- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Volgens mij Yakuza Apocalypse van Miike? Lol, niet iedereen was er blij mee haha
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
De Miike was de midnight surprise en duidelijk af te leiden uit de hint. Ik meen in een eerder bericht te lezen dat Belgica de reguliere surprise was, tenzij Groningen een afwijkende verrassing had.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Een verrassende en verrassend lange terugblik.
D-ark
-
- 1755 berichten
- 420 stemmen
Oh hoi ik schrijf ook maar iets hier. Mijn IFFR was zoals al vanouds vermoeiend met treinen, vermoeiend met een veelst te warme Cinerama in de ochtend en vooral een kwalitief erg hoogstaand jaar. Jammer genoeg door andere bezigheden maar 3 dagen kunnen doen maar toch bij 11 films uitgekomen:
Lijstje:
4,5*
Malgré la nuit
4*
Sex Game
Dante no es únicamente severo
Fata Morgana
Esquizo
The Other Side
Notfilm
3,5*
Rebel Citizen
Heated Gloves
Evolution
3*
Cabezas cortades
Ik heb me ook net als beavis en McSavah me ook nogal op de Barcelona School selectie gestort en ik heb er totaal geen spijt van. Erg fijne selectie van kunstig overdreven gedoe op zijn beste manier gekoppeld met een flinke dosis humor en prachtige set designs. Hierdoor ook de meeste overlap met hun gehad en voor de rest nog met niethie en misterwhite wat bijgepraat. Mijn laatste dag die behalve The Other Side alleen docus was in allen rust ook maar Rotterdam weer eens doorgelopen en ik blijf het een fijne mooie stad vinden. Zeker nu alles rond het station eindelijk uit zijn bouwput fase is.
Volgend jaar zeker weer, hopelijk wat meer dagen maar ik vrees er nu al voor.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
De Daily Tiger was weg, maar daarvoor in de plaats was er wel een "pro" (lees: alleen Engelstalige) Tiger krant die niet helemaal daily verscheen, maar waarvan ik toch 4 edities heb gezien en gelezen.
Ben het met je eens dat de bewegende avant-screening info-dia's heel vervelend waren, omdat ze inderdaad erg onrustig waren. Zou inderdaad voor nuttiger info gebruikt kunnen worden.
Hebben jullie trouwens ook een enquete ontvangen vandaag, over hoe deze editie bevallen is??
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Enige echte kritiekpuntje wat ik zou hebben is over het info-screen dat voor een vertoning in een bioscoop te zien is. Deze was dit jaar zeer onrustig met constant verspringende beelden en daardoor niet prettig om te lezen, heb me dus maar vooral op de simpele rebusjes geconcentreerd...
Klopt, ook de twitterfeed was zeer irritant: voor de helft gevuld met onleesbare urls en voor de andere helft met nutteloze "ik heb er zin in"-opmerkingen. (En je blijft toch kijken
.)
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Echt? Die heb ik dan helemaal gemist.
--
Toen ik Radio Dreams zag, na het prijzenfestijn, kreeg ik het idee dat dit weleens de meest publieksvriendelijke tijgerwinnaar in jaren zou kunnen zijn. Echter ik kon dit niet staven want de overzichtslijstjes van de publieksprijs zijn van de site van het IFFR verdwenen. Wie heeft die nog ergens? Vorig jaar kon ik nog wel vinden op een eerdere pagina van deze discussie.
2016
Radio Dreams #67 3.9
2015
La obra del siglo #117 3.4
Videophilia (and Other Viral Syndromes) #133 3.3
Vanishing Point #124 3.4
Hang Gong-Ju uit 2014 was denk ik ook wel een publiekssucces.
--
Over verdwenen zaken gesproken, ik wilde ook nog eens die Daily Tiger-pdf's van de site downloaden om mijn papieren exemplaren weg te kunnen doen, maar die staan er ook niet meer op.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Jep, de bubbel is weer voorbij. 
Had door de nieuwe programma-indeling, het gebrek aan daily tigers en de onmogelijke website voor mijn gevoel minder binding met het programma dan ooit.
Had tot dondedag een bijzonder gemiddeld festival, met veel 3* en 3,5*-titels, maar de laatste 2 dagen volgden nog enkele toppers en dieptepunten. Verder waren de retrospectieven dit jaar weer erg fijn, had er graag meer (of eigenlijk vrijwel alle) titels uit gezien.
Eindlijstje:
4,5*
The Funeral Island
4,0*
La Última Tierra
Kaili Blues
Alba
Mama
3,5*
The Whispering Star
Tikkun
100 Yen Love
Last Man in Dhaka Central
Of Shadows
The Shell Collector
3,0*
Chaotic Love Poems
Le Moulin
Sayônara
Toire no Pieta
And When I Die I Won’t Stay Dead
Tenemos la Carne
A Copy of My Mind
Artist of Fasting
Visita ou Memórias e Confissões
Maru
Inside the Mind of Favela Funk
2,5*
Too Young to Die
El Placer Es Mio
Motel Mist
The Dork, The Girl and the Douchebag
2,0*
Fado
Sharing
Endorphine
Alone
Retrospective:
4,0*
Noche de Vino Tinto
Brick and Mirror
Acteon
3,5*
Ditirambo
Galaxy
3,0*
Female High School Guerilla
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Publiekslievelingen:
01. Room (03)
02. The Idol (02)
03. Land of Mine (Martin Zandvliet) (01)
04. An (05)
05. The Daughter (23)
06. Much Loved (24)
07. Les Chevaliers Blancs (65)
08. Halal Love (32)
09. Men & Chicken (21)
10. Tanna (07)
Outsider: Francofonia (110)
Publieksonlievelingen:
150. Bang Gang (Une Histoire d'Amour Moderne) (122)
151. Lampedusa (Peter Schreiner) (176)
152. Tenemos la Carne (106)
153. The Sky Trembles and the Earth Is Afraid and the Two Eyes Are Not Brothers (105)
154. Animal Político (149)
155. Tikkun (76)
156. Bella e Perduta (93)
157. The Bear Tales (172)
158. The Other Side (132)
159. WINWIN (152)
160. Malgré la Nuit (171)
The outsider: The Assassin (129)
Er waren uiteindelijk 178 titels die meededen met de publieksprijs. Dat wist ik helemaal niet ... Met My Good Hans als hekkensluiter. Ben eigenlijk wel benieuwd. 
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Opvallend: ook in R'dam een film onderaan die door MM'ers juist hoog gewaardeerd wordt, net als met Mother in Groningen.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
https://pbs.twimg.com/media/CanKvRfVAAEfK_6.jpg:large
(Het was laat op de avond dus vergeef me de spelfouten.)
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ook ik had een erg fijne editie. Ik zag slechts 7 films (plus twee korte-film blokken), maar de kwaliteit was zeker goed te doen:
1. Malgré la Nuit (4,5*)
2. Whispering Star (4*)
3. Happy Hour (3,5*, neigend naar 4*)
4. 100 Yen LOVE (3,5*)
5. Montanha (3*, maar 4* voor de voorfilm Tuesday)
6. Female Student Guerilla (3*)
7. WiNWiN (1*)
Oké, die laatste vond ik een stevige misser (hopelijk vind ik ergens deze week, of in het weekend, tijd om daar op in te gaan). WiNWiN voelde langer aan dan Happy Hour. Maar de rest mag er zijn. Zelfs de twee drietjes waren goed te doen en waren vooral niet origineel genoeg (Montanha) of consistent genoeg (Female Student Guerilla) om hoog te scoren.
Vorig jaar liep ik door pure pech zo'n beetje iedereen van MovieMeter mis, dit jaar kwam ik gelukkig weer veel bekende gezichten tegen. Dat hoort toch ook wel bij de festivalervaring.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Opvallend: ook in R'dam een film onderaan die door MM'ers juist hoog gewaardeerd wordt, net als met Mother in Groningen.
Het is opvallend, maar wel logisch te verklaren en daardoor (voor mij) niet erg verrassend.
De meerderheid van de gebruikers die op dit forum onderwerp reageren, kiest voor de films die waarschijnlijk geen release krijgen en waarvan vantevoren al duidelijk is dat ze mega laag genoteerd komen te staan in de Publieksstanden (zie ook voorgaande jaren en de voorspelling van Verhoeven iets eerder op dit forum). Zelf kies ik vergeleken met andere users relatief veel Lime Light films dan wel Voices films die wel een release krijgen (ik tel er ongeveer 9 van de 20; ik zie ze namelijk toch niet allemaal in het komend jaar). Ook qua beoordeling ben ik best een "mainstream"-IFFR gebruikerT. En dan nog: zelfs mijn waardering wijkt nog flink af van de Publiekprijs.
MM- TOEVOEG IFFR NIEUWS:
Stemmen maarrrrr....
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Oké, die laatste [ed: WINWIN (MR)] vond ik een stevige misser (hopelijk vind ik ergens deze week, of in het weekend, tijd om daar op in te gaan). WiNWiN voelde langer aan dan Happy Hour. Maar de rest mag er zijn.
Ik kijk er (nog steeds) reikhalzend naar uit! 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Oh jee, net nu ik in een fase zit waarin ik probeer mijn afwezigheidsrecord van MovieMeter probeer te verbreken 
Maar goed, komt eraan.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Jullie ook gebeld door IFFR afgelopen week??
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Volgend jaar een Jan Nemec retrospectief.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Laat ik eens wat voorspellingen doen nog voordat het programma bekend is gemaakt.
Publiekslievelingen:
01. Jackie
King of the Belgians en Home zouden het ook heel goed kunnen doen.
Publieksonlievelingen:
195. La mort de Louis XIV
196. Akher Wahed Fina
197. Maudite Poutine
198. O Ornitólogo
199. Spira Mirabilis
200. Tabl
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Dat zijn in ieder geval stuk voor stuk films waar ik reikhalzend naar uitkijk. 
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Is het toevallig dat (M)uchenik 26 januari in de buios draait of is dat de premiere op het IFFR?
Over suggestie van Verhoeven: Jackie of.... Neruda? #edit: Neruda in dec al in bios#
Wishful thinking.... films die eerder op andere festivals draaiden:
Prijswinnaar Cinemart kanshebber voor IFFR ,nb. eerder op TIFF:
Uit Oost Europa wellicht?
Verder nog suggesties.. films die eerder in Tokio of Busan draaiden?
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Is het toevallig dat (M)uchenik 26 januari in de buios draait of is dat de premiere op het IFFR?
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
VOORPRET: interview festivaldirecteur...
Enkele van deze zijn in januari vast in Rotterdam te zien, gelet op Beyers woorden.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Enkele van deze zijn in januari vast in Rotterdam te zien, gelet op Beyers woorden.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Dit zijn ze: de eerste filmtitels voor IFFR 2017 | IFFR
Vooral heel blij met All the Cities of the North én Der traumhafte Weg! 
Zijn er al mensen hier begonnen aan het werk van Adolfo Arrieta? Staat al jaren op het 'te-zien-lijstje' maar nog steeds niet gelukt. Nu dan eindelijk de grote kans. De Braziliaan kan ook interessant zijn.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Ik zal de komende tijd eens in dat oeuvre van Adolfo duiken.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Heb dat boxje van em al heel lang in de kast. toch ga ik me nu eerst op Schanalec richten. Heb ook al haar werk al heel lang in de kast, maar na de lof op Locarno voor haar nieuwste ook echt op de actieve kijklijst! Zeer benieuwd naar!
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Eerste titels bekend! Larrain, Lav Diaz, Jarmush...
...en iedere week vanaf nu meer titels..