Fifty Shades of Grey (2015)
Genre: Drama / Erotiek
Speelduur: 125 minuten / 129 minuten (Unrated)
Alternatieve titels: Vijftig Tinten Grijs / 50 Shades of Grey / Fifty Shades of Gray / 50 Shades of Gray
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Sam Taylor-Johnson
Met onder meer: Dakota Johnson, Jamie Dornan en Eloise Mumford
IMDb beoordeling:
4,2 (353.584)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 12 februari 2015
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Fifty Shades of Grey
"Are you curious?"
Anastasia is net afgestudeerd aan de universiteit, samen met haar beste vriendin Kate. Terwijl Kate aan de slag gaat bij een lokale krant, komt Anastasia moeilijk aan de bak met haar universitaire graad en besluit ze een baan aan te nemen in een bouwmarkt. Op een dag vraagt een zieke Kate haar om een interview over te nemen met ene Christian Grey. Een succesvolle entrepreneur en miljardair. Het blijkt het begin te zijn van een bijzondere relatie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (4,2 / 353584)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Fifty Shades of Grey (BoekMeter)
- Fifty Shades of Grey (MusicMeter)
- Fifty Shades of Grey (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Anastasia Steele
Christian Grey
Carla
Kate
José
Elliot Grey
Dr. Grey
Mia Grey
Taylor
Reviews & comments
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Kerels, wat laten jullie je kennen, zeg.
Dat veel vrouwen nogal hun reserves hebben bij bepaalde voorkeuren van mannen, is bekend. Maar de felheid van enkele heren hier in reactie op bepaalde vrouwendromen, is toch wel zeer opmerkelijk.
Kennelijk is men niet in staat te accepteren dat vrouwen er in veel opzichten een eigen denk- en gevoelswereld op na houden, en met allerlei mallotige, en goed beschouwd soms zeer bedenkelijke, opmerkingen probeert men die vrouwelijke kijk te diskwalificeren. Wat is dat toch? Angst om de (sowieso al imaginaire) controle te verliezen?
De meeste mannen voldoen nu eenmaal niet aan het gedroomde ideaalbeeld van vrouwen (en dat zet bij bepaalde lieden – ongetwijfeld behorend tot die grote groep - kennelijk kwaad bloed). Andersom geldt dat - niet voldoen aan het ideaalbeeld - natuurlijk ook, maar ik krijg althans hier de indruk dat vrouwen iets beter in staat zijn om ‘droom’ en ‘werkelijkheid’ te onderscheiden.
User Rose heeft hier niet veel anders gedaan dan (volgens mij vrij helder) proberen uit te leggen waaróm veel vrouwen dit leuk (kunnen) vinden. Dat in reactie daarop enkele heren haar haarfijn menen te moeten uitleggen hoe ‘de’, en ook haar eigen - vrouwelijke seksualiteit ‘werkelijk’ in elkaar zit – dat is niet zomaar ‘vermakelijk’, maar eigenlijk onbedaarlijk grappig.
De filosoof schreef:
Is dit een citaat afkomstig van Dewarereligie.nl?
Ik geloof dat 1 man mij hier snapt.
TomaskeX
-
- 377 berichten
- 106 stemmen
Ja hoor, boek gelezen en eerlijk met een open mind. Ik vond de schrijfstijl persoonlijk echt slecht, het verhaal op zich niet zo. De film vond ik een stuk beter!
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Ja hoor, boek gelezen en eerlijk met een open mind. Ik vond de schrijfstijl persoonlijk echt slecht, het verhaal op zich niet zo. De film vond ik een stuk beter!
Leuk om eens te lezen dat een man het boek ook las. Benieuwd naar de film.
Iejoor
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Afgelopen woensdag naar de film geweest en vond m top.
Over Jamie en Dakota niks negatiefs te melden, ze waren goed gecast en ik vond ze goed spelen.
Ik wist wat ik kon verwachten want had zelf ook al de boeken gelezen, kom maar op met de volgende delen!
JaylaGrande
-
- 66 berichten
- 139 stemmen
Kerels, wat laten jullie je kennen, zeg.
Dat veel vrouwen nogal hun reserves hebben bij bepaalde voorkeuren van mannen, is bekend. Maar de felheid van enkele heren hier in reactie op bepaalde vrouwendromen, is toch wel zeer opmerkelijk.
Kennelijk is men niet in staat te accepteren dat vrouwen er in veel opzichten een eigen denk- en gevoelswereld op na houden, en met allerlei mallotige, en goed beschouwd soms zeer bedenkelijke, opmerkingen probeert men die vrouwelijke kijk te diskwalificeren. Wat is dat toch? Angst om de (sowieso al imaginaire) controle te verliezen?
De meeste mannen voldoen nu eenmaal niet aan het gedroomde ideaalbeeld van vrouwen (en dat zet bij bepaalde lieden – ongetwijfeld behorend tot die grote groep - kennelijk kwaad bloed). Andersom geldt dat - niet voldoen aan het ideaalbeeld - natuurlijk ook, maar ik krijg althans hier de indruk dat vrouwen iets beter in staat zijn om ‘droom’ en ‘werkelijkheid’ te onderscheiden.
User Rose heeft hier niet veel anders gedaan dan (volgens mij vrij helder) proberen uit te leggen waaróm veel vrouwen dit leuk (kunnen) vinden. Dat in reactie daarop enkele heren haar haarfijn menen te moeten uitleggen hoe ‘de’, en ook haar eigen - vrouwelijke seksualiteit ‘werkelijk’ in elkaar zit – dat is niet zomaar ‘vermakelijk’, maar eigenlijk onbedaarlijk grappig.
Het is juist Rose die fantasie en werkelijkheid niet goed onderscheidt. Ik snap heel goed dat dit een fantasie voor vrouwen kan zijn, maar juist door een personage als Grey te bestempelen als de ideale man geef je er blijk van de werkelijkheid uit het oog te verliezen.
Want losstaand van het feit dat het überhaupt vrij paradoxaal is om een man te willen die enerzijds lief en teder is en anderzijds een innerlijke drang heeft om met een zweep erop los te rammen, meng je juist fantasie en werkelijkheid door te suggereren dat dit de ideale karaktereigenschappen van een man zouden moeten zijn. Dat is een beetje hetzelfde als poneren dat de ideale vrouw een borstvergroting heeft gehad, lage normen en waarden erop nahoudt en een innerlijke drang voelt om alles te doen wat een man haar oplegt. Zo'n vrouw is voor veel mannen een fantasie, maar zal zeker niet door elke man getypeerd worden als 'de ideale vrouw'.
Het interesseert me verder ook niet dat bepaalde vrouwen hitsig worden van een immorele sadist, maar wanneer iemand als Rose dan namens alle vrouwen denkt te spreken en op een sneue manier een slachtofferrol aanneemt, door iedereen die het niet met haar eens is af te zetten als iemand die vrouwen niet begrijpt, dan vinden sommige mensen dat uiteraard simpel en vermakelijk. Er zijn genoeg vrouwen die hier anders over denken, en ik zie een duidelijke correlatie met intelligentie. Dan kan je haar wel verdedigen en alles recht gaan praten wat krom is maar dan ben je eigenlijk een beetje een slijmbal.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Het is juist Rose die fantasie en werkelijkheid niet goed onderscheidt. Ik snap heel goed dat dit een fantasie voor vrouwen kan zijn, maar juist door een personage als Grey te bestempelen als de ideale man geef je er blijk van de werkelijkheid uit het oog te verliezen.
Want losstaand van het feit dat het überhaupt vrij paradoxaal is om een man te willen die enerzijds lief en teder is en anderzijds een innerlijke drang heeft om met een zweep erop los te rammen, meng je juist fantasie en werkelijkheid door te suggereren dat dit de ideale karaktereigenschappen van een man zouden moeten zijn. Dat is een beetje hetzelfde als poneren dat de ideale vrouw een borstvergroting heeft gehad, lage normen en waarden erop nahoudt en een innerlijke drang voelt om alles te doen wat een man haar oplegt. Zo'n vrouw is voor veel mannen een fantasie, maar zal zeker niet door elke man getypeerd worden als 'de ideale vrouw'.
Het interesseert me verder ook niet dat bepaalde vrouwen hitsig worden van een immorele sadist, maar wanneer iemand als Rose dan namens alle vrouwen denkt te spreken en op een sneue manier een slachtofferrol aanneemt, door iedereen die het niet met haar eens is af te zetten als iemand die vrouwen niet begrijpt, dan vinden sommige mensen dat uiteraard simpel en vermakelijk. Er zijn genoeg vrouwen die hier anders over denken, en ik zie een duidelijke correlatie met intelligentie. Dan kan je haar wel verdedigen en alles recht gaan praten wat krom is maar dan ben je eigenlijk een beetje een slijmbal.
De man is een sprookje. Geen werkelijkheid. Hoe vaak moet ik het nog uitleggen?
Het Personage ( geen werkelijkheid) Mr Grey is geen sadist! Hoe kom jij daar überhaupt bij? Heb je het boek gelezen? Blijkbaar niet.
En er met een zweep op los rammen?
Och och toch. BDSM gaat om wederzijdse vertrouwen. De boeken zijn massaal gelezen. Heb er met veel vrouwen over gesproken en vinden t allen een 'sprookje' ( geen werkelijkheid!) Dus ik spreek namens veel vrouwen. Niet alle nee.
Verder vind ik het getuigen van moed dat een man hier een lans wil breken voor de beleveniswereld van een vrouw hier die het boek las en het een sprookje vond. ( geen werkelijkheid)
Verder stop ik hier. discussieren hier wordt blijkbaar niet in dank afgenomen. Jammer...
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Verder stop ik hier. discussieren hier wordt blijkbaar niet in dank afgenomen. Jammer...
Discussiëren is een groot woord. Je valt iedereen aan die het niet met je visie eens is.
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
BDSM gaat om wederzijdse vertrouwen.
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Je mag je punt best in je eigen woorden formuleren, hoor.
Als we de redeneertrant van de schrijver (m/v) van dat epistel volgen, kunnen we een aanzienlijk deel van alle ooit verschenen films en romans wel van een waarschuwende bijsluiter gaan voorzien (je ziet dat overigens soms daadwerkelijk in met name Amerikaanse boekuitgaven, bedenk ik mij opeens...).
Ik zie Birdman Michael Keaton al voor me, op het punt staand van het dak te springen om een rondje te gaan vliegen, zich tot de kijker richtend: ‘Dear people, don’t try this at home’...
We hebben het hier over fictie, niet over een documentaire... Kwaadwillenden en gestoorden zullen altijd aanleiding vinden voor hun treurige daden; daar hebben ze de uitgebeelde fantasieën van anderen helemaal niet voor nodig.
Fantasieën. Het blijven ondingen. Ze willen maar niet politiek, cultureel of sociaal correct worden.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Secretary is een film waarin BDSM redelijk goed wordt weergegeven hoewel de dame in kwestie wederom issues heeft. Dat deze gemeenschap zich vocaal verzetten bij de weergave in deze film (voor zover ik dat uit de recensies begrepen heb) kan ik me terdege voorstellen.
Ik zou nog eens een film willen zien waarin de vrouw de jager is.. de initiator van remmingsloze seksbeleving. Een idee dat mannen nogal eng vinden maar waar naar mijn idee ernstig behoefte aan is. Er schiet me een titel te binnen... hell.. twee titels (
)
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Ik sluit me aan bij JaylaGranda, maar wel een interessante discussie. Zal hem waarschijnlijk ook weleens kijken, al durf ik een bioscoopbezoek denk ik niet aan
.
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
Je mag je punt best in je eigen woorden formuleren, hoor.
Jij nam Birdman als voorbeeld, ik Inglourious Basterds; Tarantino pretendeert niet dat hij de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog accuraat weergeeft en dat hoeft ook helemaal niet. Ieder met een beetje historische kennis weet dat WOII heel anders liep. Ik vraag me echter af wat James' beweegredenen zijn voor het beeld dat ze van BDSM schetst. Als zij WEET dat 't niet accuraat is, mij best. Dat neem ik 'r dan ook niet kwalijk. Zij is niet verantwoordelijk voor de interpretatie ervan door haar lezerspubliek. Echter, ik heb mensen gesproken die eenzelfde verhaal vertelden als die in het statement uit de link in mijn post en die walgen van het boek.
Conclusie: natuurlijk mag James een verhaal vertellen. Een sprookje. Wat dan ook. En haar publiek mag ervan genieten en de criticasters mogen ervan vinden wat ze willen. Maar als er mensen zijn die bepaalde elementen eruit als werkelijkheid gaan zien, dan mogen ze gecorrigeerd worden.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
M.Goodkat
-
- 1290 berichten
- 1463 stemmen
Tijdje geleden sinds ik nog een reactie heb geplaatst,nota bene een persoonlijke mening over de film.
Verplicht de film gaan zien met mijn partner met valentijn,had alles gepland en konden kiezen tussen Kingsman of 50 Shades of Grey,ik natuurlijk,de naiveling zei dat zij mocht kiezen en natuurlijk moest ze niet 2 keer erover nadenken,dus 50 Shades..
Allereerst een cinema zaal vol met koppels of hitsige vriendinnen die al reeds in hun menopauze zijn en de hele vertoning niet konden stoppen met lachen met alle 'jokes' die werden gezegd,ik nam de film sowieso niet serieus dus vond ik het ook niet zo erg.
Allereerst de pluspunten van de film;
-Soundtrack; De soundtrack is magnifiek,met Beyonce,Ellie Goulding en The Weeknd met de 'theme' van de film, de soundtrack is gepast voor de film,het is quasi mysterieus en lokt je voor meer.
In ieder geval,kan ook goed zijn dat sommige mensen de soundtrack rommel vonden maar voor mij eigenlijk de grootste toppunt van de film.
-Cinematografie; 2de grootste pluspunt van de film, de hele film draagt een 'grijs' tint mee wat ook in feite een beetje past,je kunt ook direct zien dat er een serieus budget gegaan is aan de kwaliteit van de film om het AAA+ eruit te laten komen,prachtige shots van Seattle enzovoort,gewoon top!
Minpunten;
- Acteerprestaties/Chemie; Alhoewel ik de film niet serieus nam van de eerste minuut en ook zelf de boeken niet heb gelezen vond ik totaal geen chemie of passie tussen Christian Grey en Dakota-Johnson,nu ik weet niet of het de bedoeling was om Anastacia 'awkward' uit de hoek te komen maar ik vond haar acteerprestaties tergend op momenten.
Ook het feit dat je 2 relatief onbekende acteurs neemt is misschien een factor, Jamie Dornan speelde in Marie-Antoinette en Dakota-Johnson in Need for Speed maar misschien was het beter geweest om een casting te doen met acteurs die beter op elkaar ingespeeld zijn.
-Storyline; de verhaallijn zelf is flinterdun,ik weet het,er zijn 3 boeken en mijn partner zelf heeft ook gezegd dat er meer antwoorden worden gegeven in de 2 en 3 boek maar de film leunt nogal hard op de sexscenes ipv in de achtergrond te duiken van de hoofdpersonages.
In ieder geval,ik vermoed zeker dat er een tweede deel gaat komen,tegen de tempo dat het aantal mensen de film gaat kijken,meestal uit nieuwsgierigheid, gaat de film een knotsgekke 250 miljoen dollar omzet maken met een budget van 40 miljoen.
Ik zou de film zelf niet zozeer aanraden aan iedereen,neem het in ieder geval niet serieus,maar kijk het gewoon uit nieuwsgierigheid.
3.0/5.0*
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ik denk, (en natuurlijk heb ik het mis) dat de meeste vrouwen, dus niet alle vrouwen, maar de meeste vrouwen het wel fijn vinden om vernederd te worden. Nou ok, laten we het op onderdanig zijn houden. Echter, daar moet wel iets tegenover staan: Namelijk een zelfverzekerde, charmante, intelligente en dominante man waarbij de vrouw zich veilig voelt. Ergens hebben vrouwen wel het verlangen zich volledig over te geven aan een man.. Ik ben zelfs van mening dat met de juiste aanpak je veel vrouwen (dus niet allemaal) kan versieren door haar continu kutwijf te noemen.
Wanneer een man (net te) onzeker is, dan zal de vrouw omdat veel vrouwen ook onzeker zijn de dominante rol op zich nemen. Zo verbloemen ze hun onzekerheid. Maar eigenlijk verlangen ze naar zo'n man. Helaas voldoen de meeste mannen niet aan de eisen. Maar de reden waarom vrouwen geïnteresseerd zijn in het boek en/of de film, is omdat het boek best extreem is, dus dat wil zeggen dat vrouwen dat stiekem gewoon verlangen. Maar we moeten ook niet vergeten dat bevrediging de dood van verlangen is. 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik denk, (en natuurlijk heb ik het mis) dat de meeste vrouwen, dus niet alle vrouwen, maar de meeste vrouwen het wel fijn vinden om vernederd te worden.
"Wenn du zum Weibe gehst, vergiß die Peitsche nicht!" 
(Wanneer je naar de vrouw gaat, vergeet dan niet de zweep)
kos
-
- 46701 berichten
- 8856 stemmen
Ik denk, (en natuurlijk heb ik het mis) dat de meeste vrouwen, dus niet alle vrouwen, maar de meeste vrouwen het wel fijn vinden om vernederd te worden. Nou ok, laten we het op onderdanig zijn houden. Echter, daar moet wel iets tegenover staan: Namelijk een zelfverzekerde, charmante, intelligente en dominante man waarbij de vrouw zich veilig voelt. Ergens hebben vrouwen wel het verlangen zich volledig over te geven aan een man.. Ik ben zelfs van mening dat met de juiste aanpak je veel vrouwen (dus niet allemaal) kan versieren door haar continu kutwijf te noemen.
Welnee, gaat gewoon om het spel man.
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Het gaat mij er maar om dat mensen een verkeerd beeld krijgen van dit fenomeen. Niet dat BDSM me persoonlijk erg aantrekt, laat staan dat ik er een voorvechter van ben/wil zijn maar als mensen gaan argumenteren dat de weergave ervan in het werk van James en de verfilming ervan correct is/zijn dan mogen ze toch op het tegendeel worden gewezen? (...)
Conclusie: natuurlijk mag James een verhaal vertellen. Een sprookje. Wat dan ook. En haar publiek mag ervan genieten en de criticasters mogen ervan vinden wat ze willen. Maar als er mensen zijn die bepaalde elementen eruit als werkelijkheid gaan zien, dan mogen ze gecorrigeerd worden.
Dus als ik het goed begrijp, bestaat het gevaar eruit dat vrouwen een verkeerd beeld van BDSM krijgen, zich aanmelden bij zo’n club, en dan van een koude kermis thuiskomen omdat ze niet op de verwachte ‘romanticized and fetishized abuse’ worden getrakteerd, maar met ‘safety & comfort’ worden afgescheept? Of dat ze tegen hun vriendje zeggen ‘Ik wil BDSM zoals in Fifty Shades Of Grey’, en dan eh... de gevraagde ‘romanticized and fetishized abuse’ krijgen?
Moeders hou je dochters binnen!
Krijgt BDSM een slechte naam door deze film? Maar is dit, aan allerlei van te voren vastgelegde afspraken gebonden (duh), psychoseksuele bungeejumpen in wezen niet zelf óók ... ‘romanticized and fetishized abuse’?
Seksuele fantasieën tenderen naar het gewelddadige, omdat seks in de kern altijd een gewelddadige component heeft. Het is de altijd problematische spanning tussen de lichamelijke integriteit en het verlangen naar vereniging. Volgens mij zijn vrouwen zich veel meer bewust van die problematische spanning dan mannen; niet omdat ze slimmer zouden zijn, maar simpelweg vanwege hun existentiële (biologische, lichamelijke, en – uit de aard daarvan – psychologische) positie.
En wie, denk je, moet er dan voor wat betreft het onderscheid tussen realiteit en fantasie in deze doorgaans het meest ‘gecorrigeerd’ worden, man?
Kim220905
-
- 2 berichten
- 1 stemmen
Hoi iedereen, Gisterenavond dus geweest met mijn man. Zaal gevuld met clubjes vrouwen en zeker een toch ook een groot aantal stelletjes. Het eerste half uur daarom ook erg veel gegiegel in de zaal. Muziek was echt erg goed van deze film, beelden vanuit de zweegvliegtuig en helikopter ook zeker mooi neergezet. Er zat toch wat humor in de film wat ook zeker wel leuk was. Dakota en Jamie speelde het erg goed. Lijkt mij als acteur geen makkelijke rol om te spelen. Het einde vond ik (net zoals het boek deel 1) erg rot maar.. ik kon bij het boek gelijk naar deel 2 gaan en bij de film dus niet. Toch kleeft er een maar aan van mijn kant. Als je de boeken leest, zoals ik heb gedaan, dan maak je er toch een eigen verhaaltje van en dat is bij de film echt wel ff anders naar mijn persoonlijke mening. Ik ga eerlijk zijn maar voor mij toch te heftig. Mijn innerlijke godin is dan misschien toch te braafjes hihi. Voor degene die nog gaan, veel plezier!
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
‘Click this video, and you can watch me doing it for real, with probably better dialogues’

Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Ik ben zelfs van mening dat met de juiste aanpak je veel vrouwen (dus niet allemaal) kan versieren door haar continu kutwijf te noemen.
Indien ik onverhoopt in deze aanpak zou slagen, zou ik – met rokende roede geposteerd aan het voeteneind – mij toch plóts realiseren dat ik een bijzonder geestelijk gemankeerde vrouw mee naar mijn nederig stulpje gesjokt heb.
... laat die, mogelijk erbarmelijke, libidineuze exercitie dan ook maar fijntjes zitten.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Indien ik onverhoopt in deze aanpak zou slagen, zou ik – met rokende roede geposteerd aan het voeteneind – mij toch plóts realiseren dat ik een bijzonder geestelijk gemankeerde vrouw mee naar mijn nederig stulpje gesjokt heb.
... laat die, mogelijk erbarmelijke, libidineuze exercitie dan ook maar fijntjes zitten.
Je overdrijft en je reactie is buiten de context... 
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
Dus als ik het goed begrijp, bestaat het gevaar eruit dat vrouwen een verkeerd beeld van BDSM krijgen, zich aanmelden bij zo’n club, en dan van een koude kermis thuiskomen omdat ze niet op de verwachte ‘romanticized and fetishized abuse’ worden getrakteerd, maar met ‘safety & comfort’ worden afgescheept? Of dat ze tegen hun vriendje zeggen ‘Ik wil BDSM zoals in Fifty Shades Of Grey’, en dan eh... de gevraagde ‘romanticized and fetishized abuse’ krijgen?
Moeders hou je dochters binnen!
Hoewel ik me inderdaad niet echt een voorstelling kan maken bij zo'n rollenspelachtig gebeuren waarin je weet dat degene die je domineert je nooit echt kwaad zal willen doen. Toegegeven, dat is in Fifty Shades of Grey dan weer anders maar ik denk niet dat ik om zo'n relatie dan wel sta te springen. Echter, mijn eigen smaken omtrent BDSM en/of de verhoudingen tussen Grey en hoe-heet-ze-ook-alweer* zijn niet echt belangrijk.
Krijgt BDSM een slechte naam door deze film?
Maar is dit, aan allerlei van te voren vastgelegde afspraken gebonden (duh), psychoseksuele bungeejumpen in wezen niet zelf óók ... ‘romanticized and fetishized abuse’?
Seksuele fantasieën tenderen naar het gewelddadige, omdat seks in de kern altijd een gewelddadig component heeft. Het is de altijd problematische spanning tussen de lichamelijke integriteit en het verlangen naar vereniging. Volgens mij zijn vrouwen zich veel meer bewust van die problematische spanning dan mannen; niet omdat ze slimmer zouden zijn, maar simpelweg vanwege hun existentiële (biologische, lichamelijke, en – uit de aard daarvan – psychologische) positie.
En wie, denk je, moet er dan voor wat betreft het onderscheid tussen realiteit en fantasie in deze doorgaans het meest ‘gecorrigeerd’ worden, man?
.
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
We maken er nu samen wel een heel punt van
Haha, je hebt gelijk, laten we erover ophouden... Voor iemand die én het boek niet heeft gelezen, én de film niet heeft gezien, ben ik in dit topic voorlopig wel weer actief genoeg geweest...
xIneke
-
- 13 berichten
- 10 stemmen
Boek gelezen en film gezien en vond ze beide heel erg mooi!
Nu ik de film heb gezien heb ik er een nog beter beeld bij en dat maakt het leuker om ook het tweede deel van het boek te lezen!
Kan niet wachten tot fifty shades darker uitkomt!!
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Verbaast me nog hoeveel mannen deze film hebben gezien (getuige de berichten hier). Jullie zitten dus flink onder de plak en zijn verre verwijderd van een Mr. Grey. Ga jullie eens schamen, stelletje softies. 
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
Haha, je hebt gelijk, laten we erover ophouden... Voor iemand die én het boek niet heeft gelezen, én de film niet heeft gezien, ben ik in dit topic voorlopig wel weer actief genoeg geweest...
! Als je nog wat aan de discussie hebt toe te voegen, gewoon doen
.
Pre- en sequels

Fifty Shades Freed
2018
48 reacties

Fifty Shades Darker
2017
106 reacties

Fifty Shades of Black
2016
22 reacties
Gerelateerd nieuws

Mateloos populaire dramafranchise 'Fifty Shades' verschijnt binnenkort geheel op Netflix

Netflix verwijdert binnenkort alle delen uit 'Fifty Shades of Grey'-reeks

Mateloos populaire dramafranchise 'Fifty Shades' komt in zijn geheel naar Netflix

Jamie Dornan beleefde akelige momenten door stalker na 'Fifty Shades of Grey': 'Het was verdomd eng'
Bekijk ook

Heidi
Drama / Familie, 2015
4 reacties

Johnny Belinda
Drama, 1948
12 reacties

The Fault in Our Stars
Drama / Romantiek, 2014
228 reacties

Ayla: The Daughter of War
Oorlog / Drama, 2017
6 reacties

Antarctica: A Year on Ice
Documentaire / Avontuur, 2013
9 reacties

So Weit die Füße Tragen
Drama / Oorlog, 2001
61 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekerotiekbad smell perversionromantiekspankingbillionairerichbdsmvrouwelijke regisseurf-rated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








