• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.925 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.971 gebruikers
  • 9.370.323 stemmen

International Film Festival Rotterdam - IFFR

zoeken in:

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Volgens mij Yakuza Apocalypse van Miike? Lol, niet iedereen was er blij mee haha

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

(edit, niet goed gelezen)

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

De Miike was de midnight surprise en duidelijk af te leiden uit de hint. Ik meen in een eerder bericht te lezen dat Belgica de reguliere surprise was, tenzij Groningen een afwijkende verrassing had.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Een verrassende en verrassend lange terugblik.

D-ark

• 1755 berichten
  • 420 stemmen

Oh hoi ik schrijf ook maar iets hier. Mijn IFFR was zoals al vanouds vermoeiend met treinen, vermoeiend met een veelst te warme Cinerama in de ochtend en vooral een kwalitief erg hoogstaand jaar. Jammer genoeg door andere bezigheden maar 3 dagen kunnen doen maar toch bij 11 films uitgekomen:

Lijstje:

4,5*

Malgré la nuit

4*

Sex Game

Dante no es únicamente severo

Fata Morgana

Esquizo

The Other Side

Notfilm

3,5*

Rebel Citizen

Heated Gloves

Evolution

3*

Cabezas cortades

Ik heb me ook net als beavis en McSavah me ook nogal op de Barcelona School selectie gestort en ik heb er totaal geen spijt van. Erg fijne selectie van kunstig overdreven gedoe op zijn beste manier gekoppeld met een flinke dosis humor en prachtige set designs. Hierdoor ook de meeste overlap met hun gehad en voor de rest nog met niethie en misterwhite wat bijgepraat. Mijn laatste dag die behalve The Other Side alleen docus was in allen rust ook maar Rotterdam weer eens doorgelopen en ik blijf het een fijne mooie stad vinden. Zeker nu alles rond het station eindelijk uit zijn bouwput fase is.

Volgend jaar zeker weer, hopelijk wat meer dagen maar ik vrees er nu al voor.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

beavis schreef:

De Daily Tiger was weg, maar daarvoor in de plaats was er wel een "pro" (lees: alleen Engelstalige) Tiger krant die niet helemaal daily verscheen, maar waarvan ik toch 4 edities heb gezien en gelezen.

Echt? Die heb ik dan helemaal gemist.

Ben het met je eens dat de bewegende avant-screening info-dia's heel vervelend waren, omdat ze inderdaad erg onrustig waren. Zou inderdaad voor nuttiger info gebruikt kunnen worden.

Hebben jullie trouwens ook een enquete ontvangen vandaag, over hoe deze editie bevallen is??

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

beavis schreef:

Enige echte kritiekpuntje wat ik zou hebben is over het info-screen dat voor een vertoning in een bioscoop te zien is. Deze was dit jaar zeer onrustig met constant verspringende beelden en daardoor niet prettig om te lezen, heb me dus maar vooral op de simpele rebusjes geconcentreerd...

Klopt, ook de twitterfeed was zeer irritant: voor de helft gevuld met onleesbare urls en voor de andere helft met nutteloze "ik heb er zin in"-opmerkingen. (En je blijft toch kijken .)

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Echt? Die heb ik dan helemaal gemist.

IFFR Pro #1 was een soort Engelstalige versie van de Volkskrantbijlage en was vanaf de eerste dag beschikbaar. #2, 3, 4 zijn gedateerd op ma 1 di 2 en wo 3 feb. Geen idee waarom er op de voorgaande dagen geen pro-krant was, daarna is het begrijpelijk omdat de buitenlandse gasten vanaf de donderdag beginnen te verdwijnen. Ik heb ze alleen in de Doelen in de bakken zien liggen.

--

Toen ik Radio Dreams zag, na het prijzenfestijn, kreeg ik het idee dat dit weleens de meest publieksvriendelijke tijgerwinnaar in jaren zou kunnen zijn. Echter ik kon dit niet staven want de overzichtslijstjes van de publieksprijs zijn van de site van het IFFR verdwenen. Wie heeft die nog ergens? Vorig jaar kon ik nog wel vinden op een eerdere pagina van deze discussie.

2016

Radio Dreams #67 3.9

2015

La obra del siglo #117 3.4

Videophilia (and Other Viral Syndromes) #133 3.3

Vanishing Point #124 3.4

Hang Gong-Ju uit 2014 was denk ik ook wel een publiekssucces.

--

Over verdwenen zaken gesproken, ik wilde ook nog eens die Daily Tiger-pdf's van de site downloaden om mijn papieren exemplaren weg te kunnen doen, maar die staan er ook niet meer op.

Cosoco

• 10908 berichten
  • 5185 stemmen

Jep, de bubbel is weer voorbij.

Had door de nieuwe programma-indeling, het gebrek aan daily tigers en de onmogelijke website voor mijn gevoel minder binding met het programma dan ooit.

Had tot dondedag een bijzonder gemiddeld festival, met veel 3* en 3,5*-titels, maar de laatste 2 dagen volgden nog enkele toppers en dieptepunten. Verder waren de retrospectieven dit jaar weer erg fijn, had er graag meer (of eigenlijk vrijwel alle) titels uit gezien.

Eindlijstje:

4,5*

The Funeral Island

4,0*

La Última Tierra

Kaili Blues

Alba

Mama

3,5*

The Whispering Star

Tikkun

100 Yen Love

Last Man in Dhaka Central

Of Shadows

The Shell Collector

3,0*

Chaotic Love Poems

Le Moulin

Sayônara

Toire no Pieta

And When I Die I Won’t Stay Dead

Tenemos la Carne

A Copy of My Mind

Artist of Fasting

Visita ou Memórias e Confissões

Maru

Inside the Mind of Favela Funk

2,5*

Too Young to Die

El Placer Es Mio

Motel Mist

The Dork, The Girl and the Douchebag

2,0*

Fado

Sharing

Endorphine

Alone

Retrospective:

4,0*

Noche de Vino Tinto

Brick and Mirror

Acteon

3,5*

Ditirambo

Galaxy

3,0*

Female High School Guerilla

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

De eindscore.

Publiekslievelingen:

01. Room (03)

02. The Idol (02)

03. Land of Mine (Martin Zandvliet) (01)

04. An (05)

05. The Daughter (23)

06. Much Loved (24)

07. Les Chevaliers Blancs (65)

08. Halal Love (32)

09. Men & Chicken (21)

10. Tanna (07)

Outsider: Francofonia (110)

Publieksonlievelingen:

150. Bang Gang (Une Histoire d'Amour Moderne) (122)

151. Lampedusa (Peter Schreiner) (176)

152. Tenemos la Carne (106)

153. The Sky Trembles and the Earth Is Afraid and the Two Eyes Are Not Brothers (105)

154. Animal Político (149)

155. Tikkun (76)

156. Bella e Perduta (93)

157. The Bear Tales (172)

158. The Other Side (132)

159. WINWIN (152)

160. Malgré la Nuit (171)

The outsider: The Assassin (129)

Er waren uiteindelijk 178 titels die meededen met de publieksprijs. Dat wist ik helemaal niet ... Met My Good Hans als hekkensluiter. Ben eigenlijk wel benieuwd.

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Opvallend: ook in R'dam een film onderaan die door MM'ers juist hoog gewaardeerd wordt, net als met Mother in Groningen.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

https://pbs.twimg.com/media/CanKvRfVAAEfK_6.jpg:large

(Het was laat op de avond dus vergeef me de spelfouten.)

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ook ik had een erg fijne editie. Ik zag slechts 7 films (plus twee korte-film blokken), maar de kwaliteit was zeker goed te doen:

1. Malgré la Nuit (4,5*)

2. Whispering Star (4*)

3. Happy Hour (3,5*, neigend naar 4*)

4. 100 Yen LOVE (3,5*)

5. Montanha (3*, maar 4* voor de voorfilm Tuesday)

6. Female Student Guerilla (3*)

7. WiNWiN (1*)

Oké, die laatste vond ik een stevige misser (hopelijk vind ik ergens deze week, of in het weekend, tijd om daar op in te gaan). WiNWiN voelde langer aan dan Happy Hour. Maar de rest mag er zijn. Zelfs de twee drietjes waren goed te doen en waren vooral niet origineel genoeg (Montanha) of consistent genoeg (Female Student Guerilla) om hoog te scoren.

Vorig jaar liep ik door pure pech zo'n beetje iedereen van MovieMeter mis, dit jaar kwam ik gelukkig weer veel bekende gezichten tegen. Dat hoort toch ook wel bij de festivalervaring.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Richardus schreef:

Opvallend: ook in R'dam een film onderaan die door MM'ers juist hoog gewaardeerd wordt, net als met Mother in Groningen.

Het is opvallend, maar wel logisch te verklaren en daardoor (voor mij) niet erg verrassend.

De meerderheid van de gebruikers die op dit forum onderwerp reageren, kiest voor de films die waarschijnlijk geen release krijgen en waarvan vantevoren al duidelijk is dat ze mega laag genoteerd komen te staan in de Publieksstanden (zie ook voorgaande jaren en de voorspelling van Verhoeven iets eerder op dit forum). Zelf kies ik vergeleken met andere users relatief veel Lime Light films dan wel Voices films die wel een release krijgen (ik tel er ongeveer 9 van de 20; ik zie ze namelijk toch niet allemaal in het komend jaar). Ook qua beoordeling ben ik best een "mainstream"-IFFR gebruikerT. En dan nog: zelfs mijn waardering wijkt nog flink af van de Publiekprijs.

MM- TOEVOEG IFFR NIEUWS:

The Love Witch (2016)

5 October (2016)

Suntan (2016)

Stemmen maarrrrr....

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Van opvallend veel (belangrijke) websites krijgt Škafar's Mother veel lof. Neem aan dat Sight & Sound de film ook gezien heeft? Zie zijn werk nog wel uitgegeven worden op Secund Run. Hoop het in ieder geval wel.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

The One Ring schreef:

Oké, die laatste [ed: WINWIN (MR)] vond ik een stevige misser (hopelijk vind ik ergens deze week, of in het weekend, tijd om daar op in te gaan). WiNWiN voelde langer aan dan Happy Hour. Maar de rest mag er zijn.

Ik kijk er (nog steeds) reikhalzend naar uit!

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

(quote)

Ik kijk er (nog steeds) reikhalzend naar uit!

Oh jee, net nu ik in een fase zit waarin ik probeer mijn afwezigheidsrecord van MovieMeter probeer te verbreken

Maar goed, komt eraan.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Jullie ook gebeld door IFFR afgelopen week??

Prinz

• 1085 berichten
  • 4221 stemmen

?

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Laat ik eens wat voorspellingen doen nog voordat het programma bekend is gemaakt.

Publiekslievelingen:

01. Jackie

King of the Belgians en Home zouden het ook heel goed kunnen doen.

Publieksonlievelingen:

195. La mort de Louis XIV

196. Akher Wahed Fina

197. Maudite Poutine

198. O Ornitólogo

199. Spira Mirabilis

200. Tabl

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Dat zijn in ieder geval stuk voor stuk films waar ik reikhalzend naar uitkijk.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Is het toevallig dat (M)uchenik 26 januari in de buios draait of is dat de premiere op het IFFR?

Over suggestie van Verhoeven: Jackie of.... Neruda? #edit: Neruda in dec al in bios#

Wishful thinking.... films die eerder op andere festivals draaiden:

1:54 (2016)

Albüm (2016)

Prijswinnaar Cinemart kanshebber voor IFFR ,nb. eerder op TIFF:

Jätten (2016)

Uit Oost Europa wellicht?

Ostatnia Rodzina (2016)

Ucitelka (2016)

Dnevnik Masinovodje (2016)

Verder nog suggesties.. films die eerder in Tokio of Busan draaiden?

Knisper

• 13038 berichten
  • 1278 stemmen

Mr Thee schreef:

Is het toevallig dat (M)uchenik 26 januari in de buios draait of is dat de premiere op het IFFR?

Dat zou heel goed kunnen denk ik.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

VOORPRET: interview festivaldirecteur...

Enkele van deze zijn in januari vast in Rotterdam te zien, gelet op Beyers woorden.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Mr Thee schreef:

Enkele van deze zijn in januari vast in Rotterdam te zien, gelet op Beyers woorden.

Daarvan zag ik Kékszakállú + White Sun al en Santa y Andrès lijkt me helemaal niets. Scheelt weer tijd.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Dit zijn ze: de eerste filmtitels voor IFFR 2017 | IFFR

Vooral heel blij met All the Cities of the North én Der traumhafte Weg!

Zijn er al mensen hier begonnen aan het werk van Adolfo Arrieta? Staat al jaren op het 'te-zien-lijstje' maar nog steeds niet gelukt. Nu dan eindelijk de grote kans. De Braziliaan kan ook interessant zijn.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Ik zal de komende tijd eens in dat oeuvre van Adolfo duiken.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

Heb dat boxje van em al heel lang in de kast. toch ga ik me nu eerst op Schanalec richten. Heb ook al haar werk al heel lang in de kast, maar na de lof op Locarno voor haar nieuwste ook echt op de actieve kijklijst! Zeer benieuwd naar!

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Eerste titels bekend! Larrain, Lav Diaz, Jarmush...

...en iedere week vanaf nu meer titels..

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.