Hamburger Hill (1987)

Oorlog

geregisseerd door John Irvin
met Dylan McDermott, Steven Weber en Courtney B. Vance

Op 11 mei 1969 krijgen de soldaten van de 187ste Airborne Division de opdracht om heuvel 937, gelegen in de Ashauvallei, in te nemen. Hun taak wordt bemoeilijkt door zware regenval en kost veel mensenlevens. Op 15 mei krijgen ze de hulp van luchttroepen en wordt een bunker ingenomen. De gewonden worden afgevoerd en de post doorgenomen. 's Anderendaags gaat de strijd weer door. Er vindt een vreselijke veldslag plaats. Na een zeer bloedige strijd van tien dagen slagen ze in hun opdracht. Maar kort nadien komt het bevel om onmiddellijk de heuvel te ontruimen...

avatar van Dutchero
Redelijke vietnamfilm. Ik vond de sfeer veel minder dan bij andere vietnamfilms, maar nog steeds indrukwekkend. Deze film, geeft net als vele andere vietnamfilms, de waanzin van de oorlog weer, maar het komt minder over dan in de bekendere films. Ik vond het een beetje onsamenhangend, en soms eentonig. De sfeer zorgt voor een voldoende. 3*

Aardig film die de waanzin laat zien van de vietnam oorlog tijdens het veroveren van een heuvel. Verhaal is goed en er wordt ook aardig in geacteerd. Er zijn uiteraard betere vietnam films gemaakt dan deze maar ook deze is aardig om te zien.

avatar van hellblazer93
Toen ik hem vroeger rond m'n 9e keek vond ik het prachtig. Indrukwekkend, huiveringwekkend en realistisch. Ik heb de film nu samen met All quiet on the Western Front op dvd gekocht. Alleen nu was het allemaal veel minder! Vond het nu allemaal een beetje eentonig worden en het werd op sommige punten zelf bijna saai.

Jammer, maar ik kan niet een hogere stem geven.

Lad
Sterke oorlogsfilm van regisseur John Irvin, hoewel er toch een aantal minpunten aanwezig zijn.

De film begint langzaam, soms zelfs te langzaam. Men laat het eerste uur zo'n beetje de "ontspanningsmogelijkheden" van de Amerikaanse troepen in Vietnam zien. Hoeren, drugs, waterspelletjes en ga zo maar verder. Waarschijnlijk was het de bedoeling om ons zo beter in de personages te laten leven. Toch had dit op een betere manier gelukt. De film was op dat moment op een 3 sterren aan het afstevenen. Ook betrapte ik mezelf op een aantal keer geeuwen.

Toch, het tweede deel van de film, de eigenlijk bestorming van die heuvel, maakte wel veel goed! Een paar keiharde vechtscenes waar je soms echt de vijand tot een hoopje ledematen geschoten zag worden. Ook hier waren wel een paar minpuntjes, zoals bijvoorbeeld de overdreven reacties van enkele soldaten als het over hun lief in Amerika ging (ik kan me goed voorstellen dat het voor die mannen verschrikkelijk geweest moet zijn, maar dit kon toch beter voorgesteld worden in de film) en de manier waarom sommige soldaten "dood" neervielen. Leek af en toe wel alsof je met de buurjongens buiten "oorlogje" aan het spelen was.
Toch blijft het laatste deel/uur goed met veel geknal. Dit deel krijgt van mij 3,5/4 sterren.

Ik rond naar boven af, dus 3,5 sterren voor deze, al bij al, toch goede oorlogsfilm.

avatar van ManBearPig
Film die erg goed laat zien hoe dom de oorlog in Vietnam was. Amerika dat met alle geweld een heuveltje wil innemen waarbij het verlies niet uitmaakt. Voor de Vietnamezen was het bovenaan de heuvel prijsschieten.
Doordat er niet echt een hoofdrolspeler is zijn er alleen maar types en geen karakters. De hele film gaat wel over die types(het groepje soldaten waar je de hele film naar kijkt) Daarom worden ze hier wel wat meer blootgesteld dan in de meeste andere oorlogfilms, waardoor ik me beter kon inleven.
De acteerprestaties vielen me wat tegen, maar deze film moet het dan ook vooral hebben, zoals bijna elke oorlogsfilm, van het beeld van de oorlog zelf. En dat is volgens mij goed gelukt.

Het nutteloze van de Vietnamoorlog wordt op een mooie manier verfilmt. Maar qua acteerwerk was de film matig.

avatar van Zandadder
SuperErt schreef:

Al met al 3*.

Ben ik met je eens, maar véél gevechten, hoog bodycount, leuke dialogen... ik ga voor 4*

avatar van decicco
Vond dit echt een goede oorlogsfilm. Erg sterke scenes en inderdaad de Vietnamoorlog word in deze film goed verfilmt. Jammer dat deze film niet al te bekend is want hij moet zeer zeker vaker beoordeeld en bekeken worden!

avatar van Minotaures
Platoon vind ik een zeer mooie film. Zouden jullie mij deze dan aanraden?

Want hij is nu een koopje, maar ik wil toch weten of die aanraadbaar is.

Bart Simpson
SuperErt schreef:

Al met al 3*.

Het had uiteindelijk inderdaad geen nut, maar wel een doel.

Een matige film over de vietnam-oorlog, heb betere gezien maar toch wel een nette voldoende.

avatar van DeCol
Redelijke film die zijn doel niet overtuigend weet te brengen. De waanzin, de nutteloosheid en het hele gevoel van de soldaten wordt niet overtuigend gebracht. Ik vond het geen moment aangrijpend en voelde totaal niet met de soldaten mee. Dat is toch de insteek van deze film en zoveel vietnam films. Ligt ook een beetje aan de cast, die te afwisselend was qua acteerprestaties. De actie is overigens wel aardig, iets wat ik op voorhand niet had verwacht.

avatar van Minotaures
Ik vond het geen goede oorlogsfilm. Het is op bepaalde vlakken realistisch, maar dat maakt het zo verdomd chaotisch en saai.

De jungle en heuvel zagen er wel goed uit. De actie die erin zit is voor mij eentonig en niet vermakelijk genoeg.

Acteerwerk vond ik niet zo geweldig, soms zelfs amateurisch. Zelfs komt het twee keer in voor dat een zogenaamde gestorven soldaat teken van leven gaf door rustig maar zichtbaar te ademen of met de gezicht en ogen bewegen Helaas!

Nee, zulke soort oorlogsfilms zijn niet aan mij besteed. Hamburger Hill heeft zijn plaats naast Casualties of War en Jarhead verdient, ook realistisch en onvermakelijke films in mijn ogen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
standaard oorlogje.

Het is vooral het vakmanschap wat ontbreekt bij deze rommelige Vietnamfilm. De acteurs zijn allesbehalve sterk, alsmede het verhaal. De goofs helpen ook niet mee.

Doorsnee.

Deze film geeft een redelijk beeld van de waanzin in Vietnam, voor de tijd waar hij in gemaakt is een hoogstandje

avatar van lagaiske
Deze film is verre van recent maar ondanks hij reeds meerdere jaren oud is weet hij mij op vele vlakken niet te overtuigen.
Hij is bij momenten saai en zeurt maar telkens door over hoe erg het daar wel niet is,terwijl ze beter meer actie gerichte scenes gebruikt hadden.Platoon toont daarbij juist wel hoe het moet.

avatar van Rick18
Het continue repeterende gegeven van de bestorming van een modderberg wordt op den duur saai. Dat men hiervoor gekozen heeft om de zinloosheid van de oorlog aan te tonen zal best maar komt het kijkplezier niet ten goede. Had daarom best met een halfuur ingekort kunnen worden.

avatar van Justinw
Nu 2 euro bij Media Markt Deventer. Met nog een aantal Masterpiece Collection's waaronder The Thing.

avatar van booyo
Mooie Vietnam film, die het vooral moet hebben van de dialogen tussen de soldaten en niet van de gevechten en dergelijke.

Vooral de gesprekken over het nutteloze en verwarrende van de oorlog. Verwarrend omdat ze het idee krijgen dat ze voor niets aan het vechten zijn, en dat ze zelfs door de Amerikanen thuis (de hippies) gehekeld worden. Ook de aspecten van de rassenhaat komen worden sterk belicht in de dialogen, met name door de Doc.

avatar van rep_robert
Hamburger Hill is een Vietnam oorlog film die een beetje ondergesneeuw is geraakt tussen het geweld van Platoon en Full Metal Jacket, die ook gewoon nog is een stuk beter zijn dan HH.

Hamburger Hill zit erg degelijk in elkaar. De omgevingen voelen allemaal authentiek aan en het geweld/actie wordt extreem mooi in beeld gebracht. Censuur wordt niet geschuwd dus je ziet soms wel de bloederigste zaken voorbij komen.
Het verplichte introotje voelt ook aan als iets wat er even tussendoor moet, beetje jammer. Maar aan de andere kant is het ook een noodzaak voor de opbouw en empathie krijgen met personages. Dat werkt wisselvallig, ondanks dat een aantal figuren eruit springen blijft het nogal een anoniem zooitje waar je de rest van de film mee moet doen. Dat is gelijk ook mijn grootste probleem, ondanks dat alles prachtig in beeld is gebracht komt het allemaal een beetje emotieloos over. Het zorgt niet voor de gewenste emoties bij mij. Zal ook wel door het repetetieve actie gedeelte komen, want ondanks dat het er vet uitziet heb ik de hele tijd het gevoel van het zal allemaal wel.

Leuk, maar geen topper.

avatar van Jessen0wnt
I smile at my Mamma. Great meal, Ma. Would you please pass the fucking potatoes.
Min of meer gemiste kans. De film is prima te volgen en biedt een mooi overzicht over hoe soldaten aan het eind van de oorlog werden gedemoraliseerd door alle protesten aan het thuisfront. De actie scènes op de heuvels zien er prachtig uit, vooral in de modder maar de cast is een totale misplaatsing. Geen greintje emotie wordt er in het acteren gelegd, alles komt veel te geregisseerd over. Pijnlijke mannenpraat. Film moet het hebben van het laatste uurtje, maar ik heb een zwak voor dit kleur gebruik (zo lekker echt en niet zo veel gemanipuleerd (zo voelt het tenminste niet). Prima filmpje, maar niet echt een hoogvlieger in het overbrengen naar de kijker.
Kleine 2,5 ster

avatar van VHS1975
Film die de tands des tijds niet overleefd heeft. Vroeger vond ik het een fantastische vietnamfilm. Nu is het allemaal wat minder. De scene die mij het meest aansprak was die Huey die zijn eigen mannen op de heuvel kapotschoten.

avatar van Re73
Nogmaals gekeken na jaren en mijn eerder toegekende 3 sterren blijft nog steeds staan.
Platoon is imo nog steeds de beste NAM film.

avatar van eavymetal
Deze goede antioorlogsfilm probeerde duidelijk een graantje mee te pikken van het succes van de film Platoon, en dat is door het goede verhaal ook wel gelukt.

avatar van NarcissusBladsp.
"It means nothing"...

Mijn associatie ging vooral eerst naar Atlmans MASH (1970) mijn tweede ging naar: Hell is for Heroes (1962) De nadruk ligt dan ook eerst op het sociale. Het leger is een weerspiegeling van de 'melting pot' die U.S.A is. Maar de film wordt steeds intenser. Ik werd er helemaal door meegsleept en vond de jongens geloofwaardig in hun rollen. Ik weet niet of sommige monologen van die jongens zo ongeloofwaardig zijn...wat doe jje in de hel? Deze film legt de nadruk op de gewone soldaat...niet op de extreme gevallen. Deze film wil niet al te nadrukkelijk bewijzen dat oorlog waanzin is...het toont ons 'gewoon' hoe chaotisch en gruwelijk er aan toegaat. Het is een waardig eerbetoon aan al die anonieme jongens.

De film is prachtig geënsceneerd en opgenomen. Alleen waren sommige kapsels wel erg netjes ondanks de strijd...

Onderschatte film.

avatar van John Lee Hooker
De oorlog zelf is teleurstellend in beeld gebracht maar de soldaten brengen hun emoties goed naar voren. Het wordt duidelijk waar de interesses van de soldaten liggen en wat ze met elkaar gemeen hebben en er ontstaat een soort van kameraadschap. Dat is dus prima uitgebeeld, maar als er daarnaast ook nog degelijk werd gevochten kon er een wat sterkere indruk worden gecreeërd. Nu wordt er voornamelijk vanaf de rechtse kant van de heuvel gefilmd en zien we maar weinig van de Vietnamezen. Ik had soms het idee dat ze met een paintbal-feestje aan de gang waren in plaats van echt tegen de vijand te vechten. Dat is jammer, maar gelukkig weet de cast hier en daar alsnog voor wat sterke scènes te zorgen.

avatar van Insignificance
War on its worst. Men at their best. Helaas geldt dat niet voor de cast. Ja, Cheadle is er bij, maar die krijgt niet zoveel te doen. Dylan McDermott kan het spul niet op sleeptouw nemen en de Doc is al snel een ronduit vervelende kerel. De interactie tussen de soldaten wil nergens indruk maken, waardoor de spanningen in de groep niet overkomen en de aanloop vrij weinig weet te bewerkstelligen. Eenmaal op de heuvel wordt het er niet beter op.

Het wapengekletter en alles wat daarbij komt kijken, imponeert niet, maar wat vooral erg tegenvalt, is hoe geforceerd Irvin er daar (Vietnam) drama in verwerkt. Een gevecht wordt steevast afgewisseld met een praatsessie die duidelijk moet maken hoe de zaken er voor staan. De tape en het briefje van de vriendinnetjes, eentje die zijn situatie thuis opdreunt; het is allemaal erg doorzichtig. De muziek bij de laatste bestorming is zelfs afschuwelijk.

avatar van jordandejong
Aardige Vietnam film, maar zeker niet een van de betere.

Opnieuw eentje die de gekte in Vietnam duidelijk wil maken. Films als Platoon slaan daar toch beter in dan ''Hamburger Hill''. Het acteerwerk is aardig en zeker niet zo slecht als hier wordt beweerd. De characters vond ik af en toe wel een beetje heroic. De film duurt ook iets te lang. Zo zijn er veel conversaties die nergens over gaan of simpelweg saai zijn.

Eenmaal op ''de hill'' wordt het iets beter. Lekkere sfeer en een aantal goede scene's. De friendlyfire scene was bijvoorbeeld best indrukwekkend.

Aardig filmpje. 3*

avatar van Masterbrain
Weinig tot geen verhaal , alleen maar oorlog actie en wat de Soldaten ervan vinden , hun
meningen ervaring etc , een standaart oorlogsfilm dat hier en daar wat steekjes laat vallen , maar het is oorlog , dus hard tegen hard en de verstandige wint.

avatar van Phantasm
De waanzin van de Vietnamoorlog, aardig in beeld gebracht, redelijk wat actie.

avatar van jipt
Soort super slechte tegenhanger van Thin Red Line. In beide films wordt namelijk een heuvel bestormd. Waarin de Thin Red Line de personages bijzonder goed gespeeld zijn een daadwerkelijk inhoud hebben is het hierin 10x niks. Het is een grote oppervlakkige ongeïnspireerde bende. Het is allemaal zó slecht gespeeld waardoor het lachwekkend is, niveau I Love Dries, alleen is dit in een serieuze Vietnam setting niet te verdragen.

Het is een zielloos, slecht gemaakt, baggerslecht gespeeld mortierenfeest waarin elk personage zo vlak en nietszeggend is dat ik wou dat ze in de eerste minuut al waren neergeknald. Het kon me allemaal niks schelen. Het zag er ook uit alsof het uit de jaren 50 kwam.

1,5* voor wat bommen