Meningen
Hier kun je zien welke berichten Koert als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Dalkomhan Insaeng (2005)
Alternatieve titel: A Bittersweet Life
Lekker harde misdaadfilm. Sommige scènes zijn echt fantastisch in beeld gebracht. Hier en daar ook zeer geslaagde subtiele humor. Hoofdrolspeler acteert goed en heeft een erg stoere rol. Dan is het laffe liefdesverhaaltje wel wat jammer. De Scarface-achtige showdown op het einde, waarbij Sun-Woo alsmaar blijft leven kon mij ook niet helemaal bekoren.
4.0*
Day the Earth Stood Still, The (1951)
Leuk om deze klassieker eens te zien. Maar ik was er niet erg van onder de indruk. Er wordt wel een grappig sfeertje gecreëerd. Hier en daar zijn er wat leuke licht en schaduweffecten. Gort is eigenlijk afschuwelijk lelijk, maar is toch een stoere robot.
Alleen erg jammer van het verhaal. Een alien komt even langs op aarde met zijn robotbuddy om een moralistische boodschap voor de mensheid over te brengen. Niet al te boeiend. En oh ja, wat was dat jongetje vervelend. Gee, mr. Carpenter!
Klaatu barada nikto
3*
Dead End Run (2003)
Vond dit zelf wat beter dan Electric Dragon. Dead End Run is een stuk dynamischer en gevarieerder. Elk deel van de film heeft wel iets bijzonders te bieden. Allereerst een absurde dansscène, vervolgens een spannende shootout en tenslotte een rustiger stuk over zelfmoord. De film is in zijn geheel intens en de combinatie van beeld en muziek is prachtig.
Nog maar eens zien met beter beeld en geluid, want zo'n .avi'tje is eigenlijk maar niks.
4.0*
Dead or Alive: Hanzaisha (1999)
Alternatieve titel: Dead or Alive
Ik zal dan ook maar gewoon in herhaling vallen: geweldig begin en einde, daar tussenin wat minder interessant. Ik vond het middenstuk van de film echter helemaal niet slecht. Weer wat typische gore Miike dingetjes. Zoals seks met een hond en een meisje dat baadt in haar eigen stront. Hoe smerig het idee achter die scènes ook is, het wordt niet al te serieus gebracht en zorgt daardoor toch voor een kleine glimlach. Het hele politie/Yakuza/Chinese maffia verhaal is niet heel boeiend dus ik richtte m'n aandacht daar al snel niet meer op. Wel jammer dat Dead or Alive er zo lelijk uitziet. Dat past op momenten wel bij de film, maar is af en toe ook wel storend.
3.5*
Death Race 2 (2010)
Even leuk en simpel vermaak als de vorige Death Race. Verder is het verhaal en de vertelling daarvan een beetje raar gedaan. Dezelfde personages als de eerdere Death Race, maar sluit eigenlijk voor geen meter aan. De 'inleiding' met Death Match (heette het zo?) duurt wel erg lang voordat ze eindelijk bij het race-gedeelte aankomen. Redelijk grote namen, maar helaas niet opnieuw Statham. Vond deze nieuwe Frankenstein ietwat nietszeggend... Al met al moet je hier gewoon niet te veel bij nadenken, dan is het erg leuk.
3*
Definitely, Maybe (2008)
Slappe romantische komedie. Will ratelt zijn liefdesleven op aan zijn kleine dochtertje. Opzich wel leuk gedaan om het verhaal op deze manier te vertellen. Maar nergens wordt de film echt boeiend of grappig. Will's dochtertje zal wel gecast zijn om het publiek lekker te laten zwijmelen. Ik vond haar helaas veel en veel te bijdehand overkomen om ook maar enige sympathie voor te voelen.
Definitely, maybe was de film ook een stuk leuker geweest als Ryan Reynolds niet de hoofdrol had gehad. Ik vond hem bijzonder vervelend. De man heeft zo'n ontzettend lullige, gladde kop... Als ik nu hierboven op de filmposter die laffe blik in zijn ogen zie kan ik helaas niet meer dan 1.5* geven.
Destricted (2006)
Had hier toch meer van verwacht. De regisseurs verzanden in pretentieuze 'kunstige' porno. De meeste segmenten duren veel te lang en zijn vaak niet om aan te zien. Vond alleen 'SYNC' leuk gemonteerd. Ook het stuk van Noé was wel goed te doen. Goede sfeer door de stroboscoop en de bewegende camera, maar ik zie hem die elementen toch liever in een 'gewone' film gebruiken. Zijn filmpje is wat mij betreft ook veel te lang en verder vrij nietszeggend.
Het eerste uur is tergend saai om door te komen. Moet ook toegeven dat ik veel heb doorgespoeld om maar zo snel mogelijk bij het stuk van Noé aan te komen. Dat was ook de voornaamste reden om dit te kijken. Helaas viel zelfs zijn deel aardig tegen. 1.0* voor de twee aardige laatste filmpjes.
Do the Right Thing (1989)
De film laat je kennis maken met een wijk in Brooklyn en zijn unieke inwoners. Langzaamaan lopen de spanningen tussen deze inwoners, net als de temperatuur, hoog op. Dit is erg mooi gedaan, met op de achtergrond een geweldige sfeer. Zwarte jongeren op ouderwetse Air Jordans, een boombox die Public Enemy door de straten pompt, Samuel L. Jackson met zijn radiostation. Heerlijk.
Had me overigens wel voorbereid op een film met een boodschap die er echt heel dik bovenop ligt. Dit viel me ontzettend mee. Do the Right Thing is geen twee uur durende les over racisme. Spike Lee's bewondering voor Malcolm X en Martin Luther King is wel duidelijk zichtbaar maar past hier perfect binnen de sfeer van de film.
De film knalde er lekker in met Fight the Power als intro. Naarmate het verhaal vorderde was het alleen maar meer en meer genieten.
4.5*
Dredd (2012)
Alternatieve titel: Dredd 3D
Waar ik The Bachelorette verwachtte bij de sneak, kreeg ik Dredd voorgeschoteld. Met gratis 3D-bril als klap op de vuurpijl!
Dat deze film gelijkenissen toont met The Raid is duidelijk, maar dat mag wat mij betreft enkel een pluspunt heten. Heerlijke no-nonsense actiefilm, die naar mijn idee ook gewoon zo bedoeld is. Karl Urban zet een goede Dredd neer, inclusief Stallone-bekje. Daar zijn gezicht nergens in beeld komt kan hij ook weinig anders doen dan een badass smoel trekken. Het plot is uitermate simpel en leent zich dan ook perfect voor anderhalf uur schietvermaak. Het gebruik van gore in combinatie met 3D vond ik erg plezierig. Daarbij komt nog de aardige setting van dystopische futuristische kutstad die een prima sfeer weet over te brengen.
Een stuk beter dan het origineel. 4*