Hamburger Hill (1987)

Oorlog

geregisseerd door John Irvin
met Dylan McDermott, Steven Weber en Courtney B. Vance

Op 11 mei 1969 krijgen de soldaten van de 187ste Airborne Division de opdracht om heuvel 937, gelegen in de Ashauvallei, in te nemen. Hun taak wordt bemoeilijkt door zware regenval en kost veel mensenlevens. Op 15 mei krijgen ze de hulp van luchttroepen en wordt een bunker ingenomen. De gewonden worden afgevoerd en de post doorgenomen. 's Anderendaags gaat de strijd weer door. Er vindt een vreselijke veldslag plaats. Na een zeer bloedige strijd van tien dagen slagen ze in hun opdracht. Maar kort nadien komt het bevel om onmiddellijk de heuvel te ontruimen...

avatar van Timmy757

avatar van speedy23
Timmy757 schreef:
Heb er spijt van dat ik hem gekocht had.

Is nochtans één van de betere oorlogsfilms. En dan nog gebaseerd op ware gebeurtenissen.

avatar van Timmy757
Kan wel zo zijn maar hij kan mij niet boeien. En ik vind hem verre van een van de beste oorlogsfilms ooit.

De soldaten die zijn geportretteerd in deze film zijn van het 3e battaljon, 187e infanterie-REGIMENT, een eenheid van de 101e luchtlandingsdivisie.

De film is erg recht-door-zee en rauw van toon, maar dat maakt 'm juist zo anders dan al die andere bekende films over de Vietnamoorlog, vind ik. Sommige special effects hadden wel wat beter gemogen.

avatar van predator
Een hele behoorlijke oorlogsfilm met veel rauwe momenten. Niets meer en niets minder.

Film viel wel mee maar vind het zoals andere niet een zeer goede oorlogs film.Normaal zie ik zeer graag oorlogs films en waargebeurde verhalen.Maar deze werd na een tijdje een beetje saai.Het moet wel hard geweest zijn maar in de film laten ze het saai weer geven vind ik persoonlijk en daardoor word het naar het einde van de film niet goed vind ik.
3 sterren

avatar van boerenpummel
Film is op het begin wat saai, maar naar het einde toe is het toch wel een zeer aangrijpende film. Kortom, een goede film, maar net geen topper.

Niet slecht. Acteren aardig. Oorlogsverhaal en dialogen erg middle of the road. Een 3

avatar van Ammer
Krachtige goed geacteerde en geregiseerde oorlogsfilm die de donkere kant van de vietnam oorlog realistisch in beeld brengt.
Hamburger hill mag zich tot een van de betere vietnam films rekenen.

Comanchero
Quido schreef:
Wat heb jij tegen de Amerikaanse vlag?? De hoofdrol in deze film is toch weggelegd voor de Amerikanen?? Als ze in Vietnam een film zouden maken over deze oorlog zouden ze misschien de Noord-Vietnamese vlag op de cover zetten! Zou je dan ook zeggen: "Hebben ze dan geen respect voor de gesneuvelde Amerikaanse soldaten?"

Hier kan ik het wel mee eens zijn, vooral omdat het juist de Amerikanen zelf zijn geweest die bij terugkomst het minste respect op konden brengen voor de veteranen. Er zijn zelfs meer veteranen omgekomen door zelfmoord naderhand dan tijdens de hele oorlog daar en dat zegt genoeg.

Eigenlijk wil ik dit zeggen: Hoe saai je de film ook mag vinden, vergeet alsjeblieft niet dat het echt gebeurd is.

En ik persoonlijk ben blij om enkele van de overlevenden tot mijn vrienden te mogen rekenen.

Hmm redelijke film. 2,5

avatar van akira124
Hoort thuis in the top 250.

Aardige film, had wat meer verwacht van de special effects maar het beeld van de vietnam-oorlog is goed weergegeven en de acteurs acteren goed.

Timmy757 schreef:
Heb er spijt van dat ik hem gekocht had.

Hier nog één. Lag al tijden in huis, twee weken geleden eens bekeken. Wat een drama. Werkelijk niks greep me. Vreselijk langdradig en de acteerprestaties waren ook niet om over naar huis te schrijven.

Op de hoes stond: één van de bloederigste gevechten uit de Vietnam-oorlog.

Helaas heb ik het niet in de film terug gezien.

avatar van Mat_
Het verhaal kon me niet echt boeien, en het greep me ook niet echt zoals ik had gehoopt. Het einde vond ik ook maar een beetje rommelig.

Het is geen slechte film, maar het staat toch in de schaduw van FMJ en Platoon

Comanchero
Fargo78 schreef:

Op de hoes stond: één van de bloederigste gevechten uit de Vietnam-oorlog.

Helaas heb ik het niet in de film terug gezien.

Kom er niet aan toe om hem te kijken, heb hem al maaaanden in huis. Maar ik denk dat hij zal tegenvallen. Niet alleen omdet de meesten hier er niet zo van onder de indruk zijn, maar omdat de veteranen die daar hebben gevochten er niet zo blij mee zijn.

Enfin, we zien wel. Ooit.

avatar van FillumGek
Net ook gekeken en viel erg tegen. Op een of andere manier kwam het niet realistisch op me over. Eerder een paar B-acteurs in uniformen dan getrainde soldaten. Ook vond ik de special effects matig en leek de berg erg klein.
Voor de rest leefde ik niet mee met geen enkele soldaat en maakte het me allemaal niet veel uit wie er wanneer zou sterven. Geen aanrader. **

redelijk goede film, de aspecten van de oorlog komen goed terug, vooral het feit dat de soldaten aan het thuisfront zo ondergewaardeerd worden. De meeste karakters zijn niet goed uitgewerkt of erg aansprekend, maar er zitten wel een paar goede tussen, waar je ook echt mee meeleeft. De special effects zijn van een bedenkelijk niveau, het is een paar keer duidelijk te zien dat er met een blue-screen gewerkt is. Het is geen film met echt een verhaal, je moet hem vooral kijken als je van vuurgevechten houdt, of een redelijk beeld wil krijgen van de omstandigheden, waarin de soldaten deze oorlog moesten voeren, inclusief booby-traps

avatar van snip
één van de betere vietnams films en staat daarom ook in mijn top 10...

mensen, deze film is van '87, en voor die tijd, en nu nog vind ik persoonlijk, een van de betere Vietnam films.
willen jullie liever enkel gevechten, zonder verhaal?
3,5 van mij

avatar van thesleepinghero
Voor een film uit 87' is dit zeker geen slechte film, al had er voor mij wat meer actie in gemogen, ondanks het sterk verhaal.. 3*

avatar van thedudesons
een goeie oorlogsfilm, de moeite waard....

Ik vond deze film best aardig hoor !
Natuurlijk zijn er betere oorlogsfilms gemaakt maar als ik puur naar alleen deze film kijk vind ik hem toch 3 * waard .

Usual Suspect
Sterke oorlogsfilm met een hoop acteurs die het later hebben gemaakt in Hollywood.
De bloederige veldslag is erg sterk in beeld gebracht.
En als kijker kun je je erg inleven in de soldaten.

3,5.

avatar van Skrean
Ik ben benieuwd--> had hem zamen in 1 box-je met ''All quiet on the western front'' voor 1 € bij de mediamarkt. lijkt mij een goede deal.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Het verhaal van Hill 937, de heuvel (nou ja heuvel met 937m hoogte meer een kleine berg) die het leven kosten aan 70 Amerikaanse soldaten en er 372 verwonden. Aan Viëtnameese zijde waren er zeker 630 doden te betreuren en een onbekend aantal gewonden. Verhaal wil dat er zoveel "vlees" op de heuvel te vinden was dat deze omgedoopt werd tot Hamburger Hill. De Amerikanen wisten uiteindelijk na zeer zware gevechten de heuvel in te nemen maar moesten hem, omdat ze constant bestookt werden door de NVA, deze een week later weer afstaan. Hierdoor konden de Viëtnamezen hun oude positie gewoon weer innemen. Hoe dan ook, Hamburger Hill was een strategische "Fuck Up" en zou een van de tragische gebeurtenissen worden die min of meer leidde tot het terugtrekken van de amerikanen uit dit Aziatische land.

De film die hiervan gemaakt is vind ik zeker de moeite waard hoewel hij het niet haalt bij genregenoten Platoon of Full Metal Jacket. Hamburger Hill concentreert zich vooral op de waanzin van de actie, van het keer op keer bestormen van dezelfde heuvel. Het wordt heel duidelijk wat de Amerikaanse strategie was in die tijd maar het verblijft niet tot een droge opsomming van strategieën en tactieken. Het zijn niet de belangrijke bevelhebbers die de hoofdrol hebben maar de soldaten die het vuile werk moeten opknappen. Zodoende laat deze film ook meteen de complete waanzin en chaos van de veldslag zien. In die zin deed deze aanpak me denken aan de film Back Hawk Down. Hierbij vond ik het ook wel prettig dat de film zich alleen maar concentreert op de Amerikaanse kant van het verhaal. Verdiepen in de Viëtnameese kant had de film waarschijnlijk alleen maar nodeloos complex gemaakt zonder dat het uiteindelijk een beter beeld oplevert. Voor de kijker is wel duidelijk dat het voor de andere kant ook geen wandeling in het park zal zijn geweest.

Er zitten vrij veel karakters in de film en hoewel sommige ietwat cliché zijn vind ik het toch geloofwaardig. Het eerste half uur gaat soms wat moeizaam, het is meer een podium waarop de belangrijkste karakters worden geïntroduceerd. De echte kracht zit hem toch in het uiteindelijke actie gedeelte waarin alle registers worden opengetrokken en waarvan het gedeelte in de regen en modder angstwekkend goed is.

Denk dat Hamburger Hill vooral veel te leidden heeft door zware concurrentie van al eerder genoemde genregenoten en dat is jammer want deze film heeft zeker wel wat toe te voegen aan de films die gemaakt zijn over de oorlog in Viëtnam. Het is nochtans wachten op een goede DVD release met goed geluid want de goedkope DVD die overal te vinden is vind ik maar matig van kwaliteit. Hamburger Hill krijgt van mij hoe dan ook een goede 3.5*

avatar van Dutchero
Ik heb m gekocht en ga hem dus ook kijken. Ik verwacht er wel redelijk wat van. Zoals ik het lees krijg ik de indruk dat de actie iets meer centraal staat en dat zou betekenen dat hij net ff wat anders is dan die vele andere vietnam films.

avatar van joe black
Niet geweldig. Wel aangenaam.

Het begin van de film is niet zo heel boeiend en dus komt de film een beetje traag opgang. Maar hoe dichter het verhaal bij het eind van de film komt hoe beter het wordt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Aardig filmpje. De actie is behoorlijk en men acteert goed genoeg dus het is verre van slecht. Wel is het allemaal weer wat cliche achtig, wat je in veel oudere oorlogsfilms ziet. Het verhaal start wat traag maar is later meer dan de moeite waard.