Doom (2005)

2,51

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Tsjechiƫ
Actie / Sciencefiction
100 minuten / 113 minuten (director's cut)

geregisseerd door Andrzej Bartkowiak
met Dwayne Johnson, Rosamund Pike en Karl Urban

Nadat in het jaar 2145 een gruwelijk ongeluk, als gevolg van een experiment, in de basis Phobos heeft plaatsgevonden, moet een groep mariniers strijden tegen de monsters die als gevolg daarvan de basis zijn binnengedrongen.

411 BERICHTEN 31 MENINGEN
avatar van m1701
Best een aardige en spannende film.
Het enige stukje dat ik wat minder vond was het "Game Versie" gedeelte.
Maar het was maar een klein stukje.

Vermakelijke film gebaseerd op nog vermakelijkere games.

Het "game versie" gedeelte was ronduit geweldig!!!! DE ode aan de bron, een stukje waar je als gamer een strakke plasser van zou krijgen haast. En het brein achter Doom, John Carmack, wordt ook menigmaal genoemd in de film, mooi en terecht gebaar.

Als geheel gewoon vermakelijk, verstand op 0, stoere mannen in nauwe gangetjes, kooien van de monster open en knallen maar. Toch is zo'n game spelen/beleven vele malen zenuwslopender, dat is het echte werk en daar kan deze film echt niet tegenop. Het laat ook weer zien dat verhaal gewoon het ondergeschikte deel is in een game, want deze film komt ook echt niet verder in dat opzicht.

avatar van Confusie

Sooo echt geen hol aan.

Nog steeds geen enkele stoere demoon gezien.

avatar van moviemafketel
Ik vond het stukje van Urban als first person-shooter wel leuk gedaan. Dat was op zich ook nog wel spannend. Voor de rest had hier veel meer in kunnen zitten. De creatures werkten vooral op mijn lachspieren. Acteerwerk was niet om over naar huis te schrijven. Ik heb de game nooit gespeeld, maar dat lijkt me een stuk interessanter dan dit tussendoortje.

avatar van Marino96
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een slecht tot middelmatige film. ze zitten vanaf minuut 5 tot en met minuut 90 alleen maar in gangen te lopen en de film is nogal eentonig vind ik. Het acteerwerk was niet zo slecht, maar doordat het amper spanning in zat maakt het acteerwerk niks goed. Alleen de laatste scene dat je door Urban´s ogen kijkt en het gevecht met the rock was nog wel leuk.

Door de laatste scene krijgt het geen 1,5 maar een 2,0

avatar van misterdhdh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
geen leuke film al valt hij wel te bekijken natuurlijk, maar kon me zeker niet boeien, leek me leuk voor een game maar om er een zoveelste film van te maken, er zit veel te weinig spanning in, ook geen enkel schrikmomentje wat i toch verwachte , kwam vaak fake over en je leefde niet echt mee met de personages, het kon mij echt niet boeien wie er allemaal zou sterven. Acteerwerk was ook niet echt van een hoog niveau, midden van de film is nog het beste. Het eindgevecht duurde mij ook iets te lang. Je ziet dat de makers hun best hebben gedaan om er iets leuks van te maken, maar in mijn ogen is het maar half gelukt.

2/5

avatar van VanRippestein
Voor een verfilming van een game die gaat over achterlijk veel demonen neerknallen een nogal lage bodycount...

Redelijk brak.

Ondanks dat bewerkingen best wat vrijer mogen zijn moeten die veranderingen dan wél verbeteringen zijn. Ipv de demonen komt deze verfilming op de proppen met gemuteerde mensen. Een soort van zombie met een twistje. Best boring. Duurt ook erg lang alvorens er wat te spotten valt, eerste helft is bijna uitsluitend militair gezwam en haantjesgedrag.

Johnson is en blijft verder een derderangs Diesel (die zelf ook geen geniaal acteur is). Hij oogt ook gewoon zo enorm dommig, straalt meteen af op de rest van de film. Maar eerlijk is eerlijk, de rest van de acteurs doet het op zich niet veel beter. Vooral Pike is echt niet te harden als halfbakken scream queen.

Actiescenes worden matig in beeld gebracht, de soundtrack is echt werkelijk kut en wat er van twistjes inzit hadden ze er beter gewoon integraal uitgelaten. Het is dat het tweede deel best actievol is en dat de FPS scene nog wel wat respect verdient. Niet voor de uitvoering, die vond ik redelijk slecht (zeker het te vloeiende en zweverige camerawerk ... wie ooit al eens een FPS gezien/zien spelen heeft weet dat het veel hoekiger verloopt), maar het idee is best grappig.

Zeer matige verfilming dus. Had op kernpunten dichter bij het spel moeten blijven, verdiende een betere soundtrack, betere acteurs en mooiere actiescènes. Maar de tweede helft is zo luid en vlot qua pacing dat het nog enigszins gered wordt.

avatar van housemoviewatch

Niet het kijken waard dus?

avatar van BlueJudaskiss
Toch een tegenvaller, maar wel beter dan andere films in het genre van actiefilms met monsters in de ruimte. Adequaat gespeeld en een prima soundtrack, maar een echt interessant verhaal neerzetten blijft een punt.

avatar van tn2543

film + dwayne johnson = flop

avatar van DonJefferson
Vanmiddag deze film gekeken en viel me wel tegen eerlijk gezegd.

Zo'n standaard film van een andere planeet met genetisch verschillende monsters... Ja, dat ken ik al.

Dwayne Johnson speelt een belabberde rol en sommige acteurs ook in deze film.

De muziek tijdens de actiescenes maakte de film een flop, erg jammer!

1 ster.

avatar van mikey
De film mislukte al toen de settings werden geïntroduceerd. Die van de game Doom 1992 zijn echt 100x zo goed. Bizarre landschappen en luchten achter een naargeestig kasteel. In deze film zit je in een gore kelder met 2 gangen. Vervolgens een flapdrol-verhaal waarop je niet zit te wachten, dat ik ook niet eens herkende uit de games van toen. Iets met een chromosoom. Wat domme actie van the Rock. Waarom niet een survival flick met monsters die steeds sterker worden met als eindbaas die minotaurus??? Dat kan best leuk zijn, denk aan Dredd.

Beslist overslaan.

avatar van knusse stoel
Al weer een beoordeling waarmee ik wederom tegen de meerderheid in ga. Deze film vond ik best gaan, actiefilms is niet mijn specialtiteit en misschien dat het daardoor meer indruk op mij heeft gemaakt. De game ken ik niet eens en daarom hoef ik mij ook niet zoals "Mikey" te ergeren aan andere en gore kelders met gangen. Althans dat heb ik niet gedaan. Voor de actieliefhebber een redelijke film dacht ik zo.

Een film waar zoveel meer uit gehaald kon worden.. en THE ROCK.. komt nogal amateuristisch over, slecht ongeloofwaardig ''te stoer'' acteerwerk alsof het de WWE is.. bah echt slecht. De slechtste acteur uit de hele film!

En spannend? Nee, alles is zo getimed dat je het al 5 seconden aan ziet komen.
jammer, want hier scoren ze alleen al punten mis

Eigenlijk dus een soort mislukte film, alleen de atmosfeer en graphics zijn goed te doen en de overige acteurs behalve rock. Helaas laat de film geen indruk achter om andere deze aan te raden!

avatar van thoyouknow1980
Heerlijke film,als actie sci-fi lief hebber ga je hier van genieten.
Een ode aan de computer game doom 3.
De eerste film die voor mij goed de first person camera gebruikt.
Al meerdere keren bekeken en verveelt geen seconde.
Ik moet er wel bij zeggen dat dit echt mijn soort films zijn vandaar de hoge beoordeling.
Conclusie een brute harde sci-fi knaller van de bovenste plank

avatar van firepotatoe
thoyouknow1980 schreef:
Heerlijke film,als actie sci-fi lief hebber ga je hier van genieten.
Een ode aan de computer game doom 3.
De eerste film die voor mij goed de first person camera gebruikt.
Al meerdere keren bekeken en verveelt geen seconde.
Conclusie een brute harde sci-fi knaller van de bovenste plank

ik moet hier heel hard om lachen, en niet alleen omdat je een afwijkende mening hebt en dat dat niet logisch is als je de film hebt gezien

avatar van thoyouknow1980
firepotatoe Hoezo niet logisch?
Omdat jij en anderen hem niet goed vinden,hahaha daar moet ik weer om lachen
Het is gewoon mijn mening en die is duidelijk genoeg

avatar van schenkowiets
Ondergewaardeerde film in mijn ogen. Spannend van begin tot eind . Kruising van alien,worldwar Z,en beetje predator deed Doom me aan denken . Had er echt niets van verwacht vanwege de slechte reviews maar viel me 100% mee !

avatar van Woland
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Doom viel me eigenlijk niet tegen, maar dat is vooral omdat mijn verwachtingen bijzonder laag waren. het is gewoon een lompe actiefilm waarin een hoop in tunnels gevochten wordt tegen een soort van gemuteerde mensen. Het verhaaltje is dertien-in-een-dozijn en heeft bijzonder weinig met het verhaal van Doom te doen, helaas - ik keek eigenlijk wel uit naar portalen vanuit de hel en lompe demonen in plaats van dit soort humanoide monsters. Al vond ik deze wezens, en uberhaupt de film, er vrij redelijk uit zien. Het acteerwerk was wel beroerd. The Rock is al geen hoogvlieger, Rosamund Pike was hier ook niet best, en de C-acteurs die ze verder gestrikt hebben zullen ook niet snel een Oscar winnen. Maar als je een paar matige acteurs in een donkere omgeving in een slapjes verhaal een hoop wil zien knallen, en waar er regelmatig nog wat crewleden opgepeuzeld worden, dan is Doom geen hele verkeerde keuze. Voor een verstand-op-nul-actiefilm, acceptabel. 2.0*

avatar van Gang_Star
Met de Doom games in het achterhoofd had deze film best potentie om een leuke film te kunnen worden. Helaas komt dat er hier niet helemaal uit. De film begint nog wel aardig, maar weet daarna niet te boeien omdat de verdere opbouw tergend traag is zonder actie en vol dialoog. Het duurt dan ook een flinke tijd voordat de film op gang komt. Wanneer dat wel gebeurd kan de film helaas niet overtuigen. Het mist spanning, de actiescènes zijn niet al te sterk en er wordt weinig variatie gebruikt waardoor de film teveel hetzelfde bevat. Richting het einde komt dan gelukkig wel een zeer vermakelijke scene die een ode kan worden genoemd naar aanleiding van de games, maar meerdere echte hoogtepunten zijn nauwelijks te vinden. De monsters zijn wel leuk in elkaar gezet en de aanwezigheid van Dwayne Johnson, wat ik zeker als positief beschouwde, is helaas een stuk minder interessant. Jammer, Doom had de potentie om meer te kunnen zijn.