menu

Film / Genres en landen / De Japanse film

zoeken in:
Aan mij dan maar de eer om een topicje te weiden aan de Japanse film. (leuk nieuw forum trouwens).

Geen geheim dat het mijn "kindje" is. Iets in hun cultuur maakt het dat wat ze maken vaak een produkt van extremen en contrasten is. Grenzen worden opgezocht en vaak ook overschreden. Ze maken zich minder zorgen om het narratieve, en concentreren zich vaker op de sfeer. Verder is niks gek genoeg. Beter zelfs, pas als het te gek is, is het goed. En gezien het vaak lage budget voor films dient techniek gecompenseerd te worden met creativiteit. Overzichtje dan maar van wat kenmerkende namen en genres.

* de dramas : Weinig woorden, veel stiltes en mensen die voor zich uit staren. Subtiliteit die vaak verwisseld wordt met emotieloze personages. En vaak ook films waar weinig echt "in gebeurt". Een basis dramatisch event, waar de hele film rond draait. Itt met andere Aziatische dramas is het vaak ook minder realistisch. Vaak wat geromantiseerd. Favoriete film in het genre voor mij is duidelijk Dolls, maar de meest typerende Tokyo.Sora denk ik.

* de cyberpunk : wat mij betreft is er maar één natie die cyberpunk films maakt, en da's Japan. Vaak wat minder cyber, maar punk te over. Hangt er vanaf waar je het meest belang aan hecht. Met Sogo Ishii en Shinya Tsukamoto ook twee meesters in het vak. Films die niet zozeer gedragen worden door de inhoud, wel door de stijl. Veel aandacht voor (rauw) beeld en geluid, en lekker hectisch. Meest typische film is Tetsuo uiteraard, al wordt het tijd dat er eens een moderne regisseur opstaat. Zo'n nieuwkomer die vertrekt waar Tetsuo stopte. Met de regisseur van Tsuburo heeft Tsukamoto een mooie opvolger, al lijkt die eerder het tempo iets naar omlaag te gooien.

de weirde films : Survive Style 5+, Taste of Tea, Shark Skin Man, Marebito ... moeilijk te categoriseren. Soort van Tarantino deluxe. Het kan niet maf, gek, kleurrijk genoeg zijn. Films die veel inspiratie uit het anime/manga wereldje halen, en die kleurige boel perfect weten te vertalen naar het grote doek. Een mix van genres, waar niet echt één etiket op te plakken valt. Behalve dan dat ze duidelijk Japans zijn.

Anime : het "genre" dat mij in contact bracht met Japan. Enige land dat volwassen animatiefilms weet te produceren. Niet echt een genre, aangezien binnen anime gewoon alle filmgenres vertegenwoordigd zijn verder. Production I.G en Studio 4°C zijn de interessantste productiehuizen, Ghibli de bekendste. Mijn favoriet regisseur (anime of niet) is ongetwijfeld Oshii, iemand die animatie en live action film ook steeds dichter bij elkaar weet te brengen.

suspense : met Ringu is er een hele machine op gang gekomen van low-budget suspense films, die door heel Azië gevolgd werd. Persoonlijk vind ik de meesten niet echt geslaagd, vaak erg slechte afwerking op alle vlakken, en enkel hier en daar een paar schrikmomenten. Nogal makkelijke, goedkope cinema die weinig creativiteit kent verder.

de boxoffice comedies : Japan is niet goed in comedy. De meeste van hun films hebben zeker komische elementen, maar wanneer er "lachfilmpjes" gemaakt worden is het vaak erg povere pulp. Ping Pong, Waterboys, Swing Girls, 69. Slechte anime vertaalt naar slechte live action.

Samuraifilmpjes : zijn vaak leuk, maar vindt het nu niet het meest geweldige genre. Beetje doorsnee vaak, niet de meest experimentele films. Al deed Kitano wel wat leuks met Zatoichi, is Gojoe een leuk probeersel van Ishii en is Gohatto een leuke Brokeback Mountain avant-la-lettre.

Miike : ach ja, voor mij is die man een genre op zichzelf. Maakt compleet unieke cinema, niet gebonden aan stijlen, regels en grenzen. Walst overal door, over en langs. In de Three Extremes omnibus bracht hij zelfs, met verve, verpletterend mooie visuele arthouse cinema. Een regisseur die wat mij betreft geen gelijke kent.

Verder is er nog een stevige brok explotatiecinema waar ik niet veel vanaf weet, en klassieke cinema die mij niet zo boeit. En het kan best zijn dat ik nog wat over het hoofd gezien heb. Daar schrijven anderen dan maar wat over.

Wat mij blijft opvallen is dat zelfs na de "kleine rage" die er is, de DVD aanvoer hier in de lage landen erg beperkt en random blijft. Zo'n release als Gojoe begrijp ik voor geen meter. Het blijft dus vooral importeren, het grote publiek lijkt er verder ook helemaal niet klaar voor. Vaak is de insteek te extreem (te traag, te snel, te maf) of zijn de contrasten binnen een film te groot. Te weinig aanwezige en duidelijke narratief, te veel sfeer, cool of audiovisueel ritme. De Westerse kijker leest lettertjes, de Japanner kijkt naar lettertjes. En zo ook met film.

Wow, mooie post, Onderhond. Ik zal hier af en toe wel eens terugbladeren als ik iets over Japanse film wil weten

Hoewel de huidige populariteit van de Aziatische, en dan vooral Japanse cinema mij niet ontgaat, heb ik er eigenlijk nog maar weinig aandacht voor getoond. De films trekken me niet op de een of andere manier, al hebben er zeker een aantal potentie. Ik zal maar heel eerlijk zijn en gewoon zeggen dat ik weinig van deze films gezien heb vanwege vooroordelen die ik heb. Vooroordelen die Onderhond bevestigd:

Onderhond schreef:
de dramas : Weinig woorden, veel stiltes en mensen die voor zich uit staren. Subtiliteit die vaak verwisseld wordt met emotieloze personages. En vaak ook films waar weinig echt "in gebeurt".

Dit is wat ik van de meeste Japanse films verwacht, en wat me niet aanspreekt. Op cyberpunk zit ik sowieso al niet te wachten. Zo'n weird filmpje wil ik best eens proberen en animes trekken me al iets meer. Maar eigenlijk is het alleen Kurosawa die mijn aandacht weet te trekken (sorry Onderhond).

Helaas kun je eigenlijk nooit zomaar even een Japans filmpje proberen, omdat je er eerst nog flink moet zoeken en vervolgens weer een niet misselijk bedrag voor mee moet tellen.

Geen geheim dat het mijn "kindje" is.

Dat is een flink 'kindje'

Reinbo
Mooie post OH.

Ik heb er ook een hoop gezien, maar baal er filnk van dat er door een gebrek aan beschikbaarheid (als je niet blind € 40 voor een ongeziene film wilt neerleggen) nog een flink aantal interessante titels aan mijn neus voorbij gaan....

Heb overigens minder met Anime en ben wel erg gecharmeerd van Kurosawa (vooral zijn thrillers).

Inderdaad een interessant verhaal. Ben zelf behoorlijk nieuw op het gebied van de Japanse cinema, maar begin de laatste tijd deze films (en met name de Japanse animatiefilm) toch steeds meer te waarderen. Mijn favorieten in dit genre zijn tot nu toe:

Sen to Chihiro no Kamikakushi (4,5*)
Dead End Run (4*)
Tonari no Totoro (4*)
Ikiru (4*)
Dead Leaves (4*)
Memories (en vooral Magnetic Rose) (3,5*)
Ju-on: The Grudge 2(3,5*)
Vibrator (3,5*)
Ju-on: The Grudge (3,5*)
Tsuburo no Gara (3,5*)
Ringu (3,5*)
Batoru Rowaiaru (3,5*)

Hoop nog veel van dit soort werk tegen te mogen komen!

Kurosawa's he.
Ik houd van geschiedenis en de samurai spreekt mij toch meer aan dan Arthurlegendes .

Ik heb een aantal genrefilms gezien en die zijn wel het bekijken waard.
De yakuzafilms uit de '70 zijn keihard, met eergevoel als rode draad, hoe laag de anti-helden ook op de maatschappelijke ladder staan.
Deze Pinky Violence set, exploitatie met de ingredienten vrouwen, yakuza en geweld, is een aardige guilty pleasure. Makkelijk te volgen, mooie scenes en altijd verrassend.
Als ik aan westerse tegenhangers denk, zijn die cinematografisch toch inferieur [lowbudget sans creativiteit].

Reinbo schreef:
Mooie post OH.

Ik heb er ook een hoop gezien, maar baal er filnk van dat er door een gebrek aan beschikbaarheid (als je niet blind € 40 voor een ongeziene film wilt neerleggen) nog een flink aantal interessante titels aan mijn neus voorbij gaan....

Heb overigens minder met Anime en ben wel erg gecharmeerd van Kurosawa (vooral zijn thrillers).

Heel veel Japanse/Chinese films kan je op ebay vinden voor minder dan 20 dollar inclusief verzendkosten........

En bijna allemaal illegale HK versies ...

De verkrijgbaarheid is inderdaad een probleem vaak, maar dan eigenlijk enkel voor zij die morele bezwaren hebben bij het downloaden van films. Al schieten er dan nog een hoop door de mazen van het net, aangezien Engelse subs nog niet helemaal ingeburgerd zijn.

Anyway, wie echt wil geraakt wel aan de films die hij wil zien

Dat zullen wel geen Japanse R2's zijn.
Voor de Japanse edities moet je flink in de buidel tasten.
En er zijn voldoende films die niet gedistribueerd worden.

Zelf heb ik een keer 55 euro voor een DVD neergeteld vanwege de Dolby 5.1, die achteraf geen subs had.
De 2.0 editie bleek de versie te zijn met Engelse subtitles.
Dure grap.

edit: yup, bootlegs en eBay

Mug
Jongens, laat dit topic niet verzanden in een download-discussie topic! Berichten weggehaald.

Zeker ook mijn nummer 1 land als het gaat om hedendaagse cinema.

Heb nog niet super veel Japanse films gezien, ben net 2 jaar? ongeveer bezig de Japanse cinema te ontdekken. Meneer T. Miike is de gene geweest die me het licht heeft laten zien, en mijn zoektocht heeft vergroot naar dit land zijn cinema.

Het is vooral het onverwachte van hun cinema wat het leuk maakt. De ene keer komen ze met een prachtig drama als Nowbody Knows, en de ander keer weer met een wacky film als Survive Style 5+. En dit op regelmatige basis.

Paar van mijn favorieten;

Bizita Q
Suna no Onna
Drive
Riri Shushu no Subete
Tenshi no Tamago
Versus
Etc. Etc.

Reinbo
86 stuks gezien, dit zijn mijn favorieten:

Dolls
Survive Style 5+
Kagemusha
High & low
Hana-Bi
Bizita Q
Street Fighter
Dead Leaves
Takeshis'

Het begon een half jaar geleden met wat animes (Hotaru, Totoro) en intussen heb ik een redelijk aantal animes, wat drama's (Dolls is inmiddels besteld), 2 Miike's en nog wat filmpjes gezien. Afgelopen weekend met Tokyo.Sora een nieuw hoogtepunt beleefd.

Gaat helemaal goed komen tussen mij en Japan.

ben echt een fan ook van hun exploitation met als aanvoerder miike typisch aan japan zijn hun extreem gore films die taboeloos zijn en dan nog eens met een groot budget zijn gemaakt inventief en hilarisch kan alleen in japan, kijk naar ichi of bizita q 1 van de beste films ooit

of hun psychologische film bv. snake of june
takeshi kitano is ook geweldig zoals brother
de films die op japan shock zijn uitgekomen daar zit ook geniaalspul tussen zoals naked blood en kichiku
in azie en dan vooral japan worden films gemaakt die zoveel voor staan op het meest hollywood gerief daarom dat ze die nu ook beginnen tekopieren spijtig genoeg(nochtans dat de ring remake echt wel goed is)

Takeshi Kitano is naar mij mening ook een genre apart.Of het nou zn gangsterfilms zijn of de wat lichtere shit. Zijn stijl is werkelijk geweldig. De contrasten in de film. Zijn zwartgallige humor. De prachtige beelden, en de geschikte tempo.

Hoe komen jullie in godesnaam aan al die films?
Mijn topadresjes zijn Godzilla in Utrecht en de cultvideotheek naast het Waterlooplein Am*dam.

Mis ik iets? Internet illegaal downloaden? Kopieren van elkaar? Bestellen online?

Tell me...

Ik doe alleen aan online bestellen.

kappeuter (crew)
Godzilla, IFFR, NL3, Canvas, illegaal downloaden...

Er zijn in Belgie (en vast in Nederland ook) een paar zaaltjes die recente Aziatische films uitbrengen die nergens anders te zien zijn, dat aanbod is beperkt maar wel interessant om ze ook eens op groot scherm te kunnen zien.

Veel (illegaal ?) downloaden vrees ik. Al is het maar omdat de films al met Engelse ondertitels op DVD uit zijn terwijl men hier nog moet gaan beslissen of ze hem misschien ergens in één of andere kelder op middelgroot scherm willen uitbrengen.

Niks belet om de films alsnog in de bios te bekijken als ze hun weg toch naar hier vinden (Takeshis' binnen een maandje of twee), maar om daar als fan nu op te zitten wachten gaat mij veel te ver.

kos
kappeuter schreef:
NL3, Canvas
Mwa, misschien 1 keer in de twee jaar een Japanse film.

kappeuter (crew)
Ja helaas. Maar alle beetjes helpen.

Je vergeet de J-Horror (Ringu, Ju-on)

En dan hebben we nog films zoals Batoru Rowaiaru en Azumi

MarjoleinM schreef:
Hoe komen jullie in godesnaam aan al die films?
Mijn topadresjes zijn Godzilla in Utrecht en de cultvideotheek naast het Waterlooplein Am*dam.

Mis ik iets? Internet illegaal downloaden? Kopieren van elkaar? Bestellen online?

Tell me...

ik haal bijna alle films van eBay (vooral B-films die niet in Nederland verkrijgbaar zijn en films van Chiaki Kuriyama)

Ik ben er net mee begonnen op advies van iemand
Heb al wel wat gezien, maar die namen onthoud ik amper.
Ook net met anime begonnen, en wat ik daarvan heb gezien bevalt me heel goed.
Ghost In The Shell (4,5)
Howl's Moving Castle (5,0)
Spirited Away (4,5)
Vampire Princess Miyu (3)

Binnekort ga ik zien:
Dolls
Final Fantasy x
Hotaru No Haka
Ghost In The Shell 2
Tokyo. Sora

Ben dus echt nog ruim een beginner, maar het is zeker een genre waar ik meer van wil weten!

Leuke topic.

Ik ben een grote fan van anime en hierdoor ben ik net als de topic opener in contact gekomen met de Japanse films. Zelf vind ik de films die ik tot nu toe gezien heb niet zo super leuk, horror (iets waar Japan goed in is) vind ik helemaal niks aan, dus misschien vandaar. Maar ik ga nog veel meer kijken.

Rianneke_Dan: Een 5 voor Howl's Moving Castle? De oudere producties zijn veel beter en dan met name de eerste 5 films van Miyaki. Nausicaa, Totoro, Laputa, Kiki's Delivery Service, Porco Rosso en tot slot Mononoke Hime zijn overduidelijk mijn favorieten.

Overigens zijn films wel leuk, maar eerlijk gezegt kan een goede film niet tegen een goede serie en hiermee bedoel iets zoals Juuni Kokki of Full Metal Alchemist. (Of Azumanga, School Rumble, FMPF voor de komediefans zoals ik =b)

In retrospectief lijkt mijn liefhebberij voor de Japanse (en Aziatische) film ooit begonnen met Ringu. Die, ofwel Battle Royal. Beide wat toegankelijke films die ik ooit in de videotheek heb meegepikt. En blij toe.

De diversiteit van Japanse cinema is waarschijnlijk het grootste pluspunt. Horror, drama, aktie, in verschillende gradaties en uiteenlopende kwaliteit maar nagenoeg altijd verfrissend. Bovendien lijkt Japan zich nog lang niet aan universele filmstandaarden en cliché's gebonden te hebben, een virus waar Hollywood al tijden aan lijdt.

Bij de drama's is het sleutelwoord vaak subtiliteit. Een minimum aan dialoog en toch een maximaal gevoel. Erg knap hoe dat teweeggebracht wordt.

De wereld van anime en manga ben ik nog aan het verkennen, met (hopelijk voorlopig) hoogtepunt GitS 2.

Verder zijn het vooral films van Kitano en Miike die de obsessie in leven houden, beide regisseurs met een duidelijke eigen stem. Shinya Tsukamoto heeft me onlangs verrast met Haze, maar zijn visueel overdonderende (en wederom erg onderscheidende) stijl kende ik al van Snake in June, Tetsuo en Vital.

Eigenlijk ben ik vanaf het begin als een blok voor de Japanse cinema gevallen, met hoogtepunten oa. Heart Beating in the Dark (2005), Dead Leaves, GitS2 Innocence, Versus, Haze en Zatoichi.

Mijn to-see stapel omvat oa. Shark Skin Man and Peach Hip Girl, Taste Of Tea, Happiness Of The Katakuris, Akira en Dolls.

Wat een mooie stapel . Hopelijk kan je er binnenkort dan Tokyo.Sora aan toevoegen.

Ik ben er ook een beetje aan begonnen .. heb Rashomon aangeschaft en ga ook nog Dolls en Kikujiro zien , bavalt me dat dan schakel ik over op de wat specifiekere films die hier op MM erg populair zijn

Een aanrader voor al wie geinteresseerd is Japanse films is het boek:

Sex, blood and madness in Japanese Cinema van creation cinema collection volume 9

Juist mijn 118e japanse film binnen gekregen: Dead girl walking

Goeie site voor aziatische films

http://asiancult.com/index.php?osCsid=a56fa292c2f1d85b86178c96cb188b72

Mijn collectie horror, cult & asian stuff:

http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/SickNick

Gast
geplaatst: vandaag om 11:56 uur

geplaatst: vandaag om 11:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.