- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11078 stemmen
20. Waxwork (1988)
FTV: 97 min (totaal 1982)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/14000/14821.jpg?cb=1502314108
Matige film over een paar vrienden die om middernacht een wassenbeeldenmuseum bezoeken. Op zich een leuk gegeven voor een horrorfilm als deze, alleen is de opzet nogal fragmentarisch waardoor het ook al redelijk snel langdradig wordt. HIer en daar wel goeie make-up effecten en soms ook aardig wat gore.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
RW - 91 minuten (Green cap: 5472 + 91 = 5563 punten)
Black cap: Trash (4) (Totaal: 214 punten)
https://i.ytimg.com/vi/s9Q2W6aqHWc/hqdefault.jpg
Het moeten niet altijd robots zijn die zich tegen de mensheid keren. Maar wat zou er kunnen gebeuren als een machtig computerbrein de wens heeft om zich net als een mens te voelen, eentje van vlees en bloed? In Susan (Julie Christie) vindt hij een slachtoffer die zich evenwel als een duivel weert. Eigenlijk wel jammer dat hier geen sequel op is gekomen.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
101 We Summon the Darkness (2019)
FTV : 91 min. ( totaal : 9163 )
Black cap : / Totaal : 358
Matige film waarbij de clou beter gericht was op een satanische sekte die rondtrekt en bloederige kills achter laat. Helaas heeft het verhaal een andere invalshoek om origineler uit de hoek te komen, maar het werkt niet gezien de ongeloofwaardigheid qua opzet en verloop van het verhaal. Uiteindelijk blijft het ook allemaal redelijk braafjes op gebied van gore want de kills zien er heel simpel uit.
Een 13 in dozijn filmpje zonder enige spanning. 5/10
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
102 Most Beautiful Island (2017)
FTV : 80 min. ( totaal : 9243 )
Black cap : / Totaal : 358
https://static.rogerebert.com/uploads/movie/movie_poster/most-beautiful-island-2017/large_g8RFV3wqigvgXqcVihyz6w0cLLV.jpg
Een originele slow-burner die tijd maakt voor zijn hoofdpersonage waarbij het migrantenbestaan, de American Dream goed wordt weergegeven in een prima setting. Speciaal filmpje die zijn tijd neemt en uiteindelijk met een originele toets de nodige horror weet aan te wakkeren zonder gebruik te maken van bloederige scènes. Meteen ook de kracht van de film want die laatste 20 minuten waren echt wel verrassend en spannend. Sommigen hadden liever nog een verdere uitwerking gehad naar het einde toe, maar het was duidelijk dat het hoofdpersonage op een nare, kille, creepy manier de American Dream had gevonden ten voordele voor het perverse vermaak van een bevoorrechte groep. 7/10
https://www.scifinow.co.uk/wp-content/uploads/2017/12/most-beautiful-island.jpg
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4891 stemmen
FTV : 100 minuten (Totaal 5428)
Black cap : 60s (1) - B&W (3) (Totaal 236 pt.)
Persoonlijke waardering : 3*
https://www.sensesofcinema.com/wp-content/uploads/2019/03/TheInnocents.jpg
Wow, voor een jaren 60 film was dit technisch wel een pareltje. Beeldkwaliteit en qua vormgeving ver voor op zijn tijd. Spijtig genoeg was het einde redelijk teleurstellend.
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
32. ChromeSkull: Laid to Rest 2 (2011)
FTV - 93 minuten (Totaal: 2914)
Black Cap: Sequels: 2 (Totaal: 89)
In dit tweede deel gaat de killer met de naam Chromeskull op de oude voet verder. Veel kills. Veel bloed. Veel gore. De fantastische make-up en de fantastische effecten staan in dat opzicht garant voor veel kijkplezier.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
FTV : 100 minuten (Totaal 5428)
Black cap : 60s (1) - B&W (3) (Totaal 236 pt.)
Persoonlijke waardering : 3*
(afbeelding)
Wow, voor een jaren 60 film was dit technisch wel een pareltje. Beeldkwaliteit en qua vormgeving ver voor op zijn tijd. Spijtig genoeg was het einde redelijk teleurstellend.
In welke zin was het teleurstellend? Of misschien kan ik de vraag stellen hoe heb jij het einde geïnterpreteerd? Als je het gevoel had ik heb het niet begrepen, geen erg hoor ik heb ook geen verklaring hoe ik het einde moet interpreteren. Dat vind ik juist het sterke aan de film er is geen juiste verklaring. The Innocents draait heel erg om sfeer en een voor die tijd riskant thema. Hoe de vork nu juist aan de steel zit vind ik dan ook bijzaak. Ik kan het gerust ook nog eens aan andere fans vragen. Shaky hoe zie jij het bijvoorbeeld?
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3844 stemmen
FTV 96 min (totaal 1734)
Zeer saai en voorspelbaar .
20. VFW (2019)
FTV 92 min (totaal 1826)
Leuk tussendoortje maar ik had er net iets meer van verwacht .
FTV 90 min (totaal 1916)
Ook dit was niet zo goed. Beetje saai ook weer. De effecten waren ondermaats en de heks zag er alles behalve eng uit.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
62. Ghostland (2018)
RW - 91 minuten (Green cap: 5563 + 91 = 5654 punten)
Black cap: / (Totaal: 214 punten)
Ik heb best wel een zwak voor films met een poppenthema. Leuk hoe fantasie, werkelijkheid, verleden, heden, toekomst, drama, bruut geweld werden gemixt. Huis was perfect voor een creepy horrorsetting. Uiteindelijk komt er ook wel de nodige symboliek aan te pas. Ook enkele goede schrikmomenten. En ja ik weet dat velen Martyrs het meesterwerk vinden van deze regisseur maar bij die is er een hoop gezeik waar ik niks mee kon. Hier mag je het meer zelf uitvissen zonder al dat psychologische geleuter.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
Hoe de vork nu juist aan de steel zit vind ik dan ook bijzaak. Ik kan het gerust ook nog eens aan andere fans vragen. Shaky hoe zie jij het bijvoorbeeld?
Dan kom je eigenlijk gelijk in literatuurverklaring terecht. Henry James heeft met dit werk een uitstekend psychologisch drama gecreëerd waarbij je als lezer bewust moet zijn van de geloofwaardigheid van de verteller. In hoeverre kunnen wij dit verhaal geloven? James past allerlei literaire tools toe om illusies te scheppen en veel vanuit de verbeelding en interpretatie vanuit de lezer te werken. Ik vind dat uitstekend vertaald naar film in deze versie uit 1961.
Kortom; kijk je naar deze film en denk je op het eind 'wait... what?' Dan kan dat goed kloppen; dat is in feite ook het beoogde resultaat. Dan is het aan jou als kijker om je analyse erop los te laten.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
103 The Thing from Another World (1951)
FTV : 87 min. ( totaal : 9330 )
Black cap : jaren 50 (2) + Black & White (3) + Trash (4) = 9 Totaal : 367
https://media.s-bol.com/J6qkN1ow2o7g/550x785.jpg
Een klassieker die de tand des tijds niet echt heeft doorstaan. En dan bedoel ik niet op gebied van horrorelementen of effecten want daar reken ik deze film niet op af gezien de tijd dat de film gemaakt is. Nu moet ik wel zeggen dat er wel heel weinig horrorelementen in voorkomen : de alien zelf en de afgebeten arm door de honden en dan heb je het ongeveer wel gehad. Maar het grootste nadeel van de film is toch wel de overdreven aanwezige cast en het constant geleuter over de ontdekking van de alien , de studie, de analyses en de eventuele gevolgen wat de vaart in de film niet ten goede komt. Het is natuurlijk begrijpelijk en ook wel interessant dat men hiervoor kiest, zeker gezien de tijdsgeest van de film met name de angst en en interesse voor ufo's, maar in deze film was het iets teveel van het goede. Daardoor heeft de film ook een gebrek aan spanning en memorabele scènes. De locatie en het basisstation in de Noordpool zorgen wel voor de nodige sfeer en qua beelden ziet de film nog steeds wel goed uit. Best aardig, maar meer dan een gemiddelde score kan ik hier niet aan toekennen. 6/10
https://cms-assets.theasc.com/_headerCarouselImage/The-Thing-1951-Ice-Block.jpg?mtime=20200409035531
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
104 Il Mulino delle Donne di Pietra (1960)
FTV : 94 min. ( totaal : 9424 )
Black cap : jaren 60 (1) + Trash (4) = 5 Totaal : 372
https://i.pinimg.com/474x/89/62/2b/89622bcff12122bd058de7d0dc0bf002.jpg
Bijzonder sfeervol verhaal dat de nieuwsgierigheid van de kijker geleidelijk aan weet op te wekken. Want wat is er nu eigenlijk aan de hand ? De kijker wordt toch een tijd lang in het ongewisse gelaten. Goed opgebouwd en zeer fraaie setting. De molen en het huisje is een sterke sfeervolle locatie. Daarbij zorgen de decors binnen de molen en het huis voor een sinistere omgeving. De dochter van de dokter wordt gespeeld door Scilla Gabel, zonder meer een prachtige verschijning. Misschien wat ouderwets ondertussen, maar toch wel leuk om te zien. 7,5/10
https://thirtyhertzrumble.com/wp-content/uploads/2017/09/Mill-of-the-Stone-Women-1960_006.jpg
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4891 stemmen
In welke zin was het teleurstellend? Of misschien kan ik de vraag stellen hoe heb jij het einde geïnterpreteerd? Als je het gevoel had ik heb het niet begrepen, geen erg hoor ik heb ook geen verklaring hoe ik het einde moet interpreteren. Dat vind ik juist het sterke aan de film er is geen juiste verklaring. The Innocents draait heel erg om sfeer en een voor die tijd riskant thema. Hoe de vork nu juist aan de steel zit vind ik dan ook bijzaak. Ik kan het gerust ook nog eens aan andere fans vragen. Shaky hoe zie jij het bijvoorbeeld?
Ik twijfel eraan of er iets te begrijpen valt. Denk dat je het op velerlei manieren kan interpreteren. Was Miles inderdaad bezeten door Quint? En zorgde het uitroepen van diens naam ervoor dat Quint's geest hem verliet en tegelijkertijd ook zijn leven eiste? Wat met Flora dan? Is zij nog steeds bezeten doordat zij weigerde de naam van Miss Jessel uit te spreken? Of waren de beide kinderen al dood en functioneerden ze nog dankzij de beide geesten? Of waren het hersenspinsels van Miss Giddens en was haar psychologische druk teveel voor Miles? Ik hou wel van films waar het einde interpreteerbaar is. Maar hier was het einde zo abrupt dat ik het niet kon laten om een ontgoochelende "Was het dat?" te mompelen. Tja, ontgoocheling dus 
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#67 The Rental (2020) - FTV - 88 minuten (6198)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1129000/1129182.jpg?cb=1602916595
Vond het wel een aardige film, helemaal zo slecht nog niet.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik twijfel eraan of er iets te begrijpen valt. Denk dat je het op velerlei manieren kan interpreteren. Was Miles inderdaad bezeten door Quint? En zorgde het uitroepen van diens naam ervoor dat Quint's geest hem verliet en tegelijkertijd ook zijn leven eiste? Wat met Flora dan? Is zij nog steeds bezeten doordat zij weigerde de naam van Miss Jessel uit te spreken? Of waren de beide kinderen al dood en functioneerden ze nog dankzij de beide geesten? Of waren het hersenspinsels van Miss Giddens en was haar psychologische druk teveel voor Miles? Ik hou wel van films waar het einde interpreteerbaar is. Maar hier was het einde zo abrupt dat ik het niet kon laten om een ontgoochelende "Was het dat?" te mompelen. Tja, ontgoocheling dus
Ik had dat gevoel ook wel van was het dat toen ik de film voor de eerste keer zag (toen gaf ik em welicht ook maar 3*). De 2de keer en alle volgende keren heb ik veel meer genoten van de sfeer en trok me me minder aan of het nu hersenspinsels, bezetenheid of iets anders was. En het steeg in mijn waardering.
Shaky heb jij de novelle gelezen?
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
RW - 87 minuten (Green cap: 5654 + 87 = 5741 punten)
Black cap: Trash (4), B/W (3), 1960s (1) = 8 (Totaal: 222 punten)
https://www.cinepunx.com/wp-content/uploads/2017/02/flesh-eaters-omar.png
Ik kan niet echt verklaren waarom ik dit 'monsterfilmpje' zo geweldig vindt, maar ondertussen heb ik deze al zeker een stuk of 5 keer gezien. Als iemand dit pulp en het zoveelste foute sci-fi filmpje uit de oude doos zal noemen ik zou die persoon geen ongelijk geven. Toch is het zeker beter dan het materiaal dat wordt gerifft zoals in die show Mystery Science Theater 3000. Het verhaal is simpel, maar het concept is vrij uniek voor zijn tijd. De cast is een bont allegaartje: wetenschapper Bartell (met Duits accent wat dacht u, Martin Kosleck), de nogal norse maar toch heldhaftige piloot Grant (Byron Sanders) , de drankverslaafde actrice Laura Winters (Rita Morley) en haar bevallige assistente Jan (Barbara Wilkin). Later vervoegt ook de nog de jolige beatnik Omar (Ray Tudor) het gezelschap. Aangezien ze vast zitten op hetzelfde eiland met een gevaar dat zich in het water bevindt, worden ze verplicht om samen te werken. Dit zorgt natuurlijk voor de nodige conflicten, de ene kan al wat beter opschieten met de ene dan met de andere en niet iedereen heeft blijkbaar de beste bedoelingen. Verder heeft deze film ook een aantal goede grafische momenten. De effecten zijn misschien wat knullig bij momenten maar er is zeker veel zorg aan besteed. Toch nog even een afbeelding met een van de leukere momenten van Barbara Wilkin:
https://static.wikia.nocookie.net/headhuntershorrorhouse/images/3/3c/Jan_Letterman.jpg
En in bikini ziet ze er ook niet slecht uit
https://www.cinepunx.com/wp-content/uploads/2017/02/flesh-eaters-lobby-card.jpg
Number23
-
- 8638 berichten
- 5681 stemmen
108 minuten - RW 2.5*
Green Cap: 685 + 108 = 793
Black Cap: 46
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/751.jpg?cb=1332585779
Lang geleden paar keer gezien en het is niet alsof ik er tegenwoordig van kan genieten.
Het echte bloederige werk is toch vaak niet op het scherm te zien.
Wat wel leuk was, was het feest van herkenning.
Toch een geinige cast bij elkaar weten te sprokkelen en wat was Henstridge hier betoverend.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5681 stemmen
72 minuten - FTV 2.0*
Green Cap: 793 + 72 = 865
Black Cap: 46 + 4 + 3 = 53
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2633.jpg?cb=1519434414
De eerste, echt harde tegenvaller uit de jaren 30, het leek soms weer op een toneelstuk.
Het begon nog wel prima met de mensen die een voor een binnenkwamen, maar op een gegeven moment vond ik het wel erg veel geneuzel.
Hier en daar een geinig trucje, maar buiten het alcoholisme van Karloff zaten er geen horrorelementen in.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5681 stemmen
11. King Kong (1933)
100 minuten - FTV 3.0*
Green Cap: 865 + 100 = 965
Black Cap: 53 + 4 + 3 = 60
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2361.jpg?cb=1367822578
Als groot fan van de versie van Peter Jackson is het geinig om te zien waar veel inspiratie nou vandaan kwam.
Het is natuurlijk hardstikke knullig om te zien, maar waarschijnlijk superknap voor die tijd.
En op de een of andere manier komt het geweld heel anders tot zijn recht, want geweldadig is onze Kong zeker.
Sterker nog, hij maakt letterlijk alles wat op zijn pad komt genadeloos af, steekt van alles in zijn mond en gaat op alles staan.
De cast is verder totaal niet boeiend trouwens, Kong scoort echt alle punten hier.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
105 The Fog (1980)
FTV : 89 min. ( totaal : 9513 )
Black cap : Trash (4) Totaal : 376
Als kind ooit wel eens keer gezien of tenminste bepaalde stukken ervan. Toen al maakte deze film geen geweldige indruk op mij. Nu eindelijk eens bekeken en moet zeggen dat de film zijn status toch niet kan bevestigen. Niet dat de film slecht is, maar goed is ook iets anders. Het duurt allemaal wat lang eer de film echt op gang komt. Locatie en sfeer zijn dik in orde, maar echt spannend wordt het echter niet. De opkomende mist wordt wel mooi in beeld gebracht en er hangt spanning in de lucht…maar uiteindelijk ontbreekt het. Vooral de uitwerking naar het einde toe in de kerk is echt een slappe hap. 5/10
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2018/08/The-Fog-Still-5.jpg
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
Shaky heb jij de novelle gelezen?
Zeker. Jij ook?
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11078 stemmen
FTV: 96 min (totaal 1981)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9531.jpg?cb=1489912216
Redelijke film waarin de bewoners van het nabijgelegen dorpje het kasteel van Dracula in de fik steken. Ondanks weer een ander verhaal, is het uiteindelijk toch wel meer van hetzelfde. Maar de film kijkt verder gemakkelijk weg. De rol van Chistopher Lee is ook wat groter vergeleken met de voorgaande delen en ook vloeit er wta meer bloed (wat je toch wel mag verwachten bij een film over Dracula).
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
101. Full Eclipse (1993)
FTV: 93 minuten (8753 totaal)
Black cap: - (491 totaal)
Hilarisch slechte actie-horror met de altijd belabberde Mario Van Peebles. Ongelooflijk hoe die man zoveel rollen binnen heeft weten te slepen. Standaard 90's actievehicle, brings back memories. Slecht, echt slecht, maar ik heb me goed vermaakt. Echt het type films dat ik als klein jochie keek. 2,75*
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
102. The Other (1972)
FTV: 108 minuten (8861 totaal)
Black cap: trash (4) = 4 punten (495 totaal)
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2016/05/The-Other-Head.png
Lichte tegenvaller. De "plottwist" voel je na een paar minuten al aankomen en het duurt allemaal veel te lang voordat de film op gang komt. De laatste twintig minuten zijn wel aardig, maar horror is deze film toch amper te noemen. Wel een compliment voor Chris Udvarnoky die zijn rol echt uitstekend vorm geeft. Wat zonde dat dit zijn enige film was. De sfeer is wel dik in orde en ik kan hier wel 3,2* voor geven.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
103. Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920)
FTV: 79 minuten (8940 totaal)
Black cap: 1920s (5) + black & white (3) = 8 punten (503 totaal)
Hier kon ik niet veel mee. Erg saai, bijzonder vervelende muziek en een zwakke uitwerking van het uitstekende verhaal van Stevenson. Zeker geen voldoende: 2,4*
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7269 stemmen
FTV: 82 minuten / Green cap: (2446 + 82 = totaal: 2528)
Black cap: turkey (5) Totaal: 93 punten
Waardering: 4*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10392.jpg?cb=1436694749
Wie moet er ook André Rieu denken bij die poster? Oeh horror, horror..
Je kan heel wat redenen bedenken om deze film af te kraken o.a. dat het er allemaal uitziet als een videoclip van Laura Branigan of de bij vlagen hilarische dialogen en staaltjes over- en under-acting. Maar toch heeft de film wel een bepaalde charme. Het verhaal is in ieder geval origineel, het is helemaal eighties, met een klassiek sausje. Contamination (1980) van regisseur Cozzi is technisch nog veel betere Italo-horror. Toch lijkt ie wel wat van Argento te hebben geleend, maar dan met een uiterst minimaal budget. Toch nog maar eens op zoek naar zijn meest beruchte film: Starcrash (1978) met David Hasselhoff.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik heb er jaren geleden eens naar gezocht. Denk niet dat er een Nederlandse versie was. Er waren wel bibliotheken die deze hadden in de Engelse literatuur, maar ik vreesde een beetje dat het in een verouderd complex Engels was geschreven. Ik heb wel de boekversie van Alice, sweet Alice (Communion) gelezen. DAt las heel vlot omdat het ook eenvoudig was geschreven.
Denk dat The Other die je onlangs hebt gezien ook wel een beetje de mosterd heeft gehaald bij The Innocents niet zozeer de twist maar denk dat ook hier geen simpele eenduidige verklaring was.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
Kijk, heb ik meteen tip opgedaan. Thanks alexspyforever; ik wist niet dat er een boek van Alice, Sweet Alice was. Die moet ik eens ergens gaan proberen te vinden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet herken van The Other; die vond ik juist erg rechttoe rechtaan.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Kijk, heb ik meteen tip opgedaan. Thanks alexspyforever; ik wist niet dat er een boek van Alice, Sweet Alice was. Die moet ik eens ergens gaan proberen te vinden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet herken van The Other; die vond ik juist erg rechttoe rechtaan.
Ik stuur je later nog een pm omtrent The Other, het zou anders teveel spoileren. En het boek Communion is zeker aan aanrader:
Het boek is na de film uitgebracht dus het is niet zo dat film is gebaseerd op deze novelle. Het boek volgt dus de film volledig maar geeft ook veel informatie die in de film dan weer niet aan bod komt zoals de onderlinge relaties en het verleden van de karakters. Af en toe zijn er ook scènes in het boek die niet te zien zijn in de film. Zo zie je bijvoorbeeld op een moment voor een etalage met maskers staan. Later zie je haar ook met een van die maskers. In de film wordt er kort beschreven dat ze de winkel binnengaat en het masker koopt.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
106 Stripped (2013)
FTV : 80 min. ( totaal : 9593 )
Black cap : Turkey (5) Totaal : 381
https://image.tmdb.org/t/p/w500/4VSK7hPlwpmbO8x4TQEuzFsCBOc.jpg
De film kent een te veel lange aanloop waarbij dan ook gebruik gemaakt wordt van de handycam die op de duur ook gaat vervelen. De personages zijn totaal niet interessant. Eenmaal ze contact komen met vrouwelijke strippers en gelokt worden naar een nare ontmoetingsplaats wordt het gelukkig wel wat beter.
Lijkt wel dat je in een soort light Hostel gedoe komt waar de spanning toch ver te zoeken is. 3/10
https://www.foundfootagecritic.com/wp-content/uploads/2017/09/Stripped.2013-fanart.jpg
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.