• 8.232.131 stemmen

Warum Läuft Herr R. Amok? (1970)

Drama | 88 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Rainer Werner Fassbinder en Michael Fengler

Met onder meer: Lilith Ungerer, Kurt Raab en Lilo Pempeit

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Warum Läuft Herr R. Amok?

Kurt Raab is een goeige technische ontwerper met een kennelijk harmonieus gezinsleven. Maar in het conservatieve gedachtenpatroon van Kurt Raab, het spendeergedrag van zijn vrouw (Ungeer) en het concentratieprobleem van zijn zoontje (Amadeus Fengler) zijn vege voortekens te zien.

image

Kollegin im Büro

Kollege im Büro (as Harry Bär)

Kollege im Büro

avatar van xangadix

xangadix

22 juni vorig jaar opgenomen en nu pas gekeken. Ik had wat moeite met de ellenlange gesprekken zonder Nederlandse ondertiteling, maar het is me niet ontgaan dat dit een zeer bijzondere film is. Alles is zo naturel gespeeld, dat je de indruk hebt dat het geen film is, maar dat het allemaal echt was en dat er toevallig een camera bij aanwezig was. Ook de lange scenes zonder onderbreking versterken die gedachte. Jammer is eigenlijk wel dat in omschrijving een spoiler staat van monstrueuze afmetingen...

avatar van xangadix

xangadix

Ha, de spoiler is inmiddels verdwenen..!

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Prachtfilm van Fassbinder die zelfs Angst Essen Seele Auf van de troon stoot als 's mans beste film.

Zeer bijzonder hoe het leven van Herr Raab ons voorgesteld wordt door bijna op een documentaire achtige stijl te filmen. De gesprekken zijn lang maar heb elke seconde geboeid zitten kijken. Ik was al bijna gewend geraakt aan het vaak theatrale acteerwerk in Fassbinder's films maar deze natuurlijke documentaire stijl was een welkome afwisseling.

Op bijna voyeuristische stijl ben ik mee gaan leven met de ellendige situatie van Herr Raab die op sublieme wijze wordt neergezet door Kurt Raab.

Hoewel er op het eerste gezicht weinig aan de hand lijkt beschikt deze film over een intense onderhuidse spanning. Enorm knap als je je beseft hoe dit gefilmd is en bijna alles gebaseerd is op dagelijkse weinig zeggende gesprekken.

De mimiek van Kurt Raab was verbijsterend om te zien en de enige scene waar hij zijn hart lucht tijdens een bedrijfsdiner was er gelijk eentje waar de plaatsvervangende schaamte goed voelbaar was.

Fassbinder blijkt toch over veelzijdigheid te beschikken want hoewel zijn films er over het algemeen hetzelfde uitzien heeft hij me met deze en met Martha ervan overtuigd mij op verschillende manieren te kunnen raken.

Warum Lauft Herr R. Amok bouwt op naar een einde die lang na blijft sidderen. Zo heeft Fassbinder mij zelfs een shock ending voorgeschoteld. Klasse en zo zie ik ze graag .

avatar van 93.9

93.9

Dutchtuga you're right!

Pracht film met gevoel gemaakt!

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Bijna op de kop af vijf jaar na mijn vorige Fassbinder toch maar weer eentje uit de kast gepakt. En dit keer viel het kwartje wel, ik vond dit een geweldige film. Het kleinburgerlijk bestaan, iets wat andere Duitstalige cineasten ook al zo treffend verbeelden, is door de ogen van Fassbinder pure horror. In de lange scenes gebeurt hoegenaamd niets, toch voel je als kijker de frustratie die Raab van binnen opvreet. Al had ik het bloederige einde ook niet zien aankomen.

Herr R. is een aaneenschakeling van hoogtepunten, waarbij de wandeling door het bos en de dronken speech wel speciale vermelding mogen krijgen, maar als ik het even laat bezinken komen wellicht andere scenes bovendrijven. Vanaf het begin zat ik eigenlijk aan het scherm gekluisterd. Sterk geacteerd, sober gefilmd maar soms met zwierige camerabewegingen, en dan nog dat onverwacht grove einde. Nu moet ik toch snel meer van de man gaan zien.

avatar van joachimt

joachimt (crew films)

xangadix schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens, maar helaas kom ik dan wel tot een andere conclusie over de kwaliteit van deze film. Het komt allemaal over als een soort documentaire, alsof het een reality TV-show is, maar helaas over een stel hele saaie mensen. Je kijkt gewoon naar een doorsnee gezinnetje met een saai leven, die standaard dingen doen, zoals naar een saai kantoor gaan, op bezoek gaan bij (schoon)familie, een dertien-in-een-dozijn oudergesprek hebben met de juf van zoonlief, etc...... Er zijn vele van dit soort gezinnen in de westerse wereld en dat is nou juist het punt. We zien dat de hoofdpersoon bepaald niet veel plezier in zijn leven heeft, maar geen moment voelen we echt met hem mee, want de regisseur doet daar totaal geen moeite voor. En dan aan het eindvindt er één heftige climax plaats. Nou ja, ik vond de uitvoering weinig schokkend, dus liet het me met een onbevredigd gevoel achter.

Kortom, de missie van de regisseur lijkt me geslaagd. Hij voert uit wat zijn bedoeling was en dat komt over. Wat mij betreft resulteert het echter in een saaie film.