Hetun (2011)

Taiwan
Romantiek / Drama

geregisseerd door Chi Y. Lee
met Vicci Pan, Kang Jen Wu en Angel Yao

Wanneer Xiao Zhun haar vriend betrapt met een ander vlucht ze weg. Ze besluit echter eerst nog een via het internet bestelde vis bij een klant af te leveren. Bij aankomst is er een duidelijk spanning tussen de twee te merken en Xiao besluit uiteindelijk om bij de man in te trekken. Maar ook de man blijkt een verleden met zich mee te dragen, wat hun relatie er niet makkelijker op maakt.

Prachtige ontdekking.

Geen film voor mensen die niet houden van de strakke Aziatische acteerstijl en stille personages. Ook hier weer geen overdreven emoties of langzeurderige personages. Lee houdt hen stil en maakt daarmee het drama des te mooier.

Visueel prachtig, geweldige soundtrack en een kleine, lieve en mooie romance. Veel meer hoeft een film niet in petto te hebben. Het gebrek aan verder drama is verfrissend, zo ook de af en toe speelse visuele intermezzotjes.

Met stip bovenaan m'n top 2011 lijstje (als ik het goed bijgehouden heb), prachtige film.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van SilverGun

Ja, want daar zit niets tussenin Wel benieuwd, zet 'm op de lijst.

Aangezien deze film z'n stijl sterk doordrijft is een wat extremere vergelijking best op z'n plaats inderdaad. Anders krijg je van die "nou, ik hou wel van een wat ingetogenere film, maar dit vind ik etc etc..." berichten waar verder niemand wat aan heeft.

avatar van Observator
Blowfish is niet een film die vanaf minuut één al volledig overtuigt, maar een die een aanloopje nodig heeft om je daarna volledig in te pakken en niet meer los te laten. Niet normaal, buitengewoon!

avatar van Chr.s
Observator schreef:

Komt denk ik vooral omdat de waarde van de intro pas blijkt als verderop de "puzzlestukjes" op z'n plaats vallen.

Lang geleden dat ik weer eens zo heb kunnen genieten van een prachtig gefilmd subtiel liefdes verhaaltje zoals ze alleen in Azie gemaakt worden. Geweldig.

avatar van Observator
Chr.s schreef:
Daarom. Was ook niet per se negatief. Beviel mij uitstekend.

avatar van Chuck Taylor
Interesse is gewekt. Beautiful Crazy van Lee vond ik nog vrij onsamenhangend en slordig in de uitvoering maar er zat veel potentie in.

avatar van maxcomthrilla
Betoverend!

In het begin moest ik heel even in de film komen. Maar al gauw had ik veel sympathie voor het lieve hoofdpersonage en de zonderling om wie zij zich ontfermde, een situatie uit nood geboren trouwens, dus een beetje sprake van zelfbelang was er wel. Toch was het fantastisch om te zien hoe sereen er werd omgegaan met de omwenteling in beiden levens.

Deze film is goed te omschrijven als een variant op Bin - jip: 2 vreemden van elkaar dringen elkaars leven binnen en het is wonderbaarlijk om te zien hoe beiden ontdooien en zich langzaam steeds meer open stellen voor elkaar. Een proces dat heel geleidelijk aan in beeld werd gebracht, waardoor de magie op het einde dubbel zo hard aankomt.

De blinde buurvrouw was ook een erg mooi bijpersonage en zorgde met haar passie voor dansen voor een van de mooiste scenes in deze film, wat een fijne en lieve personages om die vrouw zo intens gelukkig te maken! Echter, ook de wedstrijd: wie kan er het hardste noedels slurpen behoort zeker tot mijn favoriete scenes! Hartverwarmend om te zien hoe beiden een band hebben gekregen met elkaar.

2011 is echt het jaar van de Taiwanese film voor mij geworden! Een dikke 4,5*

avatar van WardT
Nadat ik afgelopen weekend mijn eerste kennismaking met de Taiwanese cinema had in de vorm van het prachtige One Day, was het gisteren tijd voor een tweede kennismaking in de vorm van deze film.

Ik zat niet meteen in de film, zoals ik dat bij One Day wel had. Maar toen de film me eenmaal beet pakte, liet die ook echt niet meer los. Een hartverwarmende romance die ook nog eens prachtig in beeld is gebracht. Als de cinematografie van de meeste Taiwanese films zo verzorgd is als in Blowfish (en ook One Day), heb ik mijn hengel in de juiste vijver uitgegooid!
De subtiele pianoscore maakt de sfeer helemaal af. Het verhaal is eenvoudig maar doeltreffend. Bovendien bezit de film een aantal zeer memorabele scènes: het slurpen van de noodles, de dansscènes met de blinde buurvrouw, het tapdansen van zijn ex-vriendin om er een paar te noemen.

maxcomthrilla schreef:

Ik vind dat de vergelijking met Ki-Duk soms te vaak gemaakt wordt bij aziatische drama's, maar in dit geval vind ik de vergelijking wel heel treffend. Hoe de relatie tussen de zwijgzame twee werd opgebouwd deed sterk aan zijn werk denken. Hoewel de donkere ondertoon die je bij Ki-duk vaak terugvindt hier afwezig is.

Fantastische film en ik vervolg mijn ontdekkingstocht door de Taiwanese cinema (volgende halte: Honey PuPu). 4,5*

avatar van wibro
Helemaal eens met de positieve reacties voor dit prachtige filmpje uit Taiwan.

Hoewel ik er niet in slaagde deze film te bekijken met Engelse ondertitels - die waren waarschijnlijk niet voor handen - vond ik dat achteraf geen gemis. De dialogen waren zowiezo schaars en de beelden spraken immers voor zichzelf. Visueel vond ik het in ieder geval allemaal zeer mooi en daar komt ook nog bij de prachtige rustige soundtrack die deze film een bijzonder sfeertje gaf, die inderdaad zoals in bovenstaande berichten geopperd werd sterk aan de films van Kim Ki-duk deed denken.
Wel een enorm verschil deze film met die dik aangezette westerse relatiedrama's waar zo veel mogelijk gezegd moet worden en dat nog vergezeld met de meest vreselijke muziek. Geef mij dit soort films maar. Ik ga snel nog maar eens meer bekijken.

avatar van Verhoeven
Wat een kleurloze / inwisselbare / identiteitsloze 'bouquetfilmpje'. Het is dat ze een andere taal spreken maar anders had het me niet verbaast als dit uit Japan kwam. Hier hebben we er echt al veels te veel van. Lopendebandwerk.

avatar van eRCee
Onderhond schreef:
Het gebrek aan verder drama is verfrissend,

Ik zou het tegendeel willen beweren. Blowfish neigt naar Aziatisch formulewerk dat het principe huldigt "als ik gezwegen had, was ik een filosoof gebleven". Het gebrek aan dialoog voelt enorm gekunsteld aan en lijkt vooral bedoeld om te verhullen dat het basisverhaaltje te simpel is en te artificieel verteld wordt (met obligate motieven als jurken, een vis en wandelingen). Drama is er overigens genoeg en ondanks het gezwijg wordt er weinig aan de verbeelding van de kijker overgelaten. Zo kan Blowfish al snel een gewaagde, sobere film lijken, maar niets is minder waar, Chi Y. Lee geeft eerder blijk van gemakzucht en gebrek aan een eigen stem.