Ang Babaeng Humayo (2016)

Alternatieve titel: The Woman Who Left

Filipijnen

geregisseerd door Lav Diaz
met Charo Santos-Concio, John Lloyd Cruz en Michael De Mesa

Na 30 jaar doorbrengen in de gevangenis wordt Horacia onmiddellijk vrijgelaten wanneer iemand anders de misdaad bekent. Nog overdonderd door haar nieuwe vrijheid, komt ze tot besef dat haar aristocratische vroegere minnaar haar heeft opgelicht. Als er opeens gericht ontvoeringen plaatsvinden tegen de rijken ziet Horacia kans tot wraak.

Fock me.

Zo slecht, Verhoeven ? En dat wint de Gouden Leeuw.

avatar van Verhoeven
Het merendeel dat op het Filmfestival van Venetië was kijkt met punaises en geen ogen. En veel klootjesvolk (c.q. filmjournalisten) praat elkaar graag na. Ze lopen hier graag na een (half) uurtje eruit en doen zich dan voor dat ze de hele film hebben gezien. De nieuwe Malick werd hier vanaf de eerste minuut uitgelachen. En ik kan je nog wel meer vertellen.

Dit is misschien wel de slechtste film die ik dit jaar zag. Geen ritme. Geen focus. Belabberd acteerwerk. Geen poging om shots / scènes uit te lichten. Gare (geluids)montage. En van zoiets als een mise-en-scène heeft Diaz nog nooit gehoord. Er zit in de inhoud, vorm en filmtechniek geen enkele ontwikkeling in de beste man. Kortom zie ook dit stukje van hem. W-A-A-R-D-E-L-O-O-S.

Hier ook een goed voorbeeld van een waardeloze film maar die de The Guardian gewoon vier sterren geeft. Onbegrijpelijk.

avatar van John Milton
Ik dacht dat jij wel een Diaz fan was?

avatar van Verhoeven
Zijn Florentina Hubaldo, CTE is geweldig en Norte, the End of History heeft ook nog wel wat maar de drie andere die ik zag vond ik gewoon niet goed.

avatar van Koekebakker
Ik begrijp Verhoeven wel, want ik vond het ook een lange, soms frustrerende zit. Zo slordig is de film soms. Technisch, maar ook verhalend. Kom op, dacht ik regelmatig, dit kan je ook beknopter en krachtiger vertellen. En zeker mooier filmen. Maar uiteindelijk vond het toch (ook) (wel) een mooie, rijke film. Als portret van personages en als portret van de Filipijnen. Zeker ook dankzij het laatste halfuur, de scenes met Horacia en Hollanda vond ik heel mooi.

Ben nu sterk aan het twijfelen om deze in mijn programma op te nemen.

avatar van mrklm
Denk een 0-0 tussen Barcelona - Real Madrid waarbij de keeper de hele wedstrijd ongehinderd de bal aan de voet houdt, inclusief verlenging. Of probeer je eens voor te stellen om 135 minuten lang te moeten zien hoe Justin Pipe tevergeefs dubbel 1 probeert uit te gooien. Als regisseur Lav Diaz als doel had je als kijker te laten voelen hoe uitzichtloos en dodelijk vervelend het leven is op de Filipijnen, dan is hij daar in geslaagd. Nodeloos uitgerekte takes, gefilmd met een volledig statische camera, vol nietszeggende beelden. Een afschuwelijk pretentieus arthousewerkje dat het filmfestival van Venetië, waar het de Gouden Leeuw won voor beste film (!), volstrekt ongeloofwaardig maakt. De film komt opeens tot leven wanneer John Lloyd Cruz verschijnt als een mannelijke travestiet/prostituee, het enige lichtpunt in deze haast oneindige duisternis. Helaas eindigt de film weer in slaapmodus en is het enige prijzenswaardige aan deze film dat ik 'm - zonder pauze - heb weten uit te zitten. Als dit een Gouden Leeuw kan winnen, dan is het de hoogste tijd dat Zanger Rinus een Edison krijgt voor z'n gehele oeuvre.