• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.946 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.982 gebruikers
  • 9.370.640 stemmen

International Film Festival Rotterdam - IFFR

zoeken in:

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

mijn score lijstje

1 - Malgré la nuit (2015) - 10

2 - Aoom (1970) - 8,5

3 - Chevalier (2015) - 8,5

4 - Do svidaniya, malchiki! (1964) - 8,5

5 - Mama (2016) - 8,5

6 - Noche de vino tinto (1966) - 8

7 - WiNWiN (2016) - 8

8 - A Woman, A Part (2016) - 8

9 - Lejos de los árboles (1972) - 8

10 - Dante no es únicamente severo (1967) - 8

11 - Seiyûgi (1969) - 8

12 - Minotauro (2015) - 7,5

13 - Sayônara (2015) - 7,5

14 - Koibitotachi (2015) - 7,5

15 - Después del diluvio (1968) - 7,5

16 - Actéon (1965) - 7,5

17 - Chauthi Koot (2015) - 7,5

18 - Wild (2016) - 7,5

19 - L'ombre des femmes (2015) - 7,5

20 - Oscuro animal (2016) - 7,5

21 - The Other Side (2015) - 7,5

22 - Tenemos la carne (2016) - 7,5

23 - The Sky Trembles and the Earth Is Afraid and the Two Eyes Are Not Brothers (2015) - 7

24 - Cada vez que... (1968) - 7

25 - Lyubit... (1968) - 7

26 - Sivapuranam (2015) - 7

27 - Danjiki geinin (2016) - 7

28 - Ditirambo (1969) - 7

29 - Esa sensación (2015) - 6,5

30 - Cabezas cortadas (1970) - 6,5

31 - El viento sabe que vuelvo a casa (2016) - 6

deze gezien tijdens het festival. Tanna zag ik in de preview en veel films uit de retrospectieven had ik ook al gezien... maar ik wou het overzichtelijk houden

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Het zit er alweer op Redelijk aantal gezien zonder mezelf over de kop te kijken, vond het qua tempo allemaal prima en heb buiten de films om nog aardig wat late uurtjes gezien. Dat laatste is toch eigenlijk wel waar het (ook) voor een groot deel om draait deze weken.

Paar goeie films, maar een echte uitschieter ontbreekt toch een beetje. Aan de andere kant vond ik er dit jaar niet een echt heel slecht. De laatste dagen is er vooral veel middelmaat en degelijkheid bijgekomen. Overigens heb ik de indruk dat het festival sowieso niet echt veel absolute toppers heeft gekend.

01. High-Rise - 4.0*

02. The Assassin - 4.0*

03. The Other Side - 4.0*

04. Évolution - 3.5*

05. Operation Avalanche - 3.5*

06. D'Ardennen - 3.5*

07. Green Room - 3.5*

08. Raiders!: The Story of the Greatest Fan Film Ever Made - 3.5*

09. Endorphine - 3.0*

10. The Whispering Star - 3.0*

11. The Love Witch - 3.0*

12. Bone Tomahawk - 3.0*

13. Land of Oz - 2.5*

14. Girls Lost - 2.5*

15. Bella e Perduta 2.0*

Op naar mijn jubileum-editie in 2017!

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Het was weer heerlijk. Ik heb dankzij KPN/ IFFR LIVE ook nog twee films thuis gezien (en heb er nog twee achter de hand: The Garbage Helikopter, La Novia). Oja voor wat het waard is...de Publieksscore (tussen haakjes). Nb. Ik had ook geen echte uitschieter, maar het aanbod was gewoon uitstekend.

Steengoed

1. The Green Room (55)*

2. Beyond Sleep (74)*

3. High-Rise (96)*

4. Montanha (146)

5. Suburra (18)

6. Califórnia (33)*

7. Suntan (68)

Goed

8. Much Loved (24)

9. The High Sun (50)*

10. Préjudice (47)*

11. The Other Side (132)

12. Nuts! (13)

13. Chevalier (118)

14. D’Ardennen (27)

15. The Model (70)

16. Land of Oz (80)*

Gemiddeld

17. Endorphine (123)

Matig

18. Les Chevaliers Blancs (65)

19. Radio Dreams (67)

20. The Island Funeral (163)

Indrukken en herinneringen...

GRIEKS

Ik had (nog) meer verwacht van Chevalier. Uiteindelijk bleek ook de Griekse film Suntan een verrassing ondanks het plot en het idee dat ik misschien wel een Griekse "Costa" ging zien.

De grote man in deze films is Papadimitriou. Erg gelachen en (bijna) gehuild om die vent.

BEELD: LANDSCHAP, LICHT, KLEUR

The High Sun en Thirst, Beyond Sleep waren werkelijk prachtig qua landschap.

Deze drie blinken samen met High Rise (bizarre stijl: een terugblik in bijna scifi stijl), The Land of Oz (kermiskleuren) en Montanha (schaduw, schijnsels, schitteringen) uit vanwege de composities.

MUZIEK/GELUID

Bij * gemarkeerde films veel van genoten.

COMING OF AGE

De coming of age films bevielen me uitstekend. Thirst, Montanha, Califórnia (en als je het genre wat oprekt The High Sun en Suntan).

ONDER WATER CAMERA

Beyond Sleep, Suntan, The High Sun

OVER HET FESTIVAL

Digitaal (app ontbreekt, website) is er nog wat werk aan de winkel. Ik heb de Daily Tiger ook wel gemist. Ben het met Mochizuki Rokuro dat die nietszeggende intro's zelfs bijna gênant zijn. Bright Future films die ik zag waren over het algemeen erg mooi. Het kan aan mijn filmconditie/ hooikoorts liggen maar Radio Dreams (Tiger award winner) raakte me niet, vermoeide me wat en was m.i. ook niet echt komisch. De thema's/ secties GENRE ID vond ik er wel toe doen. De sectie VOICES lijkt mij ook een heldere. Verder had ik het idee dat er minder/ geen TALKS waren. Vorig jaar ging ik expres voor de TALKS naar het LUXOR.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Het enige dat ze achterwege mogen laten is de zinloze introductie als er geen regisseur of zo aanwezig is en er ook geen Q&A volgt. Zal iets met klantvriendelijkheid te maken hebben - afgekeken van de NS. Waar tegenwoordig steeds wordt gemeld dat de trein op tijd vertrokken is. Tja, tel je zegeningen.

Of ze moeten het wat meer invulling geven. Een echte inleiding vind ik wel leuk binnen het kader van een festival, even wat over de regisseur vertellen en over de film. Zoals ze in Utrecht doen bij Louis Hartlooper met een "explicateur".

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

1. (8,7) Lu Bian Ye Can/Kaili Blues (2015) Met kop en schouder. Laatste half uur had zo oneindig mogen doorgaan.

2. (7,6) Lyubit... (1968) Vooral het laatste deel was geweldig!

3. (7,5) Chauthi Koot/The Fourth Direction (2015) Spannend. Een hondenleven door de ogen van hele angstige mensen.

4. (7,4) Noche de Vino Tinto (1966) "Spaanse New Wave" dekt volledig de lading

5. (7,2) Acteón (1967) Moderne Griekse tragedie.

6. (7,2) Chuma v Aule Karatas (2016) Bizar, maar kunstmatig.

7. (7,1) Cabezas Cortadas (1970) Interessant, voor de herziening.

8. (6,6) Gesu no Ai/Lowlife Love (2015) Toch apart altijd hoe een film met hele nare karakters toch zo sympathiek kan zijn.

9. (6,6) Gingakei/Galaxy (1967) Nog een beetje vreemd voor mij. Tweede van hem die ik zie.

10. (6,3) Umbracle (1970) Totaal geen eenheid, maar wel leuk!

11. (6) Cuadecuc, Vampir (1971) Pronken met andermans veren, maar stijlvol.

12. (1,4) Rüzgârin Hatiralari/Memories of the Wind (2015) kots. Soms kies ik films enkel vanwege de streek waar het gefilmd is.

Vijf uit het reguliere programma. Vijf van de Barcelona school. en twee andere oudjes.

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Jammer dat ik A'dam vandaag niet kon halen; te moe. Zie wel 2 films van daar op nr. 1 in lijstjes hierboven verschijnen (Kaili Blues en Malgré La Nuit) die nog geen release datum hebben en dus mss niet krijgen? Bummer. Vandaag nog Cemetary Of Splendour en D'Ardennen als afsluiters voor mij.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Mijn scorelijstje van de lange films die ik dit jaar zag. Zag er ook een aantal voor het IFFR en die heb ik niet opgenomen, en ga er zeker nog een aantal de komende tijd kijken. Voor het eerst meer oude dan nieuwe films gezien en dat is me wel bevallen. Twee films staan nog niet op MovieMeter (Esquizo en Cada vez que...). Wederom een heel fijn IFFR en heb ook het idee dat ik de drollen steeds beter weet te vermijden.

01. 9.5 - Malgré la nuit

02. 8.5 - The Slow Business of Going [oud]

03. 8.5 - Esquizo [oud]

04. 8.0 - Dante no es únicamente severo [oud]

05. 8.0 - Animal político

06. 8.0 - Oscuro animal

07. 8.0 - Chauthi Koot

08. 8.0 - Fata/Morgana [oud]

09. 7.5 - Actéon [oud]

10. 7.5 - Do svidaniya, malchiki! [oud]

11. 7.5 - Gingakei [oud]

12. 7.5 - Khesht va Ayeneh [oud]

13. 7.5 - Lu bian ye can

14. 7.5 - The Other Side

15. 7.5 - Ditirambo [oud]

16. 7.0 - Cabezas cortadas [oud]

17. 7.0 - Montanha

18. 7.0 - Sayônara

19. 7.0 - Cada vez que... [oud]

20. 6.5 - La academia de las musas

21. 6.5 - Sivapuranam

22. 6.0 - Rong ram tang dao

23. 5.5 - Umbracle [oud]

24. 5.5 - Jogakusei gerira [oud]

Rvdz

• 633 berichten
  • 2693 stemmen

Zeker vergeleken met de mensen hier heb ik maar een matig aantal films gezien, maar vond ze wel alle vier geweldig. Als ik dan toch een volgorde moet kiezen zou dat zijn:

1. Bone Tomahawk

2. Green Room

3. High-Rise

4. Room

Lefgozer

• 3491 berichten
  • 2256 stemmen

Richardus schreef:

Jammer dat ik A'dam vandaag niet kon halen; te moe. Zie wel 2 films van daar op nr. 1 in lijstjes hierboven verschijnen (Kaili Blues en Malgré La Nuit) die nog geen release datum hebben en dus mss niet krijgen? Bummer. Vandaag nog Cemetary Of Splendour en D'Ardennen als afsluiters voor mij.

Ik was er vandaag. Heb alleen Malgré La Nuit geskipt (vandaar dat ik nu thuis ben). Vier films op een dag trek ik niet, helemaal niet als er tussen de derde en vierde nog twee uur pauze zit en de film zelf 2,5 uur duurt.

Kaili Blues en La Calle de la Amargura vond ik geweldig. O Espectador Espantado (moet nog toegevoegd worden) vond ik weinig aan. Pretentieus geneuzel met soms aardige 3D-beelden.

niethie

• 7319 berichten
  • 7240 stemmen

Super editie weer met behoorlijk wat uitschieters, alleen is het gister allemaal op een niet zo leuke, zeg maar gerust: klote manier, geëindigd waardoor ik mijn laatste film niet zien kon. Deels mijn eigen schuld maar hoe ongeïnteresseerd en koel die organisatie je vervolgens behandeld...

Het was zowiezo al een heel geïmproviseer met al die super last minutes die niet door gingen (sta je een half uur in de rij voor 1 lege stoel... ) en alles wat zo dicht op elkaar zat. Je vergeet bijna om te eten. En als je daar dan eindelijk wat tijd voor hebt (een uurtje) in een of andere ballentent die er 30 zandlopers over doen om een pizza te bakken (die niet eens ergens naar smaakt, maar dat terzijde) en je daardoor 10 minuten te laat aankomt en voor een dichte deur staat, waarop een vrijwilliger gewoon weigert je binnen te laten zelfs al je uit legt dat het overmacht geweest is, ben ik toch wel even heel pissig geworden.

Die mensen doen natuurlijk gewoon hun werk, maar is een beetje compassie nou zoveel gevraagd? Hoe vaak het me in die 6 jaar dat ik nu ga niet bij voorstellingen gebeurd is dat er na een half uur (in extreme gevallen zelfs drie kwartier) nog iemand op zijn of haar gemak binnen kwam strompelen... Zelfs als je aan geeft dat je bereid bent op de trap te gaan zitten krijg je nog een fronzende blik. Het is toch mijn probleem als ik de eerste kwartier van een film mis? Als er dan 5 minuten later een meneer met een keurige stropdas en zo'n achterlijk perspasje om zijn nek gewoon binnen loopt en ze die niet eens tegen houden voelde ik me toch wel even genaaid. Ik heb dan misschien niet het uiterlijk of de opleiding van de gemiddelde IFFR ganger maar als ik godverdomme bijna 200 euro uitgeef aan kaartjes verwacht ik het wel om met een beetje meer begrip en respect behandeld te worden. Bah, bah!

niethie

• 7319 berichten
  • 7240 stemmen

Top 5:

1) Malgre La Nuit (misschien wel Grandrieux zijn meest complete film, Inland Empire meets A Serbian Film ofzo, heerlijk na die pretentieuze drol die hij ons 2 jaar geleden voorzette...)

2) Mother (nog altijd niet helemaal uit waarom maar bepaalde scenes waren echt magisch mooi, met vooral het mooiste eindshot ''ooit'' misschien wel)

3) Fado (niets van verwacht maar wat een onheilspellend en intens drama, precies zoals ik ze graag zie!)

4) Alba (Een tienjarige die alle volwassenen wegspeelt en een film volledig draagt zie je niet vaak)

5) Evolution (broeierige, nare, en tot de verbeelding sprekende comeback van Hadzihallilovic, na 11 (!!) jaar afwezigheid)

Dieptepunt was dan toch wel Bang Gang, wat echt de slechtste film is de ik ooit op het IFFR zag, als je installaties en experimentele dingen niet meetelt. Lachwekkende Project X benadering van Larry Clark.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5069 stemmen

Zo dat was het dan weer. Voor mij is het jaar tegenwoordig echt begonnen na het IFFR. Zeker het filmjaar. Ik miste de Daily Tiger (net als Mochizuki Rokuro viel me ook de tegenstelling met "meer aandacht voor de Tigers" op, die krijgen nu juist minder aandacht. Lag een enorme kans dat met de Daily Tiger te doen, en die eenmalige krant is geen alternatief). Verder mag het ook wel aan tandje minder met allerlei prijzen en prijsjes die er her en der bij zijn gekomen de afgelopen jaren. En ik miste een beetje de glijdende mensen op het schouwburgplein, maar daar kwam het meer dan ooit in de wind lopen op weg naar Lantaren/Venster voor in de plaats. En ik miste, ondanks dat ik, weer, meer dan ooit zag en ook nog eens meer dan ooit al had gezien ook wel weer wat films.

Maar het was weer heerlijk en louterend om al die dagen in een filmbubbel te leven. De wereld kriskras over te reizen, soms nog door de tijd heen. Vorig jaar (toen ik fulltime tijdens het festival werkte) heb ik die bubbel wel gemist. Je hebt het niet altijd voor het zeggen, maar als het er inzit kies ik ook de komende jaren voor de bubbel.

Verder veel ontdekt. Mijn hele top 5 bestaat uit regisseurs waarvan ik voor het eerst wat zag en drie ervan zijn debutanten. En dat is anders dan vorig jaar toen bijvoorbeeld mijn twee favorieten van regisseurs waren die al lang tot mijn favorieten behoren.

Verder wordt de site er niet bepaald overzichtelijker op. Doe daar iets aan, IFFR. Online kaartverkoop ging weer een stuk beter dan vorig jaar.

Het lijstje, dan, een enigszins gewijzigd lijstje vergeleken bij mijn oorspronkelijke programma, dat kan met zo'n unlimitedpas een stuk makkelijker. De komende tijd nog stukjes bij de films:

1. Mama (2015) 4.5* (Prachtige, intieme film met een schitterend einde)

2. La Última Tierra (2016) (Behoort tot de beste Tigers die ik ooit zag)

3. Lu Bian Ye Can (2015) 4.0* (Ontzettend vindingrijk en fraai debuut)

4. Where Are You Going (2015) (En nog een fantastische film uit China die erg in mijn straatje zit)

5. Maha Samut Lae Susaan (2015) (Alweer een geweldige Thai met een magistraal mooie tweede helft)

6. Malgré la Nuit (2015)

7. Khesht va Ayeneh (1965)

8. Chain (2004)

9. Montanha (2015)

10. The Sky Trembles and the Earth Is Afraid and the Two Eyes Are Not Brothers (2015)

11. Lyubit... (1968)

12. Alba (2016)

13. Do Svidaniya, Malchiki! (1964)

14. Beyond Sleep (2016)

15. Sayônara (2015)

16. Gingakei (1967) 3.5*

17. Where I Grow Old (2016) (nog niet op MM)

18. Ce Sentiment de l'Été (2015)

19. Oscuro Animal (2016)

20. Cabezas Cortadas (1970)

21. El Viento Sabe Que Vuelvo a Casa (2016)

22. Sex Game (1968) (nog niet op MM)

23. Hiso Hiso Boshi (2015)

24. Operation Avalanche (2016)

25. Wakakushite Shinu (2016)

26. Koibitotachi (2015)

27. Winwin (2016)

28. Fata/Morgana (1965)

29. Brat Deyan (2015)

30. Ditirambo (1969)

31. Sivapuranam (2015)

32. Green Room (2015) 3.0*

33. Jogakusei Gerira (1969)

34. Tenemos la Carne (2016)

35. Visita ou Memórias e Confissões (1982)

36. The Slow Business of Going (2000)

37. Happî Awâ (2015)

38. 11 Minut (2015)

39. Ryakushô Renzoku Shasatsuma (1969)

40. La Academia de las Musas (2015)

41. Danjiki Geinin (2016)

42. Aoom (1970)

43. Sekigun-P.F.L.P: Sekai Sensô Sengen (1971)

44. Endorphine (2015) 2.5*

45. Esa Sensación (2015)

46. Yo (2015)

47. Greater Things (2015) 2.0*

48. Lampedusa (2015)

49. Alone (2015)

50. Ma (2015) 1.5*

(voor het festival al gezien: Chuck Norris vs. Communism, The Other Side, Cemetry of Splendour, The Assassin, The Fourth Direction, De Arabian Nights-trilogie, Mountains May Depart en qua oudere films Safe).

Het hele Adachi-retro gedaan, zoals verwacht meer (heel) interessant dan (echt) goed. Sommigen had ik meer van gehoopt (AKA Serial Killer met name), sommigen waren weer beter dan gedacht (Sex Game vooral), maar de beste staat hier niet bij, dat was de vroege short Bowl die voor Galaxy vertoond werd. Heb de indruk gekregen dat zijn politiek (hoe boeiend zijn verhaal ook is) zijn ontwikkeling als filmmaker in de weg heeft gestaan als ik naar Bowl en ook Galaxy kijk.

Ik had mijn vier oude spanjaarden te eenzijdig gekozen (en op de Rocha na) zijn het denk ik niet de films uit dat programma die met het meeste liggen. Een paar anderen uit het oude programma (zoals de twee Russen en de oude Iranese film) waren echte parels. Heel blij dat ik die gezien heb.

Als ik goed geteld heb is La ultima Tierra ook nog eens de 400e lange film die ik ooit op het IFFR zag. Ik had me geen mooiere kunnen wensen.

Bedankt ook voor het gezelschap, soms terloops, soms wat intensiever.

Ik ben met een schat aan ervaringen na een nageniet-nacht met een tweetal MM'ers zondagochtend tevreden naar huis gewandeld.

• 22396 berichten
  • 5069 stemmen

Oh ja, nog even de publieksscore van mijn favorieten bekijken. Mijn tien favoriete nieuwe films staan op 145, 69, 155, 151, 163, 171, 146, 105, 45 en 74. Zeven in het rechterrijtje, zes daarvan echt flink onderin en geen echt bovenin. Alleen Alba, La Ultima Tierra en Beyound Sleep zitten in de bovenste helft.

De tien minst favoriete films:

116, 165, 176, 103, 148, 166, 123, 140, 170, 97. Dat is nog slechter zelfs.

Conclusie is dit jaar eerder dat ik gewoon niet voor de publieksfavorieten heb gekozen. Ik zag er slechts 2 uit de top 50 dit festival.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

starbright boy dit aantal films is een persoonlijk record <hulde> maar is het ook een MM record?

Ik overweeg overigens een spontaan mailtje met feedback te sturen aan het festival IFFR over onderwerpen als: (overzichtelijkheid) website, app, daily tiger, IFFR Live etc.

Heeft iemand het idee of de TALKS ook echt zijn afgenomen (dit is een herhaling van een eerdere post)? Ik vond ze -zelfs met een mindere interviewer- erg fijn om mee te maken, maar heb ze gemist en zag ze ook niet duidelijk in het program.

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

De Talks waren niet afgenomen, eerder toegenomen. Er waren Tiger Talks en Brave Talks en ook IFFR-live ging gepaard met een interview (hoewel vooral "gezellig" en niet echt diepgaand). De Tiger Talks waren niet direct gekoppeld aan de voorstelling, maar waren apart te bezoeken in de Schouwburg. Dit is juist wel jammer geweest, aangezien de Q&A bij de Tiger-premieres hierdoor (gedeeltelijk) kwam te vervallen. Bij de Tiger Talks zelf was de interviewster naar mijn mening niet sterk en er was geen mogelijkheid voor publieksvragen in een verder zeer rumoerige schouwburghal. Beter die Tiger Talk direct na afloop in de zaal zelf doen.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Aja! Dat was het natuurlijk! Bij nader inzien heb ik het wel zien staan...welnu...een beter voorbeeld van een belangstellende die de TALKS heeft misgelopen is er bijna niet....

Thanx Straka!

• 22396 berichten
  • 5069 stemmen

Mr Thee Nee, er zijn minimaal drie MM'ers van wie ik weet of denk dat ze weleens meer films hebben gedaan toen ze al op Moviemeter zaten.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

Ik heb het gevoel nog wel meer op te kunnen en willen schrijven over het IFFR, maar ben zowel druk geweest tot nu toe als licht grieperig geworden, naar het einde van het festival toe. Zaterdag bijna de hele dag geslapen... maar daardoor gelukkig nog de dag van de dwarse film mee kunnen pikken.

De Daily Tiger was weg, maar daarvoor in de plaats was er wel een "pro" (lees: alleen Engelstalige) Tiger krant die niet helemaal daily verscheen, maar waarvan ik toch 4 edities heb gezien en gelezen.

Qua talks is er het Youtube kanaal waar elk jaar meer en meer content op verschijnt tijdens het festival, dus je hoeft in principe helemaal niets te missen. Bij al dit soort dingen, en de opmerkingen die ik er over lees hier, is het denk ik ook de mate van activiteit die je er zelf in steekt die meewerkt in de beeldvorming. Enige echte kritiekpuntje wat ik zou hebben is over het info-screen dat voor een vertoning in een bioscoop te zien is. Deze was dit jaar zeer onrustig met constant verspringende beelden en daardoor niet prettig om te lezen, heb me dus maar vooral op de simpele rebusjes geconcentreerd... daar ligt ook de grootste kans om de dagelijkse nieuwe tiger-kandidaat uit te lichtten denk ik.

Ik heb me deze editie (gelukkig!) helemaal gestort op het Barcelona programma, waardoor ik voor de rest minder flexibel was dan gehoopt. Zo heb ik de Gomes trilogie uiteindelijk toch moeten laten lopen op het festival, met de wetenschap dat deze nog uitgebracht gaat worden uiteraard. Uiteindelijk heb ik zelfs geen enkele film gedaan waar van te voren al een release voor aangekondigd was.

Er zijn elk jaar altijd wel een paar titels waar een kleine buzz rond ontstaat waardoor je die "gemist" hebt. Dit jaar was dat met name Kaili Blues. Maar in dit geval bood de Dwarse Film Dag uitkomst!! En was ik gelukkig nog/weer fit genoeg! Heb daardoor niet heel erg het gevoel iets groots gemist te hebben dit keer. La última tierra, die ook nog een prijsje won, had ik misschien ook moeten zien, maar ik had even geen zin een film met dat onderwerp.... dan had ik eerder nog iets uit het "gender:id" programma meegepikt, zoals Pojkarna (al lijkt die niet geweldig te scoren, de magisch-realistische invalshoek is iets dat me altijd wel aanspreekt). Waren er andere tips in die hoek eigenlijk? Heb daar nog niemand over gehoord.

De Barcelona School verdient misschien nog een opmerking of twee, maar voorlopig weer even genoeg gebabbeld... . En ik zal kijken of ik tzt ook bij individuele films nog iets nuttigs kan schrijven.

Van wat ik heb gezien ontbreekt dit momenteel nog op MM:

A Woman, A Part (2016)

Cada vez que... (1968)

Después del diluvio (1968)

O Espectador Espantado (2016)

Seiyûgi (1969)

Ik weet niet of ik er snel aan toe ga komen om ze zelf toe te voegen... Cada vez que zag ik wel eerst bij de rejections staan en is nu weg, dus er zit vast het een en ander al in de pijplijn. Misschien dat van de andere titels ook bekend is welke wel en niet is ingezonden?... Alle hulp bij toevoegen wordt als altijd enorm gewaardeerd!

edit: nog een kleine maar niet onbelangrijke toevoeging

Het festival komt nog meer tot leven door de vele, soms korte soms langere, gesprekken met vrienden en bekenden, waaronder uiteraard ook veel MM-ers! Mijn dank gaat dus uit naar McSavah, Mochizuki Rokuro, starbright boy, Verhoeven, The One Ring, niethie, D-ark, Querelle, wolfmanrene en misterwhite.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

beavis schreef:

Van wat ik heb gezien ontbreekt dit momenteel nog op MM

A Woman, A Part (2016)

Cada vez que... (1968)

Después del diluvio (1968)

O Espectador Espantado (2016)

Seiyûgi (1969)

Ik weet niet of ik er snel aan toe ga komen om ze zelf toe te voegen... Cada vez que zag ik wel eerst bij de rejections staan en is nu weg, dus er zit vast het een en ander al in de pijplijn. Misschien dat van de andere titels ook bekend is welke wel en niet is ingezonden?... Alle hulp bij toevoegen wordt als altijd enorm gewaardeerd!

Seiyûgi (en Esquizo) heb ik vanmiddag in ieder geval toegevoegd. Bij Cada vez que... kreeg ik inderdaad de melding dat de film al in de wachtrij staat.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

dank daarvoor!

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Bij al dit soort dingen, en de opmerkingen die ik er over lees hier, is het denk ik ook de mate van activiteit die je er zelf in steekt die meewerkt in de beeldvorming

Dat klopt natuurlijk beavis, ik neem je tip het youtube kanaal te checken ook ter harte maar dan nog steeds meen ik dat de TALK's ook perfect vóór of na een film passen. Bovendien zijn de mensen op dit forum onderwerp reageren zeker bovengemiddels intensief bezig met het IFFR bezoek. Maar goed...een paar minuten talken is een paar minuten minder film, zal men gedacht hebben... Mijn voorstel zou zijn: SERIES weg of alleen middels een stream. En dan meer films en of TALKS.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

Ik ben iemand die elke dag op en neer gaat naar het festival met de trein en daardoor late films en talks altijd moet missen. Alleen daarom ben ik al blij met het youtube kanaal. Maar zelfs als je niet uit Rotterdam weg hoeft (of inderdaad, zo veel mogelijk films wilt zien!), dan kan je nog steeds niet overal tegelijkertijd zijn... het is als met alles een kwestie van keuzes maken, maar er waren zeker niet minder talks.

Ik heb Bero Beyer ook twee keer gezien tijdens het festival. En ik had dan ook twee Tijgers in mijn planning. Lijkt me iemand met verstand van zaken. En als spreker bedient hij zich van de Blair/Obama techniek van het laten vallen van betekenisvolle pauzes... ook dat kwam professioneel over

Meestal is er na de films zelf slechts tijd voor een korte Q&A, en dat vind ik ook meestal wel voldoende. Toch heb ik dit jaar ook wat betreft deze direct aansluitende "talks" ook wel bijzondere dingen meegemaakt. De q&a's van Grandrieux en Skafar waren érg sterk bijvoorbeeld. Athina Rachel Tsangari vind ik altijd leuke dingen te zeggen hebben, en dat was dit jaar de enige q&a waarbij ikzelf ook een vraag heb gesteld. En dan was er nog Adachi live uit Japan via Skype...

je hoort mij niet zo snel klagen

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Het was mijn 2e x een filmfestival (IFFRiG) en dit jaar heb ik weer net als vorig jaar de reactie: "volgend jaar wil ik nog veeeel meer zien en dan in R'dam!". Nou is het voor mij al een dure hobby, dus met tientallen films en nog overnachtingen wordt dat te duur. Maar eens kijken of ik in elk geval in het 1e weekend volgend jaar wat in R'dam kan meepakken. 10-15 films (dit jaar 12) in Grunn wordt 't volgend jaar sowieso wel weer. Heerlijk zulke dagen, en ik moet nu echt beetje afkicken. Stel dat ik nog meer zulke dagen achter elkaar zou doen! Lijkt me heerlijk!

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Om de prijs te drukken

hostel (mooi gelegen), stay ok of airbnb een optie Richardus!?

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Natuurlijk zijn die dingen de enige optie! Maar bv 5x€20 (ff gemiddeld) €100 is voor mij met inkomen op uitkeringsniveau al veel geld, komen alle films er nog bij en eten en trein enzo...Valt minstens zo duur uit als de muziekfestivals waar ik heen ging! Je moet er wat voor over hebben...

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

beavis schreef:

La última tierra, die ook nog een prijsje won, had ik misschien ook moeten zien, maar ik had even geen zin een film met dat onderwerp....

Deed mij denken aan een Lisandro Alonso film (vooral zijn debuut), maar dan beter.

beavis schreef:

dan had ik eerder nog iets uit het "gender:id" programma meegepikt, zoals Pojkarna (al lijkt die niet geweldig te scoren, de magisch-realistische invalshoek is iets dat me altijd wel aanspreekt). Waren er andere tips in die hoek eigenlijk? Heb daar nog niemand over gehoord.

Pojkarna was mij te veel een jeugdfilm en sprak daardoor niet erg aan. Het was meer een magisch-niet-erg-realistische invalshoek. Ik hoorde bij het verlaten van de zaal wel wat positieve reacties uit de tienermeisjeshoek en ik denk dat dit ook precies de juiste doelgroep voor die film is. Verder zag ik nog Las Lindas uit dat programma, dat was al een stuk beter. Een heel persoonlijke documentaire, in het persoonlijke onderscheid het zich, maar het belemmerde evengoed een diepere benadering van het onderwerp in bredere context. Ook hier moet ik constateren dat het meer een tienermeisjesfilm is. Hmm, ik wist ze wel uit te kiezen...

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

ik had ook wel een jeugdig beeld bij die film, met een comicbook als bron... hoeft de film niet gelijk slecht te maken, al kan je op basis van zo'n film inderdaad ook weer niet gelijk de diepte in over een actueel maatschappelijk belangrijk thema oid

ik had aanvankelijk Strange Love in mijn programma opgenomen (heb die op het laatste moment echter vervangen door Wild), maar die deed het geloof ik ook niet geweldig...

guusvn

• 4 berichten
  • 72 stemmen

Mijn top 6:

4.0* Belgica (surprisefilm)

3.5* Right Now, Wrong Then

3.0* Evolution

3.0* The Love Witch

2.5* Alone

1.5* Motel Mist

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Uitslag IFFRiG:

Land of mine 102 4,71

Room 414 4,66

Tanna 104 4,56

The idol 346 4,55

As i open my eyes 26 4,54

(Pandora's box) 79 4,49

An 160 4,44

El abrazo de la serpiente 285 4,33

(Kinetophone) 58 4,22

Problemski hotel 201 4,22

Men & Chicken 369 4,18

El clan 152 4,18

California 120 4,18

D'Ardennen 239 4,17

Nuts! 47 4,11

Mountains may depart 87 4,07

The high-sun 178 3,98

Anomalisa 298 3,97

High-rise 88 3,95

Beyond sleep 617 3,94

The land of the enlightened 148 3,91

Much loved 129 3,91

Francofonia 179 3,78

Bla cinima 79 3,77

Heart of a dog 149 3,72

Neon bull 133 3,65

The assassin 160 3,61

11 minutes 136 3,59

Three stories of love 99 3,59

Arabian Nights volume 1 111 3,57

A woman, a part 105 3,54

Suntan 198 3,48

Arabian Nights volume 2 103 3,48

Las lindas 77 3,38

Non essere cattivo 36 3,36

Fado 138 3,35

La última tierra 126 3,34

History's future 82 3,30

Motel mist 43 3,30

Cemetery of splendour 71 3,23

Alone 74 3,19

Paradise 122 3,12

Where I grow old 107 3,10

The event 66 3,05

The other side 73 3,01

Arabian Nights volume 3 66 2,94

verrassingsfilm 62 2,69

Mother 130 2,66

Mother onderaan...en zie hoe laag Cemetery Of Splendour staat...ach ja. Toch nog aardige waardering voor El Abrazo De La Serpiente. Deze 3 waren mijn favorieten.

Wat was de verrassingsfilm?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.