menu

Film / Genres en landen / De Japanse film

zoeken in:
Onderhond schreef:
Kay ... dacht dat hij wel into "vettige" horror was.
Ben ik ook zeker.

Onderhond schreef:
Kay ... dacht dat hij wel into "vettige" horror was.

Als je het zo bekijkt...zou je wel gelijk kunnen hebben. Behalve dan dat die vettigheid grafisch weinig voorstelt (vind ik).

Ook Haze en Tetsuo lijken me erg goed. Zijn me beide al eens aangeraden door Mochizuki Rokuro. De volgende keer als ik bij Boudisque ben zal ik me een aantal Japanse films meenemen.

Ik heb ook een keertje in die fase gezeten. Op zoek gaan naar de goorste en meest extreme films. Men heeft mij toen ook Tetsuo, Organ en dergelijke aangeraden. Onderhond zelfs als ik me niet vergis - waarvoor dank trouwens, want m'n smaak is er sowieso breder door geworden - maar uiteindelijk waren zulke films niet wat ik zocht. Goed voor de juiste doelgroep, maar niet voor iemand die fan is van slashers en kannibalenfilms. Nu, laat dit je niet ontmoedigen hoor. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Wat bij mij tegenviel kan bij jou geweldig meevallen, dus in dat opzicht is elke titel de moeite waard om eens te bekijken. Maar wees gewaarschuwd dat het verschil tussen Japanse extremiteiten en Amerikaanse slashers toch erg groot is .

Halcyon schreef:
Ik heb ook een keertje in die fase gezeten. Op zoek gaan naar de goorste en meest extreme films. Men heeft mij toen ook Tetsuo, Organ en dergelijke aangeraden. Onderhond zelfs als ik me niet vergis - waarvoor dank trouwens, want m'n smaak is er sowieso breder door geworden - maar uiteindelijk waren zulke films niet wat ik zocht. Goed voor de juiste doelgroep, maar niet voor iemand die fan is van slashers en kannibalenfilms. Nu, laat dit je niet ontmoedigen hoor. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Wat bij mij tegenviel kan bij jou geweldig meevallen, dus in dat opzicht is elke titel de moeite waard om eens te bekijken. Maar wees gewaarschuwd dat het verschil tussen Japanse extremiteiten en Amerikaanse slashers toch erg groot is .
Ik ben ook op zoek (nog steeds) naar de meest extreme films. Men Behind The Sun 1-4 heb ik in mijn collectie en dat zijn Japanse films. Maar ik ga het toch maar eens proberen.

Extreem op een zeer andere manier inderdaad. Meer qua filmen en presentatie dan qua inhoud en wat er aan goors op het scherm verschijnt. Toch een type film dat je minstens een keer moet gezien hebben (en best zo jong mogelijk zelfs)

Men Behind The Sun is volgens mij Chinees.

Men Behind The Sun is inderdaad niet Japan maar Hongkong. Maar de Japanners spreken mij altijd al aan met hun baanbrekende uitvindingen en hun kijk op allerlei dingen. Nu wil ik daar ook wat meer van zien op filmgebied.

Jou eerste bericht in dit topic is trouwens ook zeer handig op mijn zoektocht.

Misschien een leuk maar vooral handig idee om elkaar via dit topic op de hoogte te houden van aanbiedingen of nieuwe releases in het genre? Lees ook in dit topic dat het vaak moeilijk is voor mensen om dvd's te vinden.

Ik kwam onlangs deze eBay store tegen en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? Is dit gewoon te vertrouwen? http://stores.ebay.com/Japanese-Drama-Super-Store

Haha, nog nooit zoveel certificaten en stempels van authenticiteit op een dvd hoes gezien, het is echter overduidelijk een bootleg. Jammer dat dit forum zo rustig is, had iemand me kunnen waarschuwen.

Dvd's zijn allemaal regiovrij. Negen van de tien keer gaat het dan om een bootleg.

Er zijn nog wel een paar goede films van Kar Wai Wong, zeer de moeite waard.

...maar niet Japans...

Zijn toch allemaal spleetogen

Zavo schreef:
...maar niet Japans...

Foutje van mij.

Maar ze zijn wel goed.

Vraag met toch af wat nou echt het verschil is tussen de Japanse en de Chineese cinema.

Veel eigenlijk, zeker in stilering. Ander soort humor ook, Japanse films zijn vaak ook veel explicieter en veel experimenteler.

denk dat deze toch ook experimenteel is Shi Mian Mai Fu (2004) (china/Hong Kong) zeker voor de kleuren. Prima film overgens.

Net erg klassiek in beeld gebracht. Verder wel erg mooi, maar zou het niet bepaald als experimenteel omschrijven.

Pastichio Rocker
Zeg dan Takeshi's of Izo.

Nou nog maar een keer proberen dan, iemand een tip waar Mamoru Oshii dvd's te kopen/bestellen afgezien van Avalon, GITSI, II en Jin Roh die redelijk makkelijk verkrijgbaar zijn???

Edit: Afgezien van yesasia.

Onderhond schreef:
Veel eigenlijk, zeker in stilering. Ander soort humor ook, Japanse films zijn vaak ook veel explicieter en veel experimenteler.

Daar kan ik het wel mee eens zijn. Zeker als het films van Shinya Tsukamoto betreft. Vandaag alweer de vierde film "Haze" van hem gezien. Zeker niet slecht maar net als zijn vorige toch voor mij een tikkeltje te experimenteel. Ik vond "Vital" nog het meest toegankelijk.

Ik heb, als beginnende anime-liefhebber, Serial Experiments: Lain gekocht. Nu probeer ik me op internet een beetje voor te bereiden op de film omdat het nogal een filosofisch ingewikkelde film lijkt te zijn. Nu zijn er meerdere delen (volgens mij), soms lees ik 13, soms 4. Weet iemand hier iets van deze serie? Nu ik dit zo schrijf en de dvd en hoes nog eens goed bekijk, zie ik dat er iets mis is gegaan.... De hoes is Lif.03, de dvd Lif.04. Een Lif lijkt te bestaan uit 3 layers. Hoe zit het? Waar moet ik beginnen?

Het zijn gewoon 13 afleveringen. Waarschijnlijk verdeeld over 4 DVDs, vandaar de mogelijke verwarring?

En waar je moet beginnen? Aflevering 1 lijkt me

LOL, thx Onderhond. Jammer dat ik dat bij aanschaf niet heb gezien. Nu moet ik dvd 1, 2 en 3 aanschaffen voordat ik aan mijn nieuwe aanwinst kan beginnen...

Pastichio Rocker
Serial Experiments: Lain is cool. Texhnolyze ligt in het verlengde van Lain, maar daar kwam ik niet doorheen. Haibane Renmei is ook leuk.

Haibane Renmei is heel mooi, Boogiepop phantom is ook een coole anime reeks die zou je ook zeker eens moeten zien

Vraag: komen import titels uit Hong Kong altijd met Engelse ondertiteling en met originele audio?

Voor de liefhebbers van Japanse cinema een (papieren) naslagwerk dat niet mag ontbreken in je kast: A Critical Handbook of Japanese Film directors - From Silent Era to the Present Day. 150 Japanse regisseurs worden in het boek beschouwd.

Hoewel (gezien de hier gelinkte review) er niet veel eigenzinnige meningen instaan (voor naslagwerk over feiten is het boek perfect schijnt), maar het meer afkomstig uit de 'klassieke school' lijkt het me wel een fraaie aanvulling op mijn Japan-bibliotheek.

In Film > Genres en landen > Japanse Films:
Arte (te zien via digitale TV) zend in de maand Maart een reeks samurai films uit.

Programmschwerpunkt "Japan" - ARTE

Het programma:

08-03 [20:15]:
Shichinin no Samurai

10-03 [21:50]:
Semishigure

17-03 [22:35]:
Tasogare Seibei

18-03 [20:15]:
Gohatto

24-03 [21:45]:
Ichi

Als bonusprogramma (in de Arte Trash reeks) wordt de complete Lone Wolf & Cub reeks uitgezonden. De precieze titels en tijden staan hier

Voor degene die een hekel hebben aan nagesynchroniseerde films... Arte zendt de meeste films uit met (Duitse) ondertiteling, dus gewoon in de normale taal. Maar het kan zijn dat er toch één of twee in het Duits worden vertoond!

Ik ben ook een liefhebber van de Japanse cinema, alhoewel ik niet veel gezien heb.

De bekendere films zoals Spirited Away, Battle Royal, One Missed Call, etc wel allemaal gezien.

Anime is niet 1 van mijn favoriete genre, maar vindt bijna alles van Ghibli wel goed.

Verder lees ik hier alleen maar over favoriete regiseurs, maar hoe zit te met jullie favoriete acteurs/actrices?
Mijn favoriete actrice is Shibasaki Kou. Ze speelt onder andere in Battle Royal, One Missed Call en Go. Die laatste vindt ik een goede film.

De laatste tijd kijk ik meer Japanse series dan films.

Heeft iemand al RoboGeisha gezien toevallig?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:46 uur

geplaatst: vandaag om 10:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.