• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.426 films
  • 12.235 series
  • 34.019 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.130 gebruikers
  • 9.379.105 stemmen
Avatar
 
banner banner

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015)

Sciencefiction / Actie | 138 minuten
3,67 2.311 stemmen

Genre: Sciencefiction / Actie

Speelduur: 138 minuten

Alternatieve titel: Star Wars: The Force Awakens

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: J.J. Abrams

Met onder meer: John Boyega, Daisy Ridley en Harrison Ford

IMDb beoordeling: 7,7 (1.019.005)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 16 december 2015

Plot Star Wars: Episode VII - The Force Awakens

"Every generation has a story."

Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op woestijnplaneet Jakku en ontmoet hier Rey. Zij heeft een droid die belangrijke geheime informatie bevat over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Luke Skywalker

General Leia Organa

Kylo Ren / Ben Solo

Poe Dameron

Supreme Leader Snoke

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

(quote)

Wat een onzin. Sorry hoor, maar dan laat je deel 7 en 8 en 9 verder toch lekker links liggen, en kijk je alleen nog deel 4, 5 en 6. Blijft Han Solo lekker in leven. Fantaseer je zelf hoe het verder gaat.


Ok ik stop nu met reageren want je kunt alleen maar jij-bakken, jij dit jij dat. Ik probeer hier serieus punten aan te halen en het enige wat ik hoor is dan kijk je toch lekker niet. Lekker volwassen hoor, naja prima dan zal ik dat met de volgende delen dan ook zeker niet meer doen. Zeker niet als de schrijver en director niet zijn vervangen tegen die tijd.

Wat een onzin, zoooo man wat een geweldig argument. Zeggen dat het onzin is.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9805 berichten
  • 1420 stemmen

Cikx schreef:

Misschien spoiler tags gebruiken te volgende keer...

Sorry, in mijn tekst staan die gewoon? Zal bericht weghalen


avatar van Cikx

Cikx

  • 2120 berichten
  • 1083 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Sorry, in mijn tekst staan die gewoon? Zal bericht weghalen

Vreemd, had ze zelf even toegevoegd in de quote, misschien vandaar.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9805 berichten
  • 1420 stemmen

martijnk schreef:

(quote)

Ok ik stop nu met reageren want je kunt alleen maar jij-bakken, jij dit jij dat. Ik probeer hier serieus punten aan te halen en het enige wat ik hoor is dan kijk je toch lekker niet. Lekker volwassen hoor, naja prima dan dat zal ik met de volgende delen dan ook zeker niet meer doen. Zeker niet als ze de schrijver en director niet zijn vervangen tegen die tijd.

Wat een onzin, zoooo man wat een geweldig argument. Zeggen dat het onzin is.

Als ik niet weet wat een jijbak is, gebruik dat woord dan niet.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Ik ben het martijnk eens dat de dood van Han Solo te snel wordt vergeten, en dat het verhaal wellicht wat te snel gaat daardoor. Desalniettemin vind ik het wel een goede zet. Het geeft Rey, Finn en Chewie een reden om Ren nog meer te haten. Rens overstap naar de Dark Side wordt hier nog completer door, en laten we wel wezen. Harrison Ford is ook niet meer de jongste. Ik denk dat dit ook wel een factor is. Ik heb liever dat ze hem dan heldhaftig laten sneuvelen in plaats van hercasten of iets dergelijks. Han Solo zal altijd een Star Wars-held blijven. Darth Maul en Boba Fett werden ook heel populair en zijn wat dat betreft maar vrij kort te zien.


avatar van joerve

joerve

  • 170 berichten
  • 128 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Sorry, in mijn tekst staan die gewoon? Zal bericht weghalen

haha kritiekloze fanboys die meelopen met de massa, daar teert hollywood al de laatste 10 jaar op.

Mensen die vrijwillig hun geld doneren voor een inspiratieloos product.

Eigenlijk kan je dus zeggen dat jij een beetje verantwoordelijk bent voor de hedendaagse gerecycelde bagger


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Haha zoals verwacht.. Dit kan nog wel eens 'grimmig' worden hier de aankomende dagen/weken.


avatar van Fulci

Fulci

  • 4 berichten
  • 0 stemmen

Heel snel dan ,

Deze Force is zeker beter dan die vorige drie mislukte gedrochten .

Deze Force heeft absoluut wel het Star Wars feeling , wat mede door de oude cast komt en door het verminderen van die vreselijke CGI .

Maar deze film maakt het zichzelf wel heel erg gemakkelijk , het verhaal en zijn onlogischheden zijn een belediging voor de kijker .

Desalniettemin wacht ik natuurlijk op deel 8 .

just my two cents....


avatar van cloney

cloney

  • 14 berichten
  • 2 stemmen

Je moet van het SF genre houden, en dat doe ik, doe je dat niet ja dan vind je het bij voorbaat al een slechte film. Net zoals er mensen zijn die alleen van de Nederlandse film houden omdat er zoveel diepgang in zit, dat mag en geef daar dan je 5 sterren, allemaal prima! Ik ga deze SW zeker nog zien en dat doe ik wel als de massa is geweest. Ik geef dus geen sterren, en zo hoort het, een fijne dag nog verders!


avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

  • 471 berichten
  • 213 stemmen

Naomi Watts schreef:

Voor mij staat artistieke integriteit voorop.

Is dat voor jou ook belangrijk bij zeg maar een ritje in de achtbaan? Ik bedoel, Star Wars heeft toch nooit gepretendeerd iets meer te zijn dan puur entertainment.


avatar van Angel 40

Angel 40

  • 13 berichten
  • 7 stemmen

Een dag na het zien van de film denk je dat je het eens wat nuchterder kan bekijken...niet dus, ik heb nog altijd het gevoel dat ik had toen ik de bioscoop gisteren verliet: overdonderd, sprakeloos en diep onder de indruk.
Na de dood van Han, wat me heel erg heeft aangegrepen, is er nog een scène die me echt bij de keel greep en dat was de laatste scène. Die gezichtsuitdrukking van Luke, die pijn in die ogen...episch gewoon.
Ik blijf erbij. Deze film evenaart de originele trilogie en ik kijk al uit naar de volgende delen.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Nee, dat is niet waar. Je moet hier gewoon kunnen komen en recensies kunnen lezen zonder dat je gespoilerd wordt. En Abrams heeft gewoon hetzelfde gedaan als destijds Lucas met A New Hope. Een fantastische film afgeleverd die als basis dient voor misschien nog wel een veel mooier vervolg van Rian Johnson.


avatar van Malick

Malick

  • 9142 berichten
  • 640 stemmen

de grunt schreef:

"JJ Abrams banishes memories of George Lucas’s prequels with this outrageously exciting and romantic return to a world you hadn’t realised you’d missed so much"

* * * * * (The Guardian)

Zijn er dit jaar ook films / documentaires geweest die Peter Bradshaw geen vijf sterren toebedeelde?


avatar van VincentL

VincentL

  • 1117 berichten
  • 642 stemmen

Star Wars: The Force Awakens

IJzersterk VIIe deel. Waar ik in het begin vrij sceptisch was en behoorlijk bang voor een disneyficering van de saga, weet J.J. Abrams een zeer goed vervolg neer te zetten. Al bij de eerste tonen van de alom bekende en aloude fenomenale filmmuziek brak de betovering van de Force door mijn scepsis heen en kon ik alleen nog maar genieten. Wat een lekkere tijd heb ik beleefd daarnet.

Het fijne is dat de film - zoals beloofd - een naadloze aansluiting met deel VI heeft. Hierbij worden de krachten van de vorige zes delen gecombineerd tot een sterk geheel. Het verhaal lijkt best op deel IV en gebruikt de (betere) CGI die ook in deel I t/m III te vinden is. Daarnaast zijn de talloze referentiepunten waar na 32 jaar eindelijk op voortgeborduurd wordt een genot om terug te zien. Abrams weet echter meer toe te voegen dan een herhaling van gedane zetten. Hij creëert een zeer goede mix van nieuwe elementen en oude krachten. Hij weet het uiterste uit de oude krachten te halen - denk aan de introductie van Solo en Chewbaka, Leia en Luke - maar voegt hier fijne nieuwigheden - een vrij onverwachte dood van Solo, de relatiebreuk tussen hem en Leia, het isolement van Skywalker - aan toe.

De cast speelt niet subliem, maar wel op een heel hoog niveau. Hetgeen dat mij van 5 sterren houdt is aan hen te danken. Met name het feit dat de humor niet uit de verf wil komen breekt het geheel wat op. Waar de humor vooral charmerend dient te werken is die vooral flauw.
Laat ik beginnen met de oude garde: Harrison Ford weet precies hetzelfde personage neer te zetten dat hij al die jaren geleden achter liet. Hij is de meest frisse toevoeging aan de gehele film. Hij weet de film wat sjeu en snelheid mee te geven. Carrie Fisher is ook alles behalve slecht. Helaas krijgt ze een ietwat ondergeschikt rolletje, waardoor ze niet zo uit de verf kan komen als in de vorige delen.
Van Mark Hamill verwacht ik in de volgende delen meer.
Daisy Ridley speelt als nieuwkomer vrij goed. Duidelijk is dat ze de volgende schone is in het rijtje Fisher-Portman, waar we nu Ridley aan toe kunnen voegen. Prima rol.
John Boyega kon beter, al is hij zeker niet slecht. Toch loopt hij behoorlijk als een kip zonder kop rond. Zijn volta aan het begin is daarmee ietwat ongeloofwaardig. Hopelijk wordt zijn personage in de vervolgdelen beter uitgewerkt.

Visueel is de film een plaatje. Abrams weet alles op zeer goede wijze in beeld te brengen. Ook hierbij mixt hij oude elementen met nieuwe. Zo zijn er ook op cinematografisch gebied veelvuldige referenties naar bijvoorbeeld het gevecht bij beide Death Stars. Ook weet hij simpele scènes tot grote hoogtes te brengen, zoals de introductie van Solo en Chewie, maar vooral die van Skywalker is erg goed. Daarnaast ademt de gehele film een Star Wars sfeer. De makers hebben geen moment iets anders neer willen zetten dan een continuering van de saga. Die sfeer straalt op je af en is heerlijk om te voelen.

Als ik mijn analyse zo terug lees lijk ik wel verliefd... Misschien ben ik dat ook wel een beetje. Dit zorgt er uiteraard voor dat objectiviteit een nog relatiever begrip wordt. Ondanks dat is de film voor zowel fan als niet-fan echt een aanrader om te zien, al moet je wel zorgen dat je op zijn minst IV tot en met VI gezien hebt.

4.5*


avatar van de grunt

de grunt

  • 4336 berichten
  • 1577 stemmen

Malick schreef:

Zijn er dit jaar ook films / documentaires geweest die Peter Bradshaw geen vijf sterren toebedeelde?

Genoeg.

Niemand heeft natuurlijk het wagenwiel uitgevonden, maar hij kan films maken of breken en is tenminste niet zo'n pleaser als wijlen R. Ebert.


avatar van FCBarca

FCBarca

  • 6 berichten
  • 308 stemmen

Als Star Wars-fan was dit eindelijk een nog eens een echte Star Wars-film.
Alle elementen zaten erin: veel actie met luchtgevechten tussen The First Order en de rebellen, grondgevechten, mysterie, top visuele effecten, wat humor en natuurlijk de Millenium Falcon.

Het eerste deel van de film was het sterkste, met de introductie van twee nieuwe hoofdpersonages (die het naar mijn mening zeer goed doen in de film). Hopelijk kunnen beide nog verder groeien in de trilogie (net zoals Ewan Mcgregor deed met het personage van Obi Wan).
Het tweede deel van de film vond ik dan weer iets minder.Het leek alsof ik hier een déja vu had; Extreem grote Death Star => zwaktepunt zoeken => X-wings Fighters sturen om via dit zwaktepunt deze planeet te vernietigen.

Alleen is het zeer jammer dat één legendarisch personage als Han Solo op een zeer knullige manier moet sterven in deze film. Persoonlijk vond ik Ford één van de sterkere in deze film. Ik vermoed dat niet alle fans hiermee kunnen leven.
Een tweede minpunt is de verdwenen mystiek rond Kylo Ren toen hij zijn masker afnam. Hij leek me één zeer interessant personage te worden maar de vrees ervoor dat de acteur een tweede Hayden Christensen gaat worden... Hopelijk kunnen ze hem terug angstaanjagender maken door zijn 'training te voltooien'.


3,5 voor het verhaal + 0,5 omdat Abrams er eindelijk terug een klassiek Star Wars-verhaal van heeft gemaakt!!


avatar van Shinobi

Shinobi

  • 4305 berichten
  • 2551 stemmen

The hype is strong with this one.

Vanwege de hype en de overwegend positieve berichten heb ik wellicht te hoge verwachtingen gehad.

'The Force Awakens' weet eigenlijk niets nieuws te bieden; men volgt ongeveer hetzelfde stramien als in 'A New Hope'. Het is allemaal vrij rechttoe-rechtaan zonder ingewikkeld te willen worden. Wel is het leuk om te zien hoe de twee nieuwelingen in de vorm van John Boyega en Daisy Ridley hun personages tot leven brengen, ondanks het gemis van enige diepgang.

J.J. Abrams is namelijk te veel bezig om een hommage te brengen aan de originele trilogie en vergeet daarbij een pakkend verhaal te vertellen. Het resulteert zich in het weerzien van oude bekenden en oneindig veel referenties. Voor de liefhebber zal het vast een genoegen zijn, maar op een gegeven moment heeft het een averechts effect dat als storend ervaren kan worden.

De snelle pacing werkt wel, wat ervoor zorgt dat je als kijker vluchtig door de - voorspelbare - plotpunten geleid wordt. Dit alles wordt ondersteund door een aantal aardige actiescènes die je al gauw de vele minpunten laten vergeten. Alleen is het jammer dat Abrams soms moet terugvallen op kinderachtige humor en niet zorgvuldiger met zijn personages omgaat.

Al met al best een onderhoudend deel, maar met het materiaal voorhanden had echt veel meer gedaan kunnen worden.

3,0 Sterren.


avatar van Nicholas

Nicholas

  • 1765 berichten
  • 278 stemmen

Een tweede minpunt is de verdwenen mystiek rond Kylo Ren toen hij zijn masker afnam. Hij leek me één zeer interessant personage te worden maar de vrees ervoor dat de acteur een tweede Hayden Christensen gaat worden... Hopelijk kunnen ze hem terug angstaanjagender maken door zijn 'training te voltooien'.


Whoa there horsey. Dit is het fundament waarop de eigenlijke Anakin Skywalker had moeten worden geplaatst. Driver is zeer sterk, juist door de menselijke trekjes en de zwakheden. Kylo Ren is samen met Rey het meest fascinerende personage in The Force Awakens.


avatar van Basto

Basto

  • 11964 berichten
  • 7414 stemmen

Tegenvaller!

Eerste uur was nauwelijks doorheen te komen, maar de tweede helft best aardig. Film probeert hopeloos te lijken op iets wat 35 jaar geleden spraakmakend was en slaagt daar slechts deels in.

Te krampachtig wordt er vastgehouden aan de sfeer en toon van de originele trilogie om de wansmaak van de vervolgen weg te spoelen. Film moet het dan ook vooral van de nostagie hebben, vernieuwend is het nergens. En dat is jammer, want 35 jaar later zou je toch ook wel enige evolutie mogen zien. beetje vlees noch vis.

Zodra de fanboys zijn uitgeraasd zal de waardering snel zakken. Wat als actiefilm kan dit eigenlijk niet in 2015.

3D was ook een farce.

Krappe 3


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Het was maar iets heel kleins, maar wat ik een fantastische scène vond, was Rey die op haar zelfgemaakte sleetje de zandheuvel af gleed. Dat was echt zo'n op en top Star Wars moment voor mij..


avatar van Nicholas

Nicholas

  • 1765 berichten
  • 278 stemmen

AHWA schreef:
Het was maar iets heel kleins, maar wat ik een fantastische scène vond, was Rey die op haar zelfgemaakte sleetje de zandheuvel af gleed. Dat was echt zo'n op en top Star Wars moment voor mij..


Dat was inderdaad zoiets kleins dat toch zoveel gevoel overbrengt. Ik vond dat stukje daarop ook zo schattig, toen ze die helm op zette.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Of die smile van haar toen ze de hyperdrive van de Falcon gestabiliseerd had. Of die twee Stormtroopers die gauw omdraaien en weglopen na het zoveelste temper tantrum van Kylo Ren. Of de thumbs-up van BB-8. God I love this movie. Gelijk drie shirts van Star Wars besteld vandaag.

There has been an awakening indeed.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Basto schreef:

Zodra de fanboys zijn uitgeraasd zal de waardering snel zakken. Wat als actiefilm kan dit eigenlijk niet in 2015.

3D was ook een farce.

Mee eens. Het 3D was noet verrassend omdat geld de reden is dat we weer met een trilogie opgescheept zitten. Actiescenes waren inderdaad niet best geregisseerd. Erg slordig. Nog niet zo knullig als in de originele trilogie maar het scheelt niet veel. Kan niet 35 jaar later.


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

AHWA schreef:
Of die smile van haar toen ze de hyperdrive van de Falcon gestabiliseerd had. Of die twee Stormtroopers die gauw omdraaien en weglopen na het zoveelste temper tantrum van Kylo Ren. Of de thumbs-up van BB-8. God I love this movie. Gelijk drie shirts van Star Wars besteld vandaag.

There has been an awakening indeed.


Kijk dat die stormtroopers gauw omdraaien en weglopen is dus een mooi voorbeeld van onderbroekenlol die leuk is in Spaceballs maar totaal misplaatst is in Star Wars, net als het terugzetten van de klok in een andere galaxy, totaal niet grappig en Star Wars onwaardig. Als je dat kan waarderen in deze film heb je helemaal niets begrepen van de originele trilogie of heb je hem niet gezien danwel niet op zitten letten.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de echte Star Wars fan daar op zitten te wachten, echt totaal respectloos en totale minachting van de kijker om met zulke elementen op de proppen te komen.


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

Nicholas schreef:

(quote)

Dat was inderdaad zoiets kleins dat toch zoveel gevoel overbrengt. Ik vond dat stukje daarop ook zo schattig, toen ze die helm op zette.

Alleen de blast shield van die helm was transparant/doorschijnend, bij de originele trilogie was dat niet zo toen Luke hem naar beneden zette om tegen dat balletje te oefenen. Maar je zal wel meerdere versies hebben dus dit is wel heel mierenneukerig maarja het viel me wel op


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Idd martijnk, dat was te triest voor woorden.

Rafke Pafke schreef:

(quote)

Is dat voor jou ook belangrijk bij zeg maar een ritje in de achtbaan? Ik bedoel, Star Wars heeft toch nooit gepretendeerd iets meer te zijn dan puur entertainment.

Baanbrekend was het allemaal wel. En heeft ons filmlandschap zo erg beinvloedt Je kan ook beiden zijn maar episode VII teert slechts op de originele trilogie en recycled alleen, maar creeert niets zelf. Verder heb je wel gewoon gelijk.


avatar van VincentL

VincentL

  • 1117 berichten
  • 642 stemmen

Lag het trouwens aan mij of heeft Daisy Ridley exact dezelfde gezichtsuitdrukking als Keira Knightley als ze lacht? Ik weet trouwens niet wat dat zegt over de film of over mij als me dat soort dingen opvallen...


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Deed mij op momenten ook wel aan haar denken, beetje een mix van Knightley en Portman.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22413 berichten
  • 5077 stemmen

Wat over en weer gemopper verwijderd. Als iemand spoilertags vergeet dan stuur je een alert in en ga je niet daar nog over dooremmeren bij de film.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

martijnk schreef:
(quote)


Kijk dat die stormtroopers gauw omdraaien en weglopen is dus een mooi voorbeeld van onderbroekenlol die leuk is in Spaceballs maar totaal misplaatst is in Star Wars, net als het terugzetten van de klok in een andere galaxy, totaal niet grappig en Star Wars onwaardig. Als je dat kan waarderen in deze film heb je helemaal niets begrepen van de originele trilogie of heb je hem niet gezien danwel niet op zitten letten.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de echte Star Wars fan daar op zitten te wachten, echt totaal respectloos en totale minachting van de kijker om met zulke elementen op de proppen te komen.


Totaal mee oneens, en ik zal proberen om niet zo kleinerend te reageren als jij. Ik vond het namelijk wel grappig. Het was grappig bedoeld en ik vond het grappig, dus dan is de grap in mijn beleving geslaagd. Jij vindt van niet. Nou, prima. Maar dat wil niet zeggen dat ik 'niets begrepen heb van de OT' en zo voort. Dat slaat natuurlijk nergens op. Ik vind dat humor thuishoort in Star Wars. Maar dat jij teleurgesteld bent in The Force Awakens is jouw mening. Ik vind het een fantastische film. En ik kan erover door blijven gaan waarom, maar ik kan jouw mening erover toch niet veranderen, dus ik ga het ook niet proberen. Maar neerbuigende berichten plaatsen omdat je de film zelf niet goed vindt, is gewoon onnodig.