- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Zijn de regels voor dit jaar gelijk aan die in de openingspost uit 2017?
Neen, ik ben nu bezig met het schrijven van de regels voor deze editie die ik later op de dag zal posten.
robertinho
-
- 1511 berichten
- 2933 stemmen
Top, dan zal ik nog even ontspannen. Ik ga me er eens aan wagen dit jaar, hoewel ik nu al twijfel over de haalbaarheid met een verbouwing en kleine op komst.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik maak even een kopietje van de lijst die IH88 eerder plaatste waarvoor dank plus de 2 namen aangegeven door joolstein.
Ik werd er net aan herinnerd dat de eerste editie van de horrorchallenge op MovieMeter heeft plaatsgevonden in 2017. We hebben geen enkel jaar overgeslagen dus dat betekent dat 2023 al de 7de editie is! Mogen we dus best wel trots op zijn.
De challenge blijft na al die jaren nog in grote lijnen hetzelfde. We zijn er over de jaren wel steeds vroeger aan begonnen en gingen eveneens wat langer door. Maar oktober blijft de horrormaand die 31 dagen telt dus het hoofddoel blijft minstens 31 horrorfilms kijken waarvan meer dan de helft (minstens 16 dus) een film is die je nooit eerder hebt gezien de zogenaamde FTV (first time view).
We beginnen er net als vorig jaar weer aan op 15 september (aanstaande vrijdag) en eindigen op 13 november (een maandag), aangezien 11 november op een zaterdag valt zullen veel mensen die maandag wel vrij nemen.
Kleine wijziging ivm met de speelduur. Ik ga geen minimum of maximumduur opleggen. Ik wil wel dat 1 registratie minstens 60 minuten speelduur heeft om als geldig te worden beschouwd. Dit wil zeggen dat als je horrorfilms met een kortere speelduur wil kijken deze zal moeten bundelen binnen dezelfde registratie zodanig dat je aan een speelduur van 60 of meer minuten komt.
Dat wil zeggen dat ook kortfilms zijn toegestaan alsook miniseries. Aparte afleveringen van een horrorserie zoals The Walking Dead zijn niet toegestaan. Episodes van horrorseries waarbij de episodes op zich een ander verhaal zijn (bijvoorbeeld Masters of Horror) zijn wel toegestaan. Hou steeds rekening met de minstens 60 minuten regel voor 1 geldige registratie.
Voor elke registratie verdien je 1 punt. Voor elke FTV krijg je een extra punt. Bij bundeling van meerdere films voor een geldige registratie krijg je het extra punt enkel als al deze films FTV zijn.
De registratie is zoals bij voorgaande edities:
Nummer
Titel + Jaar release (je kan hierbij de url van de filmpagina van MovieMeter of imdb copy pasten)
Speelduur in minuten
FTV (first time view) of RW (rewatch)
Puntentotaal
Bijvoorbeeld:
1. The Incredibly Strange Creatures Who Stopped Living and Became Mixed-up Zombies!!? (Film, 1964)
82 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 2
77 minuten
RW (1 punt)
Puntentotaal: 2 + 1 = 3
Bij twijfel kijk maar hoe de ervaren rotten het doen daar zijn er ondertussen wel genoeg van. Een recensie schrijven is niet verplicht, maar net iets leuker zodanig dat andere ideeën kunnen opdoen. Eens het einddoel bereikt (31 registraties waarvan minstens 16 FTV) komt er nog een bonus van 14 punten bij dit om te vermijden dat users die de 31 niet halen alsnog voor een user kan eindigen die wel de 31 haalt.
Voor de rest blijven de algemene regels van MovieMeter gelden. Grappen en grollen is dus toegestaan zolang jullie elkaar en eenieders mening maar respecteren. Word niet boos als iemand anders niet zo enthousiast is over een film als jijzelf, smaken verschillen immers en er bestaan ook geen films die iedereen goed of slecht hoort te vinden. Aan snobisme doen we hier niet.
Tot slot een nevenklassement, dat is in handen van John Milton. Wat het precies zal zijn, heb ik zelf ook het raden naar. Ik neem aan dat hij ons dat spoedig duidelijk zal maken?
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Jup, daar heb ik morgen tijd voor als het goed is. 
john mcclane 2
-
- 3488 berichten
- 6576 stemmen
ik ga vaak de mist in met de punten telling .
Zou er iemand die taak aan net eind op zich willen nemen ?

De gestoorde filmfanaat
-
- 778 berichten
- 359 stemmen
Ik kocht een tijdje geleden de dvd van Black Swan in een kringloopwinkel en ligt nu een paar maanden in mijn kast.
De genres op zowel MM als op IMDB zijn Drama/Thriller, maar op letterboxd.com/film/black-swan/genres/ wordt het genre horror wel vermeld en er wordt ook vaak gezegd dat het een psychologische horror is. Zal ik de film kunnen kijken voor deze challenge of moet ik mij aan de genreomschrijving van MM houden?
robertinho
-
- 1511 berichten
- 2933 stemmen
Ik kocht een tijdje geleden de dvd van Black Swan in een kringloopwinkel en ligt nu een paar maanden in mijn kast.
De genres op zowel MM als op IMDB zijn Drama/Thriller, maar op letterboxd.com/film/black-swan/genres/ wordt het genre horror wel vermeld en er wordt ook vaak gezegd dat het een psychologische horror is. Zal ik de film kunnen kijken voor deze challenge of moet ik mij aan de genreomschrijving van MM houden?
In 2017 werd hier het volgende over gezegd: "Wat zijn horrorfilms?
We gaan hier niet over discussiëren. Als de film op MovieMeter en/of op imdb het label horror heeft, dan is het een horrorfilm en een geldige registratie voor deze challenge."
Zal wel snor zitten toch?
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Als de film in het algemeen wordt aangenomen als horror is het OK. Je hoeft hiervoor niet specifiek met bewijzen te komen van een site waarbij de film wordt aangeduid als horror.
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5762 stemmen
Ik heb vandaag op de rommelmarkt nog eventjes snel Hellraiser 2, Pet Sematary en Cannibal Holocaust gekocht.
Ik veronderstel dat er geen discussie over mogelijk is dat ik dit vanaf volgend weekend hier ga beginnen posten 

Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Cannibal Holocaust op een rommelmarkt? Dat is een gave vondst.
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5762 stemmen
Een rommelmarkt in Brasschaat.
Horror, niet ver van de grensoverschrijdende lijn tussen België en Nederland 
Q Jones
-
- 3524 berichten
- 2880 stemmen
Ik heb er ook weer zin in. Begin vrijdag met een kleine the Nun marathon
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Een rommelmarkt in Brasschaat.
Horror, niet ver van de grensoverschrijdende lijn tussen België en Nederland
Het is best een zieke film maar, wel qua thema erg gore. Word overigens maar door een handjevol met (bijna) de volle mep beoordeelt, en veel daarvan struinen ook rond in dit topic. Typisch gevalletje: het moet je liggen of anders kun je er echt helemaal niks mee. Maar tof dat je die hebt kunnen vinden!
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
*
Horrorfilm Challenge 2023 – Thema Challenge || Nevenklassement
Voor wie wat extra uitdaging zoekt en het leuk vindt zijn filmhorizon te verbreden, is er naast het algemene klassement net als vorig jaar óók een (optioneel) themaklassement. Wanneer je voor het algemene klassement een film kijkt die voldoet aan een van de onderstaande horror subgenres (zombie, monsters, slasher etc), dan levert je dit één punt op voor het Themaklassement, waarbij één registratie één subgenre af kan vinken. Dus als je Ridley Scott's Alien ziet, kun je die of voor subgenre 14. Aliens registreren, of voor 29. Cosmic Horror / Outer Space, maar niet beide. Per subgenre kun je 1 punt verdienen, dus 5 Giallo horrors kijken is nog steeds 1 punt voor het themaklassement, tenzij je slim bent en bedenkt dat een daarvan ook geldig is voor European Horror, eentje als 1970's horror, en wellicht ook eentje als Erotic Horror? Het loont om even na te denken 
Het ultieme doel natuurlijk is degene te worden die de meeste subgenres heeft afgevinkt, en ik ben zeer benieuwd of het iemand lukt van ieder thema in elk geval één film te kijken. Hoe dan ook is het leuk om te zien hoe ver je komt, en wellicht iets anders te kijken dan je normaal op zou zetten. Nogmaals, dit is alleen voor wie het leuk vindt, en je kunt uitstekend meedoen terwijl je je hier niet om bekommert. Pro-tip: Afgevinkte genres bijhouden in een word/excel documentje.
* De subgenres: *
1. 1920s Horror
2. 1930s Horror
3. 1940s Horror
4. 1950s Horror
5. 1960s Horror
6. 1970s Horror
7. 1980s Horror
8. 1990s Horror
9. 2000s Horror
10. 2010s Horror
11. 2020s Horror
12. Action Horror
13. African horror
14. Aliens
15. Animals & Nature attacks Horror
16. Animated Horror
17. Anthology Horror
18. Aquatic Horror
19. Arthouse / Slowburn / Elevated Horror
20. Asian Horror
21. Australian/Ozploitation / Oceania Horror
22. Backwoods / Rednecks / Hillbillies
23. Black & White Horror
24. Blaxploitation Horror
25. Body Horror
26. Cannibalism
27. Camp / Kitsch Horror
28. Comedy / Parody Horror
29. Cosmic Horror / Outer Space
30. Crime Horror
31. Demons / Devils / Possession
32. Documentary/Mockumentary Horror
33. Experimental Horror
34. Weather / Elemental Horror – Snow, Desert, Tornado etc.
35. Erotic Horror
36. Clown Horror
37. Creepy Kid(s) Horror
38. European Horror
39. Family & Musical Horror
40. Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror
41. Folk Horror
42. Found Footage Horror
43. Giallo
44. Gothic Horror / Urban Gothic Horror
45. Haunted House Horror
46. Hammer Horror
47. Holidays Horror (Christmas, Easter, Summer Vacation etc)
48. Home invasion
49. Jungle/Woods
50. Lovecraftian Horror
51. Mad Scientist Horror
52. Monster / Giant Creature Feature / Mutants
53. Mumblegore
54. Mystery Horror
55. New French Extremity
56. North American Horror
57. Occult & Witchcraft
58. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror
59. Period & Historical Horror
60. Post-apocalyptic Horror
61. Psychological Horror
62. Revenge Horror
63. Religion & Sects Horror
64. Romantic Horror
65. Sci-fi Horror
66. Shot on Video Horror
67. Silent Horror
68. Single Location / Locked in a Room Horror
69. Slasher Horror
70. South American Horror
71. Splatter & Gore Horror
72. Superhero Horror
73. Survival Horror
74. Techno-horror
75. Teen Horror
76. Thriller/Suspense Horror
77. Torture Horror
78. Toy Horror
79. Universal Horror (Universal Studios)
80. Vampires
81. War Horror
82. Video Game Adaptation Horror
83. Werewolves
84. Western Horror
85. Zombies & Infected
*
Voor registratie kan dit dit gewoon onder de registratie voor het algemene klassement, wat er dan zo uit komt te zien:
1. The Incredibly Strange Creatures Who Stopped Living and Became Mixed-up Zombies!!? (1964)
82 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 2
Subgenre: 5. 1960s Horror
Themaklassement: 1 punt
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
Goh, nu sta ik helemaal te trillen van extase.
Ik ga me helemaal smijten in die subgenres. 85 subgenres
Moet een haalbare kaart zijn. 
alexspyforever ga ik dezelfde steeds weerkerende vraag van mij stellen : Kunnen we er niet vroeger aan beginnen ? 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Haha heerlijke reactie, daar doe ik het voor 
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Oh god, Shot on Video Horror. Ik dacht dat ik er sinds vorig jaar vanaf was haha
.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ja, ik moest de neiging die weg te laten (samen met zijn lelijke stiefbroertje found footage) óók onderdrukken als organisator van dit klassement, maar dat zouden enkele users me nooit vergeven hebben, zo'n eindeloos lange lijst zonder die cultuurparels.
Dus ja. Het mot maar, hè?
BTW: ik heb het artikel Horrorfilm Challenge 2022: Laat het kippenvel maar komen… herschreven voor deze editie en ingediend, hopelijk genereert dat net als vorig jaar nog de nodige deelnemers. Dion beleefd verzocht of hij even nepotistisch voorrang aan het artikel over onze challenge kan verlenen, aangezien ik er met beebie Milton maar niet aan toe kwam.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
John, klein vraagke 
Veronderstel ik kijk 10 short-horrors van 6 minuten, zodanig dat ik aan de voorwaarde van Alex voldoe dat elke registratie 60 minuten moet zijn. En elke short voldoet aan één van je 85 subgenres. Mag ik er dan 10 uitvinken? Of moet ik er dan eentje kiezen uit die 10 (omdat het eigenlijk maar één registratie is) ?
't Is niet dat ik naar achterpoortjes aan het zoeken ben
Ik vroeg me het gewoon af.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
https://y.yarn.co/96127144-c04f-4d0e-9a77-dd40666e0520_text.gif
Fair question. Nee, het is echt een subgenre per registratie:
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5762 stemmen
Dat gaat hier niet simpel worden.
Ik heb vorig jaar minder films gezien dan dat er dit jaar subgenres zijn 
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
Ik heb pas nu het lijstje van 85 subgenres overlopen
Ik denk dat Theunissen aardig gaat scoren met nummer 35 
Ik denk dat ik persoonlijk moeite ga hebben met mumblegore en techno-horror te vinden. En net zoals IH88 kijk er tegen op om weer een SOV te kijken. En de gamers hier mogen me suggesties doorsturen voor het genre Video Game Adaptation Horror. De rest komt zonder problemen in orde 
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Dit klinkt wel heel tof Fanxiao (Film, 2019) - MovieMeter.nl. Blijkbaar gebaseerd op een videogame. En ik moet nog één Resident Evil film kijken, dus het game genre komt wel goed.
Shaky
-
- 3734 berichten
- 13043 stemmen
Mumblegore? Is dat een heel nummer van een hedendaagse rapper proberen af te luisteren?
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
En de gamers hier mogen me suggesties doorsturen voor het genre Video Game Adaptation Horror.
Uiteraard alle Resident Evil en Silent Hills
Doom (2005) IDMB tag Horror
Five Nights at Freddy's (2023) Mits deze op tijd uitkomt!
Dead Trigger (2017) Als er een uitzondering mag worden gemaakt voor games van de mobiele telefoon
En dat was het wel zo beetje... 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Wow John Milton je hebt wel heel erg je best gedaan. Als dit aanslaat wil ik het graag behouden voor de volgende editie. Zelf ga ik me er niet in smijten afvinken als er iets van toepassing is, maar ik wil vooral op de eerste plaats de huidige kijklijst van restanten van 60s horrors wegwerken. Dan ga k misschien daarna nog eens zien hoever ik geraak in het genreklassement.
En neen ikkegoemikke we gaan niet nog vervroegen, dan krijg ik ruzie met je echtgenote!
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
We hebben nog een paar dagen voor de start, en als je een bepaalde titel over een maand pas vindt is het ook goed, dan zijn we immers pas halverwege de challenge. Als je er met googelen niet uitkomt om een bepaald subgenre dat je graag wilt zien af te vinken, let me know. JM is nooit te beroerd om te helpen. En we zijn niet te streng he, als je het googelt en het staat in zo'n lijstje, dan is het goed wat de themachallenge betreft. Aangaande ikkegoemikke's twee onbekendheden, ter inspiratie:
-Mumblegore: 10 Essential Lo-Fi Horror Movies - screenrant.com
-Best Techno-Horror Movies to Understand the Genre's History - collider.com
Maar er is vast nog veel meer te vinden!
Ik had eigenlijk een letterboxd lijst met suggesties voor alles categorieën willen maken (met in de notes alternatieven), maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen. Wie weet lukt het nog de komende dagen, maar ik beloof niets 
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
En neen ikkegoemikke we gaan niet nog vervroegen, dan krijg ik ruzie met je echtgenote!
Hahahaha. Ik heb ze al ingelicht over de komende horror-challenge en dat ik de volgende maand hier in huis niet aanspreekbaar en te storen ben 
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
We hebben nog een paar dagen voor de start, en als je een bepaalde titel over een maand pas vindt is het ook goed, dan zijn we immers pas halverwege de challenge. Als je er met googelen niet uitkomt om een bepaald subgenre dat je graag wilt zien af te vinken, let me know. JM is nooit te beroerd om te helpen. En we zijn niet te streng he, als je het googelt en het staat in zo'n lijstje, dan is het goed wat de themachallenge betreft. Aangaande ikkegoemikke's twee onbekendheden, ter inspiratie:
-Mumblegore: 10 Essential Lo-Fi Horror Movies - screenrant.com
-Best Techno-Horror Movies to Understand the Genre's History - collider.com
Maar er is vast nog veel meer te vinden!
Ik had eigenlijk een letterboxd lijst met suggesties voor alles categorieën willen maken (met in de notes alternatieven), maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen. Wie weet lukt het nog de komende dagen, maar ik beloof niets
Voila. Mission accomplished. De 3 aangekaarte subgenres zijn gecovered 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.