• 8.985.633 stemmen

South Park - Seizoen 22 (2018)

Show titel: South Park

Ontwikkeld door: Trey Parker, Matt Stone, Brian Graden, Trey Parker en Matt Stone

Met: Trey Parker (stemrol), Matt Stone (stemrol) en Mona Marshall (stemrol)

Datum van release: woensdag 26 september 2018

Eerst uitgezonden op: Comedy Central (Verenigde Staten)

Plot South Park

South Park is een Emmy Award-winnende animatieserie. De serie gaat over de surrealistische avonturen van vier boezemvrienden Stan, Kyle, Kenny en Cartman uit South Park, een fictief bergdorpje in de staat Colorado, waar niets normaal blijkt te zijn, en waarin de verhaallijnen bizarre wendingen nemen. South Park staat bekend om zijn simpele animatiestijl, donkere humor en de taboedoorbrekende onderwerpen. De meeste afleveringen zijn een satire op de (Amerikaanse) samenleving, beroemdheden en/of onderwerpen die het nieuws beheersen.

Afleveringen Seizoen 22 (2018)

1. 1. Dead Kids

26 september 2018 (22 minuten)

Randy probeert Sharon wanhopig te helpen met het onder controle krijgen van haar emoties. Cartman zakt onverwacht voor de wiskundetoets.

2. 2. A Boy and a Priest

3 oktober 2018 (22 minuten)

Er ontstaat een wel heel erg bijzondere band tussen Butters en de priester van de lokale parochie.

3. 3. The Problem with a Poo

10 oktober 2018 (22 minuten)

Mr. Hankey zal zich ten koste van alles moeten verdedigen om zijn positie te kunnen behouden. Zijn gedrag brengt zijn voorzitterschap echter in gevaar. Strong Woman en PC Principal komen voor nieuwe uitdagingen in hun relatie te staan.

4. 4. Tegridy Farms

17 oktober 2018 (22 minuten)

Butters verkoopt vaporizers en allerlei gerelateerde accessoires op school. Randy heeft ondertussen besloten dat hij met het gezin naar het platteland moet verhuizen.

5. 5. The Scoots

31 oktober 2018 (22 minuten)

Counselor Mackey probeert op wanhopige wijze om aan snoepgoed te komen voordat het Halloween is. Verder ontstaat er chaos wanneer ieder kind meer snoep dan ooit te voren probeert op te halen.

6. 6. Time To Get Cereal

7 november 2018 (22 minuten)

Wanneer er overal dode dorpsbewoners worden gevonden, is het tijd dat de jongens de hulp van Al Gore inschakelen. Ze willen er alles aan doen om South Park te redden, maar het zou wel eens te laat kunnen zijn...

7. 7. Nobody Got Cereal?

14 november 2018 (22 minuten)

De jongens weten uit de gevangenis te ontsnappen, maar zullen nu op de de vlucht moeten slaan voor zowel de politie als voor ManBearPig.

8. 8. Buddha Box

28 november 2018 (22 minuten)

Privacy is toch wel fijn en ook belangrijk. Toch is er nog maar weinig privacy tegenwoordig. Dit probleem kan worden opgelost met de 'Buddha Box'. Cartman is overtuigd van de werking van die apparaat waarmee je in alle rust en stilte tijd met je telefoon kunt doorbrengen.

9. 9. Unfulfilled

5 december 2018 (22 minuten)

South Park is het uitverkozen stadje waar het nieuwste Fullfillment Center van Amazon gebouwd zal worden. De inwoners van South Park plukken hier in het begin nog de vruchten van, maar al snel gaat het mis.

10. 10. Bike Parade

12 december 2018 (22 minuten)

Nu de medewerkers van Amazon staken, krijgt niemand zijn kerstcadeau's op tijd. De jongens doen ondertussen mee aan een optocht, maar hun deelname komt in gevaar door Kenny.

South Park lijkt dan eindelijk weer terug in vorm. Over de gehele linie goede afleveringen en een overkoepelend thema (moderne technologie creëert afstand tussen mens en maatschappij) met daarin genoeg ruimte voor variatie. 'Dead Kids' en 'A Boy and a Priest' hebben een wat wrange en bittere ondertoon in hoe ze topics aansnijden als school shootings en misbruikschandalen in de katholieke kerk. Besmuikt lachen om dingen die net over het randje zijn, zoals de running gag dat er ergens weer een kind flipt en met een AK-47 door het schoolgebouw wandelt. 'The Problem With a Poo' is een voorspelbare kritiek op politieke correctheid, maar met 'Tegridy Farms' hebben Trey Parker en Matt Stone weer een maatschappijkritisch pareltje te pakken dat zo kenmerkend is voor deze tijd. Of hoe ik het voorbeeld van Randy's medicinale wietplantage - progressief, gezellig en regiospecifiek van buiten, maar net zo afhankelijk van kapitalistische mechanismen als elk ander bedrijf - kon gebruiken om de overstap te duiden van De Vegetarische Slager naar Unilever.

Die positieve trend zet zich door met 'The Scoots' waarin een heerlijk oubollig, ietwat kinderlijk griezelverhaal de opzet is om een groot bedrijf als Amazon te persifleren. Oudgediende counselor Mackey krijgt daarin een hoofdrol toebedeeld in een rampenscenario waarin hij als enige ziet hoe zijn stadje langzaam wordt opgeslokt door E-scooters, maar zijn dorpsgenoten gaan voor het gebruikersgemak en niet voor de kritische kanttekeningen. 'Time To get Cereal' en 'Nobody Got Cereal?' halen Al Gore en ManBearPig weer van stal als zelfkritiek op hoe ze ooit de wetenschappelijke waarschuwingen voor global warming op de hak namen. De pay-off is wat anticlimactisch, maar de opbouw ernaartoe is als een vals Hollywoodepos met groots drama en veel emotie. In 'Buddha Box' is Cartman hilarisch als de irritante telefoongebruiker die we allemaal kennen of zijn. Het afsluitende tweeluik 'Unfulfilled' en 'Bike Parade' brengt alle losse eindjes uit dit seizoen bij elkaar in een ietwat chaotische seizoensfinale. De continuïteit van de laatste seizoenen heeft de vervelende neiging om verwachtingen op te roepen en toch niet helemaal waar te maken. Toch ben ik vooral benieuwd hoe ze in het drieëntwintigste seizoen verder gaan nu Trey Parker/Matt Stone hun relevantie hebben hervonden.

Alle afleveringen van dit seizoen weer even achter elkaar bekeken, dan herinner ik ze toch net wat beter als ik er een cijfer aan moet gaan hangen. De weg omhoog zette de serie vorig seizoen alweer in, toen ze die vervelende doorlopende verhaallijnen los lieten en weer terug naar de classic South Park humor gingen. Het verging Parker en Stone niet perfect, maar het voelde ieder geval weer of ik mijn serie terug had. Die lijn hebben ze nu doorgezet, maar helaas niet verbeterd. Nog steeds zitten er teveel storende zaken in en is het niet meer absurd genoeg zoals in de allerbeste seizoenen (tot pakweg seizoen 15 ofzo) om nog even extreem goed genoemd te kunnen worden. Ik heb nooit een seconden kunnen lachen om PC Principal en ondanks een kleinere rol is het nog steeds stront irritant, dat geneuzel met Strong Woman en de PC Babies. Bleh, stop daar gewoon mee. Pleur die vent de school uit en zet daar weer gewoon de oude kern van de schoolleiding neer. Daarover gesproken, doodzonde dat ze Mr. Garrison nog steeds niet meer gebruiken. Hij komt serieus een paar seconden in de slotaflevering voorbij en that's it. Ik wil hem weer terug als leraar in South Park, dat was altijd hilarisch.

Buiten alle kritieken heb ik me wel weer goed vermaakt met de meeste afleveringen. De school shooting running gag vond ik erg geinig en er zitten diverse maatschappelijke thema's in (de genoemde school shootings, de kerk, Amazon etc) die best rare dingen tonen. Daarbij was het voor mij als kijker van het eerste uur wel heel leuk om diverse oude personage's (Manbearpig!) weer terug te zien. Wat dat betreft snappen Parker en Stone nog best goed waarom we ooit allemaal deze serie zijn gaan kijken. Wel vind ik Cartman nog steeds te soft. Waar is toch die hele kwaadaardige, ronduit gemene Cartman gebleven die we tot een paar seizoenen terug constant zagen? South Park is wat dat betreft wel wat softer geworden.

3,5*, maar er valt écht nog meer uit de serie te halen dan de laatste jaren is gedaan.

• 1917 stemmen

Meer dan aardig, dit nieuwe seizoen. Ik heb het vorig jaar niet op de voet gevolgd, maar heb enige maanden gewacht, en dat loont misschien wel een beetje.

Waar de reeks in enkele van de meest recente seizoen wat mij betreft te dicht op de bal speelde qua actualiteit, is dat in seizoen 22 teruggeschroefd. Er hangt zelfs een nostalgisch sfeertje, dankzij de terugkeer van personages als Mr. Hankey, Towelie en Satan. Die herintroductie is niet steeds geslaagd, maar zorgt toch voor enkele van de grappigste scènes (Satan in de bib met z'n leesbrilletje, Towelie's job als vertegenwoordiger van Tegridy en opa Marsh met z'n nogal plastische beschrijving van hoe zijn vrouw zaliger hem op het kookpunt kon krijgen - bekijk het gerust zelf! ).

Het is wel jammer dat er toch nog regelmatig wordt gerefereerd aan de actualiteit en allerhande culturele verschijnselen iets te fel worden gerecycleerd. Tegelijk is dat misschien niet slecht, want dat maakt duidelijk - voor mij, althans - wat het sterke punt is van South Park. Gewoon heerlijk stennis schoppen, niets of niemand ontziend. Hopelijk zetten ze die trend verder in de toekomst.

3,5 sterren