menu

Film / Genres en landen / De Japanse film

zoeken in:
zag in de MUBI nieuwsbrief dat er een poll gaande is voor de beste Japanse film, heb mijn lijstje zojuist ingediend (max 15 titels):

Poll: MUBI's Favourite Japanese Films - Film Forum on mubi.com

Rengoku Eroica (1970)
Banshun (1949)
Shinjû: Ten no Amijima (1969)
Aoi Haru (2001)
Vital (2004)
Seppuku (1962)
Kaigenrei (1973)
Tsuitô no Zawameki (1988)
Tetsuo (1989)
Kawaita Hana (1964)
Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)
Eureka (2000)
Den-en ni Shisu (1974)
Atarashi Kamisama (1999)
Tokyo Fist (1995)

Ken van je lijstje alleen Atarashî Kamisama niet, toch maar eens werk van maken! (sprak me n.a.v. je stukje niet super aan, maar nu toch gebookmarked)

Mijn lijstje zou nu zoiets zijn:

Tsuitô no Zawameki (1988)
Rengoku Eroica (1970)
Kokuhakuteki Joyûron (1971)
Yami no Carnival (1982)
Ryoma Ansatsu (1974)
Hatsukoi: Jigoku-Hen (1968)
Kyonetsu no Kisetsu (1960)
Tôkyô Monogatari (1953)
Mandara (1971)
Ryakushô Renzoku Shasatsuma (1969)
Aoi Haru (2001)
Kyuba no Koibito (1969)
Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)
Bullet Ballet (1998)
Bijitâ Q (2001)

En van jouw lijstje moet ik nog

Yami no Carnival (1982)
Ryoma Ansatsu (1974)
Mandara (1971)

maar die zijn allen reeds lang in huis en op 'de lijst'

Mooi lijstje, met nog niet eens zo gek veel overlap, maar wel duidelijk in dezelfde hoek. Het enige dat ik niet zo snap is jouw waardering voor Cuban Lover... qua thema natuurlijk wel een bijzonder tijdsdocument, maar als film vond ik het nergens echt uitzonderlijk worden...

Wat betreft Cuban Lover heb ik eerder het omgekeerde denk ik. Juist de sfeer, cinematografie etc. vind ik van uitzonderlijke klasse. Inhoudelijk gezien wat minder interessant (ondanks een inderdaad origineel (thematisch) uitgangspunt, maar het blijft een stukje propaganda).

Jouw andere stemmen voor Kuroki zijn toch ook aan de magere kant. Blijkbaar ligt hij mij een stuk beter dan jou, al zou ik echt niet weten waardoor dat zou kunnen komen.

bij die andere films van em kan ik het nog wel snappen, die zijn inderdaad cinematografisch (en ook wel in andere opzichten) zeer bijzonder, alleen iets te hermetisch voor mij om hoog te scoren (zijn van die films die ik ooit nog wel wil herzien, net als Eros+Massacre, waarbij het kwartje dan hopelijk behoorlijk hard gaat vallen) maar bij Cuban Lover zag ik het echt niet. Inhoudelijk niet, zoals je zelf ook al aangaf, maar qua sfeer en stillistisch was het ook nogal 'makkelijk' allemaal wat mij betreft... ik snap dus ook niet waardoor het komt

Je hebt gewoon niet goed gekeken beavis! Ook de muziek was trouwens van grote schoonheid. Helaas heb ik de film niet meer, anders had ik wat mooie screenshots voor je gemaakt. De plaatjes op internet zijn niet zo bijzonder, al zijn deze nog wel leuk:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i1003.photobucket.com/albums/af152/garabombo_bucket/Kyuba/vlcsnap-2011-11-21-07.png

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i1003.photobucket.com/albums/af152/garabombo_bucket/Kyuba/vlcsnap-2011-11-21-05.png

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i1003.photobucket.com/albums/af152/garabombo_bucket/Kyuba/vlcsnap-2011-11-21-02.png

Mijn opmerking of de plaatjes? Dat eerste was natuurlijk niet serieus bedoeld, al staat wel dat ik niet begrijp dat je deze filmisch minder vindt dan de andere die je hebt gezien van Kuroki.

De titels van het grote Japanse filmprogramma in EYE dit najaar staan online:
Mūbii Japan-filmprogramma | EYE

Staat ook in het EYE topic, dus even de discussie daar, maar in verband met de updtaes ook hier even een berichtje.

Ah, die zag ik eergisteren (geloof ik) al staan. Wist even niet meer of die er niet meteen al bij waren geplaatst. Niet dus.

Eindelijk een (deel van een?) lijst: MŪBII | EYE - eyefilm.nl

Met extra titels als Ani Imoto, maar sommige dingen ontbreken dan nog weer (Akira, Distance, ...)

Helaas enige titels door EYE verwijderd uit de voorlopige lijst, zoals Akira, Seven Samurai (helaas, helaas), Hana-bi, Pastoral: To Die in the Country, Vengeance is Mine... etc.

Wel wat Naruse's toegevoegd.

Er blijven nog wat titels bungelen zoals Funeral Parade of Roses en Distance die wel nog op de lijst staan, maar nog geen datum hebben gekregen...

Programma toch wel flink uitgekleed helaas. Dompertje - al komen de drie titels die ik tot nu toe nog niet kende gelukkig nog steeds.

kappeuter (crew)
Nu ook een spotje:

https://www.youtube.com/watch?v=DxAFSzJK2ic

Ontdek de Japanse cinema in EYE. Wie wil weten wat de Japanse film zo uniek maakt, is dit najaar in EYE op het goede adres. Met een overzicht van ruim veertig titels geeft het filmmuseum inzicht in meer dan negentig jaar fascinerende filmgeschiedenis uit het Verre Oosten, van 1925 tot nu.
25 september t/m 16 oktober 2015 in EYE,

www.eyefilm.nl/japan

kos
Reis naar Japan geboekt, dus ik zal de komende maanden wel de nodige japanse films gaan zien als voorpret.

Wat leuk! Als je nog reistips wilt...

kos
Jazeker wil ik die.

Twee keer naar Japan geweest, het waren de twee tofste reizen die ik heb meegemaakt. Veel plezier, en als je nog meer tips wilt naast die van Selma, mag je me ook altijd een PM sturen.

kos
Ik ga pas in mei dus heb nog even de tijd.

Oooo, beetje jaloers toch wel

Misschien leuk om ook even hier te posten: Cool Japan - cooljapan.volkenkunde.nl

Niet gericht op Japanse film persé, maar wel wat fragmentjes uit oa GiTS: Innocence en Akira, Summer Wars, Evangelion.

danuz schreef:
Misschien leuk om ook even hier te posten: Cool Japan - cooljapan.volkenkunde.nl

Niet gericht op Japanse film persé, maar wel wat fragmentjes uit oa GiTS: Innocence en Akira, Summer Wars, Evangelion.

Ik wilde net zelf ook die link hier plaatsen , zag een stuk in NRC hierover. Nog tot 17 september, dus dan maar een keer een dagje Leiden ervan maken.

https://pbs.twimg.com/media/DR0O0WOVQAEtRvv.jpg Kan alleen die niet van Tony Rayns vinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:48 uur

geplaatst: vandaag om 04:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.