Hamburger Hill (1987)

Oorlog

geregisseerd door John Irvin
met Dylan McDermott, Steven Weber en Courtney B. Vance

Op 11 mei 1969 krijgen de soldaten van de 187ste Airborne Division de opdracht om heuvel 937, gelegen in de Ashauvallei, in te nemen. Hun taak wordt bemoeilijkt door zware regenval en kost veel mensenlevens. Op 15 mei krijgen ze de hulp van luchttroepen en wordt een bunker ingenomen. De gewonden worden afgevoerd en de post doorgenomen. 's Anderendaags gaat de strijd weer door. Er vindt een vreselijke veldslag plaats. Na een zeer bloedige strijd van tien dagen slagen ze in hun opdracht. Maar kort nadien komt het bevel om onmiddellijk de heuvel te ontruimen...

Vond eigenlijk wel een sterke film. Oke, hij is zeker geen Platoon of Full Metal Jacket, maar ik vind deze wel authentiek aan en het geweld/actie en de omgeving. Het is goed in beeld gebracht.
Alleen de soldaten onderling blijven anoniem, ik krijg niet echt een gevoel mee tijdens de film. In die verhouding, wel een goede film, maar nogmaals er zijn betere.

Redelijke film waarin een groep soldaten tijdens de Vietnam-oorlog als missie de heuvel met als bijnaam 'Hamburger Hill' moet overnemen. Realistisch ogend en redelijk bloederig verslag van dit waargebeurde verhaal. Standaard personages en dialogen voor een film als deze. De film is te fragmentarisch van opzet waardoor het de emotionele impact mist met het een jaar eerder uitgebrachte en vergelijkbare Platoon.

Madecineman schreef:
De Amerikanen wisten uiteindelijk na zeer zware gevechten de heuvel in te nemen maar moesten hem, omdat ze constant bestookt werden door de NVA, deze een week later weer afstaan.

Dat is niet helemaal correct. De Amerikanen hebben inderdaad de heuvel zelf verlaten, waarna de Noord-Vietnamezen deze weer innamen. Ze werden echter niet bestookt, en dat was dan ook niet de reden dat ze de heuvel verlieten. Persoonlijk vind ik dat detail nog wel het meest trieste. Daar is dus 10 dagen voor gevochten...

avatar van tbouwh
De reacties hier lezende snappen niet veel mensen waar het echt om gaat. Dit alles is waargebeurd, het gaat dus niet om de actie, het gaat om de weergave van de waanzin, niet alleen op het slagveld maar ook daarnaast. Als je enkel geinteresseerd bent in ´leuke´ films en in de actie kun je beter naar een standaard Bruce Willis kijken

Tip : lees dit artikel eens. Dan snap je de film ook beter. http://www.historynet.com/hell-on-hamburger-hill.htm

avatar van tbouwh
Hamburger Hill bevat een realistische weergave van een historische slag uit de Vietnamoorlog. Dit maakt de film tot een ingekaderd geheel: we volgen een stel soldaten in ( de aanloop naar ) de slag op Hamburger Hill. Alhoewel de film niet verlegen zit om actiescènes, is dit niet hetgeen waarop de nadruk ligt. De filmmakers willen een boodschap meegeven aan de kijker. Door de gele film heen zit een vraag geweven: waarom? Was het echt nodig Hamburger Hill in te nemen? Al aan het begin van de film wordt duidelijk dat de Amerikanen niet sterk staan: de meesten van hen hebben geen idee van wat hun te wachten staat. Ze hebben geen militaire ervaring: ze zijn gewoon uit hun leven weggerukt om voor het vaderland te dienen. Anderen zijn gekomen als vrijwilliger, maar waarom? Wilden ze een held worden? Iets betekenen voor hun vaderland? Velen van hen waren jong, te jong om de impact van oorlog al op hun netvlies te hebben staan. De tegenstanders zijn zwaarbewapend, ervaren, ze kennen het terrein, en ze kennen hun vijand. Zij bezitten de Ashau-vallei, en zijn niet van plan deze af te staan. De soldaten in de film lijken zich van dit werkelijke gevaar niet bewust: Vietnam zal wel een veredelde werkvakantie zijn. Uiteraard dacht vast niet iedereen er zo over, maar de algemene gedachte behelste in ieder geval een snelle overwinning, gevolgd door een glorierijke terugtocht naar huis. De realiteit is echter anders. De soldaten van Bravo-compagnie belanden in een hel, die zonder opsmuk wordt weergegeven. Een groot pluspunt dat aan het conto van de filmmakers kan worden toegeschreven: het betreft hier een ongeromantiseerde film, waarbij de acties van de soldaten beperkt gepoëtiseerd zijn. Ondanks de realistische weergave van de gebeurtenissen is de inbreng van de filmmakers wel ruimer dan dat zij enkel de film geproduceerd hebben. De politieke stellingneming van Irwin en zijn kompanen is duidelijk : gedurende de film wordt meerdere malen benadrukt hoe nutteloos de gehele onderneming eigenlijk was, reeds vanaf het begin. De onwetendheid van de soldaten, de overvloed aan groentjes, maar vooral de dialogentussen de soldaten wijzen in die richting. Wanneer Doc vraagt wat Blackjack met de heuvel wil, reageert sergeant Frantz : ´Hij wil er een parkeerplaats van maken´ Een dergelijke opmerking heeft een functie: In de hitte van de strijd, waarbij velen sneuvelen, neemt de kijker kennis van het feit dat de heuvel praktisch voor niets wordt ingenomen. Het zet je aan het denken : exact datgene dat de filmmakers willen bereiken. Zo zitten in veel dialogen diepere lagen, waarvoor een en ander aan achtergrondkennis vereist is om de boodschap te ontrafelen. Doc ( fenomenaal geacteerd door Courtney B.Vance ) symboliseert het gevoel dat de zwarten hadden in deze oorlog. Ze streden zij aan zij met de blanke soldaten, maar toch werden ze niet als hun gelijke behandeld. Waarom niet? ´They don´t take nigga´s at headquarters´
Ironie is Irwin ook niet vreemd, zo getuige de passende soundtrack van de Animals, wanneer de militairen in helikopters op weg zijn naar Ashau-vallei. We´ve Gotta Get Out of This Place, de titel van dat nummer, geeft precies aan wat velen misschien dachten, maar het tegenovergestelde gebeurde: ze begaven zich juist naar een plek waar de meesten van hen nooit levend vandaan zouden komen.
Ondanks de dialogen tussen de soldaten worden de karakters niet echt uitgediept : de karakters dragen bij aan de beeldvorming, niet aan het dramagehalte. Zo voel je als kijker minder mee met de ellende die de soldaten doormaken. Minder, maar de sympathie is niet helemaal weg. Dit komt mede door het goede, geloofwaardige acteerwerk van de cast.
Hamburger Hill is rauw, eerlijk, recht voor z´n raap. Misschien wel onderschat, omdat de politieke beeldvorming het in sommige gevallen wint van de esthetische beeldvorming. In veel andere Vietnamoorlog-films bevatten de gebeurtenissen een sterk metaforisch gehalte voor de normen en waarden van een mens, en hoe deze beïnvloed kunnen worden. Zo zien we in Apocalypse Now hoe een eerbiedwaardig militair onder invloed van zijn omgeving langzaam krankzinning wordt. In Hamburger Hill is hiervan geen sprake : Hier zien we militairen die het slachtoffer worden van een georganiseerde vijand en een gedesorganiseerd opperbevel. Misschien iets wat de kijker minder aanspreekt : mijns inziens is het juist datgene dat Hamburger Hill tot een sterke oorlogsfilm maakt.
De film spreekt over 10 donkere dagen, waarin mannen zich opofferden voor een toppunt van Amerikaans militarisme, terwijl iedere vorm van strategisch inzicht ontbrak. Een knap stuk werk. 8*/10.

ipman-99
"Okay. The war started for you when you farted... and said "Good mornin', Vietnam"." ... " !!!

Fantastische Oorlogsfilm (Heropfrissing) !!! Heerlijk genoten van deze Oorlogsfilm die zich afspeelt in Vietnam. Prachtige weergave van de ellende die gepaard ging met het proberen over te nemen van een heuvel. Heel wat soldaten verliezen het leven bij deze poging, maar het afzien vooraf is uiteraard een aspect dat realistisch werd weergeven in deze Oorlogsfilm van John Irvin.
De cast levert prima werk in dit realistisch boeiend verhaal met heel wat knap gemaakte
veldslagen.

avatar van Left4Dead
Naast Apocalypse Now, Platoon en Full Metal Jacket enz. behandelt ook deze film de Vietnam oorlog. De waanzin, wanhoop en verdriet wordt goed weergegeven in deze film over één van de grootste misdaden in de geschiedenis. Alles van deze oorlog speelde zich af om het communisme te bestrijden. De Amerikanen (samen met de Fransen) steunden Zuid Vietnam terwijl China en Rusland Noord Vietnam steunden. De oorlog was gedoemd tot een grote mislukking vooral voor Amerika.

Prima cast en regie en met de fantastische beelden doet het je bijna voelen dat je erbij bent. De heerlijke muziek uit die tijd doet die sfeer alleen maar versterken. Ikzelf denk dat de heuvel symbool staat voor de totale oorlog, waarom nou juist daar en wat levert het allemaal nu uiteindelijk op. Het laat zeker geen twijfel achter, het gaat hier om de eer en wie is de sterkste. Het woord verlies bestaat niet in het woordenboek van de bevelhebbers, koste wat het kosten mag voor victorie.

De film laat zien hoe de soldaten in de oorlog staan, nieuwelingen als naïef en oud gediende als gebroken en niet meer in de oorlog gelovend. Na een uur belanden we aan bij het onderwerp, de heuvel met zijn morbide naam. Het wordt allemaal erg ruw in beeld gebracht en dat is de bedoeling ook van de regisseur, zowel in beeld als in teksten. Alles om te overleven, lichamelijk maar zeker ook geestelijk.

Film die ondanks zijn leeftijd nog flink op zijn poten staat. Verhoogt van 3** naar 3.5**.

avatar van james_cameron
Herzien na zo'n 25 jaar. Viel me destijds een beetje tegen, waarschijnlijk omdat er eind jaren '80 een flinke reeks betere Vietnam-films is uitgebracht. Nu bevalt deze Hamburger Hill (geniale titel overigens) me een stuk beter. Identificatie met de hoofdpersonen is nog steeds problematisch en in het begin hadden er wel wat scenes weggeknipt kunnen worden, maar de film heeft de tand des tijds goed doorstaan. De akteurs zijn nu beter te plaatsen en de oorlogschaos wordt rauw en overtuigend in beeld gebracht.

avatar van RuudC
Net gezien en ik ben praktisch alle hoofdpersonen van de film alweer vergeten. Het is dat het geweld en de waanzin sterk in beeld zijn gebracht, want eigenlijk is dit een zoveelste build-up-filmpje voor een willekeurige veldslag. Tijdens het kijken moest ik terugdenken aan de foto's in de schoolboeken: soldaten die onder de modder hulp proberen te verlenen aan reeds gesneuvelde makkers. Hier zaten ze onderling meer te kibbelen. De opbouw is lang en saai en het is lastig om sympathie op te wekken voor mensen die meer ruziën dan dat ze normaal doen en laten blijken er geen moeite mee te hebben oorlog te voeren in een land waar ze echt niks te zoeken hadden. Helemaal niet als Rambo in zijn uppie de berg oprent om door de Vietcong neergemaaid te worden. Ik kan dan eigenlijk ook weinig met dat gedicht, waarmee de film afgesloten wordt. De manier waarop het oorlogsgeweld wordt weergegeven is sterk genoeg voor een krappe voldoende.

avatar van Norman Mailer
Na járen weer eens gezien. Het blijft een uiterst cynisch beeld. Geen glorie, louter waanzin. En weerzin, bij mij althans, naarmate de dagen op Hamburger Hill verstrijken.

avatar van 93.9
Op de details blijven letten, jongens! Die TDK cassettes die die soldaten afspelen waren er nog niet in 1969. Dat waren waren de tapes die ik gebruikte in de 80s. In 1969 had je tdk tapes die er heel anders uitzagen.
Film is verder niet bijzonder goed. Op zich kijkt ie wel aardig weg, maar een klassieker is het niet.

3 sterren

avatar van JoeCabot
Toch meer re-enactment dan film dit.

Het enige wat deze prent van andere Vietnamfilms onderscheidt, is de rechttoe-rechtaanaanpak. Veel vuurwerk. Hamburger Hill probeert ook wel te schetsen wat er zich in de kopjes van de soldaten afspeelt, maar dat komt niet echt uit de verf. Komt er natuurlijk van als je zo veel personages op het publiek loslaat. Sommigen leken ook meer shampoo-modellen dan soldaten van vlees en bloed.

Hoe dan ook: ga ofwel dieper in op een paar personages of laat die hele psychologie achterwege en maak er een geschifte, langgerekte shoot-out van. Nu is het een beetje dobberen tussen Platoon en Rambo II.

De film loopt niet bepaald over van ambitie. Voor echte verrassingen kom je nauwelijks te staan. Na een tijdje had ik zelfs het gevoel naar een loop te kijken. Overdag knalt het platoon zich een weg richting bergtop. 's Avonds praten ze wat bij. Repeat. Ook de soundtrack is te zielloos om de boel wat op te zwepen.

Niet dat Hamburger Hill een geeuwfestijn is. Het tempo ligt hoog en bij momenten gaat het er best heftig aan toe, met af en toe wat gore. Maar de waanzin van de oorlog spat jammer genoeg niet van het scherm.

2.5* Het is dat ik de Vietnamoorlog een boeiend fenomeen vindt.

avatar van Elchapo
Films als platoon en full metal jacket zijn 1000 keer beter,maar ok echt slecht is deze film ook weer niet.3 stars.