawerk beter dan films dan Double Indemnity. Het plot van Double Indemnity is natuurlijk interessant alleen komt het niet uit boven the TM en ToE. Het blijft natuurlijk een erg goede film, DI, maar minder dan het visueel prachtige the TM en ToE.

avatar van niethie
Hmm was dit hem nou, die alomgeroemde noir die al jaren lang als DE genretopper wordt geschouwt door de liefhebbers en critici van over de hele wereld? Oke dan, maar wat een teleurstelling! Het kan zijn, en dat heb ik me al vaker afgevraagt, dat het genre gewoon niet mijn ding is. Het draait eigenlijk altijd op hetzelfde uit: visueel gezien ziet het er meestal verdomde interessant uit maar het doet net zo vaak ook enorm gedateerd aan en juist om die reden weten ze me nooit volledig te boeien, dit was eigenlijk een perfect voorbeeld daarvan. Schitterende locaties en grensverleggende cinematografie met als hoogtepunt de achtervolgingshots door donkere steegjes compleet met het groezelige, duistere sfeertje dat dit soort films altijd kenmerkt.
Helaas komt het verhaal maar niet opgang en is vooral het eerste half uur nogal vervelend, inclusief acteerwerk met uitzondering van de altijd geweldige Welles dan. Vervolgens hebben we nog de tenenkrommende muziek die de twijfelachtige eer verdiend als meest afschuwelijke scores ooit in mijn flop 5 lijstje te eindigen. Het is weer eens wat anders, true! Maar het is niet om aan te horen en verziekt heel de sfeer, in de zin van dat het gewoon vaak te komisch aandeed en ik geloof niet dat dat de bedoeling was. Af en toe zijn er wel wat sterke momenten, vooral in de tweede helft, met goede spanningopbouw maar het is helaas niet van een constant niveau...

3 sterren

avatar van simonvinkie
Wow, vandaag weer herbekeken, maar ik kom er dus achter dat de laatste keer pas drie maanden geleden was. Maar goed, de film vond ik nu nog tien keer beter. Beste Film-Noir ooit en bovendien ook een van de beste film ooit. Cotten is geweldig, de muziek is misschien niet toepasselijk, maar ozo goed. Verder was het gewoon 100 minuten genieten. Een halve ster erop en bovendien ook een opwaardering in mijn top 10. Helemaal verdient!

avatar van mrmojorisin123
@ Niethie :

je moet er ook bij bedenken dat deze film van 1946 net na de oorlog uitkwam. Iedereen probeert zich weer financieel bij te schaven. Dit aspect hebben we ook gezien toen Anna een fles whiskey aanbood in het theater, Holly wees het af en ze zei dat ze het toch ging verkopen. Harry Lime ziet het groots en wat zijn enkele doden door peniciline na de massacre van de wereldoorlog in zijn ogen?

simonvinkie schreef:
Beste Film-Noir ooit en bovendien ook een van de beste film ooit!