

Ikiterumono wa Inainoka (2012)
Genre: Komedie
Speelduur: 113 minuten
Alternatieve titel: Isn't Anyone Alive?
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Gakuryû Ishii
Met onder meer: Rin Takanashi, Hakka Shiraishi en Shota Sometani
IMDb beoordeling:
5,2 (194)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Ikiterumono wa Inainoka
"Ikiterumono wa Inainoka" speelt zich af in een universiteitshospitaal en draait om een meisje dat daaruit ontsnapt, een vreemde man, studenten die praten over een broodje aap-verhaal, studenten in een driehoeksverhouding, mannen die getuige zijn geweest van een ongeluk, een keel-, neus- en oorarts die verliefd is op een ziekenhuiswerkster en een moeder die haar kind zoekt.
Externe links
Acteurs en actrices
Keisuke
Ryoko
Kaori
Katsufumi
Nana
Enari
Eiko
Andore
Koyuichi
Yama
Video's en trailers
Reviews & comments

Black Math
-
- 5417 berichten
- 1741 stemmen
Een nieuwe Ishii! Ik ben erg benieuwd, ook naar hoe lang het duurt voordat we hem eindelijk te zien kunnen krijgen. Vrees alleen dat het niet 2012 zal zijn.

McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Jaa! Zo te zien ook totaal iets anders, vandaar de naamsverandering

Black Math
-
- 5417 berichten
- 1741 stemmen
Bedankt voor de tip! Nooit verwacht dat er zo snel al een versie met subs beschikbaar zou zijn.

Black Math
-
- 5417 berichten
- 1741 stemmen
Omdat voor mij de laatste 7 films van Ishii op één na allemaal voltreffers waren, ben ik hier dus meteen achteraan gegaan. Wel met de nodige vraagtekens, want wat bedoelt de man als hij het heeft over dat een naamwisseling een nieuwe carrière inluidt? En zie ik nu echt komedie staan als genre-aanduiding?
Het begin van de film was voor mij een grote teleurstelling. Weliswaar schitterend gekadreerde shots met dito belichting die meteen de hand van Ishii verraden, maar de aantiteling gaat vergezeld met een liedje dat toch wel erg naar J-pop neigt, en daarna wordt de film vooral volgebabbeld door de personages die noch boeiend noch grappig zijn, de genre-aanduiding ten spijt. De spirituele sfeer van zijn laatste films, waarbij dialoog ook nauwelijks belangrijk was, is in ieder geval ver te zoeken.
Het een en ander verandert zodra de eerste doden vallen. Allereerst de visueel prachtige scene met het tegenlicht afkomstig uit een projector, dat me voor even in staat stelt het constante gekwaak van de personages volledig te negeren. En daarna raak ik zowaar in de film. Weliswaar de hele film lang hetzelfde trucje (iemand ligt dood te gaan of is net doodgegaan, wat nauwelijks impact lijkt te hebben op de andere personages), maar het weet me toch redelijk geboeid te houden. Grappig is het zelden, het kraaivals gezongen liedje op het bandje waar een liefdesboodschap waarschijnlijker leek was eigenlijk nog het leukst, maar ik vond het desalniettemin best vermakelijk. En dan aan het einde wordt visueel alles naar een hoger plan getrokken, en krijgen we zowaar nog kortstondig de spirituele sfeer uit de vorige films.
Ik heb toch wel sterk het idee dat de nieuwe carrière van Ishii vooral betekent dat hij zich op commercieel succes wil gaan richten. Niet alleen door te switchen naar komedie, maar het spreekt ook uit de soundtrack. Nog altijd is Ishii's gevoel voor timing sterk, maar het klinkt nu wel erg gelikt en het wordt vooral voor komische effecten gebruikt (althans, dat was denk ik de bedoeling) en maar sporadisch voor sfeer.
Wat hier nu van te denken? Als komedie is de film wat betreft niet bijster succesvol, het was weliswaar op het oersaaie begin na niet vervelend, maar ik vrees dat een herziening niet echt aan mij besteed zal zijn. Ishii's vorige films vond ik erg bijzonder, maar hierbij heb ik toch het idee dat we een unieke regisseur kwijtgeraakt zijn. Hopelijk was deze film in Japan niet zo succesvol, en wordt zijn vorige film weer wat eigenzinniger, al vrees ik het ergste. Omdat ik me op het begin na niet verveeld heb, en omdat het visueel zo mooi afgewerkt krijgt deze film toch 3,5*. Klinkt als vrij veel gezien mijn aanmerkingen, maar dat is het niet als je het vergelijkt met wat ik bij zijn vorige films heb uitgedeeld.

Mochizuki Rokuro
-
- 18930 berichten
- 15753 stemmen
Volgens Tom Mes de slechtste Japanse film van het afgelopen jaar.
Midnight Eye feature: Midnight Eye’s Best (and Worst) of 2012 - midnighteye.com
(tenminste niet de slechtste, maar de verwachting van Ishii meegerekend - de grootste teleurstelling). En dat is uiteraard maar één mening, al komt hij bij de andere lijstjes in elk geval in geen enkele Top 10 terug.

Onderhond
-
- 87461 berichten
- 12534 stemmen
Gelukkig zegt hij er ook nog bij:
Kunnen we dat ook weer rustig naast ons neerleggen. Binnenkort toch echt maar eens kijken.

Mochizuki Rokuro
-
- 18930 berichten
- 15753 stemmen
Kunnen we dat ook weer rustig naast ons neerleggen.
Ik begrijp je denk ik niet. Want?
(mijn invulling: jij vond dat er sowieso geen neergaande lijn was??)

Mochizuki Rokuro
-
- 18930 berichten
- 15753 stemmen
Ah, Ishii heeft sinds Kyoshin niks gedaan. Dat had ik niet scherp. Dat is al zolang terug dat ik er (ongezien) vanuit ging dat we al weer vijf films verder waren.

Onderhond
-
- 87461 berichten
- 12534 stemmen
ED80.000V en Dead End Run behoren ook tot Ishii's absoluut beste films. Ik zie alleen maar een stijgende lijn eigenlijk.

Mochizuki Rokuro
-
- 18930 berichten
- 15753 stemmen
Ik heb het even nagekeken, maar ik ben vrij constant zie ik van 3.5* aan het begin tot 3.5* aan het eind met "uitschieters" tot 4* en dalen tot 2.5*. Tom Mes is verder ook niet heilig hoor. Ik denk dat ik 'm dan ook maar eens zelf ga bekijken. Ik heb nog steeds een vrij grote achterstand in recente Japanse films.

Onderhond
-
- 87461 berichten
- 12534 stemmen
Om nog even op de review van Mes terug te komen: bullshit. Nu is Midnighteye al lang geen barometer voor goeie smaak meer, maar hij zit echt met z'n arm ergens waar hij beter niet kan zitten.

Onderhond
-
- 87461 berichten
- 12534 stemmen
Geen idee of je er vertrouwen in moet hebben Hoewel ik de naamsverandering initieel wat stom vond begrijp ik het wel na deze film. Het is geen Sogo Ishii film, op geen enkele manier. Het is een origineel werk van een nieuwe regisseur, die het voordeel heeft al 30 jaar bezig te zijn in de filmindustrie
De stijl en humor moeten je echt wel liggen, het lastige is dat je het dus niet kan afleiden uit Ishii's eerdere werk. Sowieso kan ik het moeilijk vergelijken met andere films.

Onderhond
-
- 87461 berichten
- 12534 stemmen
Gaaf.
Twee shots heeft het geduurd, daarna was ik Sogo helemaal vergeten. Was in het begin geen al te grote fan van de naamswitch, maar na deze film gezien te hebben vind ik het allesbehalve vreemd.
De humor moet je liggen. Vond het best apart, de combinatie van timing en conversatie die voor een aantal rare, soms abstracte momenten zorgt. Kan het moeilijk met wat anders vergelijken, behalve dan een aantal jokes in Monday. Erg geslaagd wat mij betreft.
Duurde ook lang vooraleer ik doorhad wat voor film dit eigenlijk was. De titel geeft veel weg, maar het sfeertje is niet meteen wat je bij een film als deze verwacht. Ishii mag dan een hele andere weg ingeslagen zijn, deze film is minstens zo uniek als zijn eerdere werk, alleen niet zo expliciet experimenteel. Wie zich niet van Sogo's juk kan ontlasten zal er vast wat problemen mee hebben, maar los van z'n eerdere werk gezien is dit gewoon een erg sterke, grappige en mooie film.
4.5* en een uitgebreide review

Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Toen ik een tijd terug aan deze film begon had ik vooral moeite met de grote focus op conversatie en heb ik hem maar stop gezet. Raar natuurlijk, aangezien ik in westerse films een goeie dialoog juist heel erg kan waarderen, maar hier pakte het me nog niet zo. Ik zal het nog wel eens proberen als ik eens een keer wat meer geduld heb.

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Vind dit ook een erg goede 'comeback' van Ishii. Vooral de combinatie audiovisueel en de nogal quirky humor werkt geweldig. Enorm droog, maar ook erg fris. Dan is er nog de onderliggende thematiek (die zich niet opdringt, maar die gaandeweg steeds meer naar de voorgrond komt (met een poetische climax)), die dit een best unieke film maakt. Vooral érg Japans om zo'n onderwerp op zo'n specifieke manier uit te werken

Finisterra
-
- 15526 berichten
- 4502 stemmen
Opvallende comeback inderdaad.
Vond de film sterk beginnen met een mooie en speelse eerste 40 minuten. Visueel zag het er goed uit en ook de dialogen en onderhuidse humor wisten me zeker te pakken. Daarna, als het sterven daadwerkelijk begint, werd het helaas heel wat minder. Enkele zeer mooie scènes nog, met name het dansje gehuld in een prachtig lichtspel, verdient zeker een vermelding. Jammer genoeg wordt de film veel te repetitief en kunnen noch de visuals, noch de grapjes dit lange middenstuk redden van het predikaat 'middelmaat'.
De eindscene was er gelukkig weer spot on waardoor ik de film in ieder geval met een fijn gevoel achterliet. Daar zag je opnieuw de hand van een groot regisseur. Net als in de soundtrack trouwens die door zijn atypische timing zorgde voor een bevreemdend effect. Interessante elementen dus maar toch de minste Ishii die ik tot nu toe gezien heb. Een dik kwartier uit het saaie middenstuk had de film wellicht goed gedaan.

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Bijzonder vreemd filmpje waarvan ik aanvankelijk geen idee had waar dit allemaal op uit moest draaien. Het gekeuvel de eerste veertig minuten vond ik allemaal niet bijster interessant. Mooi waren wel enkele jongedames, vooral de ziekenhuiswerkster. Maar goed, na veertig minuten sloeg de film ineens om, een voor een waren de personages aan het doodgaan. Wel komisch allemaal, maar op een gegeven moment werd het wel allemaal een beetje eentonig. Na pakweg 100 minuten had ik al een waardering van 3 sterren in mijn hoofd voor deze tot dan toe enigszins teleurstellende film. De laatste 10 minuten en het apocalyptische einde - ik moest zowaar aan Melancholia denken - maakten niettemin alles goed. Vooral op visueel vlak waren de laatste 10 minuten schitterend. Ook de filosofie die daar achter zat vond ik best interessant. Hier herken ik de regisseur van "August in the Water" en "Mirrored Mind" weer. Dus, niet te gauw de moed opgeven bij het kijken van de films van Ishii. Hij heeft altijd toch wel aangename verrassingen in petto. Oh ja, de score vond ik ook best geslaagd.
4,0*
Het laatste nieuws

Killerclown Pennywise is terug: horrorfans smullen van eerste trailer 'It: Welcome to Derry'

Hitreeksen op Netflix: deze series worden nu het best gestreamd

Keiharde actiefilm 'Enemy of the State' met Gene Hackman morgen gratis te zien: 'Zo zie je ze niet vaak meer'

Historisch drama 'Tegendraads' vlak na release meteen bovenaan de top 10 op HBO max
Bekijk ook

Jôen
Drama, 1967
13 reacties

Yume no Ginga
Romantiek / Mystery, 1997
29 reacties

Xing Kong
Drama / Fantasy, 2011
31 reacties

Meng Ying Tong Nian
Drama, 2004
35 reacties

Hetun
Romantiek / Drama, 2011
12 reacties

Moe no Suzaku
Drama, 1997
8 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.