Doom (2005)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Tsjechië
Actie / Sciencefiction
100 minuten / 113 minuten (director's cut)

geregisseerd door Andrzej Bartkowiak
met Dwayne Johnson, Rosamund Pike en Karl Urban

Nadat in het jaar 2145 een gruwelijk ongeluk, als gevolg van een experiment, in de basis Phobos heeft plaatsgevonden, moet een groep mariniers strijden tegen de monsters die als gevolg daarvan de basis zijn binnengedrongen.

orbit
Als je alles voor zoete koek slikt vind je dit misschien prima.. als je echt van film houdt daarentegen En dat videogame stuk aan het einde is juist het absolute dieptepunt (nadat je dacht dt ze niet verder konden zinken). Ik speel liever dat spelletje in die anderhalf uur dat dit onding duurt.

Pastichio Rocker
orbit schreef:
Tsss.. nog zoveel prese om dit videogame misbakseltje. Ga eens Alien kijken als je echte film wilt zien. Dit is niks.

Alien

orbit
Pastichio Rocker schreef:

Alien

Inderdaad ja, die andere briljante SF-film van Scott, naast Blade Runner, je weet wel..

avatar van ILDIB
Tis geen absuleta bagger maar verhaaltechnisch is het niet veel. Compleet kopie van alien.

Muziek maakt wel een hoop goed, mits je er tegen kunt. De gamescene was wel grappig, maar zeker geen masterpiece. Gewoon te doen, meer niet.

avatar van pethunia
Voldeed prima aan de verwachtingen en was ook nog eens vakkundig gemaakt. Zeker niet slecht! ..En dat maakt het uiteraard ook nog geen goede film.

Prettig gory conform het spelletje. Zag er prima uit. Sfeertje kenden we natuurlijk al van de gemiddeld veel betere Alien-films - weinig origineels daar. Ook de one-line-nde 'elitesoldaten' die een-voor-een slachtoffer worden, ach.. we kennen het al. Die 'spel-scene' aan het einde vond ik een vermakelijke 'knipoog' naar het spel.

avatar van 606
Leuke alien ripp off die voldoende vermaakt.
Niet slecht gemaakt en verhaal van de game is leuk.

3,5 ster

Kevin13
Vermakelijk actiefilmpje ondanks de slechte special effects en acteurs. Gelukkig is de speelduur niet te lang en heeft de film een leuke stijl. Maar nergens wordt het spannend of beangstigend. Ze proberen je een paar keer te doen verschieten maar dat past niet in zo'n film. Gewoon lekker schieten op mislukte mensen met over the top wapens en dat is dan ook één van de enigste pluspuntjes. Film heeft mij ook wat verrast. Dwayne Johnson die een badguy werd en Karl Urban dat overleefd. Maar het leukste stuk was toch toen de film de stijl van de game overnam. Meekijkend met het geweer van Urban en ondertussen een paar mensen neermaaien. Zeer vermakelijk

avatar van Betamax
Korte actiefilm.
Verhaal is matig maar dat maakt niet uit.
Actie is prima en de efecten zijn matig.
Voor een avond als je echt niets te doen hebt.

Is niet wat ik had gehoopt dat het zou worden maar aangezien ik films becijfer op een schaal van 1 tot 10 geef ik 3sterren een mager 6je is de film nog wel waard. Als je niks te doen hebt is het nog te pruimen maar als je veel films hebt liggen zal doom waarschijnlijk een hele tijd niet meer van ze plek afkomen. De acteurs vond ik nog wel redelijk gecast alleen het had zoveel vetter kunnen zijn door een paar simpele dingen maar ach het is niet anders.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leuk.

Als in popcorn.

Want het verhaaltje hangt een beetje als los zand aan elkaar en is uitermate clichématig. Maar nog niet eens zo voorspelbaar. Ik zag de evil twist, nog vóór de besmetting niet aankomen. Die rots toch.

Een hele hoop ge-Thing en Aliens etc., maar wel vermakelijk. Met name het first person shooter-segment rond 1:30u is erg leuk gevonden en uitgevoerd.

De Director's Cut duurt wel te lang evenals de hunt in de tunnels, maar goed. E.e.a. kauwde prettig weg en vond de monstertjes best aardig. Dit is wat mij betreft i.i.g. hèt bewijs dat uitzonderingen binnen dit vervloekte genre van VG-verfilmingen bestaan.

Zo zou Boll ze graag maken.

Goed. (met-het-verstand-op-0)

P.S. Keurige BluRay.

avatar van bennyboy
alegondatje schreef:

Was er nu eerst het spelletje en dan de film of andersom ??

Mocht het spelletje als eerste zijn geweest....
Leermoment : verfilm geen spelletjes !!

waarschijnlijk had je het antwoord op de vraag al gekregen maar tog...
het spel was er eerst en je zegt ook dat je geen games moet verfilmen maar het kan ook heel goed uitpakken, kijk bijv. naar resident evil en goeie film als je het mij vraagt.

back 2 movie

ik vond dit een goeie film.
sterker nog... deze behoord tot 1 van mijn favo hersenloze alian films

k vind het acteer werk redelijk. hier en daar wat over the top maar tog goed. verder een vrij standaard verhaal, aantal droge grappen.

dit alles geef ik een 2.5*
maarrr....
ik vond dat fps gebeuren gewoon echt goed gevonden dus nog een halve punt erbij dat komen we op 3 sterren uit

alles bij elkaar tog 3*

Ik snap eerlijk gezegt niet waar de meesten problemen over hebben met deze film, ik was echt een grote fan van de doom series (en doom 3 was ook leuk), daarom ben ik juist deze film gaan kijken (lekker goedkoop isdie nu ) en eerlijk gezegt vond ik hem juist wél leuk. Oké acteerwerk was niet súper maar ook niet barslecht, ik bedoel geef nu toe aan de game kunnen ze niet toppen maar ze hebben hun best gedaan, special effects zijn wel mooi en de gevechtsscene's zijn in mijn mening heel goed overgebracht van doom 3 naar de film. DUS ik geef de film 4 sterren, ik vind het jammer dat ze niet alle vijande van doom 3 erbij hebben gedaan en het acteer werk was niet super, maar zeker een film waard om te kijken als je een doom fan bent of bent geweest.

avatar van megaman
ILDIB schreef:

Je bedoelt Aliens van James Cameron? Sci-Fi/Action met mariniers. Ridley Scott's Alien was meer suspence/horror. Any way, je kunt beter zowel Alien als Aliens kijken dan dit goedkope misbaksel. Andere films die ook erg goed schijnen te zijn: Event Horizon en Pandorum.

avatar van .Herkauwer
Vermakelijke B-film. De gameverfilming op het eind viel bij mij ook goed, mede doordat ik de game in het verleden vaak gespeeld heb.

avatar van Bottleneck
Erg matig.. Pas tot de first-person camera is van actie vrijwel geen sprake (behalve een stuk of 2/3 monstertjes) en van spanning al helemaal niet. De film probeert het allebei zonder succes, maar is op zich nog wel ergens vermakelijk.

Jammer alleen dat het gemuteerde mensenblijken te zijn.. Als je dan al wilt afwijken van de game (wat ik sowieso niet verstandig vind), doe het dan met een verhaal dat beter is en niet met wetenschappers en onderzoek dat uit de hand loopt. Maar onmogelijke taak eigenlijk, Doom is Doom.

Los daarvan vind ik de monsters tegenvallen en met die boos kijkende Rock erin wordt het een soort hopeloos mixje van Action Man, Aliens en Predator. Het enige leuke vond ik de first-person beelden maar dan kan ik veel beter de game onder het stof vandaan halen of zelfs even meekijken met iemand die het speelt (of REC2 opzetten ).
Die gemuteerde in de rolstoel vond ik trouwens wel geslaagd.

avatar van the new guy
Slap, slap, slap. Dit soort films kunnen natuurlijk nooit goed worden zonder de weemoed naar het spel van vruger. Veel te weinig referenties naar het oude Doom-spel om dit een enigszins interessante film te laten lijken.

1.5

avatar van Bottleneck
megaman schreef:

Event Horizon vind ik van het niveau Doom (ietsje beter) maar zeker niet van Alien(s).

avatar van Sjoerdow
Ik vind het fantastisch dat ze dat first person shooter idee in een film gepropt hebben. Het zag er nog leuk uit ook!

Verder is de film een slappe hap, maar dankzij het einde is het nog een voldoende.

avatar van Riddierid
Een 2,51? Veel te weinig minstens een 3 waard!

avatar van Lexcoaster
Bottleneck schreef:

Event Horizon is stukken beter dan Doom. Alien en Aliens staan inderdaad op eenzame hoogte als het op sci-fi horror aankomt.

avatar van movie fan
de film viel nog redelijk mee , had er minder van verwacht . special effects waren goed , verhaal ook en vooral die bepaalde scene op het einde vond ik goed . heb de games nog nooit gespeeld ; misschien daarom dat ik de film beter vind dan de rest hier , misschien moet ik de games toch is spelen om te zien of deze film wel de eer van de games behoudt

AchmedATM
Nou die FPS scene is een knipoog neer de games en de storyline ligt niet ver van de bron.

Ik snap de strenge scores hier en op IMDB niet echt. Deze film is leuk en toch puur vermaak. Verstand op nul en kijken maar.

Het is dan ook hypocriet als mensen de film "afschieten" omdat bv. enkele acteurs je niet aanstaan of dat het verhaal beter uitgevoerd kon worden. Daar draait het bij Doom helemaal niet rond!

Dit is er puur om het geknal, het bloed en snelle, ongrijpbare monsters die plots te voorschijn komen waardoor je geen seconde rust krijgt. Maakt mij het dan uit dat sommige one-liners geript zijn of dat de karaktertrekken van iedere soldaat zo oud als wat zijn. Integendeel, ik vond dat juist nog grappig ook!

Die scene dat de laatste overgebleven Special Force-member op avontuur gaat is subliem. Heerlijke 5 minuten met originele kills ook nog.

Uiteraard zijn er ook minpunten in deze film. Maar die blijven niet zo lang hangen omdat het gewoon plezant kijkvoer is.

Besluit: Doom is een vermakelijke film met een paar scenes die ideaal zijn voor te bekijken met langs je een groot pak chips of wat popcorn. De negatieve kanten van de film wegen minder door dan de positieve kanten. 3 sterren.

@Orbit: wat ga je deze film vergelijken met een klassieker als Alien?!

Deze film moet je niet serieus nemen en gewoon bekijken omdat het puur vermaak is. Alien is een film die je zeker en vast serieus moet bekijken, omdat die zo ook bedoeld is.

Deze twee bij elkaar vergelijken is kwatsch!

SgtP schreef:
Wat een bagger!! speelde Doom 3 vroeger op de PC maar je ziet maar weer dat spellen verfilmen negen van de tien keer fout gaat.

Kwatsch, alsof je een film moet beoordelen via een spel.

avatar van El ralpho
Leuk geprobeerd van de makers maar helaas..het eerste half uur toen de film nog in zijn opbouw zat was ik vrij verrast. Het zou toch zomaar nog iets kunnen worden terwijl ik van het slechtste uitging. Het verhaal werd simpel maar nog best aardig opgezet dus wachtte ik vol spanning op de eerste actie scene..

Helaas ging ik al de fout in op het moment dat ik dacht dat de film zowaar interessant kon gaan worden..want dat werd hij dus niet..
Toen de eerste monster/zombie/geïnfecteerde (of hoe je het ook wil noemen) in beeld kwam was dit echt een lachertje.. Er werd gebruik gemaakt van een zeer matige opmaak wat er voor zorgde dat het er allemaal vrij fake uitzag..om nog maar te spreken over de volledig gemuteerde monsters waarbij je zo overduidelijk zag dat er gewoon acteurs in een pak in rondliepen..dit kon in de jaren 80 nog, niet anno 2005 toen deze film uitkwam..
Het verhaal is verder nog wel vrij goed verzonnen voor een game-verfilming maar dat doet er verder niet toe. Het zou een excuus voor een strakke actieknaller met horrorelementen moeten worden. Maar actie is er weinig..en als het er is dan is het matig..met als dieptepunt (inderdaad wat ik hier meerdere hoor zeggen) Het FPS gedeelte..Dit was dramatisch slecht en oogde als de meest goedkope B-film rommel..tot op één bepaald punt in die scene! Het stukje aan het einde wanneer er aangevallen wordt door de gemuteerde man in de rolstoel..het leek of het meeste geld in dat kleine stukje was gaan zitten want dat zag er wél goed uit..en was een glimp van hoe veel beter de film had kunnen zijn als ze er gewoon meer werk in hadden gestoken en meer van dit soort computer geanimeerde monsters in de film hadden gestopt...Ik heb er niks op tegen als er een minimum van CGI effecten in een film gebruikt wordt maar laat het er dan in godsnaam wel goed uitzien mensen.. Gemiste kans!
1 ster voor het verhaal waar nog wel wat moeite in is gestoken en nog erbij 0,5 voor het kleine strakke stukje in de FPS shooter scene aan het einde..

avatar van snake shit
Is wel de moeite The Rock rock's.

Tarkus schreef:
Deze film moet het hebben van de special effects, actie en horror.
Het verhaal op zich stelt niet veel voor.
Wel zijn The Rock, Karl Urban, Rosamund Pike en enkele van de andere, tamelijk onbekende, acteurs wel goed in hun rol.
Kortom een actiefilm die goed is zonder meer.

Heb deze film ondertussen in m'n bezit en bijgevolg eens opnieuw bekeken.
Ik blijf bij m'n vorige recensie, niets aan toe te voegen dus.

dominion
spannende horror/sci-fi met best wel veel gore.
de omgeving en de sfeer deed me denken aan de alien films en ik ben ook een fan van het spel dus vond ik deze heel erg leuk.
wat ik ook geslaagd vond was dat ze toch een goeie game verfilming maakten want normaal mislukken ze altijd

avatar van brabusRUS
Semper Fi, Motherfucker!

Redelijk popcorn-vermaak. Het begin vond ik matig. Er werd erg weinig verteld over wat er allemaal aan de hand was. Ook vond ik het erg donker in de film. Hierdoor zag je weinig dingen of je zag ze erg vaag. Ook was de film niet eng, wat overigens niet perse een nadeel is.
Overigens waren de personages erg stereotypen en weet je in het begin van de film wie er sowieso dood gaat. Verder vond ik een bepaalde scene erg slecht. De scène waarin een van de gasten in het riool zit en plotseling zijn licht uit gaan. Erg goedkoop.

Qua acteerprestaties was natuurlijk geen oscar materiaal, maar The Rock was best prima.

Verwachte echt een erg slechte film, omdat het genre mij niet echt aan spreekt. Maar mede, omdat dat film veel actie bevatte en makkelijk weg keek toch een 5.