Doom (2005)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Tsjechië
Actie / Sciencefiction
100 minuten / 113 minuten (director's cut)

geregisseerd door Andrzej Bartkowiak
met Dwayne Johnson, Rosamund Pike en Karl Urban

Nadat in het jaar 2145 een gruwelijk ongeluk, als gevolg van een experiment, in de basis Phobos heeft plaatsgevonden, moet een groep mariniers strijden tegen de monsters die als gevolg daarvan de basis zijn binnengedrongen.

avatar van psychopath
wel vermakelijk, grappig hoe ze een stukje in first person hebben gemaakt zoals in de game

avatar van brabusRUS
psychopath schreef:

Ja, dat was even iets minder in de film.

dominion
Hele gave film die me deed denken aan de games.
De film was echt super spannend.
En de wezens zagen er ook heel goed uit.
Vond die basis ook heel erg sfeervol en goed gemaakt.
The Rock acteert wel beter dan wat ik van hem gewend ben.
En op het einde met die First Person beeld was echt heel gaaf gedaan.
Er zat ook nog heel veel gore in de film.
Ze zeggen dat er ook in 2011 een deel 2 komt.
Kan niet wachten
Een dikke 4

avatar van xaid
dominion schreef:

The Rock acteert wel beter dan wat ik van hem gewend ben.
agree,

heb DOOM al een aantal keren gezien , blijft vet snap de negatieve reacties niet echt , ik snap dat dit geen topper is maar jah alles wat ik verwacht van een DOOM game film zit hier toch echt wel in vind ik,
gore horror , om een 0,5 of een 1,0 te geven op deze film vind ik echt bullshit ,. 3,5 voor mij !!

Cybill.
Ondergewaardeerd, best vermakelijk. Heb mijn verwachtingen bewust niet te hoog willen leggen, maar vond hem beter meevallen dan verwacht. Een betere in het genre vind ik En first person view vond ik zo slecht nog niet, hoort erbij hé.

avatar van sinterklaas
Hele foute film die eigenlijk zo slecht is dat ie goed word. En tja, waar draait het allemaal om: Monsters op Mars, mannetjes gaan ernaar toe en daarna is het een beetje monstertjes doodschieten. Met daarnaast nog het goede oude: als je gebeten word, word je der zelf ook een. Ach, ik heb me met doom best nog wel weten te vermaken. The Rock is opzich net een zak aardappelen en vond dat Karl Urban de rol stal. Deze film is te bekijken vanwege de bloederigheid en het stoerdoenerij en ook de nog wel redelijk goede decors. Heb overgens het spel nooit gespeeld, maar de film is iig nog best wel vermakelijk voor dom vermaak. Ook die scene waarbij de film omslaat in perspectief alsof je de game aan het spelen bent vond ik lekker fout.

Een hoogvlieger is het niet, maar het is wel een lekkere foute vermakelijke film.

Cybill.
Trouwens leuke plotwending, The Rock die transformeert naar een bad guy en Karl Urban die de leiding neemt Ach, je moet het kunnen appreciëren maar persoonlijk vind ik deze films ook een entertainment gehalte hebben. Heel leuk om met vrienden te bekijken!

avatar van Cleanshot
Een 3 voor het sentiment voor de game.
Vond het grappig dat ze het game element in de film verwerkte. Helaas wel te lang.

avatar van Kr!kke
Best vermakelijk, moet ik zeggen.

De film heeft eigenlijk wel wat weg van het spel: ook in de film draait het eigenlijk enkel om mutanten/aliens afknallen. Dit werd bijvoorbeeld sterk benadrukt toen er zo'n "first shooter" beeld werd gebruikt, wat best wel origineel was en dus leuk om eens te zien. Hierdoor wordt er wel weinig aandacht besteed aan een goed verhaal, maar nogmaals: dit is duidelijk niet het opzet van deze film.

Dwayne Johnson heb ik al in een betere rol gezien (of lag het aan de film in dit geval?), in ieder geval vond ik hem niet echt sterk acteren. De rest van de mariniers, alsook de zus van Reaper, vond ik eigenlijk beter acteren.

Toch eens leuk om te bekijken.

avatar van sofripa
Ik snap best dat velen afknappen op Doom. Als gamer van het eerste uur heb ik Doom letterlijk plat gespeeld. Hoogtepunt van het jaar toen die uitkwam. En de film, ach, bier en chips. Maar wel 1 van het bijzondere soort gegeven de originele shooter.

avatar van FunkStarr
Een doorsnee filmpje waarvan men meer had verwacht. Zelf heb ik de spellen ook plat gespeeld vroeger, maar de film haalt nergens de sfeer van de spellen. Wat wel gaaf gedaan is is de "first person" view. Gemiddeld dus, maar nog wel vermakelijk.

avatar van eavymetal
Naar mijn smaak is deze film niet al te best, maar goed, het zij zo.

psychopath schreef:

Dat is juist lelijk... hou het gewoon lekker bij een film, als ik FPS wil speel ik het spel wel.

Heb deze ooit eens gezien... te lang geleden om te beoordelen, misschien kijk ik 'm nog eens weer.

Gisterenavond weer gekeken en ik moet zeggen dat de gemiddelde rating vrij laag is naar mijn mening.

Ik las dat Dwayne "The Rock" Johnson door deze film genomineerd was als slechtste acteur. Waarom? Ik heb er juist nog extra op gelet nadat ik dat las en ik stoorde mij er niet aan. Kan natuurlijk aan mij liggen want over het algemeen heb ik daar niet zo snel last van.

De film gaat over het langlopende videogame met dezelfde titel Doom. Alle elementen zitten er dan vanzelfsprekend in, op een na. In de videogame gaat het om een invasie van hel, maar in deze film is het probleem simpelweg een virus. Ook ben je in de videogame eindeloos aan het knallen, en heb je hier in de film maar een beperkt aantal "vijanden". Wat dat betreft zijn het toch twee kern onderdelen van Doom waar deze film de plank een beetje mis slaat.

Verder ben ik niet zo'n fan van het afspelen van muziek tijdens actie scenes, maar ik ga ervan uit dat dat normaal is bij het genre Actie films wat ook de reden is dat het niet mijn favoriete genre is. Ik zou het bij deze film echter achterwege hebben gelaten. Ook de FPS gedeelte had van mij niet gehoeven. Ik snap dat deze film op een videogame gebaseerd is, maar het is een film. Dan moet het geen videogame elementen gaan overnemen.

Desondanks vond ik het wel plezierig om naar te kijken. Het verhaal was niet zo heel slecht, ondanks dat het niet echt aansloot op de videogames, en de acteer prestaties waren naar mijn mening ook niet slecht. Daarbij is het ook gewoon badass dat een langlopende videogame een film krijgt. Wie van id Software had dat 10 jaar voordat de film uitkwam en het eerste deel van Doom het licht zag durven dromen?

avatar van mnrk
Dit was een gewoon een leuke actie film....

Het verhaal is gewoon standaard en de actie is in orde....helaas haalt de film het niet bij de games ( maar het blijft toch leuk om naar te kijken )

Het acteerwerk was ook gewoon in orde , Dwayne Johnson en Karl Urban speelden hun rol gewoon goed.

Ik vond met name Richard Brake ook geweldig.

WatchHigh
Ik vind deze film ook zwak, je verwacht veel meer van het onderzoek team ook er zit te weinig in helaas, een paar leuke stukjes, maar 1 keer kijken en dan in de prullenbak zou ik zeggen, het lijkt of ik na een slechte versie van Aliens of een nog slechtere versie van deep blue sea zit te kijken met iemand de de rol van LL Cool J probeert na te spelen, het is zeker geen ode aan de game (denk ik), te weinig monsters ook als je het mij vraagt?. Het kan er mee door als je van de ruimte houdt ofzo, ik ben geen kenner van het spel maar wel Alien(s) de film en het is zo iets als Alien: Ressurection maar dan anders

2,0 sterren, ik wou dat die beter was

avatar van gizmo_o
Alienzombievirus meets humans!

Ongeinspireerde bagger, waarbij het einde een lichtpuntje kent, aangezien er dan een vrij lang stuk in FPS stijl volgt, wat gaaf gedaan is. Het acteerwerk is van de meesten ronduit belabberd (The Rock kan beter blijven worstelen, Drake vond ik nog het best in zijn rol zitten) en de monsters zien er niet goed uit. De spanning werd af en toe redelijk overgebracht, maar er zaten teveel onlogische keuzes in dit script.

1,5*.

avatar van Stijn B.
Verrassend onderhoudende videogame-verfilming De finale waarin men alles filmt vanuit het standpunt van Reaper alsof je een videogame aan het spelen bent is wel tof gevonden.

De film volgt het klassieke patroon van "ze waren met tien, en toen met negen,...." en de clichés zijn niet te tellen maar de makers weten het geheel energiek te houden. De film had wel een stukje korter gemogen: op het einde heb je het gevoel dat je drie mogelijke eindes hebt zien passeren.

Desalniettemin blijft dit een plezante en onderhoudende film

avatar van GGG
GGG
Kijkt best lekker weg...

avatar van RuudC
Weer zo’n spelletje dat ik nooit gespeeld heb. Mijn connectie met doom ligt eerder op muzikaal gebied, want voor mij gaat er weinig boven doom metal. Doom the movie ben ik daarom redelijk verwachtingloos ingegaan. Althans, enkele jaren geleden. Nu heb ik de film inmiddels voor de derde keer gezien. Met veel plezier overigens.

Doom biedt een weinig verrassingen, want als kind van de jaren negentig weet je altijd wel iets van doom af. Ik moest zelf ook nog wel aan Quake denken. Dat heb ik wel een tijdje gespeeld en speelde zich ook af in een goedkope sciencefictionsetting met vage monsters. In elk geval doet Doom het goed in de zaken die je van een knalfestijn mag verwachten. Een kamerstelsel, rechtstreeks gekopieerd uit antieke shooters, goede sfeer en prima gore. Dwayne Johnson en Karl Urban zijn uitstekende acteurs voor dit soort actie. De confrontaties zijn cool, de verwachte twists in het verhaal zijn cool en het laatste kwartier is erg gaaf! Al snel weet je wel dat dit een mens versus monster avontuur is waar uiteindelijk een verklaring moet komen voor de herkomst van het monster. Ik snap wel dat veel mensen dit niks vinden, maar als popcornvermaak vind ik het uiterst geslaagd. Op dat vlak is weinig aan te merken. Wanneer het aankomt op originaliteit en diepgang is dit uiteraard ver te zoeken. Dit soort films moet je natuurlijk ook hebben.

avatar van Roger Thornhill
De gelijkenis met Aliens wordt her en der genoemd, maar zelf moest ik toch vooral aan een andere film denken. Ik heb noch Doom noch Resident evil ooit gespeeld, maar als ik op de gelijknamige films mag afgaan moeten die twee spellen wel godsgruwelijk veel op elkaar lijken. Wat de verfilmingen betreft delft Doom wat mij betreft duidelijk het onderspit: geen verrassende plotwendingen, geen spanning, geen mooie visuals en alles zeer voorspelbaar. Enige pluspunten zijn het niet onaardige spel van The Rock en de goede koppen van zijn team. Voor de rest had ik het allemaal al eens gezien, en dan een stuk amusanter.

avatar van Roger Thornhill
Bij een tweede maal kijken valt me toch wel veel goeds op, zoals het gemak waarmee de personages worden neergezet (vooral Ben Daniels als de godsdienstwaanzinnige Goat en Richard Brake als de viezige Portman) en de vaak fraaie cinematografie (hoewel het me bij dit soort films wel tegenstaat dat er zo veel in het donker wordt gefilmd: de extra spanning die daardoor volgens de maker zou moeten ontstaan valt volgens mij dikwijls weg tegen de irritatie dat je de helft van de actie gewoon niet kan zien). Jammer ook dat het climactische gevecht (Karl Urban tegen The Rock) niet zo spectaculair is. Het formulaïsche van de plotafwikkeling blijft een zwaktebod.

In 1208 riep paus Innocentius III een kruistocht tegen de kathaarse ketters af. Toen de kruislegers de stad Béziers belegerden om de aldaar aanwezige katharen uit te roken, vroegen de legerleiders aan de pauselijke gezant hoe ze de katharen van de "goede" christenen zouden kunnen onderscheiden. Waarop de gezant zei: "Schenk niemand genade, dood ze allemaal – God zal het onderscheid wel maken als ze bij Hem aankomen, Dieu reconnaitra les siens". Wie had ooit kunnen denken dat de scriptschrijvers van deze film zoveel historisch besef hadden? Sarge echoot de uitspraak van de gezant wanneer hij opdracht geeft om alle overlevenden –besmet of niet– te liquideren: "We kill 'em all. Let God sort 'em out."

avatar van Curriculum
Ik was voornamelijk verrast door de Pinky Demon. Een creatuur die je ook aantreft in het spel. Een creatuur die mij vooral beangstigd, maar uiteraard niet kon ontbreken.

avatar van Glacius
Neder0001 schreef:

Dat is juist lelijk... hou het gewoon lekker bij een film.

Want dat stuk viel niet onder de noemer van "film"? De film was sowieso al vrij onnozel, ook als de scene, die ode gaf aan Doom als één van de eerste wereldbekende first person shooters, eruit was gelaten.

avatar van blurp194
Mwah.

De acteurs zijn eigenlijk prima. Het enige aan de film dat niet echt door de mand valt. Want, als je de titel van een zo baanbrekend spel als Doom overneemt, dan zou je toch zeker mogen verwachten dat het verhaal van dat spel een klein beetje gevolgd wordt. Maar nee. Niets daarvan. En hetzelfde met de beklemmende sfeer, de constante aanvoer van monsters uit de hel, en het in-je-eentje-tegen-de-rest gevoel van het spel - het ontbreekt volledig. Daartegenover staat dan, ok, het positieve element van Rosamund Pike. Niet niks. Maar daarmee dan ook wel alle positiefs dat er te melden is. Zelfs een verwijzing naar de trucs met knoppen en deuren, de verborgen ruimtes overal was voor de makers kennelijk te moeilijk, te ingewikkeld - verder dan een flauw UAC logo komen ze niet. Past bij het flauwe verhaaltje dat er zonodig omheen geprutst moest worden. Had dan het volslagen hersenloze knal-er-op-los script van het spel gevolgd, dan was de film volgens mij een instant culthit geweest.

Roger Thornhill schreef:

Dat heeft niets met historisch besef van de scriptschrijvers te maken - die eer komt de Amerikaanse marine toe. Zij hebben dat motto namelijk overgenomen. En Sarge is natuurlijk een Marine - hij heeft niet voor niks Semper Fi op zijn rug getatoeëerd staan.

Goed geacteerd. Jammer van de rest. En dat zou je dan eigenlijk andersom mogen verwachten.

blurp194 schreef:

Aardig weetje, Blurp, dank je!

avatar van Chainsaw
Een film als Doom kijken voelt een beetje als naast iemand zitten die een paar uur een computerspel speelt; het verveelt bijzonder snel. Is het nu echt zo vermakelijk om meer dan anderhalf uur (serieus, waarom zo lang?) te kijken naar een groep ééndimensionale soldaten die met grote geweren in donkere hallen wat monsters afknallen? De karakters die er rondrennen zijn uiterst cliché (heb de standaard typetjes allemaal geteld) en om de plot of de dialogen hoef je het ook niet te doen, dat kon een kind van 10 geschreven hebben. Verrassend of verfrissend is Doom sowieso al niet, dus dan zal het wel van de actie moeten komen. Maar ook qua actie en special effects is het maar een suffe en lelijke bedoeling. Hou zelf totaal niet van het spelen van games, maar dat lijkt me nog altijd 100 keer amusanter dan een film als dit uitzitten.

1,5 sterren.

avatar van jipt
Kijkt lekker weg maar is ongeïnspireerd en oninteressant, vooral omdat het niet spannend is en het verhaal te suf voor woorden. 2*

avatar van Ace Hanlon
Korte reactie: Ik vond het spel beter!!