El Botón de Nácar (2015)

Alternatieve titel: The Pearl Button

Chili / Frankrijk / Spanje / Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Patricio Guzmán

De oceaan bevat de geschiedenis van de gehele mensheid. De zee bezit alle stemmen van de aarde en degenen die afkomstig zijn uit de ruimte. Water krijgt impulsen van de sterren en stuurt die door naar levende wezens. Water, de langste grens in Chili, bezit ook het geheim van twee mysterieuze knoppen die werden gevonden op de oceaanbodem. Chili, met zo'n 2670 mijl aan kust en de grootste archipel ter wereld, heeft een bovennatuurlijke landschap. Daarin zijn ook de stemmen van de Patagonische inheemse bevolking te vinden. Sommigen zeggen dat het water een geheugen heeft.

kappeuter (moderator)
Vanaf 10 december in de bioscoop (Cinéart)

Deze film wordt vertoond op het komende filmfestival van Oostende. Zeer benieuwd naar deze film na het schitterend "Nostalgia de la Luz".

avatar van SimonSav
Zo goed als Nostalgia vond ik hem niet. Qua thematiek wel gelijkaardig maar overall net iets minder.

Ongelooflijk sterk toch weer met een totaal andere invalshoek dan "Nostalgia de la Luz" waardoor je toch een heel andere pagina van Chili's duistere geschiedenis te weten. Vooral technisch heel hoogstaand qua geluidsmontage.

avatar van John Milton
Absoluut weer de moeite. De manier waarop Guzman reflecteert over geschiedenis, natuur en het wezen van van alles en nog wat, levert uiterst bijzondere documentaires op. Slowdoc met een fikse dosis filosofie, natuur en ik zou ook zeggen, poëzie. Ik sta toch weer perplex op wat voor wijze hij hier een soort van geheel weet te smeden.

Ik neig naar 4 sterren. Zonder die antropoloog die tot 4 keer toe ging hummen, had hij die vermoedelijk gekregen, nu sloeg de weegschaal net de andere kant uit.