• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.194 films
  • 12.222 series
  • 33.996 seizoenen
  • 647.352 acteurs
  • 199.059 gebruikers
  • 9.374.749 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

Kondoro schreef:
fuck, ik ben de thema vergeten aan te duiden bij 'Speak no Evil' zie ik nu............

Ja ik ook. Wat is het thema? Slow burn? Torture is het niet echt (even op het laatst). Te weinig naar mijn idee. Religie en sektes? Ook niet.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

Ik kon Resurrection ook niet echt ergens onder plaatsen. slow-burn/Elevated horror had gekund wat mij betreft, maar die had ik al voor deze ronde. Ik ga hem niet onder kannibalisme plaatsen of torture, toch nét te ver gezocht.:-)

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

John Milton schreef:
(quote)
Het is overduidelijk niet echt, inderdaad. De belichting laat daar geen twijfel over bestaan wat mij betreft. Ik interpreteerde het als het moment dat Margaret een complete breuk met de realiteit krijgt, nadat we haar psychische gesteldheid steeds meer achteruit hebben zien gaan. Je zou eventueel nog kunnen stellen dat ze zich alsnog bij Davids waandenkbeelden voegt, waarvan ik vermoed dat hij zelf in dat bizarre idee is gaan geloven. Die zucht blijft het meest biologerende. Ontwaakt ze van dit waandenkbeeld en keert ze terug naar de realiteit? It seems so. Ze ontwaakte eerder op die manier van haar nachtmerrie, wellicht nu van de zo door haar gekoesterde droom?

Ik heb ook even getwijfeld of het plausibel is dat er zelfs helemaal geen David (meer) is, maar dat vond ik toch een mindere lezing dan bovenstaande.

Op zich zou het wel kunnen dat David niet meer in leven is (of wel in leven maar niet in de buurt) en ze zich het allemaal inbeeldt. Hoewel er die scene in haar kantoor is, met ook het telefoontje dat er een man is. De vraag is dan waarom Margaret nu opeens David begint te zien en niet eerder? Misschien omdat haar dochter het huis uit gaat en ze een soort van verlatingsangst heeft door weer het "verlies" van een kind?

Ik kies toch voor jou interpretatie.

ibendb

• 5037 berichten
  • 3220 stemmen

IH88 schreef:
(quote)

Ja ik ook. Wat is het thema? Slow burn? Torture is het niet echt (even op het laatst). Te weinig naar mijn idee. Religie en sektes? Ook niet.

Ik heb deze bij slow burn geplaatst omdat het ook (imo) weldegelijk dit genre uitademde. Correct me if I'm wrong hierover.
Wil gerust het thema weer on-afvinken. Torture was het inderdaad helemaal niet.

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

ibendb schreef:

(quote)

Ik heb deze bij slow burn geplaatst omdat het ook (imo) weldegelijk dit genre uitademde. Correct me if I'm wrong hierover.

Wil gerust het thema weer on-afvinken. Torture was het inderdaad helemaal niet.

Nee, je hebt helemaal gelijk. Het is zeker een slow burner. Maar ik heb al een film die ik voor dit thema wil zien, dus daarom heb ik Speak no Evil geen thema toegedicht.

ibendb

• 5037 berichten
  • 3220 stemmen

Shaky schreef:

Hoe was de marathon ibendb?

Bedankt om te vragen, John Milton & Shaky

Het was erg fijn en intens, zeker een hele opgave.

Na iedere film werden er enkele erg specifieke vragen gesteld (bv. Hoeveel Fabergé-eieren stonden op de haard bij Orphan First Kill of welk uur het was toen een hoofdpersonage naar zijn gsm keek bij een bepaalde scène). Heel veel notities nemen was dus de boodschap.

De sfeer in de zaal was een van eensgezindheid. Het waren duidelijk mede-filmliefhebbers dus dat maakte de hele ervaring zoveel beter. Geen idee of ik volgend jaar weer zal meedoen. Misschien als ik mijn man kan overhalen, maar hij wil er niet speciaal verlof voor nemen.

Uiteindelijk op de 25ste plaats of zo geëindigd, maar het was de fun die telde.

Dat en voor geen geld alle films van de programmatie kunnen bekijken op het grote scherm.

Dikke aanrader voor jullie! Nu weer mijn focus op horror leggen zodat ik jullie (waarschijnlijk niet, maar ja) kan inhalen! Muahaha

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

45. Like.Share.Follow. (2017)

FTV: 2 punten (totaal: 90 punten)

Categorie: n.v.t.

Afgevinkte categorieën: Ronde 1 (volle kaart). Ronde 2: nr 16

https://images.mubicdn.net/images/film/184137/cache-268712-1508179450/image-w1280.jpg

Volgens mij moeten het tieners voorstellen, maar zoals zo vaak in Amerikaanse producties zijn de tieners van dienst ruim in de 20: geen categorie dus voor deze nogal vreemde after school special.

Wie kent ze niet, de 70's voorlichtingsfilms van ABC om jongeren op het rechte pad te houden. Deze film over de gevaren van het internet deed me heel erg aan een geüpdatet variant daarvan denken.

Wel een beetje een f*cked up boodschap trouwens, want ik vermoed dat de makers enorme YouTube-fans en/of zelf YouTubers zijn. De boodschap lijkt dan ook te zijn: mensen die streamen zijn de beste mensen die ooit hebben bestaan en mensen die niet zelf influencer of YouTuber zijn, moeten wel psychopaat zijn.

We volgen een YouTuber die roomser dan de paus is en het schoolvoorbeeld van een brave Hendrik is. Zijn volgers hebben echter andere ideeën. Het plot is niet slecht, maar de film duurt wat te lang waardoor er teveel opvulling in zit. Verder vrij braaf en voorspelbaar, maar met die drie écht slechte films die ik gisteren geregistreerd heb viel me deze nog mee. Iets te hoog waarschijnlijk maar ik ga 3* geven.

Shaky

• 3736 berichten
  • 13048 stemmen

ibendb schreef:

Het was erg fijn en intens, zeker een hele opgave.

De sfeer in de zaal was een van eensgezindheid.

Uiteindelijk op de 25ste plaats of zo geëindigd, maar het was de fun die telde.

Dat en voor geen geld alle films van de programmatie kunnen bekijken op het grote scherm.

Super! Dit klinkt écht als iets wat ik graag zou willen doen, ik ga dat volgend jaar maar eens in de gaten houden.

Veel succes en plezier nu met de inhaalslag in deze challenge

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2863 stemmen

IH88 schreef:
(quote)

Ik zou hem zoals iben ook onder Slow Burn zetten. Torture is te weinig en echt een bepaalde sekte haalde ik er ook niet uit.

Shinobi

• 4305 berichten
  • 2550 stemmen

#3. Dead Set (2008)

FTV - 2 punten (Totaal: 6 punten)

Thema - Zombies: 1 punt (Totaal : 3 punten)

Afgevinkte thema's: 5, 18, 22

https://i.imgur.com/yDlyoIZ.jpg

'Big Brother' meets zombies. Erg leuke miniserie met wat toffe gory scènes. Zeker een aanrader voor de liefhebber.

mrklm

• 11397 berichten
  • 9906 stemmen

12. Housebound (2014)

FTV: 2 punten (totaal: 24 punten)

Thema nr. 10: Haunted House = 1 punt (totaal 12 punten)

Afgevinkt: thema 1, 2, 3, 9, 10, 11, 13, 15, 18, 19, 22, 23

Jonge vrouw is veroordeeld tot 8 maanden huisarrest bij haar moeder. Huis blijkt duister geheim te verbergen. Eén van de weinige horrorfilms die angstaanjagend én grappig durft te zijn zonder dan wel in clichés, dan wel in parodie te vervallen. Een bijna perfecte horrorfilm die hier onterecht in de genres thriller en komedie is geplaatst.

Tanguy

• 455 berichten
  • 2054 stemmen

26. https://www.moviemeter.nl/film/80677]Demon Queen (Film, 1986) - MovieMeter.nl

Speelduur: 54 minuten

FTV - 2 (totaal: 52)

Thema: Shot on Video (22)

Afgevinkt: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

[url=https://ibb.co/g4DLd4W[/url]

Om het themaklassement minstens een keer te completeren, moest ik er toch aan geloven. Ik was compleet onbekend met het fenomeen SOV en ik had het niet erg gevonden om hier onwetend over te blijven.

Het is lelijk, bij vlagen niet om aan te gluren en ik heb mij er ook niet mee kunnen vermaken. Goed, het hele gebeuren duurde slechts 50 minuten dus de schade is te overzien. En de muziek was best leuk en funky dus ik tel mijn zegeningen. Dit heb ik maar weer gehad.

1*

mrklm

• 11397 berichten
  • 9906 stemmen

13. Life after Beth (2014)

FTV: 2 punten (totaal: 26 punten)

Thema nr. 16: Comedy Horror (totaal: 13 punten)

Afgevinkt: thema 1, 2, 3, 9, 11, 11, 13, 15, 16, 18, 19, 22, 23

Vrijwel meteen na de herdenking van de pas overleden Beth verschijnt ze levend en wel bij haar ouders op de stoep. Beths ex-vriend ontdekt het geheim, maar kunnen ze dit wel geheim houden voor de rest van de wereld? Een wat mager idee voor een horrorkomedie en halverwege is de koek behoorlijk op. Aubrey Plaza is erg goed in de titelrol maar Dane DeHaans komische timing laat nogal te wensen over.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

Tanguy schreef:

Ik was compleet onbekend met het fenomeen SOV en ik had het niet erg gevonden om hier onwetend over te blijven.

Only if you have been in the deepest valley, can you ever know how magnificent it is to be on the highest mountain” moet je maar denken. Helaas een Nixon quote, maar de man had een punt.

Ik moet er straks voor de 3e keer aan geloven. Too bad I don't do drugs. Zou een sixpack Duvel helpen?

Theunissen

• 12271 berichten
  • 5514 stemmen

John Milton schreef:

Zou een sixpack Duvel helpen?

Maak er maar een krat van

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

66. Sole Survivor (1984)

Speelduur: 85 minuten

FTV - Thema: holidays

Afgevinkte thema's : Nr(s) 1 - 23 compleet (2x), Ronde drie: 1-9, 15

Themaklassement: 23 punten x 2 + 23 = 69 punten + 10 = 79 punten

Challenge: 130 + 1 + 1 = Totaal 132 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOWY5ZjFjZjEtNjFhNi00MTJmLThmYmMtNDA2MTYwNGJmMjE5XkEyXkFqcGdeQXVyMTE4MDg3NTIz._V1_.jpg

"Denise Watson is de enige overlevende van een verschrikkelijk vliegtuigongeluk. Ze begint allemaal stemmen te horen en vreemde mensen beginnen haar te achtervolgen. Denise komt erachter dat ze haar lot is ontlopen en dood had moeten zijn bij het vliegtuigongeluk. Magere Hein laat het hier echter niet bij zitten."

Klinkt bekend niet? Final Destination (2000) hoort misschien hij de 100 eerste films op deze site, maar was toch minder origineel dan ik destijds dacht. En hoewel ik aan die film óók maar een zesje kwijt kan, is die wel spannender en wat minder belegen. Hoewel niet echt slecht, heeft hij de tand des tijds ook niet helemaal doorstaan. Het is het allemaal nèt niet, zoals Collins en Alexspy reeds constateerden. En daar voeg ik me bij.

2,8*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4891 stemmen

38. DeepStar Six (1989)

Speelduur: 105 minuten

FTV - 2 punten (Challenge Totaal : 76 punten)

Thema - Aquatic horror

Afgevinkte thema's : Ronde 1 Nr(s) 1 t/m 23 - Ronde 2 Nr(s) 4/10/12/13/15/16/17/21

Thema klassement : 23 X 2 = 46 punten + 8 = 54 punten

https://www.zekefilm.org/wp-content/uploads/2020/10/DeepStar-Six_1.jpg

Een film gelijkaardig aan "The Abbyss" en "Underwater". Het deed me op een bepaald moment zelfs denken aan "Fantastic Voyage". Ok, de onderwater scenes met de kleine duikbootjes en het soortement bulldozer bij de onderzeese grot zagen er nogal "Dinky Toys"-achtig uit. Maar de onderwaterbasis zag er dan weer wel subliem uit. Kortom, een voldoende waardig.

3*

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

67. Inferno (1980)

Speelduur: 107 minuten

FTV - Thema: Haunted House

Afgevinkte thema's : Nr(s) 1 - 23 compleet (2x), Ronde drie: 1-8, 15

Themaklassement: 23 punten x 2 + 23 = 69 punten + 11 = 80 punten

Challenge: 132 + 1 + 1 = Totaal 134 punten

https://i.ibb.co/PQqm1Ww/inferno-dario-argento-scena-horror.png

'Hap-py Birthdaaaaaay Mr. Joooohn Miltoooooon"

1980, mooi jaar. In dat jaar kwam Inferno uit, en (in een hopelijk iets minder Satanische twist van het lot) kwam vandaag exact 42 jaar geleden John Milton ter wereld. Althans, het Jeroentje dat zich ooit zo zou gaan noemen op het internet. Aangezien het plenste vandaag en Miss Milton toch ook nog wel wat nakijkwerk te doen had, had ik mooi tijd voor een Argento, na de wat tegenvallende giallo van vanmorgen. Niets mis mee, als verjaardagsactiviteit. We hebben de avond tenslotte nog.

En waar Pupi Avati vanmorgen met zijn The House with Laughing Windows ook wel een sfeertje neerzette (en een beduidend hogere waardering scoort op MovieMeter), merkte ik toch meteen dat het stylisme van Argento en Bava me gewoon meer ligt, en dat ligt niet aan één ding. Camerawerk, belichting, muziek, montage...uiteraard valt er wat voor te zeggen dat niet iedere giallo in een overdaad aan gekleurd licht hoeft te baden, maar het is niet alleen dat. Bava? Ja, Argento had kennelijk erg te kampen met Hepatitus, waardoor Bava een keur aan rollen op zich nam op de set, waaronder regietaken en camerawerk. Hij zou helaas kort erna overlijden op 65-jarige leeftijd..

https://image.tmdb.org/t/p/w780//scBuCNXXi9NGOd4bVlWI6f2H93y.jpg

Spijtig genoeg is het verhaal ook bij deze film wat warrig, helaas. En een Satanisch appartement in New York is toch van een andere orde dan de Dansacademie in Freiburg. Een memorabele Goblin score ontbreekt eveneens, en ik weet niet of Verdi dat volledig opvangt. Is Inferno daarmee dan 'het minder broertje' van Suspiria? Een beetje wel. Maar ik vond hem alsnog erg genietbaar.

3,4*

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

John Milton Gefeliciteerd JM. Drink er maar een duveltje (of 5) op. Ik had trouwens nog een Haunted House film nodig, dus Inferno staat op de kijklijst (stond die al zie ik net).

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

Pff, ik ben even twee weekjes weg, en ik sta alweer 67 films achter op John Milton (en wellicht nog meer op een paar van de andere hardlopers hier). Maar goed: gefeliciteerd oude man! Ik kom binnenkort wel weer eens buurten

En bij deze dan toch de eerste registratie!

1. Antlers (Film, 2021)
FTV, 99 minuten. Totaal 2 punten
Thema: animal horror (past wel denk ik? Anders folk horror wellicht)
Themaklassement: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1122000/1122975.jpg

Redelijke film, waarbij ik me vooral vermaakt heb met de mysterieuze sfeer over wat er met de stille Lucas aan de hand is en het monsterlijke wezen dat achter al dit dood en verderf zit. Maar echt heel goed is het niet. Visueel is de film sowieso wel erg donker op de plaat gezet, wat soms sfeertechnisch wel helpt maar wat het soms ook maar moeilijk maakt om uberhaupt te zien wat er gebeurt. De uiteindelijke ontknoping met de face-off met de wendigo en de flauwe hint dat ook nu de wendigo niet dood is kon me ook niet echt overtuigen. Alsnog, best oke, met wederom een vrij vadsige Jesse Plemons in een eigenlijk niet heel interessante rol. Dan maakten z'n zus (in de film) en dat jochie toch meer indruk. 3.0*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

2. Barbarian (Film, 2022)
FTV, 107 minuten. Totaal 4 punten
Thema: locked in a room
Thema's gezien: 13, 22. Themaklassement: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1147000/1147630.jpg

Ik ging hier blind in, en dat werkte vrij goed. Zeker in de eerste helft is dit een erg sterke film, als Tess en Keith beiden in dezelfde Airbnb terecht zijn gekomen. Dat er iets niet pluis is, dat is duidelijk, maar of dat een van hen is, iemand of iets anders, en wat dan, dat blijft lang in nevelen gehuld terwijl er wel steeds nieuwe stappen onthuld worden. De film neemt ook zeker de tijd hiervoor. In de tweede helft verschuift de film redelijk van toon. Met de focus op een nieuw personage, de onsympathieke en soms grappige, soms irritante gevallen filmster AJ; maar ook met duidelijkheid over wat er aan de hand is. Over het algemeen blijft het best de moeite waard, met behoorlijk wat incidentele bruutheid en wat fucked up momenten, maar de switch van mysterie naar soort van monsterfilm, waar de moordenares ook bijna bovennatuurlijk sterk wordt, dat werkte voor mij niet helemaal. Alsnog een positieve verrassing met genoeg mysterie, twists, humor en narigheid om me uitstekend mee te vermaken. 4.0*

joolstein

• 10837 berichten
  • 8925 stemmen

24 FirstBorn (Film, 2016)

Speelduur: 86 minuten

FTV - 1+1= totaal 46+2= 48

Thema: occult; totaal 17 punt

Afgevinkte thema's : Nr(s) 01/02/04/05/06/07/10/11/12/13/14/15/18/20/21/22/23

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/539000/539525.jpg?cb=1484683492

Best goede, onderhoudende, bovennatuurlijke film! Een film die speelt met idee van wat als je kind de gave bezit om dingen van gene zijde te zien. Het meest fascinerende zit ongeveer halverwege, wanneer het kleine meisje genaamd Thea (Thea Petrie) naar een occultist (Eileen Davies) wordt gestuurd, zodat ze kan worden getraind om haar gave te beheersen. Natuurlijk zijn er ook de meer bekende momenten van terreur; deuren die vanzelf sluiten en vergrendelen, vreemde geluiden en personages die vechten tegen onzichtbare vijanden. Wel speelt de regisseur een beetje op safe tijdens de meer schok-of-verontrustende scènes en de climax. Hier en daar had het verhaal ook iets beter kunnen worden uitgewerkt maar overwegend was het een fatsoenlijke film

joolstein

• 10837 berichten
  • 8925 stemmen

25 Killer's Moon (Film, 1978)

Speelduur: 90 minuten

FTV - 1+1= totaal 48+2= 50

Thema: nvt ; totaal 17 punt

https://i0.wp.com/moviesandmania.com/wp-content/uploads/2013/01/Killers-Moon-movie-film-horror-British-1978-review-reviews-88-Films-Blu-ray.jpg

"I bet we will be kidnapped and taken to a den of inequity".

Britse eigenaardige eigenaardigheid. Een van de films die er voor zorgde dat er in de jaren tachtig een strengere censuur in het VK kwam, maar gek genoeg zelf nooit op die lijst van 'video-nasties' is belandt! In de film zie je een buslading jonge schoolmeisjes samen met twee leraressen en een gekke buschauffeur op weg naar een zangwedstrijd. De bus is nogal krakemikkig dus tja.. die gaat kapot in het midden van nergens. Wat is het verstandigste om te doen als het donker wordt en je op een plek bent die je niet kent? Lopen...naar een hotel?

Ondertussen zijn er een paar...tja...wat, helden in spé? De twee zitten in een tent in het bos, euhm leven in de natuur aka neukt met goedbedeelde vrouwen of zoiets...? Blijkbaar doet het plaatselijke psychiatrisch ziekenhuis aan experimentele behandelingen die de patiënten in een mentale droomstaat houdt. Oh shit, vier van de ergste zedendelinquenten van het gesticht zijn ontsnapt en ze rennen nu door hetzelfde bos. Deze patiënten doen natuurlijk wat ze willen, zonder angst voor consequenties, want voor hen is het allemaal een droom....

Dit is geen horror van de bovenste plank. Het geweldsniveau is, zeker naar de huidige maatstaven behoorlijk tam. Het ziet er slonzig en best goedkoop uit! De schattige meisjes die rondrennen in nachthemden en loonies die achtervolgen, mishandelen dieren, moorden en verkrachten (verkrachtingen van jonge naakte meisje en niet op een ban-lijstje?) Yup dit was duidelijk een Britse exploitatiefilm. En een nog best een maffe ook!

De wacko's bedienen zich namelijk van een soort Clockwork Orange-dialogen. Enkele van die regels weten de fun-factor van deze kleine film te vergroten. Net zoals andere vreemde keuzes...die tent-scenes..? Je kunt gemakkelijk zien dat dit geen locatie was, maar een achtergrondschildering. Wat raar is want er werd op locatie gefilmd????? En waar ook nog een kill is te zien door een hond met drie poten! Memorabel? Misschien niet, maar voor mij zeker entertainend en bevredigend genoeg.

joolstein

• 10837 berichten
  • 8925 stemmen

26 The Invitation (Film, 2022)

Speelduur: 104 minuten

FTV - 1+1= totaal 50+2= 52

https://dx35vtwkllhj9.cloudfront.net/sonypictures/the-invitation/images/regions/us/onesheet.jpg

Ach het was best te pruimen voor een vrij makkelijk weg te kijken tienerhorror. Nathalie Emmanuel (Fast & Furious en Maze Runner) deed het erg leuk als damsel in distress. Thomas Doherty was haar mannelijke tegenspeler en gaf haar prima tegenwicht. Helaas zijn de dingen die in de film spelen relatief rechtlijnig, inclusief die romantische dynamiek tussen Evie en Walter. En de proloogscène aan het begin van de film verraadt vrijwel het hele verdere plot. De cinematografie van de film zag er best netjes uit, het paleisachtige landgoed dat als setting dient, was ook leuk om naar te kijken. Qua griezeligheid was het meer in richting van twilight-achtige goosebumps dan echte horror. Er zijn wat alledaagse jump-scares en de sterfgevallen die we hier krijgen, zijn grotendeels in duisternis gehuld of worden buiten het scherm afgehandeld. Kortom een niet-al-spectaculair gemiddeld vampierverhaal met een aantal fatsoenlijke momenten!

joolstein

• 10837 berichten
  • 8925 stemmen

27 Gæsterne (Film, 2022)

Speelduur: 97 minuten

FTV - 1+1= totaal 52+2= 54

https://www.welovecinemadays.be/templates/yootheme/cache/SPEAK-NO-EVIL-1a99c51c.jpeg

Twee gezinnen ontmoeten elkaar op vakantie in Toscane. Eenmaal terug thuis krijgt het Deense echtpaar Louise en Bjørn een uitnodiging van de Patrick en Karin om eens naar hun stulpje te komen in de bossen, ergens in het zuiden van Nederland. Dat is de opzet van deze rustige thriller met verontrustend einde (horror lijkt me niet echt de juiste classificatie). Het is natuurlijk geen grote onthulling dat er iets niet in de haak is...De film laat vanaf de aankomst niet heel veel meer zien dan sociale ongepastheid van het Nederlandse stel. Ongemakkelijk was dat wel...maar heel schokkend...? (hangt natuurlijk af van of je veel horrorfilms kijkt) Opvallend ook hoe ‘praterig’ de film was! Veel van de spanningen worden gewoon uitgesproken...De film had dan wel weer een goed opgebouwde sfeer. De vier hoofdrollen worden eveneens goed neergezet, met karaktereigenschappen die vooral nuttig zijn voor de eindconclusie. Maar dat einde was absoluut memorable!

joolstein

• 10837 berichten
  • 8925 stemmen

28 Bloody New Year (Film, 1987)

Speelduur: 90 minuten

FTV - 1+1= totaal 54+2= 56

Thema: feestdagen / holidays; totaal 18 punt

Afgevinkte thema's : Nr(s) 01/02/04/05/06/07/09/10/11/12/13/14/15/18/20/21/22/23

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNGQxYTU5N2YtNjg1MC00MDljLThiMDItYmZiYjE1MGE0NDllXkEyXkFqcGdeQXVyMTQwMzQ1MA@@._V1_.jpg

“Oh dead horses and barbed wire – I don’t like this place!”

B-mengelmoes van horror-elementen. Kwaadaardige geesten, die eruit zien als zombie, terwijl er ook alle ingrediënten aanwezig zijn voor een slasher en iets met time-warp doet… Beginnend met; een groep vrienden die plezier hebben in een promenade-pretpark aan zee raken in conflict met een stel pretpark-eikels. Ze redden de Amerikaanse toerist, slopen het spookhuis, springen in een boot en belanden op een eiland met een hotel wat je in de proloog van 1959 zag.

Tja deze film is maar gek van opzet. Om te beginnen duurt het met 35 minuten of zo pretpark, een eeuwigheid om op gang te komen. Enfin als het dan begint, wordt het nog goofier want plots zijn daar een soort Evil Dead-POV-beelden, die vergezeld gaan van stock-audio van een studiopubliek dat beleefd lacht om een ​​sitcom-grap. Of wat te denken van een plotselinge sneeuwstorm binnenshuis, die werd vergezeld van kattengeluiden om de een of andere reden...of een Elm Street-invloed als er grijparmen uit muren te voorschijn komen!

Voor het grootste deel gebeurt er ook niets heel spannends. Veel heen-en-weer geren, buiten en binnen. Toch zijn er ook een paar leuke effecten in de vorm van een buik punch-through, 720-graden hoofdwending, en een moordende trapleuning. Sommige ideeën zijn helaas te groot voor het budget, maar er wordt wel veel creativiteit getoond, waardoor de film de moeite van het bekijken waard is.

joolstein

• 10837 berichten
  • 8925 stemmen

29 Nope (Film, 2022)

Speelduur: 130 minuten

FTV - 1+1= totaal 56+2= 58

Thema: nvt; totaal 18 punt

Afgevinkte thema's : Nr(s) 01/02/04/05/06/07/09/10/11/12/13/14/15/18/20/21/22/23

https://alternativemovieposters.com/wp-content/uploads/2022/07/Ricardo-Ferllen_Nope.jpg

De ophef over Jordan Peele heb ik nooit zo goed begrepen. Na Get Out (3*, 2017 Dat een horrorfilm een Oscar won zeg natuurlijk al alles!), Us (2,5* 2019), de series The Twilight Zone (2* 2019-2020) en Lovecraft Country (3* 2020) en het scenario van Candyman (2* 2021) was het wel duidelijk dat hij mij duidelijk minder goed lag! Maar Peele met een groter budget dan hij ooit had, is zowaar een grote verrassing! Dit was gewoonweg een zeer goede, spannende sciencefictionfilm! Eentje die voor entertainment gaat en die zich schaart meer in de traditie van de SF-blockbusters uit de jaren tachtig. Rondom het centrale verhaal cirkelen ook allerlei zijpaden, helaas lijken deze soms wat onafgewerkt of gewoon vulling. Die scene bij de elektronicaverkoper Angel Torres thuis met die VCR-brillen?? En wat had de chimpansee-scènes met de rest van de plot te maken? Neem niet weg dat dit wel een heerlijke scene was! Daniel Kaluuya (‘Get Out', Black Panther’, ‘Judas and the Black Messiah’) deed het goed. Zijn karakter wordt perfect bijgestaan met die van Keke Palmer (‘Hustlers’, stem van Izzy Hawthorne in ''Lightyear’) die de rol van Emerald ‘Em’ Haywood vervult. Ondanks dat mijn hart uitgaat naar horror, en die hier minder aanwezig en veel meer Sciencefiction was deze film wel heel erg top! Peele’s beste film tot nu toe,

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

3. Pearl (Film, 2022)
FTV, 102 minuten. Totaal 6 punten
Thema: comedy horror
Thema's gezien: 13, 15, 22. Totaal 3 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1148000/1148160.jpg

X heb ik nog niet gezien (hopelijk binnenkort), maar ook dan is deze schijnbare prequel goed te volgen. Een erg sterke rol van Mia Goth als Pearl, die als plattelandsmeisje in 1918 steeds meer flipt en langzaamaan escalerend steeds bloederiger te werk gaat. Een hoop knipogen naar het heden ook, waar maskers, isolatie en angst voor de heersende pandemie (de Spaanse griep) een behoorlijke bijrol spelen, en er zowaar nog een soort van X-factor-achtige scene voorbij komt. Het is wel meer een zwarte komedie dan een echte horror, maar ook op die manier weet het best te vermaken. 3.5*

Number23

• 8638 berichten
  • 5681 stemmen

6. Candyman (Film, 1992)

FTV - 2 punten (Totaal: 11)

Thema: Slasher - 1 punt (Totaal: 6)

Afgevinkt: 3/4/15/16/22/23

https://images.moviemeter.nl/tmdb/t/p/w300//5sNLXc9wBFwhQqTeP49SQOPmoqF.jpg

Die remake/sequel/reboot van vorig jaar had de interesse flink aangewakkerd voor het origineel en ik moet zeggen dat de films elkaar beter maken, hoe gek dat ook klinkt. Al is het soms puur vanwege herkenbare momentjes die in beide films zitten zoals sommige personages of de openingsscène.

De urban myth vibe waarmee de film doordrenkt is spreekt mij ook heel erg aan, net als de maatschappelijke boodschap.

Madsen is een genot voor het oog en acteert prima, Todd komt lekker dreigend over. Had wel iets meer tempo en bloed in mogen zitten. 7/10

Number23

• 8638 berichten
  • 5681 stemmen

7. The Hidden (Film, 1987)

FTV - 2 punten (Totaal: 13)

Thema: Sci-Fi - 1 punt (Totaal: 7)

Afgevinkt: 3/4/12/15/16/22/23

https://images.moviemeter.nl/tmdb/t/p/w300//2NmdN2nUxoxRtZWa0qa2b9etoKy.jpg

Al een flinke tijd op de radar, deze voor mij compleet onbekende sci-fi. Vliegt uit de startblokken met veel geweld, snelheid en een vette soundtrack. Het tempo zwakt daarna een beetje af en het verhaal laat zich makkelijk voorspellen, maar gelukkig blijft het net interessant genoeg. Vooral door kleine rolletjes van oa Lin Shaye, Branscombe Rickmond, Danny Trejo en Chris Mulkey. 6/10

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.