Definitely, Maybe (2008)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Verenigde Staten
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Adam Brooks (I)
met Ryan Reynolds, Abigail Breslin en Rachel Weisz

Will Hayes zit midden in een echtscheidingsprocedure en zijn dochtertje wil weten hoe hij haar moeder ontmoet heeft. Will vertelt haar van de vrouwen die destijds in zijn leven waren en laat zijn dochter raden met wie hij uiteindelijk getrouwd is. Zou het zijn studievriendin Emily zijn? Of zijn beste vriendin en vertrouwelinge April? Of de vrijgevochten journaliste Summer?

avatar van foxyboy
Simpel verhaal eigenlijk, maar dat is wel heeeel erg goed neergezet. Erg vermakelijk..!

Erg goed n leuk verhaal

De film was soms echt wel leuk, maar een beetje vaag de hele tijd, het ene moment denk je dit en het andere moment weer iets anders. Je krijgt 'emily' ook niet echt te kennen, terwijl ze uiteindelijk wel de moeder van het meisje is.. De romantiek is ook niet echt bijzonder.

Het is een film om een keer gezien te hebben, maar je mist niks, als je dit niet doet

avatar van AC1
AC1
Verschrikkelijk oppervlakkig en bij momenten onhebbelijk klef. Ik zou deze niet hebben uitgezien ware het niet dat ik niet alleen keek.

avatar van marximaal
Gisteren voor de tweede keer gekeken en blijf het een leuke film vinden.

avatar van tommykonijn
Door te roepen dat dit van de makers is van Notting Hill, Love Actually en Bridget Jones's Diary, waren mijn verwachtingen vrij hoog. Deze drie films, en dan met name de eerste twee, behoren namelijk toch wel tot mijn favoriete romcoms. Definitely, Maybe viel me echter tegen.

Nergens straalt de film de warmte en sympathie uit, waar bovenstaande titels dat wel doen. Het merendeel van dit soort films loopt uiteindelijk hetzelfde (goed) af, waardoor het altijd bij een romcom belangrijk is hoe de film het middenstuk aanpakt. Hier vond ik dat dus aan de matige kant. De film komt gelukkig vrij snel op gang, waardoor ik een vlotte film verwachtte. Maar zodra Will begint te vertellen aan zijn dochter, kakt de film behoorlijk in. De film slaagt er maar zelden in mij aan het lachen te maken (eigenlijk gewoon te weinig), waardoor het bij vlagen saai en langdradig wordt. Daarnaast zien we trucs die we ook al zo vaak hebben gezien in dit soort films (Will komt het boek aan April geven, ziet een foto en Kevin en loopt weer weg). Ook een beetje vreemd dat Maya zogenaamd adviezen geeft aan haar vader en praat als een volwassene. Schattig, ja. Maar tegelijkertijd kan het niet ongeloofwaardiger dat een kind van die leeftijd zo praat.

Gelukkig is de film niet een complete ramp. De film heeft, ondanks dat ik er dan misschien niet veel hardop bij moest lachen, zeker wel zijn leuke momenten. Het acteerwerk is ook wel in orde. Vooral de drie vrouwen doen het prima en Abigail Breslin doet ook goed wat ze moet doen. Ryan Reynolds vond ik niet altijd even sterk en soms wat vlak. En desondanks ik het soms wat aan de saaie kant vond, is het geheel gelukkig wel gewoon vermakelijk. Voorspelbaar? enerzijds wel, anderzijds niet. Ik had niet zien aankomen dat Emily de moeder zou zijn, maar uiteraard wel dat hij op het einde iets met April zou krijgen.

Een beetje een film met twee gezichten. Het is wel vermakelijk en je blijft daardoor ook kijken, maar ik kan het echt geen sterke romcom noemen. Dit is zo'n film die ik niet zou afzetten, maar ook een die ik niet per se nog eens hoef te zien. Binnen het genre aardig, maar niets speciaals.

avatar van Timothyvdmeer
laatst dan eindelijk een keer afgekeken en vond de film erg leuk.
Sommige stukjes waren wat langdradig maar dat stoorde nauwelijks.

Kijk graag naar de films met zowel Reynolds als Fisher, beiden niet de grootste actuers maar kijken lekker weg. Leuke film die wat voorspelbaar is maar zeker vermakelijk.

Deze film kabbelt heel langzaam voort over het leven van Will. Met hierbij extra aandacht voor zijn liefdesleven. Vind het allemaal weinig spectaculair.
Ook wordt er weinig aandacht besteed aan het ontrafelen van de vraag wie de moeder van zijn dochter is. Misschien had hier de aandacht wat meer op gevestigd moeten worden.
Al met al heb ik dus wel eens betere 'RomKom's gezien.

avatar van Passiebloempje
Tja, ach... Zo'n dertien in een dozijn 'feel good romcom'. (Gelukkig wist ik niet dat dit van dezelfde makers is als Notting Hill en Bridget Jones's Diary, anders was het een zware teleurstelling geweest.)

avatar van mikey
Arrogante vent vertelt aan zijn irritant dochtertje een bijzonder saai verhaal over onbelangeijke personages. Boring stuff.

avatar van Gish
Onweerstaanbare romantische komedie met geweldige cast, in zowel de hoofd als bijrollen.
Script is sterk, verleidelijk, verslavend en kent geen zwakke punten. Onbegrijpelijk dat niet iedereen hiervoor valt. Binnen het genre Romantische Komedies een van de leukste titels die ik ken. Alleen Love Actually is nog beter.

avatar van Daan258
Gewoon een lekkere feel good filmpje, niks mis mee.
Heb me hier prima mee vermaakt. leuk verhaal, goed acteerwerk en verveeld geen moment.

Dikke 3,0*

avatar van Forrest001
Leuke film,toch anders dan de gemiddelde romcom. Vooral door de aparte invalshoek: vader vertelt aan zijn (wel wat irritante) dochtertje hoe haar moeder, haar moeder werd. Waarbij de dochter gedurende het verhaal moet raden wie het zou kunnen zijn. De film gaat niet echt de diepte in, maar de kijker krijgt wel een inkijkje in de wereld van de Amerikaanse verkiezingen, het effect van promotie en de macht van de media, maar ook over het hebben van idealen. Toch een wat serieuzere ondertoon dan de meestal veel luchtiger romcoms.

Ben zelf fan van alle drie de actrices, vooral Isla Fisher, dus dat beinvloed mijn mening behoorlijk.

avatar van Timothyvdmeer
toch echt één van mijn guilty pleasures. Blijft een leuke film.

avatar van gillie24
Gish schreef:

Hier nog één.
Na de tweede herziening mijn stem zelfs verhoogd van een 4,5 naar een 5,0.
De nostalgische elementen, humor en muziek in het verhaal vielen mij nu extra op en geven een extra boost aan het al zo slimme en sprankelende script. De acteurs geven verder een perfecte invulling aan het geheel en maken dit keer op keer een fantastische kijkbeurt.
Dus ja, ik val hier elke keer ook weer voor en viel wederom als een blok voor de beeldschone Isla Fisher die April zo heerlijk neerzet, dat je hoopt dat zij de ware liefde van Will is. Voor mij dus een perfect happy-end. Zonder de andere acteurs te kort te willen doen, steelt zij elke scene waarin zij meedoet. Definitely, April!

avatar van Boenga
Definitely, Maybe heeft zeker z'n charmes, met een gezellige sfeer en met warme kleuren en met fijne acteurs en actrices.
Maar ik mis toch een zeker pit, een portie humor - ik heb nergens moeten lachen - en vooral een eigenheid die de film memorabel zouden maken. Het gebrek aan originaliteit zorgt voor een zeker gevoel van meligheid. Het ongeloofwaardige denk- en redeneringsvermogen van de kleine Maya werkt dat nog eens extra in de hand.

Definitely, maybe onderscheidt zich door de manier waarop het verhaal gebracht wordt. Samen met de goede prestaties van de acteurs, maakt dit een goede film. Toch vind ik de film niet bepaald een hoogvlieger.
Allereerst is het dochtertje waanzinnig irritant, waardoor ik de film bijna vroegtijdig had afgezet. Verder zijn de personages bijzonder saai en worden hun aparte keuzes niet goed uitgelicht. Zo was het totaal onlogisch dat William wegliep met het boek bij April. Ook werd de scheiding nogal afgeraffeld, wat ik behoorlijk jammer vond.

Al bij al een prima filmpie met een handje gebreken.

avatar van Ste*
Pff wat saaaai! Ik raakte echt geen moment geinteresseerd of echt 'engaged' in wat er nu allemaal gebeurde en met wie. Alles is gewoon heel oninteressant, zeker omdat die vrouwen allemaal maar uit het niets komen opdagen zonder dat er een boeiende romance aan vooraf gaat of ontstaat.
Heel die kapstok van de Clinton-campagne en alles er omheen is achteraf gezien ook gewoon overbodig en heel saai en vervelend.

Het is daarnaast ook nooit grappig, niet romantisch, gewoon op geen enkele manier amusant en het maakte me ook helemaal niet benieuwd naar de afloop.
Die ook nog eens heel suf was. Zeker gezien Emily toch gewoon de moeder blijkt is de film en al die kutpersonages zelfs nog overbodiger dan tijdens het kijken zelf al leek, en de ontknoping met April deed me echt 0,0.

Echt een mislukte film. Enige pluspunt is de altijd schattige Abigail Breslin.

avatar van N00dles
Matige film, die nergens een romantische snaar weet te raken.

Ryan Reynolds is nergens sympathiek of leuk. Ook acteert hij alsof hij zich permanent verveelt en de vrouwen zijn, op April na, amper interessant te noemen.
Niet alleen is de hele aankleding strontvervelend (de Clinton-campagne, who gives a flying crap?), ook heb ik nooit het idee gehad dat de film zich afspeelde in de jaren '90, op enkele referenties zoals Nirvana en mobiele telefoons na.

De film duurt bovendien veel te lang en heeft weinig tot geen humor of aandoenlijke momenten. Als per slot van rekening ook nog eens blijkt dat uberbitch Emily de moeder blijkt van hun dochter, is dat ook nog eens een 'teleurstelling'. Ik zeg 'teleurstelling' omdat ik eigenlijk na 20 minuten al geen hol meer gaf om de personages, wie met wie eindigt of waarom.

avatar van IH88
“I had two serious girlfriends... and then some other smattering of other women.”

Toch wel een beetje een guilty pleasure. De film heeft een onweerstaanbare charme over zich en het verhaal heeft een originele invalshoek dat zich als een liefdesmysterie ontrafelt. Met wie Will zou moeten eindigen was voor mij al snel duidelijk (Isla Fisher duh) maar wie de moeder was blijft lang onduidelijk.

De film heeft door de setting (de Amerikaanse presidentsverkiezingen in de jaren 90) en de muziek een nostalgisch sfeer over zich en door het straffe tempo zakt de film nergens in. Reynolds is altijd wel sterk en heeft zeker met Weisz en Fisher een leuke chemie. Breslin is als dochter iets te slim voor haar leeftijd maar ze doet het aardig en zeker op het laatst heeft ze een aantal aardige momenten. De film gaat niet heel diep en soms is het allemaal wel heel erg kort door de bocht, maar op een één of andere manier stoor ik mij er gewoon niet aan bij deze film. Onweerstaanbaar inderdaad…

avatar van Zwolle84
Bijzonder vervelend filmpje dat oeverloos voortkabbelt. De humor heb ik niet kunnen ontdekken en die Ryan Reynolds is echt niet te harden.

avatar van jippie2010
1 van de eerste films waarin Reynolds liet zien volwassen te worden als acteur. Het omslagpunt van voornamelijk irritant, tot een acteur die je in ieder geval serieus kan nemen, even los of je fan van zijn stijl bent.
Definitely, Maybe is een romantische komedie die misschien niet heel erg onderscheidend is, maar gaandeweg wel steeds authentieker wordt. Een stukje drama die geloofwaardig wordt. *3.0

Niet best.

Reynolds is veel te glad en z'n tegenspeelsters missen allen chemie met hem. Het zijn stuk voor stuk ook redelijk vervelende bijdehante personages, al is het vooral zijn dochtertje die met die prijs gaat lopen. Wat een onuitstaanbaar kind was dat.

Definitely, Maybe is een doordeweeks Hollywood romcom, zo eentje waarbij het verloop al vanaf het prille begin duidelijk is. Er mogen dan wat omwegen ingeslijpt worden (wat eigenlijk vooral de speelduur nodeloos verlengd), maar die laatste scene is alles behalve een verrassing.

Op zich is dat een film als deze nog te vergeven, maar niet als er geen enkele romance inzit dit ook maar een beetje weet te boeien. Het is een film die braaf het boekje volgt, maar nooit een juiste noot weet te raken. Hollywood geld brengt je ook maar zo ver, blijkbaar is dat net genoeg om een 1.5* uit de brand te slepen.