• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.380.115 stemmen
Avatar
 
banner banner

Fury (2014)

Actie / Oorlog | 134 minuten
3,61 2.601 stemmen

Genre: Actie / Oorlog

Speelduur: 134 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / China / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: David Ayer

Met onder meer: Brad Pitt, Logan Lerman en Shia LaBeouf

IMDb beoordeling: 7,6 (601.052)

Gesproken taal: Engels, Duits en Spaans

Releasedatum: 23 oktober 2014

Plot Fury

"War never ends quietly."

'Fury' volgt de door de wol geverfde Wardaddy aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft de leiding over een vijfkoppige tank-crew die een levensgevaarlijke missie in vijandelijk gebied dient uit te voeren. Ze zijn in elk opzicht in de minderheid, maar Wardaddy en zijn mannen doen er alles aan om de kern van nazi-Duitsland binnen te dringen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Don 'Wardaddy' Collier

Boyd 'Bible' Swan

Norman Ellison

Trini 'Gordo' Garcia

Grady 'Coon-Ass' Travis

Sergeant Binkowski

Sergeant Davis

Sergeant Peterson

Lieutenant Parker

Captain Waggoner

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

Lang niet onaardig, maar ook weer niet compleet geslaagde oorlogsfilm. Met name het acteerwerk is prima, zelfs Shia LaBeouf was verrassend sterk, en ook de mij nog vrij onbekende Logan Lerman bleek passend gecast als de 'greenie' rookie. Ik mag Brad Pitt graag zien als acteur, maar hoewel hij het prima deed, overtuigde hij me niet in dezelfde mate als de meeste andere acteurs, in zijn rol als oude tankofficier.

Ayer lijkt zich vooral te concentreren op de gruwelen van de oorlog en de mannen in de tank. Er is geen achtergrond en weinig historische context, de meeste ontwikkeling zit in het karakter van de nieuweling en de manier waarop wij als kijker naar de mannen in de tank kijken, al leren we ze nooit echt kennen. Wat gaat er schuil achter die zwijgzame façade van Bible (LaBeouf) of die tergend lompe hillbillie (acteur van Shane uit The Walking Dead)? Naast hun onuitstaanbare momenten gloort er toch af en toe opeens een spoortje menselijkheid doorheen. Maar de saamhorigheid van de we few, we happy few, we Band of Brothers, lijkt hier overwoekerd te worden door trauma en onder de oppervlakte aanwezig zijnde wrevel.

Ayer is niet bang om af en toe het verhaal gewoon stil te leggen en even weinig te laten gebeuren, wat meestal ook de momenten zijn dat er wat dialoog plaatsvindt waardoor we iets meer over deze mannen leren. Het verhaal zal echter niet de eerste reden zijn om Fury te kijken.

De Tank Battles zijn ontzettend strak geregisseerd, er wordt niet geschroomd on de gruwelen van oorlog in al zijn akeligheid te laten zien. Het is verfrissend dat de Amerikanen hier niet als helden worden geportretteerd, maar eerder als getraumatiseerde, wraak- en oorlogszuchtige mannen (met name wat SS-erg betreft), die behoorlijk fucked up zijn. 'Best job I ever had...', zeggen ze tegen elkaar in de tank, maar het is mij niet duidelijk of ze het zelf geloven of voor willen houden als een manier om ermee om te kunnen gaan. Ik vermoed sterk dat laatste.

Ik vond Fury absoluut het kijken waard, maar voor doorgewinterde oorlogsfilmkijkers weet hij behalve het realistische strijdgeweld weinig nieuws te brengen. Qua grittiness is goed naar Saving Private Ryan gekeken, maar hoewel ook die film alles behalve perfect is, haalt Fury dat niveau niet voor mij. Daarvoor is er een te groot gebrek aan betrokkenheid met deze mannen en plot- of karakterontwikkeling. Natuurlijk maakt vooral Logan Lerman's greenie een ontwikkeling door, maar deze blijft vrij eenzijdig en gaat te snel voor mijn gevoel. Ook de scène met het karakter Emma kwam voor mij niet helemaal uit de verf. Met name hoe het afloopt niet. Maar wat een heerlijke dame. Het was hem gegund.

Wie echt een goede oorlogsfilm wil zien en de iets mindere beeld en geluidskwaliteit geen probleem vindt, raad ik Idi I Smotri aan. Qua verhaal niet direct vergelijkbaar met Fury, maar wat mij betreft de beste oorlogsfilm ooit.

Maar Fury is lang niet onaardig, alles bij elkaar opgeteld. 3,5*


avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

  • 404 berichten
  • 152 stemmen

Erg sterke oorlogsfilm, met een goede cast, alles verwoestende setting, sterke en harde actiescenes

en een sterk verhaal. Vond de cast vooral Brad Pitt en Shia LaBeouf (eens niet irritant) goed spelen en ook het verhaal vond ik mooi omdat het nu eens over de tanks gingen die zoveel gedaan hebben tijdens de oorlog en het erg te voorduuren hadden tegen de Tigers van de duitsers. Al met al een sterke oorlogsfilm, die meer dan de moeite waard is.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Best wel goed.

Ik ben niet echt een fan van oorlogsfilms tenzij ze een wat cynischer beeld tonen van de oorlog. Ik heb nooit het gevoel dat oorlog draait om helden maar de meeste oorlogsfilms tonen vaak een beeld van heldhaftigheid.

Fury toont eigenlijk beide kanten. Het toont een behoorlijk troosteloos landschap en eigenlijk een wereld waar je leven en gevoel niet uitmaakt maar dan weer een ongeloofwaardige twist van heldendom die ik niet helemaal begrijp. Ik kreeg niet het gevoel dat deze jongens zo erg naar de klote waren dat ze zichzelf opofferen om in die tank te blijven en een gevecht aangingen tegen zoveel Duitsers.

Dat terzijde zagen de gevechten er wel heel goed uit en vond ik vooral Brad Pitt goed spelen. Voor de rest heeft de film teveel merknamen om helemaal authentiek en realistisch over te komen.

Voor de rest toch wel goed en ook wel redelijk origineel al heb ik niet zoveel verder met tanks.


avatar van ribas123

ribas123

  • 149 berichten
  • 254 stemmen

Ik vond de film wel Ok.

Het was gewoon too much.

Wat ik al vaker las, begon goed maar naarmate het einde werd het steeds gekker.

Voldoende voor de acteer prestaties.


avatar van thriller97

thriller97

  • 101 berichten
  • 44 stemmen

Geweldige film met een hele goede cast!
Brad Pitt was natuurlijk geweldig, maar vooral Shia LaBeouf vond ik fantastisch spelen. Daarom vond ik het ook erg zielig om hem dood te zien gaan.


avatar van Guardian2010

Guardian2010

  • 79 berichten
  • 90 stemmen

Erg leuke film. Grappig, pittig en indrukwekkend.

Natuurlijk beetje overkill aan het einde, maar sinds lange tijd een goed einde aan de film.

Aanrader als je van oorlogsfilms houdt.


avatar van Noodless

Noodless

  • 10047 berichten
  • 6182 stemmen

Prima film waarbij er in de hele film een sfeer hangt van troosteloosheid en angst. De grauwe beelden dragen hier een steentje bij. Ook een pluspunt voor het camerawerk. De gevechten worden mooi en duidelijk in beeld gebracht. Opvallend gegeven is dat hier in deze film niet voortdurend de Amerikanen als helden worden weergegeven. Dat is vaak al anders. De film laat zien dat de oorlog meedogenloos is , maakt niet uit in welk kamp men zit. Goed acteerwerk overigens. 8/10


avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

  • 13471 berichten
  • 1308 stemmen

De emoties die door de tank heen knallen vind ik uitermate sterk vastgelegd.

Verder beschikt de film Fury (2014) over een ongelooflijk verhaal, bikkelharde

confrontaties & goed gecaste acteurs die uitstekend acteerwerk afleveren.

Ik ben een tevreden man, meer dan.

Vierenhalve ster van mijn kant voor deze zeer geslaagde filmproductie.


avatar van notsub

notsub

  • 1485 berichten
  • 1470 stemmen

Met dit soort releases gaan oorlogsfilms nog eens een persoonlijk populair genre worden. Het is indrukwekkend hoe het rauwe geweld zich laat combineren met de persoonlijke ervaringen en levenslessen. Hoewel het soms net te typisch Amerikaans is, blijft het verhaal van leven en dood krachtig overeind. Oorlog is gruwel, niets nieuws natuurlijk, maar een confrontatie als deze zet je toch aan het denken. Realistisch is het niet altijd, als film voldoet Fury zeker.


avatar van behangdelul

behangdelul

  • 197 berichten
  • 354 stemmen

Uitstekende film, helaas verre van wat ik er van verwacht had. Daarnaast ontbreekt het verschrikkelijk aan realiteitszin. Voorbeelden:
Er komt een peleton Duitsers met een hele zwik panserfausten op de tank af aan het einde, en er is er geen een die doel kan treffen? En Uberhaupt het feit dat 1 zo'n tank zolang stand zou houden tegen een grote overmacht, nee sorry dacht het niet


avatar van renzoroy

renzoroy

  • 326 berichten
  • 3158 stemmen

tsja... weer een oorlogsfilm die we al zo vaak hebben gezien.... weinig origineels. Brad Pitt speelt weer geniaal dus das een plus maar voor de rest blijft het een oorlogsfilm dat zich ook weer afspeelt in wo2 die we samen met de vietnam oorlog in de meeste oorlogsfilms terug zien en ook weer een speelduur van langer dan 2 uur, alsof dat een verplichting is bij oorlogsfilms... Wat wel supergoede (oorlogs)films zijn, zijn full metal jacket, Inglourious Basterds, the pianist en der untergang en misschien nog een paar die ik nu ff vergeet maar Fury hoort daar helaas niet bij...


avatar van atomix2010

atomix2010

  • 72 berichten
  • 58 stemmen

Dit ging meer om het verhaal van de mannen in de tank... vond m daarom wel sterk,geen echt diepgaand oorlogsverhaal, goeie acteer prestaties, heftige schootout op t einde, de moeite waard.

3,5


avatar van MacTimber

MacTimber

  • 6 berichten
  • 13 stemmen

John Milton schreef:
Lang niet onaardig, maar ook weer niet compleet geslaagde oorlogsfilm. Met name het acteerwerk is prima, zelfs Shia LaBeouf was verrassend sterk, en ook de mij nog vrij onbekende Logan Lerman bleek passend gecast als de 'greenie' rookie. Ik mag Brad Pitt graag zien als acteur, maar hoewel hij het prima deed, overtuigde hij me niet in dezelfde mate als de meeste andere acteurs, in zijn rol als oude tankofficier.

Ayer lijkt zich vooral te concentreren op de gruwelen van de oorlog en de mannen in de tank. Er is geen achtergrond en weinig historische context, de meeste ontwikkeling zit in het karakter van de nieuweling en de manier waarop wij als kijker naar de mannen in de tank kijken, al leren we ze nooit echt kennen. Wat gaat er schuil achter die zwijgzame façade van Bible (LaBeouf) of die tergend lompe hillbillie (acteur van Shane uit The Walking Dead)? Naast hun onuitstaanbare momenten gloort er toch af en toe opeens een spoortje menselijkheid doorheen. Maar de saamhorigheid van de we few, we happy few, we Band of Brothers, lijkt hier overwoekerd te worden door trauma en onder de oppervlakte aanwezig zijnde wrevel.

Ayer is niet bang om af en toe het verhaal gewoon stil te leggen en even weinig te laten gebeuren, wat meestal ook de momenten zijn dat er wat dialoog plaatsvindt waardoor we iets meer over deze mannen leren. Het verhaal zal echter niet de eerste reden zijn om Fury te kijken.

De Tank Battles zijn ontzettend strak geregisseerd, er wordt niet geschroomd on de gruwelen van oorlog in al zijn akeligheid te laten zien. Het is verfrissend dat de Amerikanen hier niet als helden worden geportretteerd, maar eerder als getraumatiseerde, wraak- en oorlogszuchtige mannen (met name wat SS-erg betreft), die behoorlijk fucked up zijn. 'Best job I ever had...', zeggen ze tegen elkaar in de tank, maar het is mij niet duidelijk of ze het zelf geloven of voor willen houden als een manier om ermee om te kunnen gaan. Ik vermoed sterk dat laatste.

Ik vond Fury absoluut het kijken waard, maar voor doorgewinterde oorlogsfilmkijkers weet hij behalve het realistische strijdgeweld weinig nieuws te brengen. Qua grittiness is goed naar Saving Private Ryan gekeken, maar hoewel ook die film alles behalve perfect is, haalt Fury dat niveau niet voor mij. Daarvoor is er een te groot gebrek aan betrokkenheid met deze mannen en plot- of karakterontwikkeling. Natuurlijk maakt vooral Logan Lerman's greenie een ontwikkeling door, maar deze blijft vrij eenzijdig en gaat te snel voor mijn gevoel. Ook de scène met het karakter Emma kwam voor mij niet helemaal uit de verf. Met name hoe het afloopt niet. Maar wat een heerlijke dame. Het was hem gegund.

Wie echt een goede oorlogsfilm wil zien en de iets mindere beeld en geluidskwaliteit geen probleem vindt, raad ik Idi I Smotri aan. Qua verhaal niet direct vergelijkbaar met Fury, maar wat mij betreft de beste oorlogsfilm ooit.

Maar Fury is lang niet onaardig, alles bij elkaar opgeteld. 3,5*


Ik heb de film gezien en kan me geheel vinden in je recensie omschrijving. Ik ga op aanraden Idi I Smotri bekijken, bedankt voor de tip!


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

Graag gedaan, MacTimber! Hoop dat je het wat vindt!


avatar van sofripa

sofripa

  • 1516 berichten
  • 1143 stemmen

Wow, wat een sterke film. Pitt is toch wel een topper. Geweldig 'sfeer' beeld van de gruwelijkheden van de oorlog. Zonder dat dit uitmond in ranzigheid. Geen seconde verveeld. Chapeau. 4 vette sterren.


avatar van woodster

woodster

  • 2 berichten
  • 2 stemmen

Bijna lachwekkend slechte 13 in een dozijn film, dacht op een gegeven moment naar een Tarantino film te kijken, zo'n overdaad aan slechte actie. Film klopt op vele punten daarnaast ook niet. De tank heeft van binnen de afmetingen van een huiskamer, terwijl het daarbinnen echt een krappe bedoening is. Veel standaard Hollywood trucjes. Zonde van mijn tijd.


avatar van Dejive

Dejive

  • 40 berichten
  • 62 stemmen

woodster schreef:

Bijna lachwekkend slechte 13 in een dozijn film, dacht op een gegeven moment naar een Tarantino film te kijken, zo'n overdaad aan slechte actie. Film klopt op vele punten daarnaast ook niet. De tank heeft van binnen de afmetingen van een huiskamer, terwijl het daarbinnen echt een krappe bedoening is.

Helaas zullen er altijd types als jij zijn die allerlei flauwekul moeten gaan roepen.

Tank van binnen de afmetingen van een huiskamer? Welke film heb jij lopen kijken? Wat een onzin man. Was overduidelijk dat het een zeer krappe bedoening was, jij doet alsof ze erin rond liepen ofzo?? Maar goed, ieder zijn ding, kwam bij mij behoorlijk realistisch over.

Het is gewoon een topfilm. Meer dan de moeite waard. Qua oorlogsfilm 1 van de betere die ik in lange tijd heb gezien.

Prima cast, goed geacteerd.


avatar van Saving Pvt. Pyle

Saving Pvt. Pyle

  • 527 berichten
  • 1257 stemmen

Heb het allemaal al eens beter gezien met deze:

The Beast of War (1988)


avatar van ASroma

ASroma

  • 298 berichten
  • 514 stemmen

Vond het een beetje een Tarantino style achtige 2e wereldoorlog film maar dat kwam eigenlijk ook weer niet helemaal over. Vooral de geloofwaardigheidsfactor was op een gegeven moment volledig zoek, nou weet ik ook niet of je dat verder moet verwachten bij deze film.

Zeker wel vermakelijk, 3,5 ster.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

Saving Pvt. Pyle schreef:

Heb het allemaal al eens beter gezien met deze: The Beast of War (1988)

Nog nooit van gehoord, die titel! op de watchlist dan maar!


avatar van Ricardos

Ricardos

  • 100 berichten
  • 72 stemmen

renzoroy schreef:

tsja... weer een oorlogsfilm die we al zo vaak hebben gezien.... weinig origineels. Brad Pitt speelt weer geniaal dus das een plus maar voor de rest blijft het een oorlogsfilm dat zich ook weer afspeelt in wo2 die we samen met de vietnam oorlog in de meeste oorlogsfilms terug zien en ook weer een speelduur van langer dan 2 uur, alsof dat een verplichting is bij oorlogsfilms... Wat wel supergoede (oorlogs)films zijn, zijn full metal jacket, Inglourious Basterds, the pianist en der untergang en misschien nog een paar die ik nu ff vergeet maar Fury hoort daar helaas niet bij...

Waarom kijk je dan nog überhaupt nog naar een oorlogsfilm, als je er al zoveel hebt gezien hebt? Om hier je gal te spuwen?


avatar van Ricardos

Ricardos

  • 100 berichten
  • 72 stemmen

Wat mij betreft een geslaagde film. Realistische beelden. Her en der kon het wel wat beter.

Met name

richting het einde. Vier man tegen een heel peloton... en dan gaande weg geen kogels meer hebben, terwijl ze daar wel voor konden zorgen in de voorbereidingstijd, die ze nog ruim voldoende hadden. Ze konden ook kiezen om te vluchten, het meest vreemde eigenlijk nog wel, want Brad Pitt wist als dat het niet haalbaar was, waarom liet hij zijn mensen zo'n risico lopen?! Gek besluit van hem!


avatar van renzoroy

renzoroy

  • 326 berichten
  • 3158 stemmen

soms zit er nog wel eens een goede tussen en gal spuwen? Ik heb gewoon mijn mening gegeven en daar kan je het wel of niet mee eens zijn...


avatar van Ricardos

Ricardos

  • 100 berichten
  • 72 stemmen

renzoroy schreef:

soms zit er nog wel eens een goede tussen en gal spuwen? Ik heb gewoon mijn mening gegeven en daar kan je het wel of niet mee eens zijn...

Je kan ook van te voren even nalezen waar de film zich afspeelt. Dat is al een ergernis minder. Niet alleen oorlogsfilms, maar ook ándere films worden tegenwoordig steeds langer van speelduur. Ook dat kun je van te voren weten. Gewoon even het hoesje (oid) nalezen. Scheelt een hoop. Ons ook.


avatar van Cleanshot

Cleanshot

  • 657 berichten
  • 1330 stemmen

Goed in beeld gebrachte gruwelijkheid van de oorlog met name wanneer deze met tanks wordt gevoerd. Einde was wel een beetje soft en sociaal gewenst leek het wel

en een SS er die dat jochie spaart nadat deze samen met zijn homies bijna een heel bataljon heeft afgeknald, niet echt geloofwaardig
.


avatar van Bacchero

Bacchero

  • 144 berichten
  • 194 stemmen

De film begint zeer goed : een vrij origineel verhaal die de gruwelijkheden van de tweede wereldoorlog weergeeft, de ouwe rotten vs het groentje,... maar het einde is een afknapper. Dit soort Quentin Tarantino-achtig (ongeloofwaardig) heroïsme botst met het eerst gedeelte van de film.


avatar van Yar90

Yar90

  • 9 berichten
  • 8 stemmen

Heb genoten van deze film. De film toonde m.i. goed de gruwelen van een oorlog. Het feit dat dat jochie midden in de oorlog wordt gegooid terwijl hij nog niet eens een wapen kan herladen deed mij doen inleven in de rotsitiuatie waarin hij terecht is gekomen en dat ons dit allemaal kan overkomen. Ook de angst en de wil om te overleven werden m.i. goed overgebracht.

De film toont m.i. goed hoe sterk de Duitsers waren (o.a. met hun tanks) en hoe vies ze konden zijn (de SS)

Er zijn misschien wat momenten in de film waarbij het iets wat ongeloofwaardig wordt, maar ik heb me daar absoluut niet aan gestoord.

Deze film heeft me in iedergeval aangezet tot het kijken van nog meer oorlogsfilms (daar ik normaal niet naar dit soort films kijk)


avatar van Tarzan1

Tarzan1

  • 2 berichten
  • 2 stemmen

Film kijkt lekker weg. Goede actie maar ook de dialogen zijn niet slecht. Het einde vind ik van een matig niveau. 1 tank met mensen die niet gaan vluchten maar op zelfmoordmissie gaan en het opnemen tegen een bataljon SS-ers. Je weet natuurlijk al van te voren wie de enige overlevende zal zijn. Desalniettemin een film die toch blijft boeien en daarom 3 sterren van mij.


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5815 berichten
  • 5402 stemmen

Heerlijke oorlogsfilm waarin good old Brad Pitt toch nog een heerlijke rol neer weet te zetten. Deze film verschilt van voorganger Inglorious Bastards in het feit dat deze film niet alleen hard, maar ook erg realistisch is. Tenminste, zo kwam ze over. Ik had even nodig om in het verhaal te komen, maar vanaf het moment dat de geallieerde tanks het dorpje binnentrekken (waar Norman Emma ontmoet) zat ik er helemaal in. Dit kwam door het goede acteerwerk, de mooie settings en een aantal uitstekende scenes. Ik kan me zo voorstellen dat de (grote) rol van Logan Lerman voor vele kijkers een irritatiepuntje zou kunnen zijn, maar ik ging hem gaandeweg steeds meer waarderen. Hij acteert prima, en is geloofwaardiger dan in andere films waarin ik hem heb gezien (waarin ie nog weer jonger was). Na de dood van Emma vind er duidelijk een omslag plaats bij Lerman, waarna ie ineens geen watje meer is. Hoe realistisch die omslag is, daar valt over te twisten, maar ik kon die karakterwisseling wel waarderen. De omgang met de meer geharde militairen in zijn peloton (goede rollen van oa Pena en LeBoeuf) zorgt ook voor een aantal mooie scene, zoals die in het dorpshuis. Pitt is sterk als de meer humanitaire daddy, die enerzijds sommig gedrag van zijn manschappen afkeurt, maar anderzijds er ook niet van schuwt de oorlogsrealiteit aan een nieuwkomer op te leggen. De gevechtsscenes zijn goed en ogen realistisch, de bijna een halfuur durende slotscene is erg indrukwekkend. E.e.a. wordt nog eens ondersteund door een mooie, emotionele soundtrack. Daardoor is Fury toch wat menselijker en minder hard dan verwacht, maar daardoor maakt de film niet minder indruk. Ik heb ruim 2 uur geboeid zitten kijken, zonder dat er echt momenten waren die mij minder aanstonden. Knap project van Pitt en consorten.
4,5*


avatar van martijn011

martijn011

  • 2034 berichten
  • 1309 stemmen

Regelrechte topper. Oorlogsfilm die meteen bij toppers als Saving Private Ryan, Platoon en Schindler's List in het rijtje gaat.
Ik kan eigenlijk geen één minpunt opnoemen wat betreft deze film. Het enige wat me stoorde was de laatste scene waar de SS-er Norman spaart. Vond ik totaal niet in de stijl van de film passen en dat kost de film de volle vijf sterren.

Maar verder is dit echt een pareltje. Fantastisch mooi geschoten, erg goed camerawerk en de cast is subliem. Verder is het verhaal van begin tot eind boeiend. De eindscene vond ik juist erg sterk. Toegegeven, het is nogal een kamikaze-actie, maar ik vond het een fantastische scene.
Deze film is echt een aanrader, of je nu wel of niet van oorlogsfilms houdt.
Dikke vierenhalve ster, misschien na herziening volle pond.