Mula Sa Kung Ano ang Noon (2014)

Alternatieve titel: From What Is Before

Filipijnen

geregisseerd door Lav Diaz
met Rafika Chawishe, Evelyn Vargas en Hazel Orencio

De Filipijnen, 1972. Mysterieuze dingen gebeuren in een afgelegen gebied. Gejammer van het bos, koeien worden geplaagd, een man wordt dood gevonden en huizen staan in brand. Dictator Ferdinand E. Marcos kondigt aan dat het hele land in staat van beleg is.

avatar van Verhoeven
De nieuwe Lav Diaz doet me heel erg denken aan Florentina Hubaldo, CTE! Zie ook de hele speciale trailer. Heb er weer de volste vertrouwen in.

Kleine zes uur.

avatar van Verhoeven
Gouden Luipaard in Locarno. Wie had dat gedacht?

avatar van McSavah
Jij niet? Uiteraard erg zin in.

Dit wordt waarschijnlijk mijn afsluiter op het filmfestival van Gent.

Oei, 2* maar Verhoeven? Ik quote van je twitter:
De 'eenmansprojecten' van Lav Diaz zijn vooral amateuristische films. Alweer dezelfde geluids- en beeldproblemen + houterige dialoogvoering.
Ik dacht dat je zulk soort 'amateurisme' juist waardeerde bij Lav?

avatar van Verhoeven
Misschien heb ik Florentina Hubaldo, CTE te hoog gewaardeerd? Ik weet het allemaal niet meer. Wil best mijn woorden terugnemen. Dat is geen enkel probleem.

Zag bij deze film vooral weer op ieder front dezelfde 'fouten'. Alsof Lav Diaz als regisseur in de tussentijd totaal niet gegroeid is. Zie geen ontwikkeling tussen Melancholia en deze film bijvoorbeeld. Heb tijdens het kijken behoorlijk wat aantekeningen gemaakt maar als ik mijn stukje van Melancholia teruglees dan kan ik die integraal hier plaatsen.

Vier films nu gezien. Drie ervan dit jaar en geen enkel daarvan wil ik herkijken. En dat terwijl de kennismaking zo fijn was. Eendagsvlieg dan? Toevalstreffer? Of ligt het aan mij? Misschien is 1000 minuten (?) op jaarbasis gewoon teveel?

Vertel eens wat over jouw ervaringen want jij hebt er meer gezien dan mij.

avatar van Verhoeven
Het shot uit de trailer is het mooiste én meest innovatieve moment van de gehele film. Zoiets speciaals / bijzonders had ik dus de hele film verwacht.

Verhoeven schreef:
Vertel eens wat over jouw ervaringen want jij hebt er meer gezien dan mij.

Heb er pas drie gezien, dus juist minder dan jij.

Maar die drie films zitten toch allemaal wel vol met rake observaties en thema's die met elkaar worden geconfronteerd. In Norte hanteert hij dan nog het meest een conventionele vertelvorm, maar het technisch vakmanschap - helemaal op een groot doek - werkte daar zo immersief (wat is het correcte Nederlandse woord?) dat het mijn favoriete Lav tot nu toe is. En hij weet daar ook nog de nodige ambiguïteit, subtiliteiten en (interne) conflicten aan toe te voegen. Na de aftiteling kon ik ook weinig anders concluderen dan 'meesterwerk'.

Daarentegen is Evolution of a Filipino Family de meest bijzondere en complete film die ik van hem zag (nogmaals, uit een schamele drie stuks). Hierin - maar nog meer in Century of Birthing - wordt ook op het medium film gereflecteerd, plus dat het een experimentele en zelfs surrealistische inslag heeft. In Century vond ik deze zelfreflectie maar half geslaagd - het werkte nogal eens lamlendig - terwijl het ook te veel los stond van het fictieve verhaal, oftewel de film waar Lav in de film mee bezig is. Evolution heeft een minder hoog meta-gehalte, maar wat wordt teruggekoppeld is origineel en natuurlijker met de rest verweven. Lav situeert hier op fragmentarische wijze een willekeurige familie in politiek zeer onrustige tijden en weet op meerdere niveaus te prikkelen. Daarnaast is deze technisch beter dan Century. Ik kan me niet voorstellen dat hij deze film nog gaat overtreffen, als we het tenminste hebben over zijn 'amateuristische' zwart/wit films. Een Melancholia die ik binnenkort uit de pakketservice krijg lijkt me toch conventioneler en ook 'leger', minder prikkelend en sfeervol dan Evolution. Had verwacht dat From What Is Before wel meer deze richting op zou gaan, maar je hebt mijn verwachtingen nu flink getemperd.

avatar van danuz
Verhoeven schreef:

Zo innovatief is een dergelijk shot toch niet ? Of binnen het oeuvre van Diaz zelf bedoel je?

danuz schreef:

Technisch gezien zeker niet, al worden zulke shots meestal niet zo lang aangehouden als hier. Over een hele film kan het wel apart werken. Ik hoopte een beetje op iets als Post Tenebrax Lux, of ik moet toch meer vertrouwen op de jury van Locarno dan op Verhoeven, maar experimenteel zal het dus wel niet zijn.

Moet bekennen dat ik nog maar weinig Gouden Luipaarden heb gezien. Heb wel het idee dat het vaak minimalistische films zijn die daar winnen.

danuz schreef:
Vooral dat laatste. En als je dat als 'trailer' gebruikt schep je natuurlijk wel behoorlijk wat verwachtingen maar het is gewoon weer de oude vertrouwde 'statische' Lav Diaz waar we een aantal personen volgen uit een dorpje. Plus een verkrachtingsscène.

McSavah schreef:
Je wilt Post Tenebrax Lux? Dan moet je het experimentele Lucifer uitchecken van de Belg Gust Van den Berghe. Dat hoef je hier te verwachten. Het is gewoon een rechttoe-rechtaan drama. Helaas ...

Trouwens de 'mysterieuze dingen' uit het plot worden ergens halverwege in twee scènes verklaart. Tenzij ik het als een droomsequentie moet zien van het jongetje. Echter er wordt voor de rest niets mee gedaan. Als kijker ken je de 'dader' maar de personages uit de film niet. Terugkijkend op de film past het het er ook totaal niet in.

McSavah schreef:
Klopt, hoewel ik She, a Chinese nog niet gezien heb moet ik terug naar 2007 voor The Rebirth. Wat ik nog echt een goede film vond. De rest zijn 'zesjesfilms' tot ronduit troep.

avatar van McSavah
Op Salon Indien lees ik nu toch wel een bericht dat mij meer positief stemt. Hij heeft het einde weliswaar niet gehaald, maar dat lag meer aan hemzelf zo wordt aangegeven. Dit klinkt toch wel bemoedigend:
Zonde, want wat ik wel zag en meekreeg zag er hier en daar mooi uit, met fijne belichting, beeldcompositie (of shots zoals in de trailer hierboven) en apart effect met de luchten op de achtergrond die daardoor af en toe lichte kleuren kregen.

avatar van Verhoeven
Die opmerking over de (blauwe) luchten is juist een van de redenen waarom ik dit een amateuristische film vind. Had de schrijver van het stuk ook van te voren gezegd dat Lav Diaz niet aan 'color grading' doet waardoor het lijkt dat er kleur zit in sommige landschapsshots. Dat is niet de bedoeling.

Hetzelfde geldt voor de geluidsproblemen bij deze film. Lav Diaz schiet met zijn camera het beeld en geluid direct van de camera. Komt niets tussen. Waardoor bij veel wind + regen de soundtrack zo hard is dat je gewoon oorbeschadiging oploopt. Sprak de operateur nog tijdens de eerst pauze en ze zij dat ze het geluidsniveau al veel lager had gezet dan normaal. Na mijn opmerking ging die nog wat streepjes lager.

avatar van McSavah
Verschillende geluiden tot nog toe wel. We zullen zien, en ik ga hem zeker zien als de kans zich aandient. De slechte audio is wel alvast een minpunt wat vast lijkt te staan. Dat brengt me terug tot het irritante bijstellen van het geluid in Century of Birthing.

Verhoeven schreef:

Die PTL gedachte komt denk ik - naast de trailer - vooral door Bukas Na Lang Sapagkat Gabi Na (2013), waar ik ook die associatie kreeg (en jij niet, wellicht weer een positief aanknopingspunt wat betreft deze film). Nu was die film nog te veel een ratjetoe, maar ik hoopte dat Lav hier misschien een soort van balans in zou gaan vinden. Niet dat Lav nou per se die kant op moet gaan, maar ben de laatste tijd nogal PTL-minded

Heb deze net achter de rug. Daar ik geen ervaring heb of geen referenties met eerder werk van Lav Diaz zou ik deze bestempelen al net geen meesterwerk.

Sterk vond ik vooral de verhaallijnen want man kan die man een verhaal vertellen. De zussen en verschillende andere karakters die uitgelicht worden vind ik wel goed uitgewerkt en de komst van de militairen vind ik zowaar een keerpunt of verandering teweegbrengen het wordt allemaal grimmiger, donkerder

Waarom net niet?

Het is hier al aangehaald, de geluidsband was van een heel erbarmelijk staat vond ik ook wel met nog hier en daar wat schoonheidsfoutjes onder de weg. Dat was de grootste domper. Daar naast sleept de deur naar het einde toe toch wat teveel waardoor je toch nog het gevoel krijgt dat hij veel te lang duurt. Had ik dus niet tot aan het beeld dat mister sito zich omdraaide en in tranen uitbarstte, alles erna mocht achterwege gelaten worden

Vooral tientallen beelden en de steeds aanwezige regen en wind deden me denken aan de enige Béla Tarr film die ik heb gezien The turin horse.

Ik zou graag wat meer werk zien van Diaz maar dat zal geen gemakkelijke opgave worden.

dimi303 schreef:
Hier & hier.

avatar van wolfmanrene
Zondag 7 december, 13.00 uur in EYE iav Lav Diaz. Aansluitend Q&A door Gertjan Zuilhof (IFFR)

avatar van beavis
de 7e denk ik dan

wijzigingen opgeslagen

NL of ENG subs, wolfmanrene?

ENG subs it is

avatar van McSavah
Heel erg fijn. Ben er bij.

avatar van Flat Eric
6 uur?! Dat ga ik niet trekken in de bios.
Ik wacht tot ie in de 'winkel' ligt en ga hem dan kijken in 6 delen als een mini-serie...

Helemaal niet sloom dit.

De mysteries, intriges, moorden, zelfmoorden, verkrachtingen en martelingen vliegen je om de oren in deze politieke geschiedenis van de Filipijnen ten tijden van de staat van beleg onder het Marcos regime en de daarop volgende volksopstand. . Later meer.

Sublieme cinema ervaring, met McSavah, beavis en Mochizuki Rokuro.

Zo, dat was een beste zit en hartstikke de moeite waard. Ontzettend realistisch en rauw, het echte leven met drama's, veranderingen in politiek en tradities/moderniteit en dat alles in lange scènes met griezelig acteerwerk (nét echt) en boeiende verwikkelingen in goed plotverloop. Ik moest aan het eind denken aan Siberiade, of een Tarr-film (Satantango natuurlijk) maar ik huiver toch om dit ook 5* te geven omdat ik die 2 netgenoemden op mijn persoontje wat meer indruk maakten. Maar wat een cinema dit zeg, grandioos.

avatar van misterwhite
From What is Before is een bijzondere kijkervaring, 5 uur en half leef je mee in een klein afgelegen dorpje midden ergens in de bergen van Filipijnen. En daar zit Diaz met zijn voordeel: de locaties. Die leveren werkelijk prachtige en sfeervolle beelden op. Vaak met verstomming zitten te kijken naar de prachtige beelden. En dat is dan ook wel het sterkste punt van de film.
Het nadeel vond ik dat Diaz wat te afstandelijk was en zijn manier van shots maken continue herhaald. Heel de 5 uur en half zien we geen één close-up of medium shot ofzo. Allemaal van vrij ver en dat maakt alles erg afstandelijk.
Nog een nadeel is dat het geluid niet altijd even geslaagd was en soms de film een amateuristische feel gaf die mij uit de film haalde.

Maar toch boeide het mij wel de hele speelduur door. Het slorpt je wel op zodat je de sleepduur vergeet. Zelf heb ik hem in 2 keer gezien maar toch is het ergens aan te raden het volledig in 1 keer te kijken. Een hele uitdaging, maar zeker te doen!

Mijn eerste ervaring met Diaz is voor een groot gedeelte geslaagd, maar hoef nu toch een tijdje niets meer van deze man te zien.

Zondag 14 juni vanaf 13uur in Filmhuis Cavia, Amsterdam.

avatar van Prinz
zo, zo benieuwd naar deze.

voelt aan als een meesterwerk.

Is er al iets bekend over een release?

avatar van Prinz
Nog steeds razend enthousiast over deze film, ondanks dat ik m nog niet zag...