• 8.561.365 stemmen

Genre: Actie

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Gakuryû Ishii

Met onder meer: Tadanobu Asano

IMDb beoordeling: 6,4 (337)

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Dead End Run

Dead End Run bestaat uit drie korte films. In het eerste deel zien we een man, Iseya Yusuke, die achtervolgd wordt door een vrouwelijke robot met een voorliefde voor musical-liedjes. In deel twee draait de achtervolging om Nagase Masatoshi, die door een huurmoordenaar in een doodlopende steeg gedreven wordt. In deel drie wordt Tadanobu Asano achtervolgd door de politie: hij eindigt op een dak waar hij een meisje in gijzeling neemt dat daar was beland om zelfmoord te plegen.

avatar van Tayama

Tayama

Deze is niet zo heel moeilijk te krijgen:

1, 2

Prima tussendoortje

Sluit ik me bij aan! Aangenaam filmpje, maar vooral als je Electric Dragon 80.000V al gezien hebt, heeft 't weinig nieuwe of opzienbarende dingen te bieden.

Onderhond

Hoewel Ishii's stijl wel herkenbaar is vind ik het toch maar een rare opmerking. ED80000V is een duidelijk punk product, zowel qua stilering als qua verhaal.

De verhaaltjes in Dead End Run leunen daar compleet niet tegen aan, enkel en alleen al het eerste stukje met de dans lijkt me toch best nieuw en opzienbarend genoeg, ook voor mensen die ED80000V gezien hebben.

Ramon K

ED80000V is een duidelijk punk product, zowel qua stilering als qua verhaal.

Ik vind het qua stilering en camerawerk zoveel op Electric Dragon 80.000V lijken. Alleen nu in kleur. Dat 'punk' zegt me verder weinig. Beide films zijn style over substance. Nou moet ik je wel nageven dat de dans wellicht iets anders biedt binnen het oeuvre van van Ishii (wiens oude werk ik graag wil zien), maar op zich biedt die scene verder niets nieuws (onder de algemene cinema-noemer). En stiekem had ik daar wel op gehoopt. Ik had na al die lovende posts een experimentele film verwacht, en in vergelijking met andere cinema is dat wellicht wel zo, maar in vergelijking met Ishii's eigen Electric Dragon 80.000V biedt het weinig nieuws. En laten we eerlijk zijn. De verhaaltjes in beide films zijn verder te verwaarlozen lijkt me.

avatar van Tayama

Tayama

Ik snap nooit waarom iedereen constant opzoek is naar "iets nieuws". Al zou Dead End Run bijna alles bevatten wat Electric Dragon ook liet zien, als je ervan kan genieten is daar toch niets mis mee?

Misschien is dat wel mijn manier van kijken. Persoonlijk vind ik dat een regisseur mag blijven bij zijn succesformule. Zolang het maar eenzelfde kwaliteit behoudt. Goed voorbeeld is Sabu.

Ramon K

Zeker geen doodzonde! Daarom geef ik ook 3,5* (en de andere film 4*). Het betreft hier ook een beetje een ander geval. Ishii is zo'n regisseur die al jaren door bepaalde users hier gepromoot wordt omdat zijn cinema zo veel beter, experimenteler en gewaagder zou zijn..... En dan is het ook nog een style over substance regisseur (dus naar plot hoef ik amper of niet te kijken) en dan creeert dat natuurlijk bepaalde verwachtingen. Ik vind dat Ishii hier een klein stapje terug neemt als je 't vergelijkt met Electric Dragon 80.000V. Vooral qua tempo waardoor een bepaalde rush uitblijft.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

In eerste instantie nogal tegenvallend, irritante musical en vervolgens een nogal saaie achtervolging (eindscène van Shadows was overigens wel te genieten). Alleen Fly was echt de moeite waard imo.

Het laatste deel behoedt Ishii van een lage score; 2,5*

avatar van Koert

Koert

Vond dit zelf wat beter dan Electric Dragon. Dead End Run is een stuk dynamischer en gevarieerder. Elk deel van de film heeft wel iets bijzonders te bieden. Allereerst een absurde dansscène, vervolgens een spannende shootout en tenslotte een rustiger stuk over zelfmoord. De film is in zijn geheel intens en de combinatie van beeld en muziek is prachtig.

Nog maar eens zien met beter beeld en geluid, want zo'n .avi'tje is eigenlijk maar niks.

avatar van Black Math

Black Math

Geweldig!

Het eerste filmpje, Last Song, kon me nog het minste boeien vanwege het zingen, maar was desalniettemin erg interessant. De manier waarop de vrouw begint te dansen deed me aan Vital van Tsukamoto denken. Erg gaaf als de beelden versneld worden tijdens de gezamelijke dans. De rook gedurende het filmpje was ook erg bevorderlijk voor de sfeer.

Ook veel rook in Shadows, het tweede filmpje. Interessante beelden, de spanning wordt enorm opgevoerd, het leek soms wel een Western, maar dan boeiender. De muziek deed een beetje denken aan Godspeed You! Black Emperor. Dit filmpje heeft één nadeel: vanwege de electriciteitsvonken ga ik twijfelen of ik toch niet liever ED80.000V in kleur had gezien. Voor dit filmpje in ieder geval 4*.

Het laatste filmpje, Fly is mijn favoriet. Net als in ED80.000V afwisselend drukke muziek en zeer rustige muziek. De beelden zijn fantastisch met die blauwe lucht als achtergrond, waarbij de camera om de personages heen draait. Heerlijk. 5*

avatar van FillumGek

FillumGek

Met Dead End Run is het bevestigd; Ishii is niet mijn regisseur. De film deed me regelmatig denken aan Electronic Dragon 80.000V en die is ook van hem zie ik nu. Ik weet dat er liefhebbers van zijn, maar al die drukke, ge-edite beelden en de punksoundtrack gaan bijna volledig langs me heen.

Het eerste filmpje was visueel nog wel te pruimen maar de fun werd verpest door de afgrijselijke musical. Het tweede filmpje was een tikje beter, maar de stortvloed aan hyperactieve beelden werken bij mij gewoon niet. Het duel tussen de twee was aardig bedacht, maar veel zin om het derde filmpje te bekijken had ik er niet door gekregen.

Maar het laatste filmpje vond ik toch het best. Zegt misschien ook wel genoeg over mijn smaak, er werd voor het eerst fatsoenlijk gepraat en de beelden waren veel rustiger. Niet onbelangrijk: Asano speelt de hoofdrol en dat is gewoon een held, hij is me nog nooit tegengevallen.

Te druk filmpje naar mijn smaak met een soundtrack die me ook tegenstaat. Ik weet genoeg, Ishii is niks voor mij.

avatar van Reinbo

Reinbo

Gaaf drieluik. Ik ben erg van de musical omdat het de filmmaker grote vrijheid biedt om qua cinematografie en art direction los te gaan, het tweede fragment had een hoog Lynch gehalte en het derde was helaas wat minder. Jammer van de videolook. Als dit behoorlijk was uitgelicht en mooi geschoten was en een meesterwerkje geweest.

Dikke 4*

Onderhond

Blijft gaaf.

Ishii's gone-digital film, en hij speelt er aardig op los. Eerste filmpje blijft wel veruit m'n favoriet, hoe snel en eenvoudig Ishii z'n romance op poten krijgt is bijzonder, zo ook het gevoel dat dit korte filmpje nalaat.

Tweede filmpje is voor mij een bewijs dat ik niet zozeer iets tegen Mexican stand-offs heb, wel iets tegen westerns, het laatste filmpje blijft inderdaad wat achterop hinken in vergelijking met de rest, maar door het einde toch nog steeds de moeite waard.

Fijn anthology project van Ishii waar hij lekker speelt met z'n digitale speelgoed en tussendoor ook nog eens een erg gaaf project weet af te leveren.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Black Math

Black Math

Grappig, in mijn herinnering was juist het laatste filmpje het fijnst. Misschien moet ik em ook maar weer eens herzien.

avatar van wibro

wibro

De vierde film van Ishii die ik bekeken heb en ook zonder meer de minste en dat komt helemaal voor rekening van de eerste twee filmpjes die mij absoluut niet konden imponeren. Gelukkig hervond Ishii zich weer in het prima laatste filmpje waarvan het schitterende einde er voor zorgt dat deze film van mij alsnog een voldoende krijgt.

avatar van Spetie

Spetie

Leuk drieluikje van Ishii, dat me iets beter is bevallen dan Electronic Dragon 80.000V.

Het eerste filmpje vond ik gelijk ook het best. In zo'n twintig minuten slaagt hij erin om toch wat gevoel bij je los te weken en de romance mag er zijn. Het uitgangspunt is vrij origineel en het zingen vond ik niet eens zo slecht.

Het tweede filmpje is de minste. De achtervolging in de steeg is aanvankelijk niet zo heel boeiend en wordt vooral omgeven door erg veel rook. Alleen wanneer de confrontatie dan daadwerkelijk plaatsvindt, wordt het wat beter, maar dan is het al weer bijna voorbij. Niet zo heel sterk dus.

Het derde filmpje is dan gelukkig weer wat beter. Er zitten wat meer mensen in deze keer, maar vanaf het begin is dit filmpje gelijk al wat spannender dan zijn voorgangers. Het leidt uiteindelijk tot een interessante en goede ontknoping.

Als ik de individuele scores los van elkaar zou optellen en delen, kom ik tot een dikke drie sterren. De manier waarop de filmpjes qua thema aan elkaar gelinkt zijn, d.m.v het einde van de filmpjes, is echter zo goed gedaan, dat ik er toch dat halfje extra bij doe. Al met al ook best een leuke filmervaring.

avatar van danuz

danuz

Twaalf jaar na mijn laatste kijkbeurt heeft Dead End Run zonder meer iets van z'n glans verloren. Cinematografisch zit het wel snor, laat het geëxperimenteer maar aan Ishii over. Maar eigenlijk zijn de eerste twee segmenten best wat saai.

Gelukkig is het toetje in de vorm van Fly niets minder dan een geniaal stukje audiovisuele cinema!