Wùlu (2016)

Frankrijk / Senegal
Thriller

geregisseerd door Daouda Coulibaly
met Quim Gutiérrez, Dembele Habib en Ndiaye Ismaël

Bamako in Mali, 2007. De 20-jarige jongeman Ladji werkt hard als chauffeur van een minibus om zijn zus Aminata uit de prostitutie te halen. Wanneer hij een gedroomde promotie op het werk misloopt, neemt hij contact op met Driss, een drugshandelaar die hem nodig heeft. Met de hulp van zijn twee boosaardige vrienden Houphouet en Zol, brengt Ladji kilo’s cocaïne van Conakry naar Bamako. Zijn snelle opmars in de drugswereld zorgt voor geld, vrouwen en een leven dat hij zich nooit had kunnen inbeelden. Maar hij heeft een hoge prijs te betalen.

avatar van Mr Thee
Voila: draait in 2017 op IFFR!

avatar van Mr Thee
Nu ik ooit in Mali ben geweest en zijdelings de politiek en het nieuws daar volg, was ik erg benieuwd naar deze film. Wùlu wordt vergeleken met Scarface. En ja er zijn meer vergelijkingen te maken met de Westerse (misdaad-)film. Zo is de soundtrack erg goed door de West-Afrikaanse sound van de Kora, maar ook door een soms Refniaans geluid (Kavinsky). Het ingetogen spel van de hoofdrolspeler, de voor mij persoonlijk herkenbare straatbeelden uit Bamako en de spanning maakten het helemaal af. En niet te vergeten de shots uit het abatoir. Minder geslaagd was wellicht het plot, althans de "losse eindjes".Ik ben er nog steeds niet uit of het nu wel of niet hinderlijk was hoe en via wie de routes van het drugstransport nu precies liepen. Hoe dan ook een verrassende film van de hand van een Malinese Parisien. Internationaal zijn er weinig misdaadfilms met Mali. Voorzover die er wel zijn gaan die die niet over de binnenlandse misdaad. Afrikaanse landen vallen immers doorgaans op door films over schrijnende situaties aldaar, mensenhandel e.d. Er blijft wat mij betreft genoeg authenticiteit behouden.

Nb. Je zou de vraag kunnen stellen of de politieke stelling aan het eind tijdens de film wat onderbelicht is. Zelf zie ik deze methodiek eerder als een methode om het kwartje te laten vallen: "u zag hier een misdaadfilm maar ook een land dat ten onder gaat aan drugs- (en vele interne conflicten)".