The Rental (2020)

Thriller / Horror

geregisseerd door Dave Franco
met Dan Stevens, Alison Brie en Sheila Vand

Twee koppels huren gedurende een weekend een vakantiehuisje dat ze online hebben geboekt om even aan het dagelijkse leven te ontsnappen. Aanvankelijk voelen Charlie, Michelle, Josh en Mina zich thuis in hun idyllische woning. Tot verborgen geheimen onthuld worden én ze zich realiseren dat iemand het op hen gemunt heeft.

avatar van Shinobi
"You guys don't find this creepy at all?"

Waar oudere broer James al een aantal films heeft geregisseerd, is het nu aan Dave Franco om zijn regiedebuut te maken.

Twee stellen huren een vakantiehuis aan zee om het weekend door te brengen. De bedoeling is om even weg te zijn van alle hectiek, maar al gauw bekruipt hen het gevoel dat ze bekeken worden. Het is een vrij simpele opzet die weinig toevoegt aan het genre.

Jammer genoeg is er weinig spanning te bespeuren, gezien het merendeel van de tijd opgaat aan de onderlinge relaties. Het leek net alsof ik in een soort van soap was terechtgekomen waarin er van alles is voorgevallen. Dat het drama meer de boventoon voert heeft wellicht te maken met de bijdrage van Joe Swanberg, want die staat daar wel bekend om.

Het scheelt gelukkig dat 'The Rental' onderhoudend genoeg is. Daarvoor wordt het geheel prima in beeld gebracht en doet de cast het naar behoren, hoewel sommige komische dingen enigszins misplaatst lijken te zijn. Het slot brengt wat leven in de brouwerij, maar het is simpelweg te laat. De daadwerkelijke dreiging blijft eveneens uit.

Al met al een redelijke thriller, maar hier mis je eigenlijk niets aan. Desondanks ben ik wel benieuwd hoe het volgende project van Franco gaat uitpakken, omdat de potentie zeker zichtbaar is.

2,5 Sterren.

Ik had de keus om naar the rental of naar follow me te gaan en wat ben ik blij dat ik voor follow me heb gekozen ondanks de ratings.
Tip: als je naar deze film gaat kun je best een uur te laat komen. Het verhaal is op zich best goed bedacht en het laatste half uur was erg spannend maar de aanloop er naar toe had anders gemogen. Misschien als ze iets meer over die 'iemand' hadden laten zien aan het begin dan was het al anders geweest. Ik bedoel daarmee niet dat ik een heel verhaal rondom die 'iemand' had willen zien oid want ik vind het wel een tof gegeven dat het gewoon een random persoon is Maar dat onzin gekwak tussen die koppels...pfff drama
Een 5,5

avatar van Mr. Chiel
umbra schreef:
Weinig horror en vooral ook trage en saaie film.

Precies dat.

avatar van perceived
Leuk hoor! Verrassend fijne debuutfilm van Dave Franco, zonder schreeuwerige effecten en andere overdreven poespas. Slim geschreven, een geleidelijke spanningsopbouw, sfeervol camerawerk en een handvol prima acteurs: eenvoud maakt macht.

avatar van Elchapo
Fantastische thriller,inventief,spannend,scary.....sterk acteer en camerawerk.....4.5 stars.

Walter S. schreef:
Mooie mix van mysterie en thriller met wat horror elementen. Goeie creepy sfeer, einde wat de clichés omzeilt, prima film! De aanloop waarin men zich alvast in de nesten werkt was misschien wat lang maar had voor de rest van het verhaal wel but. Bovendien is dit met 90 minuten ook een precies lang genoeg film.

Dat lijkt me nu bij uitstek iets wat een flikker nou juist niet doet, nog afgezien van de nogal idiote term 'flikkerstreek'.

Nooit eerder van gehoord?

Ik heb het nooit op die manier zo gezien. Flikkerstreek zag ik altijd als "een echt smerige zet, vuile streek etc." dus eigenlijk heeft het niet met zo'n soort flikker te maken, haha.

avatar van Walter S.
MosquitoSmasher schreef:

Nooit eerder van gehoord?

Jawel hoor, een rotstreek of een kutstreek noemt men het ook wel.

Het is niet zo dat ik heel politiek correct ben en dat flikkerstreek van mij niet mag, maar sinds ik wat meer homosexuele mensen persoonlijk ken ben ik mij wat meer bewust van hoe bepaalde termen over komen zakmaarzegge.

avatar van Grindhouse62
Als horror bestempeld een regelrechte domper. Als thriller bestempeld betreft het dan ook alleen het zuinige laatste half uur. Voor de rest is het gewoon door het zenuw tergend langzaam, met veel onozel dialoog het eerste uur van de film te overleven. Het zwakke open einde kan een vervolg betekenen, wat ik niet hoop en zeker niet ga zien. The Rental was zeker een dief van mijn tijd, maar dat weet je niet voor dat je een film hebt gezien. Horror fans haak af. Thriller liefhebbers, bijt door het eerste uur heen en dialoog liefhebbers zet na een uur de film af. Voor mij is deze film het totaal niet. Een 1.5

avatar van Kondoro0614
“Let's just find that fucking footage.”

‘Dave Franco’ weet met ‘The Rental’ en redelijke horror prent op tafel te leggen. Het broertje van weet immers wel een leuker prentje neer te zetten dan wat zijn oudere broer vaak weet te presteren. ‘Dave’ krijgt een vrij leuke setting voor de kiezen en met een catchy verhaallijn gaat hij van start. Het duurt echter even voordat er wat schot in de zaak zat, na een ruime veertig minuten kwam de actie tevoorschijn en werd de film ook leuker en spannender om te kijken. Het is erg goed verzorgd en de ‘moordenaar’ ziet er toch nog best leuk uit.

Het begint best leuk, daar niet van. De duistere sfeer hangt door de mooie omgeving snel in de film. Toch is het even wachten tot het ‘echte’ horror tevoorschijn komt. Eenmaal daar aangekomen is het allemaal wel erg lief, de scenes zijn leuk gefilmd en de dader ziet er gaaf uit maar de moorden zijn toch wel wat zwakjes, niet iets waarvan ik zeg dat ik daar graag naar toe heb gewerkt, het is vooral weer erg snel en zo voorbij.

‘Franco’ komt daardoor weer een beetje in twee strijd. Het begin van de film is nogal langzaam waar ik toch wel echt even door heen moest komen. Waarna het einde juist vrij snel is, de moorden zijn snel en het is ook allemaal weer zo afgelopen. Het verhaal was prima, het einde blijft mysterieus waardoor ik het toch nog een best fijne ontknoping vond. De film is zeker niet slecht maar, ik had er toch wat andere verwachtingen bij, zeker als het op horror aankwam.

avatar van Left4Dead
Aardig werkje dat een trage en lange aanloop neemt om te komen waar het om gaat. An sich een heel simpel verhaaltje, maar in deze tijd spring het met haar kop net boven het maaiveld uit. Dat vooral om het in mijn ogen sterke einde. Dat einde doet je even nadenken, het is in geen geval niet plausibel dat het zomaar kan gebeuren. En dat maakt het aardig creepy. 3**.

avatar van filmkul
Aardige thriller. Het verhaal is eenvoudig maar wordt best goed uitgewerkt door Franco. De film begint wat traag maar dat is niet storend omdat de spanning daardoor treffend wordt opgebouwd. Je blijft als kijker bedenken wat er nu precies speelt. Het tweede deel is best spannend. Het einde is enigszins wat teleurstellend omdat het niet echt heel duidelijk wordt wat er nu precies afspeelt. Verder zijn de sfeer en settings best okay. Vermakelijk werkje. 3.0/3.5

wat een idiote kutfilm.
waardeloos in het kwadraat.

avatar van james_cameron
Aangename verrassing van akteur Dave Franco, hier debuterend als regisseur. Als akteur vind ik hem doorgaans benedenmaats, maar als regisseur blijkt hij gelukkig wel over wat talent te beschikken. Hij bouwt de spanning in ieder geval vakkundig op en weet ook wel raad met de prima cast. Al te origineel is de plot niet en er is weinig dat we nog niet kennen van eerdere thrillers met een horrorsausje, maar binnen het genre steekt dit zeker boven het maaiveld uit.

avatar van Collins
Dat een korte vakantie in een prachtig strandhuis niet goed gaat aflopen, is al vroeg merkbaar in deze thriller van Dave Franco. De racistisch overkomende verhuurder wekt met zijn merkwaardige gedrag bij de transfer van de sleutel in het begin van de film al meteen een onheilspellend gevoel op. Heel bewust wordt de kijker op dat moment al een beetje voorbereid op allerhande onaangename gebeurtenissen die ongetwijfeld zullen gaan volgen.
Voordat het zover is, wordt het geduld van de kijker zwaar op de proef gesteld. Voordat er verschrikkelijke dingen gebeuren, wordt hij eerst meegetrokken in een relatiedrama. De vier personages die het huis hebben gehuurd, kampen met relatieleed. Het leed is niet bijster interessant, maar de film neemt er ruim de tijd voor. Te veel tijd.
De lange opbouw tot de actie maakt de film tot een slow burner. Het jammere is alleen dat zich met de langzame opbouw weinig dreigende sfeer opbouwt. Dat is dus niet goed. Ik hou erg van een slow burner, maar dan moet de weg naar de hoogtepunten op z‘n minst interessant zijn. Hier is dat te weinig het geval. Veel verhalend potentieel wordt lichtjes aangeroerd en blijft vervolgens veronachtzaamd liggen.
Zo komt het racistische element uit het begin nog slechts heel oppervlakkig ter sprake. Vreemd, want dat is juist een verhalend element dat voor blijvend ongemak kan zorgen. Een ander element dat hetzelfde overkomt is voyeurisme. Het zit hier en daar dreigend verstopt in de film, maar komt te sporadisch voor om een blijvend gevoel van verontrusting achter te laten. Erg jammer dat deze potentiele thrillerelementen zo achteloos worden verkwist.
De film maakt vreemde keuzes. De elementen die niet zo interessant zijn, blijven juist onvoorwaardelijk in alle hoeken en gaten van de film hangen. Juist ja. De eeuwigdurende relatieproblemen. De film doet er een klein uur over om van weinig intrigerende relatieproblemen over te stappen naar temporijke en spannende actie. Een klein uur is natuurlijk een grote hap uit de 85 minuten die de film aan speelduur heeft. Dan zijn de verhoudingen een beetje zoek.
De finale is overigens best leuk. De film stapt daarin over naar een film met klassieke slasher elementen. En dat doet Franco heel aardig. Opeens hangt er een duister sfeertje en sluipt spanning de film binnen. Erg lang duurt het allemaal niet, maar erg leuk is het wel.
Franco bewijst met deze film dat hij wel wat in zijn mars heeft. Stilistisch ziet de film er prima uit. Acteertechnisch ook. Misschien moet hij de volgende keer wat meer aandacht schenken aan het draaiboek. Aangezien The Rental een kleine opening voor een vervolg inbouwt, zou die volgende keer best eens The Rental II kunnen zijn.
Ik word van die mogelijkheid niet per sé heel enthousiast.

avatar van macrobody
Mijn vrouw vraagt waar gaat deze film over? Ik zeg nergens over maar ze gaan in ieder geval allemaal dood.
Nou dat was dus niet verrassend. De manier waarop was wel leuk opgebouwd, maar de reden en logica is me ontgaan. Het was geen sustainable business model in ieder geval of hij moet nog heel wat meer broers hebben gehad. Vage film.

perdona schreef:
wat een idiote kutfilm.
waardeloos in het kwadraat.

Ik vroeg me ook al af waar ik naar aan het kijken was haha
Inderdaad niet zo goed en dan zeg ik het nog voorzichtig

avatar van joolstein
Wat is toch met films uit Amerika? Ook hier weer twee stellen huren gedurende een weekend een vakantiehuisje. En blijkbaar is het dan hip, stoer of kan de regisseur er niet om heen om de personages dan drugs te laten gebruiken. Alsof je alleen dan kan overbrengen dat het gezellige geslaagde avond is? En Yep ook de overspel-kaart werd getrokken. De verplichte enge man (hier de beheerder) met racistische en seksistische denkbeeld kan uiteraard langs. Nou oké de opbouw was dus niks bijzonders, echter had het nog wel kunnen uitlopen op iets met fijne spanning. Het acteerwerk van de cast was overtuigend (echter nergens een echt likeable karakter), er waren ook een aantal mooie en sfeervolle shots. (voor een regiedebuut zeker niet slecht) Helaas is echt slalommen langs alle clichés. Beetje mysterie met verborgen camera's en tijdens de climax werken ze nog even standaard slasher-elementen af. Wat je krijg is een nietszeggende film, een slasher waar de personages beter in zijn uitgewerkt. De film wil slimmer lijken dan het daadwerkelijk is en valt daardoor juist door de mand.

avatar van cantforgetyou
Toch wel een leuke en interessante film. Natuurlijk zijn de twee stelletjes oerdom en kunnen ze weer niet van elkaar afblijven. Gebruiken ze drugs en als ze erachter komen wat er aan de hand is halen ze de ene domme actie uit na de andere. Tenenkrommend, maar daarentegen wel zeer leuk dat alles lekker fout loopt. Hun verdiende loon zal ik maar zeggen.
Het einde is niet helemaal bevredigend, maar voor een B-film zie ik dat wel door de vingers.
Je moet hier niet teveel van verwachten, dan krijg je best een aardige thriller voorgeschoteld. Maar als je echt eerlijk gaat vergelijken met andere toppers van films is dit een beschamend stukje film.

Aardige film over twee broers die samen met hun vriendinnen een huisje huren voor een weekendje weg. Het verloop is hier en daar wat voorspelbaar, maar de film blijft onderhoudend en duurt ook niet te lang. Hier en daar wel spannend, maar echt dreigend wil het niet worden. Tijdens het laatste gedeelte gooit de film het wel een beetje over een andere boeg. Geen verkeerd regiedebuut van Dave Franco.

avatar van Noodless
Och ik heb me zeker niet verveeld met deze thriller met wat horrorelementen die voldoende weet te vermaken door de aanwezige cast bestaande uit twee broers en hun vriendinnen waarbij ontrouw, drugs, leugens, een racist en een engerd passeren. We hebben het al vaak gezien, maar toch weet deze film door zijn opbouw en aanpak voldoende spanning te ontwikkelen. De kracht van de film is dat er gekozen wordt voor recht toe recht aan scènes zonder daarin te overdrijven. Het slot komt misschien wat te snel, al was een andere uitwerking die meer spanning beoogt hier niet aan de orde. 6/10

avatar van Daan258
Een aardig debuut van Dave Franco!

Voor het zien van de film had ik al veel gelezen dat vele vooral niet tevreden waren met het eind, dat nogal erg open en wazig zou zijn.
Dus zeker met niet al te hoge verwachtingen de film ingegaan. Het is me allemaal best meegevallen en het eind valt reuze mee.
Nee, dit was zeker geen super werkje maar vermakelijk was het zeker. Het tempo had inderdaad wat hoger gemogen en wat spannender zou de film ook goed doen.
Het eind was oké te noemen. In principe is het niet onduidelijk of iets dergelijks, in tegendeel zelfs wat simpeltjes.
Het komt er gewoon op neer dat een random persoon (psychopaat) camera's plaatst in huizen die mensen huren om zo zijn slachtoffers in de gaten te houden en ze uiteindelijk om het leven brengt.
Zelf denk ik om een soort eigen "snuff" video's te maken. wat ik vaker gezien heb bij dit soort films.

Het deed mij ook wat denken aan The Strangers waar het ook gaat om een groep van 3 personen die zonder enige reden mensen vermoorden. Al moet ik zeggen dat ik die films wel stukken beter en spannender dan The Rental.

Alsnog een aardig vermaak waar je niet met hoge verwachtingen in moet gaan.

avatar van aspers
De zoveelste matige horror/thriller. Irritante stelletjes waarvan je hoopt dat ze zo snel mogelijk doodgaan, weten het nog veel te lang uit te houden. Dat is het wel zo’n beetje.

avatar van Savatage
Is geen horrorfilm, hoogstens een thriller. Ik vind het wat een gemiste kans, het acteerwerk en de locatie vielen best nog mee, daar zat meer in. Het verhaal trekt gewoon op geen fluit.

avatar van schumacher
Wat een snertfilm , ik viel hier bijna in slaap, zo saai en ééntonig ook.
Afgezet, ik kon het nimmer aanzien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermeende voyeur.

Voor menig horrorliefhebber zal The Rental gaan tegenvallen. Met name omdat dit bovenal geen horror is, maar eerder een thriller met enkele expliciete momenten. Maar nog eerder betreft het hier een drama dat ontaardt in een thriller. Want de spanning mag dan wel om te snijden zijn, dat komt meer door de verboden chemie tussen een zwager en zijn schoonzus dan door de vermeende voyeur die hen belaagt.

Het relatiedrama dat zich ontpopt tijdens een weekendje weg, begint als een standaard griezelfilm wanneer de verhuurder van het vakantiestulpje vreemde trekjes lijkt te hebben. De kracht zit hem eerder in de relationele stress dan in het mysterie, al sluit een en ander naadloos op elkaar aan. De acteurs zijn sterk, de setting heeft iets naargeestig en de sfeer is onheilspellend.

Goed, eerlijk is eerlijk; The Rental bewandelt allerlei geijkte paden en eigenlijk gebeurt er weinig nieuws onder de zon. Toch is het genieten geblazen en wordt een en ander realistisch in beeld gebracht. Natuurlijk worden er tegen het einde keuzes gemaakt door het slachtvee die de geloofwaardigheid niet altijd ten goede komen, maar Dave Franco's regiedebuut mag er zeer zeker wezen.

***½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

Kutfilm.

avatar van DiDa

Ha ha, dat je voor deze reactie jezelf helemaal registreert....

avatar van Q Jones
Sommige mensen hebben niks beters te doen

avatar van mrklm
Matig geacteerde thriller doet er heel erg lang over om op gang te komen. Er is onvoldoende sprake van spanningsopbouw om je op het puntje van de stoel te houden in de aanloop naar de gewelddadige finale, bovendien is de ontknoping en de 'onthulling' van de aanstichter van al het leed teleurstellend. Franco's regie is beter dan het scenario dat hij samen met Joe Swanberg geeft, maar dat is niet voldoende.