- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 berichten
- 5070 stemmen
Ik begin een poepende dieren in beeld-rode draad te ontwaren.
Verder vandaag twee Adachi's (waarvan de oude, Sex Game (die volgens mij nog in de wachtrij staat) zonder de betere was. En een vijfeneenhalf uur durend Japans drama dat volgens mij mijn langste film ooit op het IFFR is.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Mochizuki Rokuro, Veel beterschap alvast.
Jammer dat Rotterdam zo ver is. Het is niet haalbaar om daar maar één film van mee te pikken, ook al omdat ik geen auto rijd. En bovendien zou wellicht 75 procent toch niet echt mijn geding zijn, hoewel het aanbod immens is (maar ik geen flauw idee heb wat voor mij en wat niet voor mij is).
Hopelijk wordt snel ook duidelijk welke films ik toch "gezien" moet hebben van het IFFR. Heb die nieuwe regisseur maar eens opgeschreven, zag er wel interessant uit. Nouja, na afloop zal het wel duidelijker worden en voor het IFFR startte, was ook al wel duidelijk van een paar films welke niet te missen waren. Veel plezier ook aan allen bij de resterende films! =)
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Oorspronkelijke plan was om enkel Malgré la Nuit en Evolution mee te pikken, maar het smaakt toch wel naar meer. Wellicht voor woensdag even inplannen, Tenemos la Carne en Chevalier zien er erg interessant uit.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Drukke maar leuke dagen. Much Loved, Beyond Sleep en Montanha bevielen we het meest. The Model geeft enige thrill en voldoende drama om het cliché over het modellenleven te overstijgen (met dank aan kpn iffr thuis met de dame gezien). D'Ardennen was niet verrassend maar past uitstekend in de rij met Scandinavische en Belgische thrillers. Land of Oz hapt lekker weg, wat een feest! Chevalier was erg leuk maar net niet die topper waarop ik hoopte. Endorphine was een mooie trip, maar niet veel meer.
Tegenvallers:
Les Chevaliers Blancs, vlakke karakters, komt soms wat nep/gemaakt over.
The Island Funeral, kwam simpelweg niet aan. Kon me niet inleven ondanks de soms mooie beelden. Helaas passen de zko/jap films vooralsnog niet in de planning.
Wel in de planning:
The Other Side, The Green Room, (evt High Rise), California, High Sun, Suntan, Nuts!, Thirst.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Mochizuki Rokuro, Veel beterschap alvast.
Dank, maar ik denk dat ik het ga overleven. Veel vitaminepillen, krentenbollen en mandarijnen - dat is sowieso een goed IFFR-dieet. 
Inmiddels Pieta in the Toilet voor morgenavond 19.15uur opnieuw geboekt. Toch nog even inhalen. Riri Furanki werd gisteren bij The Shell Collector als ster van het festival gepresenteerd door Tony Rayns. Hij speelt in drie films op het festival: The Shell Collector, Pieta in the Toilet en Three Stories of Love. Grappige man, hij was trouwens in driedelig pak met stropdas. Zie je ook niet elke dag 
Vind het trouwens best druk op het festival. Ik weet niet hoe het nu op maandag is, op de eerste weekdag. In de regel is het dan toch wel veel rustiger dan in het weekend. Was even wennen die uitverkochte voorstellingen van Masao Adachi en zo.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12836 stemmen
Leuke acteur ja, viel me laatst nog positief op in Yakuza Apocalypse.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Ik geef alvas maar een overzichtje, de kans dat er nog wat bijkomt bij het IFFR in Groningen lijkt me klein (behalve dan Die Buchse der Pandora maar dat is echt een Groningse toevoeging):
1. Prejudice - 4* - Stijlvol en intens familiedrama waarin de waarheid niet zwart-wit is.
2. Malgre la Nuit - 4* - Zeer verontrustende en duistere film, ongekend fysiek en soms hallucinant, hoewel de beelden wat minder expliciet hadden gemogen wat mij betreft.
3. Cemetery of Splendour - 3,5* - Tegenovergestelde van Malrieux zo ongeveer, zeer poetische en mijmerende film die je helemaal meevoert in z'n kalme ritme.
4. Men & Chicken - 3,5* - Anders Thomas Jensen flikt het weer in deze knotsgekke komedie waarin alle bekende gezichten weer figureren en met een plot dat absurder is dan ooit tevoren. Niet elke grap is even verfijnd, maar dat mag de pret nauwelijks drukken.
5. 11 Minutes - 3,5* - Niet persé evenwichtig maar wel energiek en met enkele voortreffelijke ideeen, waarin de "hangscene" vooral indrukwekkend is.
6. The Whispering Star - 3* - Traag en ongemakkelijk stil, maar met prachtige beelden en een heel mooi laatste kwartier.
7. The idol - 3* - Abu-Assad kiest iets teveel voor het sentiment maar de zeldzame beelden vanuit Gaza zijn het waard om gezien te worden en de feel-good is uiteindelijk onweerstaanbaar.
8. Anomalisa - 3* - Hier heb ik weinig over te melden: de stop-motion is aardig maar voegt niet echt wat toe en op een paar interessante scenes na toch wel wat matter dan ik had verwacht.
9. Evolution - 3* - Redelijk mysterieus en ook wel tamelijk gruwelijk, maar echt indruk maken doet het niet.
10. Per amor vostro - 2,5* - Rommelig in stijl en inhoud, maar geen complete mislukking, en vooral de openingsscene is leuk.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Voortaan wel een grotere oranje rugzak meenemen, want we hebben voor, tijdens en na The Whispering Star gezocht (ook naar een groene IFFR Groningen tas), maar niemand gezien... Verhoeven heeft iemand met een oranje rugzak aangesproken, maar die nam snel de benen toen het woord 'Moviemeter' viel 
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Haha, sorry, aan de grootte van de rugtas ligt het niet hoor, geloof me. Ik heb op m'n gemak het pand verlaten achteraf, maar ik ben ook niet echt blijven rondhangen aangezien er geen concrete afspraak was gemaakt, dus jullie missie was denk ik wat te moeilijk. Wel goed dat in elk geval één extra persoon nu bekend is met Moviemeter, kudos daarvoor. 
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
ben op de helft
een score lijstje tot nu toe:
Malgré la nuit (2015) - 10
Chevalier (2015) - 8,5
Lejos de los árboles (1972) - 8
A Woman, A Part (2016) - 8
Dante no es únicamente severo (1967) - 8
Seiyûgi (1969) - 8
Después del diluvio (1968) - 7,5
Sayônara (2015) - 7,5
Oscuro Animal (2016) - 7,5
L'ombre des femmes (2015) - 7,5
The Other Side (2015) - 7,5
The Sky Trembles and the Earth Is Afraid and the Two Eyes Are Not Brothers (2015) - 7
Lyubit... (1968) - 7
Danjiki geinin (2016) - 7
El viento sabe que vuelvo a casa (2016) - 6
Paar dingen waar ik iets meer van had verwacht (Rivers en Garrel vooral), maar nog geen onvoldoendes gescoord. Al is het 6je van El Viento op het randje. De oude Spanjaarden zijn tot nu toe nog beter dan ik had durven hopen eigenlijk. Grandrieux kwam ondanks een iets stroef begin toch heel fijn binnen. Het universum van La Vie Nouvelle (waar direct aan wordt gerefereerd), de kalmte en 'het zoeken naar' van Un Lac, en het lichamelijke (met harde belichting) van White Epilepsy komen hier heel mooi samen. Bovendien lijkt een hernieuwde interesse voor Epstein ook op hem wat effect te hebben, op een geweldige manier. Chevalier heeft maar weinig buzz in mijn beleving, maar kan zich gelukkig helemaal meten aan Attenberg. Athina Rachel Tsangari is duidelijk mijn favoriete Griekse regisseur. Ook de leukste screening qua publiek tot nu toe. Volle zaal, weinig tot geen weglopers en er werd veel gelachen; dan werkt een film met zulke droge humor toch weer op zijn best. De Amerikaanse "tiger" is ook nog een grote aanrader!
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Die Chileen is vol van liefde en sympathie gemaakt. Een ode aan de eilanden en de mensen van Chili. Veruit zijn beste tot nu toe.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Publiekslievelingen:
01. Room (Lenny Abrahamson)
02. The Idol (Hany Abu-Assad)
03. Land of Mine (Martin Zandvliet)
Tussenstand tot vanmiddag...:
1. Land of Mine 4,725
2. The Idol 4,604
3. Room 4,592
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Je hebt er nochtans maar één goed voorspeld 
(en de bottom drie heb ik weggelaten
)
D-ark
-
- 1755 berichten
- 420 stemmen
Ik ben wat minder die-hard dan de meeste hier maar morgen dag 2 met een dagje Pere Portabella & La Escuela de Barcelona selecties. Veel zin in want Dante no es únicamente severo uit dezelfde selectie beviel al erg goed maar ik hoop dat de inleidingen die keer rustigere doen over de Spaanse namen. Onverstaanbaar de helft van de tijd wat jammer is want de uitleg voor Dante was erg interessant en gaf een mooie subtext:
Dagje lantaarn venster dus:
11.30: Fata morgana
13.45: Cabezas cortadas
16.30: Esquizo
18.45: Heated Gloves
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Tussenstand IFFR MM Publieksscore... bij benadering, dus corrigeer gerust, heb alleen films met meer dan 3 stemmen geteld.
3. Room (2015)
4. El Abrazo de la Serpiente (2015)
7. Fado (2016)
10. Préjudice (2015)
10. Suburra (2015)
-
- 22398 berichten
- 5070 stemmen
Aan volgordes doe ik pas na het festival, maar het fijnste wat ik tot nu toe zag:
Kaili Blues, Chain, The Brick and the Mirror, Sayonara, To Love, Goodbye Boys!, Malgre La Nuit, Montanha, The Sky Trembles..., The Island Funeral, Beyond Sleep en de short Bowl.
Ga morgen voor vertrek even wat alternatieven bijboeken voor als ik een tweetal nogal linke overstapjes ga missen.
-
- 22398 berichten
- 5070 stemmen
Het eten van de dag was pizza. De liedjes in mijn hoofd na afloop van vandaag waren Eres Tu en de internationale. Het weer van de dag was wind en regen.
Maar de film van de dag, waarschijnlijk van het festival en misschien wel van het jaar was Mama (2015) .
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Die is hier in Grunn ook al stijf uitverkocht en wordt mijn opener vanavond. Leuk te horen dat ie niet tegenvalt!
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Ik dacht net heen te gaan voor twee films. Kom je na keihard fietsen op het station aan. Zie je dat de treinen niet rijden, omdat iemand blijkbaar besloten had om zichzelf voor een trein te werpen. Pff. Dus zeer waarschijnlijk geen IFFR voor mij dit jaar.
D-ark
-
- 1755 berichten
- 420 stemmen
Ik dacht net heen te gaan voor twee films. Kom je na keihard fietsen op het station aan. Zie je dat de treinen niet rijden, omdat iemand blijkbaar besloten had om zichzelf voor een trein te werpen. Pff. Dus zeer waarschijnlijk geen IFFR voor mij dit jaar.
Hoog seizoen voor jammer genoeg, echt een half uur nadat ik gisteren aankwam in Rotterdam gebeurde het ook bij mij route. Gelukkig was dat voordat ik terug moest allang verholpen maar met al die werkzaamheden moet ik ook best wat dingen missen vooral in het weekend.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Mama in 12 uur tijd twee keer ervaren was toch wel héél bijzonder. Draait morgen en overmorgen nog. *!TIP!* 
wolfmanrene
-
- 688 berichten
- 2912 stemmen
Programma IFFR's Dag van de Dwarse Film, zondag a.s. in EYE bekend:
11.00 O espectador espantado - Edgar Pêra
13.00 Kaili Blues - Bi Gan
16.00 La calle de la amargura - Arturo Ripstein
19.30 Malgré la nuit - Philippe Grandrieux
Passe partouts € 24 via site IFFR, Titels van Dag van de Dwarse Film 2016 bekend | IFFR. Losse voorstellingen via site EYE www.eyefilm.nl
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Dat is heel verleidelijk om mijn IFFR(iG) mee af te ronden... Dank voor de tip!
Montorsi
-
- 9715 berichten
- 2374 stemmen
heeft iemand The Love Witch al in de wachtrij gedropt? Aardig filmpje, maar te langdradig.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
The Love Witch
Ik heb mijn vriendin er heen gestuurd: die vond "haar" vermakelijk! Ben er wel benieuwd naar. De hoofdrolspeelster was in het eggie een minder "lekker wijf" dan in de film was haar commentaar (haha).
Wordt er een Biosrelease van verwacht?
Nu op weg naar de laatste vier films: vr High Sun, Suntan, Nuts! (zelfs plaats 14 publieksprijs!), za Thirst .
Montorsi
-
- 9715 berichten
- 2374 stemmen
Ik vond d'r ook vermakelijk, op verschillende manieren uit te leggen!
D-ark
-
- 1755 berichten
- 420 stemmen
heeft iemand The Love Witch al in de wachtrij gedropt? Aardig filmpje, maar te langdradig.
Ik wacht op regulier dvd release daarvoor, gematiged positief over wat ik daar van zag zover
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Het zit er op!
Ik schreef na het eerste weekend een aantal trends op in de film van dit festival. Films met een belangrijke rol voor honden, blijft ook na de laatste twee dagen nog wel overeind. Japanse dierentuinen en acteurs die Tetsuo heten heb ik erna niet meer gezien. starbright boy noemde al poepende dieren, die heb ik inmiddels ook op de radar gekregen, evenals poepende mensen. Dat lijkt ook helemaal een trend in de wereldcinema.
Verder een fijne editie, hoewel de films wel heel erg gemiddeld bleven. Wel op de laatste dag de twee beste films van het festival, waarvan Mama de ideale, want rustige, afsluiter bleek - de beste "nieuwe" film die ik zag.
Het was mijn 26e IFFR, uiteindelijk 26 films gezien. Net even een totaal optelling gedaan, inmiddels 669 lange films op het IFFR gezien, dat betekent een gemiddelde van 25,7 per festival. Zoiets als deze editie dus.
Verder denk ik dat de Tiger-competitie over twee jaar niet meer bestaat. De verandering had goed uit kunnen pakken, maar door het verdwijnen van de Dagkrant, het niet meer uitlichten in een apart programma is de competitie helemaal onzichtbaar geworden. Ik moest steeds navragen welke ook weer de competitie films waren. Ik zag er geen, maar de meeste MovieMeteraars waarmee ik rondhing zag er maar weinig geloof ik en de winnaar, waarvan ik de titel alweer vergeten ben, heeft volgens mij helemaal niemand gezien. Er waren wel goede Tiger-films begrepen ik, maar goed die zullen in de ultieme vergetelheid geraken.
De Dagkrant miste ik toch wel. Ook al was het maar om iets over Bero Beyer te weten te komen, want ik vond m totaal onzichtbaar. Ik heb hem 1x snel voorbij zien schieten, maar bij geen enkele screening gezien, ook niet bij de wereldpremières die ik op het programma had. Wolfsson, Den Hamer en voorgangers zag je elke dag wel ergens rondlopen. dat heeft ook mede met het uitkleden van de Tigers te maken denk ik dan - toen waren die vaker op vaste tijden in Pathé voor de competitie.
Verder was het een hele drukke editie, ging eigenlijk alles zonder problemen, al waren de zalen in L/V soms wat laat open, in andere theaters echt prima op tijd. Het enige dat ze achterwege mogen laten is de zinloze introductie als er geen regisseur of zo aanwezig is en er ook geen Q&A volgt. Zal iets met klantvriendelijkheid te maken hebben - afgekeken van de NS. Waar tegenwoordig steeds wordt gemeld dat de trein op tijd vertrokken is. Tja, tel je zegeningen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
En hierbij mijn eindlijst.
&#-46637563;&#-46637563;½
01. Goodbye, Boys! / Mikhail Kalik
&#-46637563;&#-46637563;
02. Mother / Vlado Skafar
03. Three Stories of Love / Ryosuke Hashiguchi
04. 100 Yen Love / Masaharu Take
05. WINWIN / Daniel Hoesl