BloodRayne (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Fantasy

geregisseerd door Uwe Boll
met Kristanna Loken, Ben Kingsley en Michelle Rodriguez

In het Roemenië van de 18de eeuw probeert Bloodrayne, een jonge dhampir (half mens/half vampier), de verkrachting van haar moeder en moord op haar vader te wreken. Bloodrayne is opgegroeid in een circus en kent haar krachten nog niet, totdat ze voor het eerst menselijk bloed proeft. Ze veranderd in een bloeddorstige vampierenjager en wordt door twee andere jagers ingeschakeld om een aantal levensgevaarlijke monsters te vernietigen.

avatar van Rianneke_Dan
Zo slecht vond ik deze film helemaal niet. Het zag er goed uit, en ik vond het wel leuk dat Madsen erin speelde, die man blijft een bepaalde charme hebben, hoe matig hij ook acteert.

Het is alleen erg jammer van het verhaal, want je word er gelijk in gegooid zonder dat er verder iets uitgelegd word, of verder word uitgewerkt. Daardoor kon ik het in ieder geval niet echt goed volgen en kwam het erg rommelig over. Maar toch er zat een bepaalde sfeer in de film, en het gore zag er nog redelijk uit dus ik snap al die 0.5* niet zo goed. Ik heb zat slechtere films gezien, veel slechter zelfs.

avatar van _Moonwalker
Uwe Boll at it again!

Lachwekkend slechte film van de joviale Duitser met onstellend zwakke dialogen, slappe actiescenes, een warrig verhaaltje, lelijke effecten en wat dies meer zij; zo slecht dat ik me echt begon af te vragen of Boll hier niet gewoon zijn slechte naam aan het cultiveren is... De acteurs delen in de malaise, met name Kingsley (die halverwege zijn toupet vergat op te zetten) en Rodriguez moeten zich schamen voor hun rollen. Mensenkinderenlief, wat een gepruts.

Dat Uwe een totaal niet functionele naaktscene met Loken in de film heeft gepropt duidt toch op enige goede smaak, maar dat is dan ook echt het enige...

0,5*.

Dank u. Jij hebt meteen alles gezegd wat er over de film te zeggen valt.

Onderhond schreef:
Geen goeie film vond ik, maar volgens mij is Boll toch duidelijk het slachtoffer van negatieve hype.

Acteerwerk (die Madsen ) is erg slecht tot weinig interessant, visueel zijn de gevechten inderdaad wat houterig. Het verhaaltje is erg typisch maar niet speciaal afschuwelijk ofzo. Ook niet meteen het belangrijkste element van de film leek me.

Wel leuk waren de wat gory scenes (leuke herhaling op't einde ook) die toch wat extras aan de gevechten gaven. Bloed spuit vrolijk in het rond, de ledematen blijven niet achter. Maakte de gevechten al 10 keer leuker als die te zien zijn in de grootste duffe zogenaamde spektakelfilms.

Film vliegt als een trein voorbij en is op zich ook best te kijken. Had verder nog nooit van het spel gehoord dus het voordeel van herkenning was er bij mij niet bij. Maar slechtste regisseur van het moment ? Ik zie regelmatig ergere dingen, ook van grote namen. Blijkbaar moet er altijd ééntje zijn waar gezellig gezamelijk op gepist kan worden.

Ik ben het hier behoorlijk mee eens, al lijkt mijn score iets anders te doen vermoeden. Dit is na Dungeon Siege mijn tweede Boll film, maar waar ik laatstgenoemde erg saai en langdradig vond, was ik hier toch tevreden over de vaart. Het script mag dan niet bijster goed zijn, zolang de actie goed is en ik me kan vermaken met een hoog foutheidsgehalte ben ik tevreden.

En hoe fout was deze film... acteurs die er geen van allen zin in leken te hebben (nou ja, Kristanna Locken deed het relatief goed, al kan ik met haar verschijning iets minder kritisch hebben gekeken), een raar verhaal, soms ietwat vreemde keuzes van het filmen van scenes en personages die te cartoonesque voor woorden zijn. Daar stond echter tegenover dat de Roemeense achtergronden werkelijk prachtig waren. Het feit dat de gehele film behoorlijk grauw en duister geschoten is, zorgt ervoor dat de naargeestige sfeer extra goed uitkomt. Tel daar nog eens bij op dat er geen humor aanwezig is (geen bedoelde humor iig) in de hele film en je hebt een zeer duister werkje.

Door deze duisternis waren de actiescenes in potentie onduidelijk, maar dat viel me behoorlijk mee. Ik snap de kritiek op de choreografie persoonlijk niet zo, omdat er een prima combinatie van dramatisch/over the top en realisme benaderd wordt. Mensen vliegen niet door de lucht (dat was pas echt belachelijk geweest), al kunnen sommigen van hen wel interessante semi martial-arts bewegingen die net niet te onrealistisch zijn om het te belachelijk te maken.

Dan kom ik nu op de rauwheid van de actie: zwaarden die duidelijk door mensen heen steken, doorgesneden kelen, afgehakte ledematen en een grote hoop bloed zorgen ervoor dat het horrorelement goed naar voren komt. Ik vreesde voor Buffy the vampireslayer actie waar iedereen tot as uiteen valt, maar ik was aangenaam verrast door de hoeveelheid gore.

De special effects zelf mogen dan niet van Michael Bay niveau zijn (over een regisseur gesproken die ook gebashed wordt), binnen het budget heb ik er weinig kritiek op. Tuurlijk is het geen topniveau, maar het overtreft met gemak een hoop films die toch als beter gezien worden. CGI wordt niet overmatig gebruikt, terwijl de standaard transformatie van mens naar vampier (met groter wordende tanden en vervormde gezichten) verbazingwekkend soepel verliep.

Het ongeinteresseerde acteerwerk en rommelige script zorgen voor een smet op een film die verder zeker het bekijken waard is voor de mensen die niet te veeleisend zijn. Ik vergeef Boll de fouten, helemaal door het interview met hem wat ook op de disc te vinden was heb ik, ondanks dat ik maar twee films so far heb gezien, een hoop respect voor de man gekregen die zich verder nergens wat van aantrekt. Benieuwd of deel 2 de geringe kwaliteit van deze film ook heeft, ik betwijfel dat dan weer wel.

avatar van Sh0cK
Ondanks de slechte reviews had ik toch meer verwacht. In het begin keek het makkelijk weg maar op een gegeven moment begon ik me een beetje te vervelen. Ben het helemaal eens met de mensen die zeggen dat iemand anders de rol van Bloodrayne op zich had moeten nemen. Niet dat ik vind dat ze slecht kan acteren hoor, maar ze was gewoon niet echt geschikt voor deze rol. Het einde vond ik bovendien ook tegenvallen en ergens in de film zat als ik me niet vergis een nogal dom foutje(eerst werd er aan de rechterkant gebeten en daarna opeens met een andere camera-view links). Maar goed kon zijn dat mijn aandacht toen al begon te verslappen :}

avatar van ASman
Ben het eens met de uitleg van Onderhond. Geen goede film, maar uiterst vermakelijk.
Acteerwerk is behoorlijk zwak ( met o.a. Kingsley die er een wedstrijdje van maakt zijn zinnen op een ontzettend houterige manier op te zeggen en Madsen die tsja... laten we zeggen dat het vanaf het eerste moment dat de man in beeld kwam al duidelijk werd dat het een zombie-vertoning ging worden. ). Regie en fotografie was verrassend degelijk ( de landschappen werden mooi weergegeven ), maar de gevechten waren nogal statisch en de production values met betrekking tot de aankleding leken wel een beetje op afdankertjes van Peter Jackson's bekende trilogie.
Maar daartegenover hebben we wel dat er vooral in het begin wel hier en daar iets randoms te zien viel ( als het hoofdpersonage op zoek gaat naar het oog in het abdij en dat feestje in die kleine vampierentempel- behoorlijk leuke scènes ) en dat de tonnen gore bijzonder fijn zijn ( met de immer compleet over the top fantastische gore-effecten van Ittenbach. Dit heeft de film dan wel weer mooi mee ). Het script is dan weer wel behoorlijk Uwe Boll.
Erg vermakelijk en leuk en daarvoor laat ik hem ( zijn zwakke filmische kwaliteiten in acht genomen ) graag slagen. Het is niet omdat iets Uwe Boll is, dat het daarom meteen de zwakste film ooit moet zijn. Moest een andere regisseur achter de titel staan ,was de score zeker wel een tikje hoger geweest.

avatar van DjFrankie
Prima actiefilm (absoluut geen horror). Snap ook al die negatieve kritiek niet op Boll want er legio slechtere films op te noemen.
Deze is onderhoudend en prima om te kijken.

avatar van sofripa

0,5*.

Te slecht . Alleen zien na inname van een fles whiskey

avatar van Arkona
Verkrachting van de game. Belabberd verhaal en acteerwerk. De game was al geen meesterwerk maar die had tenminste nog zijn charmes met veel over the top ongein. Dit is gewoon pure bagger.

En de laatste scene waar heel de film voor bij flitst is gewoon complete onzin, waarom gewoon die film niet 10 minuten eerder laten stoppen

avatar van thunderball
Deze van de week gekocht en bekeken.

Hoewel Boll een extreem slechte naam als regisseur heeft en bij sommigen als DE slechtste regisseur op deze aardbol te boek staat, vind ik het nog al mee vallen.
Natuurlijk is het niet briljant en hier en daar zelfs knullig, maar vind ook deze film weer behoorlijk vermakelijk.

Ik verwachtte het stukken slechter, maar echt slecht wordt het nergens.
De locaties zijn prachtig, de muziek is behoorlijk en het verhaal -hoewel niet origineel- aardig bedacht.

Loken is goed als het hoofdkarakter en ziet er ongeloofelijk sexy uit.

Boll heeft het verder voor elkaar gekregen om een cast met zeer veel bekende koppen voor de camera's te krijgen.

Helaas is het wat hun betreft wel veel automatische piloot werk.
Zeker Madsen, die lijkt heel de film slaapwandelend van de ene scene naar de andere te gaan.
Kingsley bakt er voor een acteur van zijn status wel erg weinig van en werkt onbedoeld op de lachspieren.
De aanwezigheid tenslotte van Meatloaf is vrij genant. Dat was inderdaad pas echt slecht. Ook een vrij overbodige scene mbt rest van het verhaal.

De actiescene's konden er mee door, doordat handig via de montage het meest houterige werd weggesneden.
Opvallend was dat het een aantal keren behoorlijk bloederig was, wat op zich toch wel weer geinig en gedurfd is.
Voor de rest zat er ook een behoorlijk lekker tempo in de film en viel er onbedoeld ook genoeg te lachen (de haarstukjes waren waarschijnlijk van Andre van Duijn geleend?).

Kortom: geen hoogstaande cinema, maar WEL vermakelijk en zeker niet verschrikkelijk slecht, zoals wel wordt beweerd.

Een dikke zes, ofwel 3 sterren.

Bovenstaand verhaal klopt helemaal !! het is geen meesterwerk, maar als je van donkere horrorfilms houdt, dan is dit een aardige film.

avatar van TragieStar.*
Vandaag bekeken, en vond het een zeer lompe film. Ik irriteerde me vooral aan het slechte acteerwerk van zowel iedereen, alleen Michelle was nog te boeien.
De actie scenes zagen er amateuristisch uit, en dan al dat overdreven rode bloed wat eruit spoot was vrij lachwekkend eigenlijk.
Maar eigenlijk is het een film met vrij bekende namen zoals: Ben Kingsley, Michelle Rodriguez, Michael Madsen, maar toch is de film een flop.
Ze zetten zich wel volledig in, maar aan dat slechte verhaal kan je niks doen, zo komen de personages ook niet goed tot zijn/haar recht.
Alleen de laatste 30 minuten waren vrij spannend, en kwam de film eindelijk opgang. En dat was ook het enige leuke aan de film, het eerste uur was niet uit te zitten en had ook bijna de film stop gezet.
Loken is dan ook een pluspunt van de film, ze is tamelijk knap, alleen haar acteerwerk werd soms zeer pijnlijk
Ik had het gevoel alsof de film net niet af was, er ontbraken veel dingen, en alles was slecht uitgewerkt en in beeld gebracht. De landschappen waren te doen, maar ook dat viel tegen op den duur.
Geen aanrader, al is het wel te doen op een saai avondje.

Btw, de poster vind ik wel weer geslaagd

avatar van Pistons
Zeer oninteressant, saai verhaaltje dat erg rommelig gemaakt is. Erg slecht, maar jammer genoeg niet op een grappige manier.

avatar van Phantasm
Onderhoudende film die lekker wegkijkt, met mooie plaatjes.

avatar van TinkerTex
Uwe Boll's film werd door fans van de game en critici genadeloos neergesabeld. De 2.7 op IMDB liegt er niet om. Zo slecht vond ik hem zelf niet. De sets, kostuums (het pakje van Loken!) en de effecten zien er prima uit. De actie is enorm bloederig en dat maakt het wel amusant.

Het acteerwerk en de regie zijn soms lekker slecht. De dialogen gaan ook nergens over. Op het laatste volgt er nog een flashback van alle bloederige scènes uit de film. Dat sloeg nergens op. Voor fans van sword & sorcery die niet al teveel verwachten.

dominion
Wat een vreselijke film was dit.

Bij foute filmpjes en horrortjes uit de jaren 80 ben ik slecht acteerwerk wel gewend maar voor een film als dit is het dus echt heel erg slecht zelfs van Kingsley en Madsen werd er slecht geacteerd.
Enigste pluspuntje was de gore.

Ik ergerde me echt zwaar aan deze film en heb spijt dat ik me tijd hier aan hebt verdaan.
Kristanna Loken vind ik nog wel een erg lekker ding zeker in een strak pakje is ze helemaal sexy .

Maar toch was dit erg slecht en visueel was het ook echt bagger de aparte camera beelden vond ik erg irritant in het begin met die flashbacks en de film werd niet echt goed belicht dus de gore is moeilijk te zien.
En dat is wel erg jammer terwijl de gore wel is gemaakt door de heer Ittenbach .
Dit vond ik dus wel een zware afgang voor de meesterlijke gore van Olaf Ittenbach en hij zou meer roem moeten verdienen dan Boll ook al heeft Boll heel soms wel een goed filmpje kunnen maken.

Maar als het niet zo super lelijk was gefilmd had ik hem dus echt veel en veel beter gevonden.
Dit filmpje kon echt veel beter zijn dus de vervolg ga ik een kans geven en hoop dat die beter is want dit was een gemiste kans van Uwe Boll.

avatar van movie acteurs
Niet ernstig slecht, maar ook niet goed.
Hoe lachwekkend het moge zijn. Toch is de film best leuk uitgewerkt, Boll heeft het best creatief aangepakt. er zitten ook wat vrij bekende gezichten in die de film ook wel leuk maken. Maar over verhaal, inhoud, dialogen kunnen we maar beter niet praten. Maar er valt alsnog wat te beleven in deze film met Kristanna Loken die met wat zwaardjes aan het spelen is. 2,5.
Deel 2 is een stukje erger.

dominion
Kristanna Loken zag er inderdaad erg lekker uit.

Heb me serieus 90 minuten lang afgevraagd waar ik naar gekeken heb.
Rommelig script, acteerprestaties bijzonder matig (hoe komt hij in hemelsnaam aan Ben Kingsley? Weddenschap verloren?).

avatar van moviemafketel
Ik vind de BloodRayne-reeks eigenlijk geweldig. Sowieso doen die vampieren b-filmpjes het altijd goed bij mij. Godsgruwelijk mooie Kristanna Loken die de hele film in dr lekkere stoeipoes-pakje door het beeld loopt is ook niet verkeerd. Verder spelen er bijna alleen maar A-acteurs en actrices in mee (hoe Boll dat voor elkaar heeft gekregen is knap haha). Het verhaal slaat nergens op, maar dat maakte me weinig uit. Veel vecht-scenes en het nodige hak en slacht-werk. Visueel vond ik het ook best aardig. Er zijn slechtere films, dus een gemiddelde van 2,03 is wel erg streng mensen. Ik geef 2,5 sterren.

avatar van 606
Leuke film en lekker duister gemaakt en prima sfeer.
Deel 3 was stukken minder helaas.

3 sterren

avatar van Obbie
Wat een matige film... zijn hier daadwerkelijk nog 2 delen van???
Snap echt niet dat een acteur van het kaliber Ben Kingsley zich hiervoor leent. Op zich was hij de reden waarom ik deze film ben gaan kijken...
Houd best van een vampierfilm, maar deze is gewoon slecht. De actiescènes zijn om te huilen, het acteerwerk is erg slecht en om nog maar de zwijgen van de verhaallijn. Zei ik matig; ik bedoel eigenlijk ronduit slecht.

avatar van jipt
Begon wel lekker met een hoop bloedfonteinen en domme actie, maar het neemt zichzelf toch wat te serieus met z'n onverwachte seksscène en Godfather quote. 2,5*/3*

Goethe
Heb de film net gezien en wat kan ik er eigenlijk over zeggen dat hier al niet verteld is? ; en Bloodrayne is gewoon een slechte film, en faalt op alle vlakken. Het meest opvallende is nog het abominabele acteerwerk. Van dergelijke namen had ik toch iets degelijkers veracht.

avatar van myster01
heb me wel vermaakt met deze film. verwachtte natuurlijk al geen oscar-winnende film na het lezen van de recensies hier, dus was voorbereid op een slechte film. en toen viel die dus reuze mee.

Na gisteren het belabberde derde deel te hebben gezien besloot ik vandaag om maar het eerste deel eens te pindakazen en te bekijken. Ik moet zeggen dat dit deel toch wel een hele verbetering is qua verhaal, uitvoering en cast. Echt hoogstaand is het natuurlijk niet maar qua vermaak is dit eerste deel gewoon goed te doen en er zit best regelmatig aardige actie in. De cast is voor een "Uwe Boll" gezien best wel indrukwekkend en ze deden het best leuk, met name dan de fraaie Kristanna Loken als "Rayne". Dat ze ook nog eventjes topless te zien was, was natuurlijk mooi meegenomen Ach al met al gewoon een leuke film om eens gezien te hebben.

avatar van Triple G

0,5*.

Duidelijke taal. Een hele bak bekende koppen, en echt niet allemaal in slechts B-films spelend, die hier gewoon een B- film neerzetten. Visueel niet pijnlijk en heb 'm daarom met enig fatsoen uit kunnen zitten...

leuke film! olaf ittenbach voegt zijn touch toe. roemenië is de perfecte setting voor dit soort films. heb genoten.

avatar van RuudC
Niets van verwacht, maar dit bleek een leuke, kitscherige film te zijn. Vanwege Boll had ik nul verwachtingen wat het acteren, decors en verhaal betreft, maar het viel me allemaal reuze mee. Voor de verandering kwam zelfs Michael Madsen goed uit de verf. Dan heb je stiekem zelfs een goed product in handen. Jammer dat veel mensen stemmen op de naam van de regisseur. Boll heeft complete troep geregisseerd, maar dit is vele malen beter dan dat. Als je graag slechte dingen wilt zien, wordt je dat misschien inderdaad niet moeilijk gemaakt, maar ik zag een film die met plezier gemaakt is met vele leuke knipogen naar de even kitscherige fantastyfilms van de jaren zeventig en tachtig. De actie mocht wel wat beter en het plot verdient geen originaliteitsprijzen, maar het voelde allemaal wel lekker aan en de sfeer was goed.