Meningen
Hier kun je zien welke berichten Koert als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Ghibli et le Mystère Miyazaki (2005)
Alternatieve titel: Ghibli - The Miyazaki Temple
Precies. Vond het leuk om een beetje van de achtergrond te weten te komen aan het begin. Daarna was het helaas alleen maar een groot positief verhaal. Ook werden me iets te veel beelden getoond uit de films, die ken ik nu allemaal wel. Verder wel gewoon erg interessant en mooi om de mannen achter de films eens aan het woord te zien.
3*
Girl with a Pearl Earring (2003)
Blijft ontzettend irritant als er in films Engels wordt gesproken wanneer dat helemaal niet realistisch is. Maar goed, daar moest ik me maar weer overheen zetten...
Vond Girl with a Pearl Earring een aardig filmpje. Dergelijke settings spreken me nooit zo aan, maar ik vond dit Delft er toch wel erg leuk uitzien. Vond ook dat Scarlett het wel redelijk deed, hoewel ze er echt niet uitzag. Verhaal is een beetje mager. Ook voegt die romance van Griet met de slagersjongen vrij weinig toe en wordt dat steeds even vluchtig tussendoor uitgewerkt in een paar loze scènes.
Toch had de film wel iets. De anderhalf uur waren ook alweer voorbij voor ik er erg in had. Maar had meer ingezeten.
3.0*
Godkiller: Walk among Us (2010)
Alternatieve titel: Godkiller
Erg leuke nieuwe kijkervaring, maar Godkiller weet voor mij niet helemaal te overtuigen. De setting en het verhaal zijn lekker vies en duister, zo ook de plaatjes die de kijker voorgeschoteld krijgt. Af en toe zijn de illustraties fantastisch en zorgt het stilstaande beeld ervoor dat je er extra goed van kunt genieten. Aan de andere kant zitten er 'scenes' tussen die niet om aan te zien zijn. Het gaat me niet per se om de geliktheid van beelden, maar de hoeveelheid moeite die in de plaatjes is gestopt lijkt totaal niet consistent. Sommige beelden komen gewoonweg afgeraffeld over, bijvoorbeeld door een lelijke, onscherpe, achtergrond die ergens tegenaan geknald wordt.
Een ander punt dat veel beter had gemoeten zijn de stemmen. De film kent al wat flauwe grappen, maar als ze door deze voice-actors worden uitgesproken trek ik ze nog slechter. Vooral hoofdpersoon Tommy wordt onuitstaanbaar door zijn stem en attitude.
Een probleem is wat mij betreft ook dat dit soort 'animatie' niet genoeg tot leven komt voor een film met een speelduur van meer dan een uur. Actie scenes bijvoorbeeld, missen de intensiteit om echt interessant te worden. Het tempo blijft laag en bewegingen zijn soms knullig. Ook is de hierboven zo geloofde soundtrack me eigenlijk totaal niet opgevallen. Naar mijn idee bleef deze wel erg veel op de achtergrond en deed het het lage tempo van animatie alleen maar meer opvallen.
Afgezien van deze vrij grote minpunten is Godkiller bijzonder (en kort) genoeg om te boeien. Het stijltje is erg verfrissend. Ik ben zeer benieuwd hoe de makers een vervolg zullen aanpakken met de ervaring van dit deel op zak.
Groundhog Day (1993)
Had hier toch wel wat meer van verwacht. Ik zat de hele tijd te wachten op het moment dat Phil niet meer op Groundhog Day wakker zou worden . Dat is natuurlijk de bedoeling van de film. Ik zat echter niet in spanning te wachten, maar meer uit verveling. Er worden leuke dingen gedaan met het concept achter de film. Daartegenover staan veel simpele grapjes en wat slappe romances. Murray maakt gelukkig veel goed met zijn droge hoofd.
2.5*