menu
zoeken in:
avatar van kos
kos
Hehe, ik vind Following qua beeld en geluid echt niet veel hoor. Dus het is niet zo dat je die automatisch beter vind als je meer 'hebt met beeld en geluid'.

Camerawerk is zelfs vrij saai. Dan nog liever The Prestige of zo qua audiovisueel gebeuren.

avatar van Onderhond
Jij bent dan ook zo'n typische "beeld en geluid" man.

avatar van kos
kos
Nee, dat alleenrecht heb jij natuurlijk. .

Hoe dan ook, dat zei ik dus helemaal niet. Ik gaf alleen aan dat je juist voor (beeld en geluid) daar niet veel te zoeken hebt.

Wat waarschijnlijk best te betwisten valt hoor, maar het is zeker niet zo overduidelijk als jij het doet lijken.

avatar van Macmanus
Ik snap niet wat het type film met kadrering te maken heeft. Hij maakt redelijk vaak relatief rustige films waar de kadrering zeker wel uit maakt. Hoewel hoe mooi je de kadrering vindt weer bepaald wordt door smaak (lopen de discussies vaak nogal spaak bij maar goed), zie ik wel degelijk dat hij er over nadenkt en niet zomaar ergens neer zet. Of je dit mooi vind is natuurlijk weer smaak. Maar ik zie niet in hoe je bij een relatief rustige film als de Following de shots mooi vindt omdat ze zwart/wit zijn, maar lelijk zijn qua kadrering en in Memento opeens extreem lelijk omdat ze kleur zijn.

Verder denk ik ook dat Tamaya dat graag doet, ik schreef ook al dat jullie nogal een uitgesproken smaak hebben die nogal op elkaar lijkt. Maar ik waarschuw Tamaya alleen voor te hoge verwachtingen van 1 iemand die nogal vaak OH's mening volgt en jij die extreem geilt op high contrast zwart wit.

avatar van Onderhond
kos schreef:
Nee, dat alleenrecht heb jij natuurlijk. .

Waarom reageren mensen altijd op zaken die helemaal niet relevant zijn. Is dat het equivalent van stemmetjes in je hoofd hebben ? Extra lettertjes op het scherm zien.

Daarbij lijkt het me redelijk loos er tegenin te gaan. Kan me niet herinneren dat jij ergens een film van een hoge score hebt voorzien puur op beeld en geluid. Als er iemand altijd over een verhaal begint ben jij het wel.

Hij maakt redelijk vaak relatief rustige films waar de kadrering zeker wel uit maakt.

Nolan houdt wmb z'n shots zeker niet lang genoeg aan om veel met de kadrering te doen. Kadrering vind ik vaak belangrijk in trage dramas. Of heel expressieve kadrering, dan mag er wel stevig in geknipt worden. Nolan doet geen van beiden. Heeft ook absoluut geen visuele stempe.

Ik vind de kadrering in Nolan z'n films gewoon niet zo belangrijk. In Following is het het kleurgebruik wat het visuele redt (lijkt me niet zo vreemd, ofwel ?), in Memento vind ik dat erbarmelijk. Klaag ook niet meteen dat de kadrering in Memento beter had gemoeten.

Verder is Tayama volgens mij wel oud en wijs genoeg (en zit hij al lang genoeg op deze site) om mijn berichten een beetje te kunnen plaatsen. Wordt nu wel steeds benieuwder naar zijn mening

avatar van Macmanus
Nou ik vind het redelijk vreemd dat kleurgebruik een zwart/wit film red
Maar point taken, weer een beetje duidelijker geworden hoe je films bekijkt. Is helaas niet echt spannend om verder over te discussiëren alleen. Als je films iets breder (bedoel ik overigens niet lullig tegen over je filmvisie hoor) bekijkt denk ik niet dat je extreem veel verschil in zijn niet Batman films ziet.

avatar van Onderhond
Following en Memento hebben gemeen dat een verwarde verhaalstructuur hebben, maar verder valt ook dat toch wel mee ? Insomnia ooit wel voor de helft gezien, die vond ik toch best anders (volgens mij ook de Nolan waar ik naast Following nog het meest mee kan). The Prestige is dan weer zo'n film die gewoon een stevige eindtwist heeft. Vind Nolan toch best wel elke keer andere films maken.

avatar van Macmanus
Nou ja, Following, Memento en Insomnia. Zijn alle drie films waar de hoofdpersoon erg op zichzelf is en ook redelijk met zichzelf worstelt.

Maar het ging me ook meer om de grote. Buiten het zwart/wit en audio gedeelte (ben er nog niet helemaal van overtuigd, maar ik ga daar even in mee) is het niet dat ik een dag en nacht verschil zie tussen de drie films. helemaal niet in een de grote van 4.5 naar 1. Dat is voor mij van bijna meesterwerk naar extreem grote prul, van een mooie vrouw naar een drol. Zo een groot verschil zie ik niet tussen de drie nee.

Macmanus schreef:

Verder denk ik ook dat Tamaya dat graag doet, ik schreef ook al dat jullie nogal een uitgesproken smaak hebben die nogal op elkaar lijkt. Maar ik waarschuw Tamaya alleen voor te hoge verwachtingen van 1 iemand die nogal vaak OH's mening volgt en jij die extreem geilt op high contrast zwart wit.


Van de 74.000 gebruikers hier op Moviemeter lees ik elke dag meningen die op elkaar lijken. Dat is niet zo heel vreemd, toch? Ik zie en lees de mening van Onderhond inderdaad wel vaker dan een keer; wellicht omdat we op veel punten zelfde ideeën hebben over film. Ook niet vreemd, toch?

Je hoeft me overigens niet te waarschuwen hoor - ik volg iemand zijn mening graag - maar ik neem niet zomaar iets van iemand aan. Ik raakte geïnteresseerd door Following omdat ik er interessante dingen over las en zag vandaag - Ook niet vreemd, toch?

Maar goed, ik kan me nog niet echt in deze discussie mengen. Ik beloof jullie aan het einde van de week een mening van mij over The Prestige en Memento. Want op enkel Following kan ik natuurlijk niks vergelijken. Ben benieuwd

avatar van Macmanus
Vind het allemaal super vreemd

Nee, denk ook dat je best de Following goed kan vinden, graag zelfs is 1 van mijn favoriete films. Maar geef alleen wat tegengas aan de mensen die vinden dat Nolan van de 1 op de andere dag super slecht is geworden wat ik totaal niet deel.

Waardeer OH zijn mening ook heel erg hoor en kijk ook naar veel mensen die een beetje mijn smaak hebben. Maar betekend natuurlijk niet dat ik hem zo nu en dan niet even mag prikkelen met een discussie, en andersom natuurlijk ook niet

avatar van JohnWilliams
Onderhond schreef:
Waarom reageren mensen altijd op zaken die helemaal niet relevant zijn.


Ik denk dat je dan naar jezelf moet kijken.

avatar van Onderhond
Zijn alle drie films waar de hoofdpersoon erg op zichzelf is en ook redelijk met zichzelf worstelt.

Zo ook de helft van de Japanse dramafilms ... vind Nolan's films daar nochthans niet op lijken. Wat mij betreft kijk je nu zo breed dat het eng scheel wordt

Ik kan alleen maar zeggen dat ik erg genoten heb van Following (visueel erg mooi en prachtige soundtrack) terwijl ik daar bij de rest van de films niks van terug zag. Daar zag ik verhaaltjes die het publiek moesten trekken, zonder verder veel oog te hebben voor de andere aspecten van de film.

Vind het trouwens ook vreemd, maar dan dat jij het niet ziet

JohnWilliams schreef:
Ik denk dat je dan naar jezelf moet kijken.

Of zoek iemand anders om achteraan te pissen. Da's nu al een hele dag dat je overal onzinnige zaken achteraan ligt te posten.

avatar van Macmanus
Nee dat zijn bepaalde punten die terug komen in Nolan zijn films. Nadat jij zei dat alleen het verwarde verhaalstructuur terug kwam in beide films. Durf daar echt niet mijn hele brede kijk op te baseren.

Maar het gaat me al een paar berichten lang om het punt dat zwart/wit anders is. Maar Nolan wijkt niet raar van zijn stijl af in zijn films buiten het z/w.

Met het geluid ben ik het nog steeds niet geheel eens en daarvoor ga ik de films weer opzetten. (heb het vermoeden dat Memento jouw nou ook niet meteen extreem helder voor de geest staat maar, je zelfvertrouwen in discussies geven je al snel de voordeel van de twijfel)

Maar buiten die dingen is het verschil niet heel groot. Het is niet dat Following precies hetzelfde verhaal heeft als Memento of Insomnia. Maar alle drie willen ze de kijker in spanning houden en zijn het redelijk suspense volle films met een menselijke inslag. En is er een niet al te gekke manier van kadreren of editen en redelijk gewone manier van belichten, dat als het zwart/wit high contrast is misschien minder opvalt. Wat je ook al aangaf dat het daar wel eens aan kan liggen. Kan ik ook goed begrijpen, maar voor kijkers die minder gebonden zijn aan iets als z/w high contrast denk ik dat de verschillen in films minimaal zijn. En je een handtekening ziet van Nolan in al zijn films. Al is het een minder duidelijk dan bijv. een Burton of Jeunet.

Zo... 6 dagen later en kan nu wat beter meepraten over Christopher Nolan. Op aanraden van Goto en Onderhond Following gekeken (en gekocht uiteindelijk) - maar om een regisseur te kunnen beoordelen moet je meer werk van 'm zien uiteraard. Dus daarnaast deze week Insomnia, Memento en The Prestige gekeken.

Mijn rijtje voor nu:

4.0* - Following
2.5* - The Prestige
1.5* - Memento
1.0* - Insomnia

Ben het (helaas) grotendeels met Onderhond eens wat betreft ineenzakken van Nolan zijn audiovisuele creativiteit. Die is (bijna) niet meer te spotten in zijn latere werk. Echt zonde. Ander punt dat ik met Nolan zijn werk heb is dat hij ontzettend interessante onderwerpen behandeld, maar deze bijna niet interessant weet uit te voeren. Al bovengenoemde films behandelen een personage met een uniek probleem - alleen in Following wist hij dit interessant uit te voeren. Enkel in Memento kwam af en toe dat kleine beetje creativiteit naar voren.

Maar veel te weinig. Helaas.

Nog steeds geen fan van Nolan, maar met Following in het achterhoofd denk ik dat hij nog wel met iets cools kan komen... Zie er alleen tegenop om zijn Batman films te kijken, misschien toch maar eens doen...

5.0* Dark Knight, The (2008)
5.0* Batman Begins (2005)
4.5* Insomnia (2002)
2.5* Memento (2000)

avatar van Mad Man Mundt
5,0* Memento (2000)
4,5* Prestige, The (2006)
4,0* Following (1998)
3,5* Insomnia (2002)
3,5* Batman Begins (2005)
3,0* The Dark Knight (2008)

avatar van frankieman
5.0* The Dark Knight(2008)
5.0* Batman Begins(2005)
4.0* The Prestige
3.5* Insomnia

Ik moet alleen Memento en The Following nog zien, Memento heb ik net op DVD dus dat zal niet lang duren.

AC/DC
Het werk van deze man word alleen maar beter

avatar van rkdev
5,0* The Dark Knight (2008)
4,5* Memento (2000)
4,5* Prestige, The (2006)
4,5* Batman Begins (2005)
4,0* Insomnia (2002)

Following (1998) ga ik vanavond bekijken.

Christopher Nolan is echt de beste regisseur van dit moment !

avatar van rkdev
Zo, een dag later is de score alsvolgt:

5,0* The Dark Knight (2008)
4,5* Memento (2000)
4,5* Prestige, The (2006)
4,5* Batman Begins (2005)
4,0* Following (1998)
4,0* Insomnia (2002)

avatar van doodah
Een schitterend regisseur inderdaad!

avatar van s0062423
Ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb ondertussen ook alles van de beste man gezien, mijn lijstje;

01 - 4,0* - Following
02 - 3,0* - Batman Begins
03 - 2.5* - The Dark Knight
04 - 2.0* - The Prestige
05 - 2.0* - Memento
06 - 1.5* - Insomnia

avatar van gukker
Moet Following en Insomnia nog zien. Mijn lijstje tot nu toe:

The Dark Knight 5*
Prestige 5*
Memento 5*
Batman Begins 5*

Ze staan ook allemaal in mijn top 10

avatar van jordybeukeboom
01 - 4,0* - Memento
- - 4,0* - Batman Begins
- - 4.0* - Insomnia
04 - 3.0* - The Prestige
05 - 2.5* - The Dark Knight
06 - 2,0* - Following

Kevin13
01. 4.0*: Memento
02. 1.0*: Dark Knight, The

Voorlopig geen zin om nog iets anders te bekijken van deze man.

avatar van yorickk
K had er helemaal niet bij stil gestaan dat het hij was die al die goede films heeft gemaakt . Nu ik het zie
Ik heb 4 van zijn films gezien;

The Prestige 5.0*
The Dark Knight 5.0* (#6)
Memento 5.0*
Batman Begins 4.5*

avatar van Justinw
Voor mij wel een van de beter Regisseurs van de nieuwe generatie.

Memento 4.5*
Prestige, The 4.5*
Dark Knight, The 4.0*

Batman Begins moet ik herzien. En erg benieuwd naar Following en Inception die augustus uitkomt.

avatar van eltorro
1 - 5,0* - The Dark Knight
2 - 4,5* - Memento
3 - 4,5* - Batman Begins
4 - 4,0* - Prestige

Verder heb ik nog niks gezien van hem. ''Prestige'' is de eerste keer kijken alleen leuk daarna wordt hij nogal saai. En ''Insomnia'' lijkt me niet echt leuk. Dus alleen nog ''Following'' kijken.

avatar van Qar
Qar
Duidelijk mijn favoriete regisseur van dit moment, ik wil alleen nog graag Batman Begins en Insomnia van hem zien.
Op dit moment zijn dit in deze volgorde favorieten van hem:
1 -5,0*- The Prestige
2 -5,0*- Memento
3 -4,0*- Following
4 -3,5*- The Dark Knight

Ik probeer niet te hoge verwachtingen te hebben van Inception, maar ik denk dat het helaas niet gaat lukken. Al helemaal niet toen ik zag dat Hans Zimmer de muziek verzorgt.

88Fabian
Onderhond schreef:
4.5* - Following (1998)
1.5* - The Prestige
1.0* - Memento (2000)
1.0* - Insomnia (2002)
0.5* - Batman Begins (2005)

Blijft zichzelf vooral met zwakke projecten bezighouden en is volledig z'n flair verloren. Blijf ook nog steeds vol achter mij BB stem staan, niet te harden overserieuze saaie actiefilm.

Dit meen je toch niet?,jeetje Nolan is op het moment de beste regiseur
die er is,en je geeft alleen following een hoge score?.
maar ik heb jou top10 bekeken dus ja,smaken verschillen valt me meteen op
want de films in jou top10 intreseren me voor geen meter.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:40 uur

geplaatst: vandaag om 07:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.