Monty Python and the Holy Grail (1975)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Terry Gilliam en Terry Jones
met Graham Chapman, John Cleese en Eric Idle

Koning Arthur gaat met zijn trouwe kokosnotenklapper Patsy (als goedkoop substituut voor een edel ros) op zoek naar ridders die de Ronde Tafel waardig zijn. Sir Launcelot, Sir Bedevere en Sir Galahad sluiten zich bij de koning aan, maar ook de minder bekende, en zoals zijn minstreel graag benadrukt, iets minder dappere Sir Robin sluit zich aan. Op een bepaald moment verschijnt God aan Arthur en zijn gevolg, en hij geeft hen de opdracht de Heilige Graal te zoeken. De ridders gaan elk apart op zoek naar de graal, maar hun queeste is niet zonder moeilijkheden.

vreemd vreemd, deze film is een waar meesterwerk en is geen cijfer onder de 5 waardig.
wie deze film miskent moet mij toch eens uitleggen welke films dan wel goed zouden zijn.
briljant, subliem,... en ga zo door, genoeg superlatieven voor deze film bestaan er niet.

hmm deze film gaat kapot aan een overdaad flauwigheid.

Helaas ik had erg hoge verwachtingen van het sterren ensemble van the python clan en zeker ook de positieve berichten die ik heb gelezen.

Het begint al vervelend met de subtitle schrijvers die ontslagen worden . Daarna worden er alleen maar conversaties gehouden die net iets te lang doorgaan waardoor ik me ging irriteren. Conversaties over zwaluwen, die te lang door gaan. Conversaties met Fransen die te lang doorgaan en dan met vee gaan gooien Landarbeiders die veel te lang doorgaan over het politieke systeem en wat er allemaal beter kan Allemaal te lang en daardoor vervelend

Daarnaast zijn de grappen Zo flauw en vind ik uberhaupt liedjes in een film een dooddoener.

3 positieve dingen in deze film en dat red de film dan enigzins is John Cleese als lancelot en zijn verhaal plus de politie uit de jaren '70 en het einde vond ik leuk.

2,0* Hopelijk is The life of brian leuker, die ga ik binnenkort kijken

avatar van The One Ring
Die lange conversaties zijn voor mij juist hoogtepunten. Jammer dat je daar de humor niet van in ziet. Net als de liedjes, het lijkt wel alsof je die serieus neemt.

ja de absurde conversaties zijn opzich wel leuk, maar het irriteert me dat ze daar te lang op door gaan. Ik kon er in ieder geval echt niet om lachen.

neh ik neem de liedjes niet serieus, maar zoals ik al zei vind ik liedjes in films niet gepast en niet leuk. Dan kunnen de alom geprezen liedjes hier nog zo leuk zijn, ik kan me er niet in vinden

avatar van Roodkapje
Ooit op school het eerste deel gezien van deze film, en nu wilde ik ff het tweede deel zien.

Voor mij kwam de film geforceerd over. De film is 100% parodie, geen klein beetje subtiel. Mijn mening is dan ook dat dit een film is: ofwel ben je ervoor, ofwel ben je ertegen. Nu, mij kwam soms een glimlachje op het gezicht, maar ZO grappig vond ik het ook niet. Ik had de indruk dat ze de film voor zichzelf maakten, niet voor een publiek. Gewoon ff wat lol maken en het op band zetten

avatar van BoordAppel
Een parodie op wat?

avatar van The One Ring
Op van alles. De middeleeuwen, de koning Arthur legende, bepaalde Britse gewoontes. Maar dat is niet waar de film op steunt. 100% parodie is het bij lange na niet.

En natuurlijk is de film niet subtiel. Het is Monty Python

Woutjinho
ik snap niet dat mensen over elk iets zeggen van: of je bent ervoor of je bent ertegen, of je vindt het leuk, of je vindt het niet leuk.
dat snapt iedereen wel, en er zijn ook mensen die ertussen in zitten, dat is eigenlijk altijd gewoon

maar het blijft voor mij altijd een goede film, elke scene lachen, geweldig gewoon

avatar van Gizzmann
Weer zo'n raar geval waarbij ik later pas zie dat ik het verkeerde cijfer gegeven heb. Hierbij dus ook. Heeft al die tijd op een 3.5 gestaan ipv een 4

Beste uit de hele reeks van MP... 4*

avatar van otherfool
De beste van de Pythons voor mij. Naast alle gekkigheid zit er tenminste nog enige lijn in, dat viel me bij The Meaning of Life erg tegen. 't Is wel enige tijd geleden dat ik hem voor het laatst zag, maar ik zet voorlopig in op 3,5*.

Ik snap echt niet waarom zo'n debiele film in de top 250 staat. Deze zou in de flop 100 moeten staan! Wat een stomme humor. Verspilling van me tijd. Dom verhaal! Echt nutteloos!!!!!!

avatar van Rancid
´Ni!´

En dat zegt dit keer voor mij genoeg als recensie, meesterlijk grappig.

avatar van ettettummu
crown_secure schreef:

de flop 100 in ermee, en de ernest-films in de top 20, waar blijven trouwens pretty woman, de kleine zeemeermin en scary movie 2?
(er zit hier enig sarcasme in verscholen, als THG niet grappig is, wat dan wel "crown_secure"?)

avatar van Bas17
Respekked schreef:
hmm deze film gaat kapot aan een overdaad flauwigheid.

Dan is monty python niks voor jou. Deze films MOETEN vol zitten met flauwigheid

I Say Brilliant Movie!

avatar van D-ark
Respekked schreef:

2,0* Hopelijk is The life of brian leuker, die ga ik binnenkort kijken

Dus deze beviel je neit, ik zal je zeggen allenmaal hebben ze de zelfde soort humor

naja het eerste deel van life of brian al een stuk leuker dan the holy grail. Moet em nog een keer helemaal kijken

Echte overdreven Engelse humor.
Maar dat vind ik grappig.
Het is gewoon zo'n flauwe film dat hij geweldig grappig is!
Die god vond ik geweldig in die wolken (HAHA)

dikke 5

avatar van nickvanzutphen
Het stuk met dat "gevaarlijk monster"vond ik nog wel het grappigst aan deze film , daarnaast zijn die eindeloze conversaties ook geweldig , toch vond ik Life of Brian leuker, doordat deze toch ook minder veel goede grappen had.

Zonet deze gezien gezien en moet zeggen had er meer van verwacht.John Cleese blijft voor mij het beste in fawlty Towers.
In deze film viel het mee,soms wel enkele goeie stukken maar veel te overdreven vind ik.
beste was voor mij het paarden geluid,dat vond ik echt goed.

die Lange
Nee, deze film is het voor mij niet. Veel te lange dialogen, een ontzettend dom einde, en dan dat monster, dat ging echt te ver, laat staan de tekenaar die een spontane hartaanval krijgt. Totaal niet grappig. Het enige pluspunt was de muziek, die nog enigszins aan te horen was.

avatar van The One Ring
Hoewel ik hier op de site al heel wat reacties over Monty Python and the Holy Grail heb geplaatst, had ik hem niet meer gezien sinds ik aangemeld ben. Op zich niet zo erg, aangezien ik de film al heel vaak gezien had, maar ik begon nu toch benieuwd te worden of ik hem nog steeds zo leuk zou vinden. Gisteren volgde een nieuwe kijkbeurt.

Althans dat was de bedoeling. Maar ik vond nog een extra op de dvd die me nog niet eerder opgevallen was: ondertiteling gebaseert op het script van Henry IV, voor de mensen die de film niet leuk vinden. Ik heb de film dus bekeken met deze ondertitels en ze leveren een compleet nieuwe kijk op de film op. Op Monty Python-wijze wel te verstaan. Sommige stukken krijgen met de Henry IV teksten een veel grootser en meer klassiek aanzicht en andere scènes worden nog belachelijker dan ze al waren. Verwacht echter niet dat je met deze ondertiteling nog ook maar enig touw kan vastknopen aan het verhaal. De teksten die in de ondertitels staan zijn zinnen uit het Henry IV-script die het meest passen bij de teksten in de film. Dit levert een hilarisch resultaat op. En waar anders vind je nou zo'n extra dan op een Monty Python-dvd. Het is wel alleen voor de fans die de film al goed kennen, want voor nieuwkomers die de film voor het eerst op deze manier zien zal het een onnavolgbare filmervaring opleveren. Maar voor de fans die de film eens met andere ogen willen bekijken is deze ondertiteling een aanrader.

Zonder de film op gewone wijze bekeken te hebben kwam ik er gisteren dus weer achter waarom Monty Python and the Holy Grail ook al weer in mijn top 10 stond. En laten we wel wezen: alleen Monty Python doet dat op zo'n manier. Het blijft verbazend hoeveel humor uit die film te halen valt.
5 sterren blijven uiteraard staan

avatar van notsub
Ik vind dit dus niet de beste MP film. Geef mij maar Life Of Brian. Deze film heeft zeker zijn leuke momenten en opmerkelijk humoristische conversaties, maar ik heb om Life Of Brian echt veel meer moeten lachen.

orbit
Eén van de leukste films ooit gemaakt! Elke scène is bijna klassiek en al 1000 maal van liefhebber aan liefhebber vertelt (totdat je er dol van wordt). Maar bij deze film is dat niet erg.. de beatles onder de humor, altijd sterk, altijd goed

Begin jaren 80 werkte ik in Amsterdam en heb toen een Monthy Python marathon bijgewoond in ik meende Alhambra (bestaat die bioscoop nog). Deze werd gehouden naar aanleiding van de première van Meaning of Life een week later. Ik ging toen met een collega mee die zelf helemaal gek was van MP, ikzelf had er niet zoveel mee. Totdat ik de films zag, ben toe fan geworden van de films en van de anarchistische humor die in die films ten toon worden gespreid. Holy Grail steekt wat de MP films betreft er met kop en schouders bovenuit zonder daarbij de andere films te kort te willen doen. Het ene hilarische moment wordt gevolgd door het volgende. De prachtige woordspelingen in de dialogen, de dubbele bodems daarin, later alleen maar geëvenaard door Blackadder, zetten het hele verhaal van de ronde tafel op zijn kop. De momenten dat ze de brug moeten passeren, de redding van de “maagd”, het gevaarlijke monster, de aanval op het kasteel en de ridders die NI zeggen, zijn slechts enkele hoogtepunten. Toegegeven je moet deze absurde humor kunnen waarderen anders is het anderhalf uur vervelen bij deze film, ik vind Holy Grail een van de meest humoristische films die er ooit is gemaakt

Wat een citaten je hieruit kan halen

avatar van Flipman
Damn, ik kwam toevallig op deze pagina en zag dat ik een vier had gegeven! Een vier aan de film die mij meer deed lachen dan wélke film ook?? Dat kan niet!

Deze film is gewoon leuk! Een waar meesterwerk. Ik kan me wel voorstellen dat je dit te flauw vindt, maar dat is voor iedereen anders. 4*