House of the Dead (2003)

Canada / Duitsland / Verenigde Staten
Horror / Actie

geregisseerd door Uwe Boll
met Jonathan Cherry, Tyron Leitso en Clint Howard

Danslustige tieners gaan naar een eilandje voor een party. Probleem is dat het eilandje door een stel zombies is overgenomen. Ze belanden in een huis en daar proberen ze de nacht te overleven.

avatar van bioscoopzaal
Volgens de geruchtenmolen zou dit Bolls meest afschuwelijke film zijn, maar alle kritieken ten spijt heb ik me prima vermaakt. Laten we wel duidelijk zijn: zowel verhalend als filmtechnisch mankt dit aan alle kanten en geen van de castleden komt met een ongeschonden reputatie uit dit avontuur. En toch: ik heb met open mond zitten kijken.

Neem bijvoorbeeld de grote actiescène halverwege de film: de acteurs lopen wild schietend in richting van het huis, maar zodra ze hun fameuze 'bullet-time'-moment krijgen, hebben ze ineens een volledig ander wapen in de hand! Je zou toch zeggen dat iemand dit had opgemerkt. Maar juist dit soort onnozelheden maken van HotD een klein feest.

Andere hoogtepunten: de gehypte "rave" die meer op een tuinfeest voor studenten lijkt, de tenenkrommende dialogen tijdens de openingsscènes en het zwaardgevecht op het eind. Vooral de doodsteek voor een van de hoofdpersonages is prachtig: net als je denkt dat haar decolleté niet dieper kan ...

Het probleem dat veel mensen met HotD lijken te hebben, is dat Boll het allemaal zo serieus meent. Terecht natuurlijk: hij verkoopt de film keer op keer als een bikkelhard actiespektakel, terwijl hij gerust mag toegeven dat het een heerlijke b-film is. Of, om de woorden van Macmanus te gebruiken: "de ultieme b-film". Je moet het van tevoren gewoon even weten.

Eigenlijk 1 ster, maar een halfje erbij voor de entertainmentwaarde.

avatar van JacoBaco
Nou, je bent te positief voor een 1,5. Een 2,5 past beter bij jou verhaal, want je zegt o.a. ik heb me prima vermaakt. Maar je moet het verder zelf weten hoor.

avatar van bioscoopzaal
Ik ben nog te mild, want puur filmisch bekeken is dit dramatisch. Nog geen ster waard. Ik zou de makers van dit soort prulfilms eigenlijk niet mogen aanmoedigen met een hogere score.

Maar toch ging er van HotD een soort amateuristische charme uit die me wel aansprak. Het was allemaal zo onbeholpen, vaak kon ik haast niet geloven dat het niet grappig bedoeld was. Ik denk dat als Boll de film met een knipoog had gedraaid, hij er nog een fijne comedy-culthit had kunnen uitknijpen. Dan had hij zich als filmmakers tenminste niet zo belachelijk gemaakt.

Neem die sterrenwaardering dus maar met een korreltje zout.

avatar van rep_robert
Barslechte film.
Het idee is nog wel leuk van films als dit, ware het ook redelijk uitgewerkt zou zijn.
Dit is gewoon een puur gedrocht, camerawerk om te janken. De cuts met de beelden uit het sega spel zijn helemaal om te janken!!
Meer wil ik eigenlijk niet kwijt hierover!

avatar van Chucky92
Dit moet wel de slechtste film ooit zijn.

K@i
Resident Evil ? enkel velen malen SLECHTER Ronduit WAARDENLOOS

avatar van barns
Deceptie.

Dat dit geen goeie film is mag wel duidelijk zijn.

Toch blijf ik Boll's reputatie als "slechtste regisseur" nogal belachelijk overroepen en overhypt vinden. Deze film is duidelijk niet al te serieus te nemen, Boll lijkt dat zelf ook niet te doen. Captain Kirk

Blijft wel dat er echt brak (!) geacteerd wordt en dat de zombies er echt niet uitzien. Vreselijke dialogen (die soms zo onlogisch zijn dat ze gewoon grappig worden) en een aantal zeer foute personages. Probleem is een beetje dat het net niet over-the-top is om echt grappig te zijn, en veel te losjes gebracht wordt om enigszins spannend te worden. Zo zwalpt de film teveel tussen twee werelden.

Een ster voor de moeite verdient Boll sowieso. De game-stukjes tussendoor waren cool in hun knulligheid en Boll poogt er toch echt wel wat van te maken, al moet hij zich als Duitser zwaar schamen voor de rave scene.

Maar wel hulde voor de actiescene halverwege. Filmfouten daargelaten is dat toch een fijn stukje cinema. Nog steeds niet erg serieus te nemen, maar de funfactor is daar wel érg hoog. Mini-Versus doorheen een verder erg slechte film.

avatar van PinheadRules
Dit is mijn 'guilty pleasure', ik kan me uitstekend vermaken met deze film. Ik snap wel dat het een bar slechte film is, maar met name de actiescène in het midden (ik noem bijl en hagel) is een lust voor mijn ogen en maakt een heleboel goed.

avatar van dutchtuga
Veel beter dan velen hier doen vermoeden, maar dan moet je ook een fan zijn van de Italiaanse zombie film. Uwe Boll zou je na het zien van deze film zomaar kunnen scharen in het rijtje van regisseurs als Andrea Bianchi (Zombie 3) en Marino Girolami (Zombie Holocaust). Ook hier zien de zombies er niet uit, strompelen ze het ene moment en halen de meest acrobatische stunts uit het andere moment, doet het script over uit de hand gelopen experimenten op een eiland aan menig voodoo zombie film uit de 70's denken en bakken ook hier de acteurs er helemaal niets van. Jammer dat Boll zijn film voorziet van misplaatste techno (?) muziek en de vechtscènes mij er iets te gelikt uit zien, hoewel die vechtscène ergens in het midden van de film best tof is. Had House of the Dead een retro soundtrack gegeven en wat minder 'coolheid' en dit had een ouderwetse zombie classic geweest. Go Boll!

het verhaal sprak me al niet aan, vervolgens ben ik met tegenzin gaan kijken en het werd als maar erger, heb de film afgezet toen ik erachter kwam dat de beelden uit het spel niet eenmalig waren...hoe kun je dit in een film stoppen?

avatar van Annickje
Leuke film, veel coole zombie actie!
Ze konden er wat beter uitzien maar het was wel tof.

avatar van TinkerTex
Uwe Boll gaf met deze film de aftrap voor zijn carrière die zich kenmerkte door de tenenkrommende kwaliteit. House of the Dead is zonder twijfel een slechte film: het verhaal gaat nergens over, het acteerwerk, de dialogen zijn vreselijk geforceerd en de montage, met inserts van het arcadespel, is om te huilen. En dan met van die metal soundtrack...

Toch vond ik dit allemaal wel zijn charmes hebben. Ik heb vaak kunnen lachen om de overdreven actie. So bad it's good. Voor de liefhebber zullen we maar zeggen.

avatar van Kr!kke
Ik ben wel een fan van zombiefilms, maar deze stak toch wel (een beetje) tegen. Dat Uwe Boll niet meteen de beste regisseur is, is natuurlijk al langer geweten. Al moet ik ook toegeven dat ik al redelijke films van hem heb gezien. Deze film voldeed echter niet aan mijn verwachtingen. "Een leuke zombiefilm maken, hoe moeilijk kan dat nu zijn?" dacht ik. Blijkbaar niet al te makkelijk, want deze film was toch wel redelijk slecht. Het verhaal op zich is niet bijster origineel en nergens verrassend, maar in een zombiefilm moet ik hierover niet klagen. De negatieve punten van deze film lagen allereerst bij de prestaties van de cast: sommige acteurs en actrices waren gewoon vreselijk aan het acteren. Verder waren de zombies zelf ook niet echt geweldig. Ze zagen er gewoon sleht uit. Ook vreemd dat deze zombies konden zwemmen... Tenslotte was er nog die actiescène waarin er echt bij wijze van spreken 500 zombies droogjes werden afgeknald. Deze scène duurde zo lang, dat het echt irritant begon te worden.

Geen topper dus...

avatar van John Lee Hooker
Erg matig.

Cliché van hier tot Tokio.
Slechte acteurs, slechte montage.
Terugkerende spel-fragmenten waren erg lelijk.
Mysterie-man in het bos voegde weinig spanning toe.
Belichting en camerawerk was redelijk in orde.

Die aanval op de zombies was erg matig in beeld gebracht en duurde te lang. Vervolgens werden we om de verschillende personages heen geslingerd als een soort Matrix-spektakel. Dat zag er tof uit maar als je het 347 keer herhaalt wordt het saai. Die vliegende kogel in slowmotion was ook niet eens zo gek, maar het zag er iets te cheap uit. Running Scared deed dat veel beter (met een groter budget, maar doe het óf goed óf laat het gewoon weg).

Die politieagente was een lachtertje. Ze heeft miljoenen kogels en heeft een groot geweer bij zich. Misschien voelde ze zich daarom zo stoer maar ze nam haar job wel erg sirieus.
Rudy en Kirk zijn nog enigszins overtuigend neergezet.
Karma (de bonita ui Suriname) heeft op 'n gegeven moment twee pistolen in haar hand terwijl Rudy's magazijn leeg is. Egoïsme, of wat?

American flag (wandelend zelfs).

Niet geheel waardeloos maar je houd weinig over.

avatar van eavymetal
Aaaaargh! Niet om aan te zien!!!!!!

avatar van xEllen
kán een film nog slechter..?

superhenkie
Slechte film maar op de een of andere rare manier toch wel genietbaar.

Pluspunten: actie, ontploffingen en veel zombies.

Minpunten: al de rest.

Op naar deel 2!

2 sterren.

avatar van Perry Meer
Annickje schreef:
Leuke film, veel coole zombie actie!
Ze konden er wat beter uitzien maar het was wel tof.

voor deze doelgroep is de film gemaakt dat is zeker
en geslaagd, niet lullen maar schieten

kijk uit weer een zombie!

2 x schiet!

avatar van misterdhdh
geen goede film al heb ik mij wel nog redelijk vermaakt? maar na 3 kwartier zombies doden met alle soorten wapens had ik het wel gehad, was blij dat de kogels opwaren want het leek of ze miljoenen kogels hadden. verhaal is niet origineel, niet goed geacteerd, en word altijd verstoord met verschrikkelijke shots van het game, dat vond ik het ergste aan deze film. paar weken geleden gezien maar weet niet meer hoe hij afloopt. zo een slechte film vind ik het niet, maar mag wel weg
slecht 1 keer geschrokken

2/5

avatar van Boeikens
Met Uwe B(r)oll weet je nooit, soms kunnen zijn werkjes best meevallen maar wat een slechte uitwerking hier
Het zombiegenre ligt me wel maar hier was het kijken tijdsverlies.

avatar van joolstein
Pulp film van Uwe Boll. Ik ga ervan uit dat je in dit soort pulp films ook nog gradatie heb! En dan is dit absoluut nog eens zo slecht niet. Zombie`s die waggelen maar ook karatetrappen doen, verlangzaamde ricochet, ontblote vrouwen en genoeg actie en humor. Vond het toch ook wel erg goed bedacht de Spaanse priester die experimenteerde om onsterfelijk te worden. En oke het is allemaal niet best maar het kon ook slechter. Twee min-puntjes waardoor het niet tot het beste werk van Uwe Boll behoort zijn: de 10 sec flitsen van het Sega-spel en de net iets te lang durende actie scene wanneer ze zombie`s gaan afknallen. ( volgens mij lopen sommige zombies ook nog verkeerde kant op)

avatar van Noodless
Haha...Over the top in het kwadraat !
De film is gebaseerd op een populair computerspel van die tijd en bevat gewoon actie en nog eens actie.
Geen verhaal, maar spektakel ! Uwe Boll aan het roer en dat weet je ook wat je kunt verwachten. Je moet het gezien hebben om het te geloven. Maar dat zijn films allemaal slecht zijn , vind ik overroepen. Zitten natuurlijk een paar verschrikkingen bij, maar sommige films vallen ook reuze mee. De regisseur neemt zich ook nergens serieus en teert puur op entertainment dat je wel of niet kan bevallen. 6/10

avatar van Phantasm
Prima horror film die lekker wegkijkt. Het computerspel ken ik niet.