Hrútar (2015)

Alternatieve titel: Rams

IJsland / Denemarken / Noorwegen / Polen

geregisseerd door Grímur Hákonarson
met Sigurður Sigurjónsson, Theodór Júlíusson en Charlotte Bøving

In een afgelegen vallei in IJsland, leven Gummi en Kiddi zij aan zij, terwijl ze hun schapen hoeden. Hun voorouderlijke kudde schapen wordt beschouwd als een de beste van het land en de twee broers werden al herhaaldelijke keren bekroond voor hun prijswinnende rammen, die een oeroude stamboom dragen. Hoewel ze het land en een manier van leven delen hebben Gummi en Kiddi met elkaar niet meer gesproken in veertig jaar. Wanneer een dodelijke ziekte plotseling Kiddi's schapen besmet, wordt de hele vallei wordt bedreigd. De autoriteiten besluiten om alle dieren in het gebied te ruimen om de uitbraak in te perken.

Vanaf 10 december in de bioscoop (Imagine Filmdistributie)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De winnaar van de Un Certain Regard in Cannes. En daar is weleens voor avontuurlijker winnaars gekozen. Rams is een film met een lach en een traan over twee broers die al 40 jaar niet meer met elkaar spreken. Zodra dat duidelijk wordt weet je al dat ze weer samenkomen, alleen nog afwachten op welke manier. En dat gebeurt wat mij betreft met net iets te veel drama.

De film maakt sterk gebruik van zijn decor. En dat zorgt voor een voor veel mensen aantrekkelijke exotische setting. Verder is een het vlot vertelde film met een tweetal goede hoofdacteurs. De film kan met de juiste promotie een aardige filmhuis-hit worden. Of misschien zelfs een oscarnominatie binnenhalen. Maar mijn smaak is het niet echt.

Vanavond gezien. Prachtige film !

avatar van leatherhead
Leuke, simpele en vlotte film. Had er eigenlijk een hard hoofd in gezien de setting + de trailer, maar het viel alleszins mee. Extatisch wordt ik er zeker niet van, maar het integere aan deze film sprak me tot op zekere hoogte wel aan. De twee oude knarren doen het wel goed; de chemie is evident, de rest van de cast kan dat helaas niet echt bijbenen. Naast de twee hoofdpersonen waren de schapen de beste acteurs.

Setting is mijn ding niet, waarom de cinematografie van deze film zo gelauwerd wordt ontgaat me dan ook volledig, maar de muziek is aardig sfeervol en de film duurt gelukkig niet al te lang. Treffende eindscène ook wel.

3,0*.

avatar van wibro
Ik moest bij deze film gelijk denken aan "Of Horses and Men". Daar ging het over paarden, hier in "Rams" over schapen. Helemaal enthousiast was ik niet over deze film die ik gewoon een stuk minder vond dan de eerstgenoemde, maar de beelden van de betoverende IJslandse landschappen staan als een huis. Er is trouwens ook niets mis met de beelden van de schapen en uiteraard de trouwe viervoeter Woef. De scènes waarin Woef de broer van Gummi brieven bezorgde behoren voor mij tot de mooiste van deze IJslandse film.

avatar van John Milton
De mensen wiens smaak ik goed ken geven overwegend zesjes. Jammer, maar dan is het geen prioriteit voor de eindejaarslijst!

avatar van Laurensv
Apart status quo van twee oudere schapenhoeders die al decennialang niet meer met elkaar praten, terwijl ze op nog geen 20 meter van elkaar wonen en écht niet om elkaar heen kunnen. Enfin, deze situatie wordt doorgebroken op het moment dat een schapenziekte uitbreekt. Net als in Nederland is dat in IJsland natuurlijk geen pretje voor de betrokkenen, met alle relationele gevolgen van dien. Ik had iets als Mandariinid verwacht, maar dat viel even tegen. Mooie beelden, stugge IJslanders en hier en daar een komische noot maken het zeker kijkbaar, maar tegen het einde kon de afloop me eigenlijk niet veel meer schelen.

Mooie film, met fraaie scènes van IJsland. Stugge broers die er een bijzondere wijze van communiceren op nahouden.

(Gezien op 18.01.16)
"Alles komt goed!"
Is dat wel zo? In het bijna onherbergzame IJsland wonen twee broers dicht bij elkaar en elk met een eigen kudde schapen. Maar ... ze spreken al veertig jaar niet meer tegen elkaar.
Wanneer het noodlot toeslaat, wanneer de winter het leven harder maakt, staan ze voor grote uitdagingen. Hoe gaan ze daar mee om? En hoe moet dat aflopen?
Prachtige film. Schitterende berglandschappen.
Waarover klagen wij?

Eén van de drie IJslandse films die ik vorig heb gezien en deze staat op plaats drie. Heel mooie film trouwens.

avatar van stefan dias
De mooiste en schrijnendste was die in het gemeenschapshuis waar de enkele 'jonge' mensen er de brui aan geven. Dát is het drama en de doodsteek voor die streek en het leven daar. Het uitgangspunt dat de broers niet meer met elkaar praatten was eerder een toevalligheid dan plotelement.

Zeker het bekijken waard, sterke onverbloemde vertolkingen, maar écht neer mijn keel greep het net niet.

Een langdradig, beetje absurd (tussen tragiek en humor in), menselijk portret (zonder enige pretentie) van oude mannen (schapenboeren) met baarden, voor wie de tijd leek te hebben stilgestaan (de tijd van de postduif maar dan op een andere manier). De kale landschapsopnames van IJsland waren weliswaar van een schitterende schoonheid, maar ik zat niet naar een natuurdocumentaire te kijken.

avatar van Pazmaster
Een somber en traag drama, maar wel met een apart verhaal, over 2 stugge broers (schapenboeren) die 40 jaar niet met elkaar gesproken hebben. Als er bij 1 van de schapen scrapie ontdekt wordt en de hele vallei de gevolgen daarvan moet ondervinden, wordt langzaam maar zeker duidelijk hoe de vork in de steel zit tussen de 2 broers...

Ondanks het lage tempo, het troosteloze landschap en de sombere beelden met bijpassende muziek vond ik het wel een aardige film met hier en daar wat grappige momenten. Verstokte oude schapenboeren in ijsland, het is weer eens iets anders!

lezertje
Oftewel hoe een prachtig cynisch drama verzand is een kleffe tearjerker.

avatar van Onceuponanytime
Sobere film, zonder hoogtepunten. Rivaliteit tussen twee bejaarde broers, die op enkele meters afstand - ergens in de heuvels van IJsland - naast elkaar wonen. Mooi in beeld gebracht en het acteerwerk is prima.

Twee broers die naast elkaar wonen en allebei schapenhouder zijn en al veertig jaar niet meer met elkaar spreken. Dit verhaalgegeven maakte me nieuwsgierig. Mooie vertelling met een lach en een traan in een ijzige omgeving. Ik heb er erg van genoten en heb me laten verrassen.

avatar van sinterklaas
Weer zo'n leuk IJslands filmpje...

Ik zou me eens bedenken hoe het zou moeten zijn om op zo'n koude, desolate eiland te wonen... Waar het elk seizoen koud is... waar alles ver van elkaar ligt gelegen en wat ver in de zee van de bewoonde wereld ligt. Dit is weer zo'n filmpje. Een maf verhaal over twee broers die elkaar haten, mede omdat de ene broer altijd de prijs wint wat betreft zijn schapen, dan de ander... Ze leven echter wel bijna naast elkaar en zitten elkaar continu op de lip. Gummi is een vrij kalme boer, maar Kiddi is een alcoholistische ruziezoeker... Het lot brengt hun, na wel heel veel moeite, samen wanneer er een virus is uitgebroken die de lammeren van de streek hebben getroffen. Gaat de film nou de apocalyptische kant op? De lammeren moeten afgemaakt worden maar daar laten de broers het niet bij zitten.

Dit vormt een geinige familiedrama. Je voelt de kou en de somberheid van de omgeving en het lijkt erop alsof juist die sfeer werkt in komediefilms. Het einde was ook vrij spannend...

Maar die laatste shot: What the fuck was dat?

avatar van Bakshi
sinterklaas schreef:

Maar die laatste shot: What the fuck was dat?

Dat schijnt de beste en snelste manier te zijn om iemand die onderkoeld is weer op temperatuur te krijgen.

Prachtige film. Subtiele karaktertekening van twee stijfhoofdige broers, maar beiden met liefde en trots voor hun dieren.
Heel verzorgde setting met mooie, sfeervolle beeldvorming.
Eenvoudig ook in de uiteenzetting, met een passende soundtrack en gelet op de heel bijzondere spanning tussen de broers, komt er af en toe een laagje humor boven te liggen.
Hoed af trouwens voor beide acteurs.
De slotscène brengt ons het idee dat wat de mens uiterlijk vertoont, niet altijd het innerlijke weergeeft.

avatar van bjerik76
mooi drama.
weinig ( boeiende) teksten, maar de beelden en het probleem/liefde voor het vak komt duidelijk over.
Of het allemaal diervriendelijk is gefilmd, geen idee.
Ook het eind was wel wat vaag, dat je toch maar zelf een goed of slecht eind ervan moet bedenken.

de broers leken ook erg op elkaar dat ik af en toe de verkeerde voor me had, tot de andere broer er ineens bij kwam, en moest ik alles weer een keer extra omschakelen...

avatar van Capablanca
Zeker de moeite waard, maar echt aangrijpend wordt ie nergens.

avatar van Fisico
Hrutar is mijn tweede Ijslandse film na Fúsi - Virgin Mountain (2015) en ook deze mooie Arthouse is me niet slecht bevallen. Het duurt eventjes tot wanneer de film echt op gang komt, maar nadien krijg je een innemend portret van twee schapenhoeders waarbij hun broodwinning een pak verder gaat dan alleen maar geld verdienen.

De broers Gummi en Kuddi zijn broers maar praten al een aantal decennia niet meer met elkaar. Hun koppigheid en norse uitstraling leidt tot een Koude Oorlog en beiden nemen daar best vrede mee. Wanneer bij één van de schapen een besmettelijke ziekte werd ontdekt en de kuddes afgemaakt moeten worden, hebben beiden elkaar meer nodig dan aanvankelijk gedacht. Hrutar is geen melige familiereünie geworden, gelukkig maar. De rauwheid blijft overeind, maar de verbondenheid van de liefde voor de schapen doet wel iets met hen.

De Ijslandse wilde natuur is prachtig en veraderlijk tegelijk. Het einde is erg sterk en overtuigt me van de kwaliteit van de film. Je zou het als een open einde kunnen beschouwen, maar laat ons eerlijk zijn. Niemand weet waar ze zijn en er is geen twee uur nodig om hen helemaal uit te tellen. Laat staan dat een eventuele zoektocht hen op tijd zou vinden in dat ondergesneeuwd hol. Een einde dat binnen kwam en illustreert dat liefde en passie het altijd haalt van haat en afgunst.

Deze film kon me helemaal niet boeien. Ik ben een fan van de Scandinavische film en series, maar niet van dit.

avatar van Dievegge
Hier wordt al geklaagd als het een paar graden onder het vriespunt is, maar in IJsland is het echt koud. De winderige sneeuwlandschappen zijn goed gebruikt om de grauwe Arctische sfeer op te roepen. Onderkoeld is ook de manier van communiceren van de twee broers, die geïsoleerd leven en slechts een paar woorden wisselen als het niet anders kan. Ze lijken op elkaar, maar onderlinge rivaliteit heeft hun relatie verzuurd. Een typerende scène is wanneer de ene broer de andere met een wiellader aan het ziekenhuis aflevert zonder een woord te zeggen. Wie Fúsi (2015) gezien heeft, zal de dikke Gunnar Jónsson herkennen in een nevenrolletje.

Scrapie is een ziekte aan het centrale zenuwstelsel bij schapen, te vergelijken met BSE bij runderen. Voor de boeren is het een debacle als hun veestapel vernietigd moet worden, ook al krijgen ze compensatie. Daardoor hebben de broers opeens een gemeenschappelijke vijand. Het toont een uithoek van Europa die nog niet besmet is door de jachtigheid van het moderne leven.