DeepStar Six (1989)

Alternatieve titel: Deep Star Six

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Sean S. Cunningham
met Taurean Blacque, Nancy Everhard en Greg Evigan

De bemanning van een experimentele nucleaire onderwaterbasis stuit, tijdens een van hun onderzoekstochten, op een monsterlijk schepsel. Het monster dreigt de basis te vernietigen en er volgt een strijd op leven en dood.

avatar van Sjan
Lang geleden dat ik deze gezien heb, maar toen vond ik de Special Effects al lachwekkend.

damon
heb vandaag en deze en "Leviathan" gezien, en het zijn gewoon 2 exact zelfde films
vooral het einde! deze dus ook 2,5*

Leuk om eens naar te kijken, maar meer ook niet.

avatar van Vinnie_NL
Ik heb hem (nog) niet gezien maar ik heb een hoop videobanden van iemand gehad waar hij tussen zit en het verhaaltje op de achterkant eindigt met "Een voor een worden de wetenschappers door dat vreselijke monster, de B.A.M., verslonden. Het bevrijde Aqua Monster."
lolzorz!!!
Ik kan me niet voorstellen dat mensen na het lezen van die woorden meer interesse krijgen in deze film

avatar van sien26
Ben benieuwd naar de film, ze tonen die vanavond dus zal ik zekers kijken, morgen volgt de mening

avatar van Yvo1983
Nostalgie van de bovenste plank!!

avatar van Geraldinho
Ech gewoon een film met een cult-status.You hate it or you love it!Vind het wel een vermakelijke film.Vooral de scene waarin die gast aan zn duikerspak wordt opgetakeld is een klassieker :-P

avatar van Geraldinho
Weet iemand trouwens waar deze film op dvd te vinden is?Kan m nergens vinden :-S

avatar van Beertje45
Hele tijd geleden dat ik deze film gezien heb, was nog tijdens het videotijdperk. Ik vond hem behoorlijk spannend. Ik hou wel van films waarin de helden belaagd worden door de dood en waar geen uitweg blijkt te zijn, behalve het gevaar trotseren.

Goeie herinneringen aan deze film

Onderschat werkje dit. Natuurlijk is het in vergelijking met The Abyss (DeepStar Six was eerder geschreven) allemaal wat low-budget en minder goed uitgewerkt, maar voor het budget heeft men een goed acterende cast en behoorlijke special effects neergezet. Jammer dat het monster pas na een uur in beeld komt, maar het ziet er prima uit en komt in ieder geval over als een meer realistische dreiging dan de CGI aliens uit The Abyss.

Acteerwerk was trouwens erg goed. Personages zijn goed uitgewerkt en zijn voor het grootste gedeelte meer dan slechts het volgende slachtoffer. Dat het verhaal verder niet heel sterk is, is dan weer toch iets minder een probleem, van tevoren is het al vrij moeilijk om te verwachten dat een monsterflick als dit echt hoogstaand zal zijn. De soundtrack is wel gruwelijke kitsch, maar al met al is DeepStar Six een zeer behoorlijke film.

Deze film kwam net toevallig uit toen ook "The Abyss" uitkwam. Qua verhaal hebben ze best overeenkomsten. Het grote verschil is echter dat dit gewoon een B-film is. De film weet nog redelijk te boeien maar van echte spanning is natuurlijk geen sprake. Was vroeger leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet. Grappig dat ze hem trouwens nog eens uitzenden. Dat hij op RTL7 wordt uitgezonden verbaasd me overigens niet.

avatar van RuudC
Nu snap ik wel dat je als filmmaker in een (sci-fi)horrorfilm niet te snel je trucjes moet laten zien, maar Sean S. Cunningham vergeet uiteindelijk gewoon met iets spectaculairs te komen. Sowieso is de spanning, net als in Friday the 13th, ver te zoeken. De onderwaterbasis ziet er aardig uit. Dat is overigens het enige wat ook mij doet denken aan The Abyss, maar verder komt het op geen enkel vlak ook maar in de buurt van de klassieker van James Cameron.

Waar teveel gebruik van gemaakt wordt zijn lange, nutteloze scenes in de duikboten. De monsteraanvallen bestaan grotendeels uit bliepjes op de radar en het plotseling trillen van het schip. Het duurt ruim een uur voordat je echt iets te zien krijgt, al geloof ik dat de totale screentime van het monster minder dan een minuut is. Ik had gehoopt met Deepstar Six een vergeten pareltje gevonden te hebben. Leuk dat RTL7 dit soort films uitzendt. De film heeft wel een paar leuke momenten, maar uiteindelijk is het een tegenvaller.

Het verhaal deed mij een beetje aan The Abyss denken, over een onderzee-vaartuig wat in moeilijkheden komt. Wel goede, spannende onderwaterbeelden en aardig naturel geacteerd. Zeker ook aardige effecten, vooral met de waterballetten die erin voorkwamen. Alleen het bloed zag er soms nep uit vond ik.
Over het algeheel is de film van een goede gemiddelde kwaliteit qua acteren, beeld en muziek.

avatar van 606
Dreiecke schreef:
Helemaal mee eens, Bedankt RTL7

avatar van Insignificance
Frappant dat er in 1989 zoveel onderwater films tevoorschijn kwamen. Dit zou niet de slechtste moeten zijn, maar dat zal dan vooral te danken zijn aan de concurrentie. Dat het er op en boven de oceaanvloer allemaal niet zo geweldig uitziet, valt nog wel voor lief te nemen. Helaas gaat er binnen ook vrij veel mis met irritant gedrag van personages en domme sentimentele momentjes.

Hoe Snyder de film verlaat is op zich wel leuk, maar dat doordraaien is echt hopeloos. Het sonarcontact en de botsingen beloven wat, maar het malle monster krijgt het het laatste half uur ook niet meer op tilt. Van sfeer, spanning of iets dergelijks is nergens sprake, mede vanwege de bij elkaar geschraapte en bedroevende muziekkeuzes. Al met al een aftands niemendalletje.

avatar van jippie2010
Ik heb gelachen om de special effects, om het matige acteerwerk en uiteindelijk om het absurde monster.
Natuurlijk moet ik me realiseren dat deze film 23 jaar oud is, maar toch. Zeker geen 'ondergewaardeerde film' zoals hier ook wel wordt genoemd. *2.0

avatar van knusse stoel
Aardige film die voldeed aan de eisen die wij stellen. Tegenwoordig (ook toen) zijn er qua sciencefiction films weinig die echt een goed niveau halen, daarom hebben wij als eisen dat het boeiend moet zijn, dus voldoende spanning, decor moet aansprekend en geloofwaardig zijn, terwijl het verhaal niet sluitend behoeft te zijn omdat men toch vaak als schrijver/regisseur geen boodschap heeft aan wetenschappelijk bewezen feiten. Daarom hebben we ook veel sciencefiction met tijdreizen e.d., terwijl dat praktisch geheel onmogelijk is. Waarschijnlijk ex- of imploderen wij tijdens zo een reis en volgens Einstein worden we energie boven de lichtsnelheid (+- 300.000 km p/s) en dan is het nog de vraag hoe we dan terug moeten met tastbare apparatuur. En dit is nog maar een gedeeltelijk voor-beeld.

Vandaar dat dit een leuke film was, onlogisch maar spannend!

Pfoe.

Je ontkomt er niet aan, de vergelijking met The Abyss dringt zich al snel op. En dan heeft Cunningham toch echt pech, want waar Cameron's film nog steeds (althans, de laatste keer toen ik de film zag) iets magisch heeft, is dit vooral hopeloos verouderd.

De special effects zijn echt van het niveau Thunderbirds, maar dan op een serieuze manier gebracht. Miniatuursetjes die nergens verhullen hoe de effecten tot stand zijn gekomen. Cunningham zal wel niet al te veel budget gehad hebben, maar dan was het misschien wat slimmer geweest om niet zoveel onderwaterscenes te filmen. Nu ziet het er echt niet uit.

De crew acteert niet best, de muziek is echt schabouwelijk en qua verloop weet de film ook niet echt te verrassen. Het is dat ik wel van de opzet hou, met een team aan wetenschappers die op de zeebodem vastzitten, vechtend tegen een mysterieus iets. Dat zorgt ervoor dat het eerste uur nog wel door te komen valt. Maar veel langer houdt het de film ook niet recht.

Stevige B-film en met Cunningham achter de camera (die first person shots in het begin van de film!) wil dat vooral zeggen dat het goedkoop gedraaid genrewerk is.

Ik begrijp deze lage waardering niet is gewoon een super spannende film met een cult status.

avatar van Gerlof1378
Ja deze film vond ik niet al te best, heb hem jaren terug voor het laatst gezien en hij is het gewoon niet. Komt misschien ook door het feit dat ik de 2 andere onderwaterfilms The Abyss en Leviathan beide heb en wel goed zijn. Het verhaal is gewoon haast een kopie van Leviathan, en ook de cast is op 2 na helemaal niet bekend, jammer wel maar meer kan ik er niet van maken. Wil je wel een goede onderwaterfilm zien ga dan voor Leviathan en The Abyss.