Doom (2005)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Tsjechië
Actie / Sciencefiction
100 minuten / 113 minuten (director's cut)

geregisseerd door Andrzej Bartkowiak
met Dwayne Johnson, Rosamund Pike en Karl Urban

Nadat in het jaar 2145 een gruwelijk ongeluk, als gevolg van een experiment, in de basis Phobos heeft plaatsgevonden, moet een groep mariniers strijden tegen de monsters die als gevolg daarvan de basis zijn binnengedrongen.

avatar van argus
Ik heb deze gisteren in de bioscoop gezien. Dwayne "The Rock" Johnson speelt hier als Sarge (Sergeant) een goede rol in. Zijn inhumaan-militaire gedrag groeit al snel naar een tweede parallel lopend thema van de film uit en zorgt ook voor de laatste twee belangrijke plottwists. Zijn aanwezigheid en gedragingen zijn mede oorzaak van het drama wat zich in deze film laat bewonderen. Het eerste thema van de film is natuurlijk dat science-fiction verhaaltje van chromosoom 24 waardoor sommige besmette individuën wel tot supermens uitgroeien en weer andere juist tot monsters. Opgezet in een wetenschappelijk research centrum op mars. Dwars door de film heen veel actie, spanning en gelukkig ook nog behoorlijk wat schrikmomenten. De man zonder onderlijf in dat snelle automatische aangedreven rolstoeltje, Pinky, is op zich al een prachtig special effect om zo te zien. Naar het einde toe is daar inderdaad dat gedeelte dat in First Person perspectief is gemaakt (alsof het cameraman zelf is die de tegenstanders uitschakelt), dit lijkt dan ook het meest op het PC-spelletje 'Doom'.
Gewoon kijken en genieten. 3*

avatar van BoordAppel
Als Doom fan van het eerste uur was dit wel zo'n beetje wat ik ervan verwacht had: redelijk maar er had zo ontzettend veel meer in gezeten.

Allereerst is het natuurlijk een gotspe dat we hier te maken hebben met gemuteerde mensen en niet met demonen uit de hel. Doom = hel. Enorme gemiste kans want ook in Doom III zijn de helscene's het allerbeste. Met een verhaallijn waar de hel een rol speelt kan je ook veel meer leuke demonen erin stoppen. In een Doom film wil ik ook Cacodemons en Mancubussen zien.

Dat laatste brengt me dan op de finale van de film. Waar sloeg dat in hemelsnaam op zeg? Sarge is ook geinfecteerd en veranderd langzaam in een monster maar dat wil ik als Doom fan natuurlijk niet als finale zien! De Cyberdemon of Spider Mastermind (of alle twee!) moet in een adembenemend finalegevecht verslagen worden!

De film is ook veel te gehaast en er wordt geen ruimte geboden om het echt spannend te maken. In Doom III was de minimale score heel erg goed en de omgevingsgeluiden geniaal. Dit hadden ze ook zo in de film kunnen doen maar dat zijn ze vergeten of zo. Bartkowiak heeft wel een paar aardige dingen laten zien maar een echt goede regisseur had er meer mee kunnen doen.

Een vrouw op een UAC basis is trouwens ook wel een unicum. In heel Doom III zit slechts één vrouw en die komt op gruwelijke wijze aan haar eind, dat had hier ook in gemogen .

Wat wel positief is: de BFG zit erin (en Sarge weet wél wat de afkorting betekend ), het first person stukje was best grappig gedaan (al had hij eigenlijk een shotgun moeten hebben voor maximale gore), het gevecht met Pinky was ook wel grappig. Zag er ook goed uit, ongeveer hetzelfde als in Doom III. De film is best bloederig, ook een pluspunt. Ook de geluiden van (wat lijkt op de) Imp waren goed. Veel verwijzingen naar het spel (vooral Doom III) zijn voor de fans ook wel leuk.

Redelijk dus maar het geniale spel niet waardig

Ps: waarschijnlijk kom ik nu wel over als een enorme nerd, maar op Doom gebied ben ik t ook en ik schaam me er niet eens voor .

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ach ja, kan nu niet zeggen dat de verwachtingen zo hoog gespannen waren voor Doom, als ze nu Quake verfilmd hadden dan werd het een geheel ander verhaal

De essentie van de film is wel precies goed, hersenloos knallen op monsters, net zoals in het spelletje dus. Eigenlijk is het meer een soort van zombiefilm (ik heb er niet zoveel mee) dan een echte gameverfilming (wat dat ook moge zijn). Hoogtepunt blijft hier toch wel het first-person-shooterstukje, en dan met name dat monster wat op een mijn trapt en vervolgens in brokken snot en ingewanden neerkletterd, jummie. Ook de donkere gangen vond ik wel okay en videogame-achtig gedaan.

Grote tekortkoming van de film is dat je het na een uurtje wel gezien hebt, veel te veel van hetzelfde. En dat is jammer, mocht ikzelf deze film gemaakt hebben dan had ik me helemaal uitgefreakt op het creeëren van de meeste helse gedrochten (alleen dat rolstoelmonster was wel tof).
Ook had er wel wat meer humor in mogen zitten, het was nu wel erg strak allemaal.

Niet al te best Doom maar ook zeker niet het slechtste wat ik ooit heb aanschouwt. 2,5* voor deze SF/zombie/horror kloon.

avatar van FillumGek
Om te beginnen moet je de game gewoon even vergeten, wil je er nog een beetje van kunnen genieten. Ga je hem met de game ( Doom 3) vergelijken, dan valt hij vies tegen. Het grootste minpunt is namelijk dat Doom 3 één van de engste games in de gamehistorie is, en de film totaal niet overtuigt. De film is niet echt spannend en ik vond de monsters al helemaal niet angstaanjagend.

Iedereen heeft ook altijd commentaar op het acteren van The Rock, maar ik vind dat hij hier zeker aardig overtuigd.

Als film op zich is dit aardig. Goeie special effects en degelijk acteerwerk. Klein compliment voor de First Person-camera. Aan de ene kant vond ik het erg leuk bedacht, aan de andere kant werd het na een minuutje saai, vooral omdat de monsters niet eng overkomen dus.

Toch nog net een voldoende waard. Drie sterren.

avatar van otherfool
Pretentieloos knalfilmpje serveert het hersenloze maaltje op adequate wijze. Het stukje 'spel in de film' was goed gedaan, voor de rest is de film volgens plan volstrekt vergeetbaar. Het gemiddelde is nu precies 2,5* en wie ben ik om daar te tornen?

avatar van Ajax&Litmanen1
Vooraf zeg ik allereerst dat ik dankbaar ben dat game naar film verkrachter Uwe Boll deze niet heeft gemaakt want dan was het vast en zeker een diepe onvoldoende geworden.

Nu heb ik me er wel mee vermaakt. The Rock past prima in dit verhaal. Hij doet waar hij goed in is in met zijn films: Een gespierde actieheld spelen die bijna minder dialogen heeft dan een paleiswachter bij het Buckingham Palace.

Maakt ook niet uit, want het draait volledig om de actie en de creapy monsters in deze film. En daarin zijn ze best geslaagd. Je krijgt wat je verwacht. Helemaal voor mensen die de oude games hebben gespeeld. Daar val ik dus ook onder.
De special effects zijn ruim voldoende, er is spanning zat en de gevechten zijn sfeervol en spannend. En ik vind The Rock altijd een geinige acteur.
Ik snap de mensen wel die deze film de grond in boren, want je haat of houdt van dit soort films. Ikzelf vind het altijd wel vermakelijk. Anderhalf uur niet nadenken en kijken naar kogels die inslaan op mutanten en andere creaps.

avatar van Spetie
Tja als je niet bekend bent met de game, dan heeft de film eigenlijk weinig te bieden. Het is eigenlijk de zoveelste film waarin een groep tot de tanden gewapende mariniers, het moeten opnemen tegen een groep aliens. Het is eigenlijk alleen actie dat de klok slaat, want van karakterontwikkeling is totaal geen sprake. Ik had op zich wel zin in een hersenloos filmpje, maar de film heeft op een paar goede special effects na, eigenlijk niets te bieden. Het verhaal stelt weinig voor en de oneliners zijn ook dramatisch slecht. Echt alleen geschikt voor liefhebbers van het spel, maar zelfs voor hen is het spel spelen ongetwijfeld vele malen leuker dan deze teleurstellende film!

avatar van stephan73
Alweer een game-verfilming die totaal niet werkt.
Behalve het stukje waar de film het Doom perspectief aanneemt is de film totaal de moeite niet waard. Voorspelbaar, te donker en niet eng!

Game Over!

avatar van Lennert
Vreemd, ik vond Doom absoluut geen goeie film, maar weldegelijk vermakelijk door de one-liners, overdreven actie en het feit dat de film zichzelf duidelijk niet serieus lijkt te nemen. Het sfeertje van Doom 3 werd in ieder geval goed overgebracht (al blijft het jammer dat het hier geen demons, maar mutants waren). Het sympathieke acteerwerk van Karl Urban maakt daarnaast een hoop goed.

Zoals gezegd absoluut geen topper, maar met de nodige knipoog weldegelijk geschikt voor een hersenloos avondje vermaak.

Matige film. Het begin is nog aardig maar maar halverwege gaat de film de verkeerde kant op en wordt het gewoon belachelijk slecht. De acteer prestaties is ook niets om trots op te zijn.

avatar van BjornH
Vrij aardige film, maar niet meer dan dat. Je kon in t begin al zien wat er aan de hand was met al die monsters en hoe het zo gekomen was. Actie is vrij standaard en van de dialogen moet de film het niet hebben. 'Heroïsche' oneliners komen om de zoveel tijd de hoek om en The Rock liet een beetje zn spieren rollen.

avatar van 606
Leuke alien ripp off die voldoende vermaakt.
Niet slecht gemaakt en verhaal van de game is leuk.

3,5 ster

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leuk.

Als in popcorn.

Want het verhaaltje hangt een beetje als los zand aan elkaar en is uitermate clichématig. Maar nog niet eens zo voorspelbaar. Ik zag de evil twist, nog vóór de besmetting niet aankomen. Die rots toch.

Een hele hoop ge-Thing en Aliens etc., maar wel vermakelijk. Met name het first person shooter-segment rond 1:30u is erg leuk gevonden en uitgevoerd.

De Director's Cut duurt wel te lang evenals de hunt in de tunnels, maar goed. E.e.a. kauwde prettig weg en vond de monstertjes best aardig. Dit is wat mij betreft i.i.g. hèt bewijs dat uitzonderingen binnen dit vervloekte genre van VG-verfilmingen bestaan.

Zo zou Boll ze graag maken.

Goed. (met-het-verstand-op-0)

P.S. Keurige BluRay.

avatar van bennyboy
alegondatje schreef:

Was er nu eerst het spelletje en dan de film of andersom ??

Mocht het spelletje als eerste zijn geweest....
Leermoment : verfilm geen spelletjes !!

waarschijnlijk had je het antwoord op de vraag al gekregen maar tog...
het spel was er eerst en je zegt ook dat je geen games moet verfilmen maar het kan ook heel goed uitpakken, kijk bijv. naar resident evil en goeie film als je het mij vraagt.

back 2 movie

ik vond dit een goeie film.
sterker nog... deze behoord tot 1 van mijn favo hersenloze alian films

k vind het acteer werk redelijk. hier en daar wat over the top maar tog goed. verder een vrij standaard verhaal, aantal droge grappen.

dit alles geef ik een 2.5*
maarrr....
ik vond dat fps gebeuren gewoon echt goed gevonden dus nog een halve punt erbij dat komen we op 3 sterren uit

alles bij elkaar tog 3*

avatar van Bottleneck
Erg matig.. Pas tot de first-person camera is van actie vrijwel geen sprake (behalve een stuk of 2/3 monstertjes) en van spanning al helemaal niet. De film probeert het allebei zonder succes, maar is op zich nog wel ergens vermakelijk.

Jammer alleen dat het gemuteerde mensenblijken te zijn.. Als je dan al wilt afwijken van de game (wat ik sowieso niet verstandig vind), doe het dan met een verhaal dat beter is en niet met wetenschappers en onderzoek dat uit de hand loopt. Maar onmogelijke taak eigenlijk, Doom is Doom.

Los daarvan vind ik de monsters tegenvallen en met die boos kijkende Rock erin wordt het een soort hopeloos mixje van Action Man, Aliens en Predator. Het enige leuke vond ik de first-person beelden maar dan kan ik veel beter de game onder het stof vandaan halen of zelfs even meekijken met iemand die het speelt (of REC2 opzetten ).
Die gemuteerde in de rolstoel vond ik trouwens wel geslaagd.

Ik snap de strenge scores hier en op IMDB niet echt. Deze film is leuk en toch puur vermaak. Verstand op nul en kijken maar.

Het is dan ook hypocriet als mensen de film "afschieten" omdat bv. enkele acteurs je niet aanstaan of dat het verhaal beter uitgevoerd kon worden. Daar draait het bij Doom helemaal niet rond!

Dit is er puur om het geknal, het bloed en snelle, ongrijpbare monsters die plots te voorschijn komen waardoor je geen seconde rust krijgt. Maakt mij het dan uit dat sommige one-liners geript zijn of dat de karaktertrekken van iedere soldaat zo oud als wat zijn. Integendeel, ik vond dat juist nog grappig ook!

Die scene dat de laatste overgebleven Special Force-member op avontuur gaat is subliem. Heerlijke 5 minuten met originele kills ook nog.

Uiteraard zijn er ook minpunten in deze film. Maar die blijven niet zo lang hangen omdat het gewoon plezant kijkvoer is.

Besluit: Doom is een vermakelijke film met een paar scenes die ideaal zijn voor te bekijken met langs je een groot pak chips of wat popcorn. De negatieve kanten van de film wegen minder door dan de positieve kanten. 3 sterren.

avatar van El ralpho
Leuk geprobeerd van de makers maar helaas..het eerste half uur toen de film nog in zijn opbouw zat was ik vrij verrast. Het zou toch zomaar nog iets kunnen worden terwijl ik van het slechtste uitging. Het verhaal werd simpel maar nog best aardig opgezet dus wachtte ik vol spanning op de eerste actie scene..

Helaas ging ik al de fout in op het moment dat ik dacht dat de film zowaar interessant kon gaan worden..want dat werd hij dus niet..
Toen de eerste monster/zombie/geïnfecteerde (of hoe je het ook wil noemen) in beeld kwam was dit echt een lachertje.. Er werd gebruik gemaakt van een zeer matige opmaak wat er voor zorgde dat het er allemaal vrij fake uitzag..om nog maar te spreken over de volledig gemuteerde monsters waarbij je zo overduidelijk zag dat er gewoon acteurs in een pak in rondliepen..dit kon in de jaren 80 nog, niet anno 2005 toen deze film uitkwam..
Het verhaal is verder nog wel vrij goed verzonnen voor een game-verfilming maar dat doet er verder niet toe. Het zou een excuus voor een strakke actieknaller met horrorelementen moeten worden. Maar actie is er weinig..en als het er is dan is het matig..met als dieptepunt (inderdaad wat ik hier meerdere hoor zeggen) Het FPS gedeelte..Dit was dramatisch slecht en oogde als de meest goedkope B-film rommel..tot op één bepaald punt in die scene! Het stukje aan het einde wanneer er aangevallen wordt door de gemuteerde man in de rolstoel..het leek of het meeste geld in dat kleine stukje was gaan zitten want dat zag er wél goed uit..en was een glimp van hoe veel beter de film had kunnen zijn als ze er gewoon meer werk in hadden gestoken en meer van dit soort computer geanimeerde monsters in de film hadden gestopt...Ik heb er niks op tegen als er een minimum van CGI effecten in een film gebruikt wordt maar laat het er dan in godsnaam wel goed uitzien mensen.. Gemiste kans!
1 ster voor het verhaal waar nog wel wat moeite in is gestoken en nog erbij 0,5 voor het kleine strakke stukje in de FPS shooter scene aan het einde..

Tarkus schreef:
Deze film moet het hebben van de special effects, actie en horror.
Het verhaal op zich stelt niet veel voor.
Wel zijn The Rock, Karl Urban, Rosamund Pike en enkele van de andere, tamelijk onbekende, acteurs wel goed in hun rol.
Kortom een actiefilm die goed is zonder meer.

Heb deze film ondertussen in m'n bezit en bijgevolg eens opnieuw bekeken.
Ik blijf bij m'n vorige recensie, niets aan toe te voegen dus.

avatar van brabusRUS
Semper Fi, Motherfucker!

Redelijk popcorn-vermaak. Het begin vond ik matig. Er werd erg weinig verteld over wat er allemaal aan de hand was. Ook vond ik het erg donker in de film. Hierdoor zag je weinig dingen of je zag ze erg vaag. Ook was de film niet eng, wat overigens niet perse een nadeel is.
Overigens waren de personages erg stereotypen en weet je in het begin van de film wie er sowieso dood gaat. Verder vond ik een bepaalde scene erg slecht. De scène waarin een van de gasten in het riool zit en plotseling zijn licht uit gaan. Erg goedkoop.

Qua acteerprestaties was natuurlijk geen oscar materiaal, maar The Rock was best prima.

Verwachte echt een erg slechte film, omdat het genre mij niet echt aan spreekt. Maar mede, omdat dat film veel actie bevatte en makkelijk weg keek toch een 5.

avatar van sinterklaas
Hele foute film die eigenlijk zo slecht is dat ie goed word. En tja, waar draait het allemaal om: Monsters op Mars, mannetjes gaan ernaar toe en daarna is het een beetje monstertjes doodschieten. Met daarnaast nog het goede oude: als je gebeten word, word je der zelf ook een. Ach, ik heb me met doom best nog wel weten te vermaken. The Rock is opzich net een zak aardappelen en vond dat Karl Urban de rol stal. Deze film is te bekijken vanwege de bloederigheid en het stoerdoenerij en ook de nog wel redelijk goede decors. Heb overgens het spel nooit gespeeld, maar de film is iig nog best wel vermakelijk voor dom vermaak. Ook die scene waarbij de film omslaat in perspectief alsof je de game aan het spelen bent vond ik lekker fout.

Een hoogvlieger is het niet, maar het is wel een lekkere foute vermakelijke film.

avatar van Kr!kke
Best vermakelijk, moet ik zeggen.

De film heeft eigenlijk wel wat weg van het spel: ook in de film draait het eigenlijk enkel om mutanten/aliens afknallen. Dit werd bijvoorbeeld sterk benadrukt toen er zo'n "first shooter" beeld werd gebruikt, wat best wel origineel was en dus leuk om eens te zien. Hierdoor wordt er wel weinig aandacht besteed aan een goed verhaal, maar nogmaals: dit is duidelijk niet het opzet van deze film.

Dwayne Johnson heb ik al in een betere rol gezien (of lag het aan de film in dit geval?), in ieder geval vond ik hem niet echt sterk acteren. De rest van de mariniers, alsook de zus van Reaper, vond ik eigenlijk beter acteren.

Toch eens leuk om te bekijken.

Gisterenavond weer gekeken en ik moet zeggen dat de gemiddelde rating vrij laag is naar mijn mening.

Ik las dat Dwayne "The Rock" Johnson door deze film genomineerd was als slechtste acteur. Waarom? Ik heb er juist nog extra op gelet nadat ik dat las en ik stoorde mij er niet aan. Kan natuurlijk aan mij liggen want over het algemeen heb ik daar niet zo snel last van.

De film gaat over het langlopende videogame met dezelfde titel Doom. Alle elementen zitten er dan vanzelfsprekend in, op een na. In de videogame gaat het om een invasie van hel, maar in deze film is het probleem simpelweg een virus. Ook ben je in de videogame eindeloos aan het knallen, en heb je hier in de film maar een beperkt aantal "vijanden". Wat dat betreft zijn het toch twee kern onderdelen van Doom waar deze film de plank een beetje mis slaat.

Verder ben ik niet zo'n fan van het afspelen van muziek tijdens actie scenes, maar ik ga ervan uit dat dat normaal is bij het genre Actie films wat ook de reden is dat het niet mijn favoriete genre is. Ik zou het bij deze film echter achterwege hebben gelaten. Ook de FPS gedeelte had van mij niet gehoeven. Ik snap dat deze film op een videogame gebaseerd is, maar het is een film. Dan moet het geen videogame elementen gaan overnemen.

Desondanks vond ik het wel plezierig om naar te kijken. Het verhaal was niet zo heel slecht, ondanks dat het niet echt aansloot op de videogames, en de acteer prestaties waren naar mijn mening ook niet slecht. Daarbij is het ook gewoon badass dat een langlopende videogame een film krijgt. Wie van id Software had dat 10 jaar voordat de film uitkwam en het eerste deel van Doom het licht zag durven dromen?

avatar van gizmo_o
Alienzombievirus meets humans!

Ongeinspireerde bagger, waarbij het einde een lichtpuntje kent, aangezien er dan een vrij lang stuk in FPS stijl volgt, wat gaaf gedaan is. Het acteerwerk is van de meesten ronduit belabberd (The Rock kan beter blijven worstelen, Drake vond ik nog het best in zijn rol zitten) en de monsters zien er niet goed uit. De spanning werd af en toe redelijk overgebracht, maar er zaten teveel onlogische keuzes in dit script.

1,5*.

avatar van RuudC
Weer zo’n spelletje dat ik nooit gespeeld heb. Mijn connectie met doom ligt eerder op muzikaal gebied, want voor mij gaat er weinig boven doom metal. Doom the movie ben ik daarom redelijk verwachtingloos ingegaan. Althans, enkele jaren geleden. Nu heb ik de film inmiddels voor de derde keer gezien. Met veel plezier overigens.

Doom biedt een weinig verrassingen, want als kind van de jaren negentig weet je altijd wel iets van doom af. Ik moest zelf ook nog wel aan Quake denken. Dat heb ik wel een tijdje gespeeld en speelde zich ook af in een goedkope sciencefictionsetting met vage monsters. In elk geval doet Doom het goed in de zaken die je van een knalfestijn mag verwachten. Een kamerstelsel, rechtstreeks gekopieerd uit antieke shooters, goede sfeer en prima gore. Dwayne Johnson en Karl Urban zijn uitstekende acteurs voor dit soort actie. De confrontaties zijn cool, de verwachte twists in het verhaal zijn cool en het laatste kwartier is erg gaaf! Al snel weet je wel dat dit een mens versus monster avontuur is waar uiteindelijk een verklaring moet komen voor de herkomst van het monster. Ik snap wel dat veel mensen dit niks vinden, maar als popcornvermaak vind ik het uiterst geslaagd. Op dat vlak is weinig aan te merken. Wanneer het aankomt op originaliteit en diepgang is dit uiteraard ver te zoeken. Dit soort films moet je natuurlijk ook hebben.

avatar van blurp194
Mwah.

De acteurs zijn eigenlijk prima. Het enige aan de film dat niet echt door de mand valt. Want, als je de titel van een zo baanbrekend spel als Doom overneemt, dan zou je toch zeker mogen verwachten dat het verhaal van dat spel een klein beetje gevolgd wordt. Maar nee. Niets daarvan. En hetzelfde met de beklemmende sfeer, de constante aanvoer van monsters uit de hel, en het in-je-eentje-tegen-de-rest gevoel van het spel - het ontbreekt volledig. Daartegenover staat dan, ok, het positieve element van Rosamund Pike. Niet niks. Maar daarmee dan ook wel alle positiefs dat er te melden is. Zelfs een verwijzing naar de trucs met knoppen en deuren, de verborgen ruimtes overal was voor de makers kennelijk te moeilijk, te ingewikkeld - verder dan een flauw UAC logo komen ze niet. Past bij het flauwe verhaaltje dat er zonodig omheen geprutst moest worden. Had dan het volslagen hersenloze knal-er-op-los script van het spel gevolgd, dan was de film volgens mij een instant culthit geweest.

Roger Thornhill schreef:

Dieu reconnaitra les siens". Wie had ooit kunnen denken dat de scriptschrijvers van deze film zoveel historisch besef hadden?

Dat heeft niets met historisch besef van de scriptschrijvers te maken - die eer komt de Amerikaanse marine toe. Zij hebben dat motto namelijk overgenomen. En Sarge is natuurlijk een Marine - hij heeft niet voor niks Semper Fi op zijn rug getatoeëerd staan.

Goed geacteerd. Jammer van de rest. En dat zou je dan eigenlijk andersom mogen verwachten.

avatar van Chainsaw
Een film als Doom kijken voelt een beetje als naast iemand zitten die een paar uur een computerspel speelt; het verveelt bijzonder snel. Is het nu echt zo vermakelijk om meer dan anderhalf uur (serieus, waarom zo lang?) te kijken naar een groep ééndimensionale soldaten die met grote geweren in donkere hallen wat monsters afknallen? De karakters die er rondrennen zijn uiterst cliché (heb de standaard typetjes allemaal geteld) en om de plot of de dialogen hoef je het ook niet te doen, dat kon een kind van 10 geschreven hebben. Verrassend of verfrissend is Doom sowieso al niet, dus dan zal het wel van de actie moeten komen. Maar ook qua actie en special effects is het maar een suffe en lelijke bedoeling. Hou zelf totaal niet van het spelen van games, maar dat lijkt me nog altijd 100 keer amusanter dan een film als dit uitzitten.

1,5 sterren.

avatar van Marino96
Een slecht tot middelmatige film. ze zitten vanaf minuut 5 tot en met minuut 90 alleen maar in gangen te lopen en de film is nogal eentonig vind ik. Het acteerwerk was niet zo slecht, maar doordat het amper spanning in zat maakt het acteerwerk niks goed. Alleen de laatste scene dat je door Urban´s ogen kijkt en het gevecht met the rock was nog wel leuk.

Door de laatste scene krijgt het geen 1,5 maar een 2,0

Redelijk brak.

Ondanks dat bewerkingen best wat vrijer mogen zijn moeten die veranderingen dan wél verbeteringen zijn. Ipv de demonen komt deze verfilming op de proppen met gemuteerde mensen. Een soort van zombie met een twistje. Best boring. Duurt ook erg lang alvorens er wat te spotten valt, eerste helft is bijna uitsluitend militair gezwam en haantjesgedrag.

Johnson is en blijft verder een derderangs Diesel (die zelf ook geen geniaal acteur is). Hij oogt ook gewoon zo enorm dommig, straalt meteen af op de rest van de film. Maar eerlijk is eerlijk, de rest van de acteurs doet het op zich niet veel beter. Vooral Pike is echt niet te harden als halfbakken scream queen.

Actiescenes worden matig in beeld gebracht, de soundtrack is echt werkelijk kut en wat er van twistjes inzit hadden ze er beter gewoon integraal uitgelaten. Het is dat het tweede deel best actievol is en dat de FPS scene nog wel wat respect verdient. Niet voor de uitvoering, die vond ik redelijk slecht (zeker het te vloeiende en zweverige camerawerk ... wie ooit al eens een FPS gezien/zien spelen heeft weet dat het veel hoekiger verloopt), maar het idee is best grappig.

Zeer matige verfilming dus. Had op kernpunten dichter bij het spel moeten blijven, verdiende een betere soundtrack, betere acteurs en mooiere actiescènes. Maar de tweede helft is zo luid en vlot qua pacing dat het nog enigszins gered wordt.

avatar van thoyouknow1980
Heerlijke film,als actie sci-fi lief hebber ga je hier van genieten.
Een ode aan de computer game doom 3.
De eerste film die voor mij goed de first person camera gebruikt.
Al meerdere keren bekeken en verveelt geen seconde.
Ik moet er wel bij zeggen dat dit echt mijn soort films zijn vandaar de hoge beoordeling.
Conclusie een brute harde sci-fi knaller van de bovenste plank

avatar van Woland
Doom viel me eigenlijk niet tegen, maar dat is vooral omdat mijn verwachtingen bijzonder laag waren. het is gewoon een lompe actiefilm waarin een hoop in tunnels gevochten wordt tegen een soort van gemuteerde mensen. Het verhaaltje is dertien-in-een-dozijn en heeft bijzonder weinig met het verhaal van Doom te doen, helaas - ik keek eigenlijk wel uit naar portalen vanuit de hel en lompe demonen in plaats van dit soort humanoide monsters. Al vond ik deze wezens, en uberhaupt de film, er vrij redelijk uit zien. Het acteerwerk was wel beroerd. The Rock is al geen hoogvlieger, Rosamund Pike was hier ook niet best, en de C-acteurs die ze verder gestrikt hebben zullen ook niet snel een Oscar winnen. Maar als je een paar matige acteurs in een donkere omgeving in een slapjes verhaal een hoop wil zien knallen, en waar er regelmatig nog wat crewleden opgepeuzeld worden, dan is Doom geen hele verkeerde keuze. Voor een verstand-op-nul-actiefilm, acceptabel. 2.0*

avatar van Gang_Star
Met de Doom games in het achterhoofd had deze film best potentie om een leuke film te kunnen worden. Helaas komt dat er hier niet helemaal uit. De film begint nog wel aardig, maar weet daarna niet te boeien omdat de verdere opbouw tergend traag is zonder actie en vol dialoog. Het duurt dan ook een flinke tijd voordat de film op gang komt. Wanneer dat wel gebeurd kan de film helaas niet overtuigen. Het mist spanning, de actiescènes zijn niet al te sterk en er wordt weinig variatie gebruikt waardoor de film teveel hetzelfde bevat. Richting het einde komt dan gelukkig wel een zeer vermakelijke scene die een ode kan worden genoemd naar aanleiding van de games, maar meerdere echte hoogtepunten zijn nauwelijks te vinden. De monsters zijn wel leuk in elkaar gezet en de aanwezigheid van Dwayne Johnson, wat ik zeker als positief beschouwde, is helaas een stuk minder interessant. Jammer, Doom had de potentie om meer te kunnen zijn.

avatar van Shadowed
Gaat wel.

Doom the game heb ik nog nooit gespeeld laat staan gezien. Ik heb het niet erg op games maar toen ik het had opgezocht en allemaal monsters zag dacht ik wel dat dit opzich wel een leuk actiefilmpje kon worden. Aangezien het een grote knipoog geeft naar de monstertjes.

Helaas is het wel iets minder geworden dan ik had gehoopt. Het duurt erg lang voordat de monstertjes eigenlijk in beeld komen en kregen we eerst 3 x een soort gemuteerde mensen te zien en dat was wel jammer. En als eenmaal de monstertjes zelf in beeld komen was het toch allemaal wel niet zo fraai. Ook al heb ik slechter gezien, ik had op meer gehoopt.

Naar het einde toe zit er trouwens wel een leuke scene in, die met Urban in first person shooter. Dat maakt de film naar een 2,5*

avatar van Left4Dead
Heb ooit wel eens de game vroeger gespeeld, vond er niets aan. Toch wel benieuwd dat ik was naar deze prent. Houd enorm van horror-scifi met enge creatures, The Thing, Alien, Predator en noem de grote klappers maar op. Deze is helaas iets monotoon en het duurt lang voordat het los gaat.

Toch is het verhaal leuk en kon me redelijk vermaken met de zoektocht in de tunnels. Veel te donker opgenomen, wat een gedoe altijd in horrorfilms. Maar een echte klapper is het niet geworden.
Ik heb mij weer eens gestoord aan Pike, ik bedoel die meid heeft trek in elke film, welk soort rol dan ook, dezelfde verbaasde Blik. Ze kan waarschijnlijk niet anders. Was wel weer erg blij met Richard Brake.

Ach... klein vermaak. 2,5** een 5,5-6/10.