Doom (2005)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Tsjechië
Actie / Sciencefiction
100 minuten / 113 minuten (director's cut)

geregisseerd door Andrzej Bartkowiak
met Dwayne Johnson, Rosamund Pike en Karl Urban

Nadat in het jaar 2145 een gruwelijk ongeluk, als gevolg van een experiment, in de basis Phobos heeft plaatsgevonden, moet een groep mariniers strijden tegen de monsters die als gevolg daarvan de basis zijn binnengedrongen.

avatar van Safri
Toch ben ik benieuwd. Het heeft inderdaad alle ingredienten om een totaal slechte film te worden, maar ik hoop eigenlijk dat ze veel vanuit dat 3d perspectief gaan filmen (zoals in de game).

Aangezien de trailer al voor 40% uit First-Person perspectief bestaat, zal het zeker ten overvloede in de film zitten. Ik denk dat deze film het zelfde in elkaar zit als het spel: Een oogverblindend schietfeest dat slechts enkele procenten van je hersencapaciteit zal benutten. (niks mis mee hoor...maar geen bioskaartje waard)

Ik hoop op een ideale kruising tussen Aliens, Event Horizon en Starship Troopers.) We'll see..

Muja schreef:
Er komt ook een film van de Xbox topper " HALO "... Ik denk dat dit net zoiets is... Ik ben benieuwd

Inderdaad! En niemand minder dan Peter Jackson (Lord of the Rings) gaat hem regisseren! WTF?

avatar van SilverGun
Safri schreef:

Het spel is in 1st person hoor.

Ik heb 'm gezien. Vraag me niet waar ik 'm vandaan heb, maar ik heb 'm gezien. OK, ik ben een rasgamer en ik kan Doom 1,2 & 3 dromen, maar deze film is een lauwe emmer kots. ALLES wat mij boeit in de Doom-cyclus zit NIET in deze film, alleen de naam. Ze hebben dusdanig geprobeerd het First-Person-gevoel in de film te proppen dat je zo'n beetje 90 minuten naar een game aan het kijken bent die iemand anders aan het spelen is. Met het plot is trouwens niets mis, behalve dat het afwezig is. Wat mij betreft zit er een "o" te veel in de titel.
Als je een goeie PC hebt, installeer dan Doom3, doe de gordijnen dicht, licht uit en je surroundsetje op 10 en je hebt gegarandeerd meer lol dan wanneer je dit afzichtelijk stuk film ziet.

Corrigeer me als ik het mis heb, maar als je toch een film gaat maken, gebaseerd op een Game die (bijna) iedereen kent, dan zorg je er toch voor dat je die herkenning doorvoert in de film? Ik wordt hier gewoon pissig van! Misschien was me de film beter bevallen als ik nog nooit van het spel gehoord had, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Als deze regisseur nog eens een idee heeft, laat het dan "PacMan - the movie" zijn, daar kan vrij weinig fout mee gaan. (Of hij moet besluiten een geel vierkant i.p.v. een rondje te gebruiken!)

Bones1138 schreef:
Ik heb 'm gezien. Vraag me niet waar ik 'm vandaan heb, maar ik heb 'm gezien.
Je moet wel een verdomd goede reden aangeven hoe je de film gezien kan hebben en ik je stem niet verwijder, aangezien er wereldwijd nog geen release is geweest.

Lijkt me idd een BS post van Bones1138.
Ik wil deze erg graag zien en kijk er erg naar uit ( en weet over het algemeen wel waar ik moet zoeken), maar heb nog nergens ,NERGENS een release gezien, noch camversie, nog telesync.

avatar van pascal83
Op IMDB zijn er ook al mensen die de film hebben gezien. Het komt trouwens wel vaker voor dat er ergens (ook in Nederland) een vroege sneak te zien is, was ook het geval bij 'Batman Begins' en 'The Big White'.
Alleen lijkt Bones1138 mij een teleurgestelde gamer die net de trailer heeft gezien

avatar van Safri
SilverGun schreef:

Het spel is in 1st person hoor.

Ja ja, dat bedoel ik ook

Zojuist in de persvoorstelling gezien, en ik had juist het idee dat alleen de Doom-fans dit waarderen... Toch nog redelijk wat zorg besteed daaraan als je kijkt naar de personages, demonen en de heftige laatste acte incl. een 5 min. durende 1st person gedeelte (that's right, Bones, 5 minuten maar, de rest van de film doen ze geen moeite je het 1st person gevoel te geven en is het een gewone spacehorrorfilm zoals alle anderen...heb je 'm gezien?).

Helaas houdt hij zich toch teveel in om het oh-zo gewenste zieke sfeertje ook echt te creeren en vervalt de film teveel in zo'n spacehorror Aliens-ripoff.

avatar van Nitra
**je moet idd een gamer te zijn om van deze film te houden ^^ / hoeft niet per se .

avatar van INCTRL
Wanneer komt doom 3 uit?

Omg, gaan hier mensen naar aanleiding van een cam versie stemmen?

Mijn Post is geen BS, maar inderdaad gebaseerd op een CAM versie. Ik heb al van kos op mijn donder gehad en ik zal het nooit meer doen. Sorry moviemeter.

(maar het blijft een afschuwelijke film )

CAM versie ? Met die troep zal je ook nooit een goed en eerlijk beeld krijgen van een film... Kwaliteit van niks volgens mij

Ok, een stuk beter dan ik had verwacht. Geen demonen en alleen enkele verwijzingen naar het spel. Maar voor de rest was ie wel cool om te kijken. En die First Person stukje was wel zeer cool gemaakt.
Net als Emily Rose draait deze al een week in de Poolse Bios.

2.5 sterren.

Nog iets, de film speelt zich af rond 2045 ipv 2145.
En die Karl Urban was eigelijk best cool.

avatar van De GeuS
In een computerspelletje hersenloos knallen werkt soms nog wel, in een film niet. Totaal geen verrassingen of leuke ideetjes, alleen het standaard clichéwerk (op het "eerste persoongedeelte" na dat er belachelijk uit zag). Het enige beetje leuke was het man tegen man gevecht op het eind; zeer krappe 2*

INCTRL schreef:
Wanneer komt doom 3 uit?

Die is al uit!

Best een aardige actiefilm > Ken de spellen niet zo goed dus daarmee vergelijk ik hem niet. Het verhaal is simpel en al eens eerder gebruikt. De actie kennen we ook. Niks bijzonders opzich. en toch vond ik het best een leuke actiefilm. veel geknal en actie. daardoor hoef je niet al te diep na te denken over het oppervlakkige verhaal. de acteurs doen hun best. best een aardige verfilming van een game. oke, geen topper, maar voor hersenloos vermaak best te doen.

avatar van argus
Ik heb deze gisteren in de bioscoop gezien. Dwayne "The Rock" Johnson speelt hier als Sarge (Sergeant) een goede rol in. Zijn inhumaan-militaire gedrag groeit al snel naar een tweede parallel lopend thema van de film uit en zorgt ook voor de laatste twee belangrijke plottwists. Zijn aanwezigheid en gedragingen zijn mede oorzaak van het drama wat zich in deze film laat bewonderen. Het eerste thema van de film is natuurlijk dat science-fiction verhaaltje van chromosoom 24 waardoor sommige besmette individuën wel tot supermens uitgroeien en weer andere juist tot monsters. Opgezet in een wetenschappelijk research centrum op mars. Dwars door de film heen veel actie, spanning en gelukkig ook nog behoorlijk wat schrikmomenten. De man zonder onderlijf in dat snelle automatische aangedreven rolstoeltje, Pinky, is op zich al een prachtig special effect om zo te zien. Naar het einde toe is daar inderdaad dat gedeelte dat in First Person perspectief is gemaakt (alsof het cameraman zelf is die de tegenstanders uitschakelt), dit lijkt dan ook het meest op het PC-spelletje 'Doom'.
Gewoon kijken en genieten. 3*

avatar van De GeuS
Sorrie, maar driekwart van de film moord één zo'n stuk ongedierte het grootste gedeelte van het team uit en dat "first person" stukje maait hij er 50 met gemak om....

Heb hem net gezien, was zeker niet zo slecht zoals vele posts hier doen geloven. Anderzijds, Aliens staat in mijn top 10 allertijden en deze kan er niet aan tippen. Het verhaal van 'Resident Evil' en de setting van Aliens door de mixer gehaald als het ware. Ik vind die paar minuutjes first person shooter een zeer goede vondst en een degelijke ode aan het videogame. Alleen de climax vond ik een beetje flauwtjes en rap rap afgehaspeld. De film is een best genietbaar en zeker spannend. Ik vond de atmosfeer best eng maar hou op het eind er een gevoel aan over dat er veel meer inzat. Een 3, omdat ik me toch geen seconde verveelde.

avatar van argus
De GeuS schreef:
Blijkbaar heb jij gemist dat John Grimm (Karl Urban) geïnjecteerd werd door zijn zuster, research-medewerkster Samantha Grimm (Rosamund Pike) met een door haar geëxtraheerd/gebrouwen goedje. Dit alles geliëerd aan het chromosoom 24 verhaaltje. Het verleende hem wel supermenselijke eigenschappen. Vandaar. Ze leert wel snel, maar het blijft Science-Fiction.

MWX
ik vond de film best vermakelijk vooral de laatste scene vlak nadat hij dat chomosoom 24 krijgt ingespooten was fantastisch.

avatar van rempsycho
Helemaal eens met djerk (op vrijwel alle punten), en ik geef 'm zelf 3,5*
(Het zusje had in een monster moeten veranderen op het einde, dat was pas een leuk eind geweest, maar ja, wie ben ik.. )

Gewoon een 'coole' film

snel doorspoelen en deleten

Vind t echt een topfilm, zo ie zo omdat the Rock erin mee speelt, maar toch ook omdat het spel echt super was. Mooie effecten al vind ik hem wel wat lijken op een andere film genaamd Resident Evil

avatar van johanm3
Verrassend leuk! Ik had weinig van deze film verwacht. Tuurlijk zitten er veel cliches in de film en is het allemaal wel wat voorspelbaar, maar toch. Ik heb slechter horror sfi gezien. Er zat een lekker tempo in de film. Het kleine stukje First person shooter is vernieuwend, maar vond ik niet echt in de film passen. Het was soms een beetje lastig te volgen wat er gebeurde. Maar het is wel leuk bedacht. De rol van The Rock is leuk om te zien. 3,5*

Echt een enorme boutfilm, als je het mij vraagt. Die acteurs zijn echt om te lachen, zo slecht... Ik laat me normaal niet zo gauw zo laatdunkend uit over een film, maar ik vond deze zelfs nog slechter dan AVP.

een 1.5*