- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Een tussenstand van bevestigde titels voor 2017 plus een batterij aan suggesties, onbevestigde titels...
1. Afterlov (2016)
Alternatieve titel: Άφτερλωβ
2. Akher Wahed Fina (2016)
Alternatieve titel: The Last of Us
3. American Honey (2016)
4. Belle Dormant (2016)
5. Ciel Flamand, Le (2016)
Alternatieve titel: Flemish Heaven
6. Ciudadano Ilustre, El (2016)
Alternatieve titel: The Distinguished Citizen
7. Elon Não Acredita na Morte (2016)
Alternatieve titel: Elon Doesn't Believe in Death
8. Era O Hotel Cambridge (2016) hbf
9. Gimme Danger (2016)
10. Jackie (2016)
11. Kékszakállú (2016)
12. Levelling, The (2016)
13. Paterson (2016)
14. Ranenyy Angel (2016)
Alternatieve titel: The Wounded Angel
15. Seto Surya (2016)
Alternatieve titel: White Sun hbf
16. Svi Severni Gradovi (2016)
Alternatieve titel: All the Cities of the North
17. Transit Havana (2015)
18. Wùlu (2016)
20. Jätten (2016) hbf
21.
22. Fake
23. Der Traumhafte Weg
24. Double Play
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
De titel + tekst zeg het al. Volgend jaar ga ik voor de tiende keer naar het IFFR. Ben benieuwd wie van jullie de meeste zag. Vermoed Starbright Boy, Wolfmanrene of KoenR. 
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Ik zag er net meer dan de helft. 51/100
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Eentje meer. 52 van de 100. De laatste jaren hebben we duidelijk meer overlap dan daarvoor.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Valt me tegen. Wie biedt er meer?
Overigens zijn er meer lijstjes welkom.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Ik kom op 16 vd 100 (joepie). Relatief laat begonnen aan intensief iffr bezoek doch tevree. Iemand nog wat te zeiken over...ahum...aan te vullen op eerder gedropte lijst? Suggesties, tigerteases, of wishlist?
...een voorzet:
25. Park (2016)
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Ranenyy Angel en Transit Havana zijn de enige twee titels op je lijstje waarvan ik weet dat die sowiezo niet op het IFFR te zien zullen zijn. De rest mag je wel verwachten. Hoewel The Student, Le Ciel Flamand en The Happiest Day in the Life of Olli Mäki aangekochte titels zijn die al op lokale filmfestivals vertoond zijn geweest. Geeft die weinig kans nog.
Heb zin in de nieuwe Yang Zhang!
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
CineMart 2017 selection announced | IFFR
Wat een namen!
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Gisteren Tigerfriendsavond meegemaakt met een misdaadfilm: Wùlu (2016).
Bero Beyer werd geinterviewd en vertelde over IFFR Unleashed.
Dat initiatief schept blijkbaar wat hoop voor liefhebbers van slowcinema (vaak trage, contemplatieve cinema) zo blijkt uit de mening van deze mevrouw van buiten onze landsgrenzen. Ik hoop er als Tigerfriend binnenkort de vruchten van te kunnen plukken, als het "getest wordt". Het "delen" van filmervaringen verdient ook extra aandacht van de organisatie van het IFFR... Hoe dat vorm krijgt? Ik ben benieuwd!
Terloops liet Beyer vallen van bv. Béla Tarr aanwezig zal zijn. Het Planet IFFR thema en logo werd toegelicht als de tijger die nieuwsgierig moet maken naar het onbekende in tijdens waar juist de grenzen sluiten en de verharding toeslaat. Kort samengevat: IFFR voorspelt zowel qua vorm (on demand) als qua inhoud nog steeds ogen te willen openen.
Ook op het VOD Forum geplaatst maar hier ook best op zijn plek:
IFFR unleasht IFFR UNLEASHED. HIER ook een mooie tijdlijn.
Edit:
5 nieuwe namen voor IFFR Live
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Flink wat nieuwe titels! 
Zien:
- Before the Rooster Sings (Ari Maniel Cruz)
- By the Time It Gets Dark (Anocha Suwichakornpong)
- The Summer Is Gone (Zhang Dalei)
- Happy Times Will Come Soon (Alessandro Comodin)
- X500 (Juan Andrés Arango Garcia)
Trailer van het jaar!
Interessant:
- Burning Birds (Sanjeewa Pushpakumara)
- All the Cities of the North (Dane Komljen)
- El Futuro Perfecto (Nele Wohlatz)
- La Guerra dei Cafoni (Davide Barletti en Lorenzo Conte)
- Mimosas (Oliver Laxe)
- Extraño pero verdadero (Michel Lipkes)
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
De Bright Future (BF) titels laat ik nog even op me inwerken. Prevenge (2016) staat al een tijd op mijn wensenlijst. Ookal zijn de reviews niet geweldig wil ik de film wel zien. Los Decentes (2016) wordt beschreven als absurd en trekt me wel. Van de drama's die Verhoeven noemt ben ik er nog niet uit welke ik ga zien. Ik hoop dat ik pakweg 15 kan zien dit jaar. Daar zitten er tenminste 5 Limelight films bij (bv. American Honey, Gimme Danger, Home (LL?), Paterson, Jacky) en vast veel BF!
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Wow wat een boel titels is er bekend gemaakt!
Opvallend 1: Perspectives, thema's zijn onthuld en ingevuld met best wat oudere films.
Libanon en Black Rebels als thema's resulteert in véél films over geweld, discriminatie (véél USA titels!), oorlog en terrorisme óók van een paar jaar geleden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de film van Kassovitz (L'ordre et la moral) waar ik wel wat van verwacht, maar vraag me wel af wat een film als 'Braqueurs' nu echt toevoegt.
Opvallend 2: Ook bioshits als Moonlight (óók Sundance) staan ertussen!
Opvallend 3: Een mooi aantal (muziek)docu's om me in te verdiepen.
...benieuwd wat deze alsmaar groeiende lijst/ programmering/ thema's het in MM bezoekers tevens frequent IFFR bezoekers los maken....tips...hints...?
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Maudite Poutine, Grave/Raw en La Region Salvaje zijn alvast zekerheidjes voor mij. Enige kans dat de nieuwe Grandrieux (Meutrière) te zien zal zijn?
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Meurtrière is ouder dan Malgré la Nuit. Ik betwijfel het.
Tot nu toe gezien:
- Die Einsiedler (★★★★¼)
- Kékszakállú (★★½)
- The Last of Us (★★★¾)
- Prevenge (★★★)
- Hermia & Helena (★★★¾)
- Harmonium (★★)
- Paterson (★★★)
- Personal Shopper (★★★★)
- Raw (½)
- Réparer les Vivants (★★★¾)
- Sieranevada (★★★½)
- White Sun (★★¾)
- Home (★★★★½)
- The Woman Who Left (½)
- Maudite Poutine (★★★★¾)
- Loving (★★★★¼)
- 36 Quai des Orfèvres (½)
- Dawson City: Frozen Time (★★★★★)
Denk dat Home ook wel iets voor je is, Leatherhead! 
D-ark
-
- 1755 berichten
- 420 stemmen
Ah nieuwe titels. Hoop interessant docu voer ook weer(Two Trains Runnin, The Wonderful Kingdom of Papa Alaev die vorig jaar al op tv was bij 2 doc en als uitschieter Blackhearts over metal muzikanten die leven in landen waar het verboden is om metal en in sommige gevallen westerse muziek te spelen). Voor de rest zijn mijn keuzes nu al dit:
Kijken als ze releases hebben net voor kaartverkoop in arthouse:
-Personal Shopper
-Patterson
-The Handmaiden
Keuzes zover snel gekeken
-Hustlers Convention
-Scumbag
-Wat van de Jan Němec films ook al heb ik er al een hoop gezien
-Jan zonder vrees( met live score ben benieuwd, behalve dat de film complete Belgische makelij is de score die vorig jaar is uitgegeven op lp een geweldig onderdeel van dit historische stukje Vlaamse animatie historie )
-Prevenge
-Réparer les vivants
-Fake
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
De Tiger competitie:
Hivos Tiger Competition 2017 | IFFR
Op basis van plot/plaatjes veel potentieel boeiends.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
De Tiger competitie:
Hivos Tiger Competition 2017 | IFFR
Op basis van plot/plaatjes veel potentieel boeiends.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Full Bright Future Line-up | IFFR
Voorpret:
- Filthy Trailer (Coming of Age / Drama)
- Ninko heeft het maar moeilijk met de dames in voorspeld CULT-favoriet mede vanwege zijn WEIRDNESS + gebaseerd op een oud Japans verhaal.
- Park trailer. (Coming of Age)
- Die Einseidler fragmentje. (Sociaal Drama)
- Vreemd en experimenteel: UGLY Teaser.
- Review Rat Film: analytisch, poëtisch, absurd: "Chris Marker Meets Werner Herzog" (Docu).
- The Last Family / Ostatnia Rodzina by Jan P. Matuszyński (Historie/ Drama)
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Ugly ziet er interessant uit, nog niet van gehoord.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Tony Rayns en Third Window Films waren erg te spreken over Suffering of Ninko. Qua plot + trailer doet het me denken aan de films van Matsumoto. Hij is ook nog eens kort van speelduur dus ik noteer hem als uitsmijter voor de avond. Kan lachen worden. 
D-ark
-
- 1755 berichten
- 420 stemmen
Ik heb mezelf dit jaar voor het eerst zo kekke tiger friends pas gekocht. Moet ik hier nog over iets weten wat ik allemaal voor toffe dingen kan doen behalve goedkoper films kijken.
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
De mogelijkheid die de Tiger Friends-pas biedt om een dag eerder kaarten te kopen is ook wel prettig.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Ik heb mezelf dit jaar voor het eerst zo kekke tiger friends pas gekocht. Moet ik hier nog over iets weten wat ik allemaal voor toffe dingen kan doen behalve goedkoper films kijken.
- dag eerder kaarten
- TF avond in dec
- korting merchandise
- korting kaartjes
- iffr unleashed: is mij nog onbekend of en hoe TF's hier voordeel gaan krijgen
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Tony Rayns en Third Window Films waren erg te spreken over Suffering of Ninko. Qua plot + trailer doet het me denken aan de films van Matsumoto. Hij is ook nog eens kort van speelduur dus ik noteer hem als uitsmijter voor de avond. Kan lachen worden.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
– El Auge del Humano (Eduardo Williams)
– Diamond Island (Davy Chou)
– #BKKY (Nontawat Numbenchapol)
– Measuring Change + Spring Equinox (James Benning)
– Godless (Ralitza Petrova)
– Viejo Calavera (Kiro Russo)
– Gorge Cœur Ventre (Maud Alpi)
– Sarajevo Songs of Woe (Fred Kelemen)
– The Wolves of the East (Carlos M. Quintela)
– Overnight Flies (Georg Tiller)
Kreeg net de bevestiging dat ze bovenstaande titels niet gaan vertonen. Vorig jaar waren het de Roemenen, Tsai, Thamrongrattanarit, Palfi, Bartas en waarschijnlijk mis ik er nog een paar. En nu alweer een paar grote auteurs en debutanten - die ontzettend lovend ontvangen zijn in Locarno - die overgeslagen worden alsof het niets is. Ik dacht altijd dat ze hun eigen ontdekkingen en regisseurs die ze iets later dan hun debuut ontdekte trouw bleven? Niet dus, dat is definitief over. Ik kan ze in hun lukrake programmering niet meer volgen en 'vertrouwen'. De liefde is stevig bekoeld. Wie gaat er mee naar Locarno dit jaar?
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
Ik dacht altijd dat ze hun eigen ontdekkingen en regisseurs die ze iets later dan hun debuut ontdekte trouw bleven?
Wat zijn dan de "Rotterdamse" ontdekkingen uit dat lijstje?
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Godless, ben ik wel benieuwd naar. Had ik ook verwacht...
Voor het overige is mijn blikveld niet groot als dat van Verhoeven dus zeggen de andere namen me minder (maar ben ik tevree met een bescheiden filmfreak status bij vrienden en vage kennissen
).
Verder bindt IFFR ook dit jaar oude bekenden met nieuwe films aan zich. Om dit concreet te maken: enkele "bekende" namen tot nu toe: Lav Diaz, Lowe (eerder actrice, nu regisseur), Wheatly, Katell Quillévéré, Juan Andrés Arango Garcia. De Rotterdamse (lees: IFFR-) ontdekkingen zullen toch vooral tussen de eerste (Europese) releases/ tigers/ BF's te staan?
Overigens...
Meer films dan ooit zouden er zijn bekend gemaakt...mailt IFFR me net. Strikt genomen hoeft dit alleen op het "bekendmaken" te duiden en/ of het kan ook te maken hebben met meer "shorts"maar ik ga ervan uit dat er ook meer (feature) films draaien. Pasjes kunnen Tigerfriend in de weeg van 16/1 verwachten..
Filmkrant typeert Tiger-nominaties
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Waarschijnlijk zal ik zaterdag 28e R'dam nog wel kunnen bezoeken voor wat films, verder ben ik aangewezen op IFFRiG. 19 januari wordt daarvan het programma bekend, vvk wo 25 januari. Als er voor die tijd al wat bekend wordt qua selectie daarvan, hoor ik het graag! Tot die tijd maar grasduinen in de IFFR programmering...
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
het programma is nog niet compleet, en er moet sowieso nog veel gepuzzeld en gelezen worden
maar om de voorpret toch ook maar wat af te trappen, een lijstje IFFR titels waar ik nu al heel erg naar uitkijk:
Rippu Van Winkuru no Hanayome (2016)
en nog toe te voegen:
The Eye's Dream (Hisayasu Sato)
Break Up (Marco Ferreri)
Flames of Royal Love (Jan Nemec)
Ugly (Juri Rechinsky)
Un rêve solaire (Patrick Bokonowski)
Wailings in the Forest (Bagane Fiola)