Grease (1978)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Randal Kleiser
met John Travolta, Olivia Newton-John en Stockard Channing

De Australische Sandy brengt haar vakantie door in Amerika. Daar wordt zij verliefd op Danny. Maar aan alle goede dingen komt een eind, zo ook aan de vakantie. Als haar ouders besluiten om toch in Amerika te blijven, komt Sandy heel toevallig op de highschool terecht waar Danny ook op zit. Als zij hier achter komt, is haar geluk maar van korte duur, want de Danny van vakantie blijkt op school een stoere bink te zijn die bij de T-Birds hoort. En daarom heeft hij een bepaald imago hoog te houden. Sandy probeert vriendschap te sluiten met de populairste meiden van de school, de Pink Ladies. Maar door haar truttige voorkomen blijft zij een eenling. Een verandering is nodig.

• maandag om 20:30 uur op TV (RTL8)

avatar van fappie
TEnopzichte van alle andere films in dit soort genre toch wel een meesterwerk hoor.. Noem maar eens een betere film met een beetje musicalachtig karakter.. nooit meer nagedaan.. die sfeer is geweldig..

avatar van judgepaddy
fappie schreef:
TNoem maar eens een betere film met een beetje musicalachtig karakter..

avatar van JDSsmetje
Matig

avatar van JDSsmetje
Grease wordt beschouwd als DE romantische film en misschien is hij dat ook wel want hiervan worden later nog honderden kopies gemaakt. Maar sry , deze was toch niet echt iets voor mij.

avatar van hannes64
DE romantische film van de jaren 70.............in mijn opinie wel.
Staat nog steeds als een rots.
Pure nostalgie.
En dat zal `t altijd ook blijven zijn...........................nog steeds de perfecte feelgood-musical.

avatar van horrorfreak23
Ik hou van musical-films wordt ik altijd vrolijk van
Deze een van de besten in zijn soort!!!
Maar dat moest ik wss al niet meer zeggen.

avatar van rep_robert
Dit is 1 van de weinige musicals of films met een superklef en voorspelbaar verhaal waar het niet irriteert.

De liedjes werken allemaal stuk voor stuk aanstekelijk en zijn vanaf het moment dat de film uitkwam gewoon instant classics.

avatar van fappie
judgepaddy schreef:

Al haat ik Musicals!

Moulin Rouge is nog enigzins vergelijkbaar, maar Sweeney Todd is een ander soort film... toch vind ik deze beter.. mja dat is ook maar persoonlijk

avatar van judgepaddy
fappie schreef:
mja dat is ook maar persoonlijk

Zo is dat!

miepke
Klassieker die geen moment verveelt.

een leuke musical film. ik heb hem echt vaak gezien. vooral als kind. de liedjes zijn ook heel leuk. ik heb de soundtrack ook zo nu en dan draai ik hem nog wel eens. de film heb ik ongerveer een maandje terug nog gezien. was wel leuk. maar ik wil hem nu een tijdje niet meer zien anders gaat ie wel vervelen want ik heb hem zo vaak gezien.

avatar van movie acteurs
Al kijk je deze film twee keer is het gewoon vreselijk. Stom einde waarbij de auto opeens kan vliegen. Slaat gewoon nergens op. Het hele verhaal is walgelijk. Maar alsnog 1 ster omdat John Travolta het nog goed deed.

avatar van TragieStar.*
Geweldige feelgoed musical/film.
Heb super genoten alweer.
De film heb ik zoiezo al 100 keer gezien maar ben het nog zeker niet beu.
Leuke film voor jong en oud. Wie kent de liedjes nou niet?!

Niets voor mij maar een zeer goede cast , top muziek en een mooie love story ala West Side Story.

avatar van 93.9
TragieStar.* schreef:
Geweldige feelgoed musical/film.
Heb super genoten alweer.
De film heb ik zoiezo al 100 keer gezien maar ben het nog zeker niet beu.
Leuke film voor jong en oud. Wie kent de liedjes nou niet?!

laundromat
judgepaddy schreef:

Al haat ik Musicals!

Sweeney Todd (van 2007) is toch absoluut niet te vergelijken met Grease.

Ik ben wel van de muscials in theater (Lion King, Aida, Joseph, Evita). Sweeney Todd staat zelfs in me top-10.

Maar Grease is verschrikkelijk. Moet ik het nog ondebouwen?

En dan ben je op een bruiloft en ja hoor Grease-muziek.

Ik weet ook niet wat voor cijfer ik moet geven.

Btw: Heb een live-versie (@ Grammy's)) van Hopelessly devoted to you. Die is vet.

5 sterren, alleen al om het gemiddelde van op te krikken . Stelletje mafkezen dit is n klassieker man! Mijn film is t ook niet echt maar kom op zeg, deze verdient toch wel n hoger punt dan de gemiddelde kutfilmpjes die hier soms ook 3 sterren krijgen..

avatar van JacoBaco
Nu ben ik in al die jaren op Moviemeter helemaal vergeten om op deze film te stemmen.

Dus nu bijdeze alsnog.

Haha, ik ook zie ik net. Prima film, ik houd normaal niet van dit genre, maar de film en de liedjes konden me zeker bekoren.

93.9 schreef:

Leuke film is het zeker.

Dus jij stopt na 2 keer kijken? Dan kan je net zo goed geen films aanschaffen, of doe je dat ook niet...?

Dick2008
93.9 schreef:

4* [/quote]

Leuke film is het zeker.
Altijd wel 'zonde' gevonden dat mensen een film vaker dan 2 keer kjken, terwijl je weet dat je nog zo veel andere leuke of goede films kunt kijken... [/quote]

Deze film heb ik al tig keer bekeken, alleen al vanwege de leuke muziek. Ik heb in mijn leven zoveel slechte films gezien, die als leuk of goed waren beschreven, dat is jammer en zonde van de tijd, maar helaas.

Een klassieker vanwege de vrolijke muziek.
De film is vrolijk maar niet irritant.
Ik heb deze al 100x gezien, maar hij blijft leuk.
De film is romantisch, grappig en de muziek is leuk DE combinatie.
Ik snap eerlijk gezegd waarom mensen deze film echt slecht vinden??
Ok het is misschien niet je smaak, maar het is niet slecht geacteerd of gezongen.
Maar dat zal wel aan mij liggen.

avatar van Veruca
hij blijft heerlijk.

avatar van 93.9
MasterRRR schreef:

Koop beste veel film, gisteren weer veel gekocht bij de 3 dwaze dagen
Koop films omdat ze bijna nooit op tv of in de videoheek liggen,degene ik wil zien.
Ook boeken koop en les ik 1 keer.
Tot dusver nooit raar gevonden eigenlijk......

avatar van serpico
Wat mankeert er allemaal aan Grease?

Eigenlijk te veel om op te noemen. De personages zijn ééndimensionale, vreemd redenerende en bovenal onsympathieke kerels die er goed uitzien, een lieflijk meisje dat naïever is dan ze eruit ziet en een paar bitches die vooral lekker het meisje uithangen. Het verhaal gaat werkelijk he-le-maal nergens over, let wel, he-le-maal, wat er in feite op neerkomt dat dan weer het ene, dan weer het andere personage in de spotlight komt. Ik noem de ex van Danny en Sandy's vriendinnetje dat een schoonheidsopleiding was gaan doen. Beide lijken in de film gemoffeld als opvulsel. Want het zijn wel leuke redenen om een extra liedje in de film te gooien en om het soort onzinnige dilemma's aan te stippen waar tieners mee zouden worstelen, maar ze voegen niks wezenlijks aan het verhaal toe.

De plot is miniem, er gebeurt in feite bijna niks in Grease. Het gaat om het highschool-sfeertje en om de liedjes. Maar de paar plotlijntjes die er zijn, zijn ondermaats. De relatie tussen Danny en Sandy wordt nooit meer echt vatbaar na hun eerste 'ruzie', en die hele autorace, face it, slaat ook nergens op. Maar de dansscène in de gymzaal is erg leuk, en de film is gedetailleerd genoeg om het karige plot voor lief te nemen. Zolang de jongens hun haar blijven kammen en op meisjes blijven jagen, mensen zich druk maken over met wie ze naar het bal moeten en liefde, of liever: verliefdheid, het centrale thema blijft, weet Grease te vermaken.
En dan zijn er natuurlijk nog de liedjes. Ik ken ze allemaal zo ongeveer uit mijn hoofd, omdat ik de soundtrack al een tijdje heb en die heb kapotgedraait. Het valt me op dat de emoties in de liedjes een stuk echter lijken, treffender verwoord zijn, dan in de rest van de film. Zonder de liedjes had je Grease nooit een film met emoties kunnen noemen, want alle overtuigende emoties zitten in de liedjes. Fors overdreven, zodat de kijker mee kan leven, wat hij op basis van de rest van de film niet zou kunnen. De soundtrack opzich, zonder film, laat jou zelf situaties bedenken bij de gezongen tekst, die waarschijnlijk een stuk aannemelijker zijn. Maar toch: de liedjes horen bij de film en ze zijn vaak voorzien van leuke dansjes (al had Hopelessly Devoted To You van mij een veel dramatischer cinematografie gemogen).

De cinematografie is overigens wel oké. De dansscène is, zoals gezegd, leuk en herkenbaar en ook de vormgeving van de school en het begin met de animatie dragen goed bij aan de sfeer. Ook zaten er wat leuke shots in de scène bij de drive-in, die overigens het kwalitatief dieptepunt van de film was. Dat grapje met die ring en dat betasten zijn niet alleen verouderd, maar insinueren ook dat Sandy en Danny het soort liefdesrelatie heeft dat het gemiddelde koppel op de basisschool nastreeft en elkaar eigenlijk absoluut niet kennen of begrijpen. Het leidt natuurlijk tot drama en conflict, wat een film nodig heeft, maar geloofwaardig is het niet.

Maar highschool-movies zijn nu eenmaal leuk. Ook als ze over hersenloze losers gaan die openlijk onsympathiek zijn door onschuldige mensen te vernederen, en toch moeten doorgaan voor aardige mensen waarmee wij genegenheid moeten hebben. Grease laat steeds maar één kant zien van bepaalde acties, de emotionele schade die een gepest iemand wordt aangedaan komt bijvoorbeeld niet ter sprake. Begrijpelijk dat mensen deze film zo fantastisch vinden: een onwaarschijnlijker droomwereld kom je niet iedere dag tegen. Mensen zijn nu eenmaal niet zoals ze in Grease worden uitgebeeld.

Idioot ook die omslag van Sandy aan het einde. Als mensen werkelijk geloven dat dát liefde is, heb ik het met ze te doen.

Koop de soundtrack!

avatar van Vinokourov
Walgelijke musical met een verkeerde boodschap. Nou ben ik echt niet een grote moraalridder, maar dit sloeg echt nergens op. Het allerergste is nog dat je vandaag de dag nog steeds geconfronteerd wordt met die vervelende liedjes .

avatar van nikita_97
zalige film ddat is nostalgie!ik was nog niet geboren toen ze die film uitbrachten maar toen ik voor het eerst grease was was ik verkocht door de muziek en de dancemoves gewoon zalig dat blijft ok leuk high school movies nu is er high school musical kan hier zeker niet aan tippen maar was ook een leuke film grease 2 dat trok al op niets zeker nu omdat sandy en danny(olivia en john)niet meer meespelen de beste dance 'n' music film aller tijden en die muziek is gewoon top!zoals serpico zegt koop de cd i ove de songs

avatar van SnakeDoc
Niet echt aan mij besteed deze film.
Heb hem met school wel is moeten zien, maar kan m n aandacht er moeilijk bijhouden.

Film zal ongetwijfeld goed zijn, maar niet mijn ding!

* *

Tja, ik denk dat je Grease enkel goed kan waarderen als je m indertijd in de bios hebt gezien. Het was gewoon een enorme rage met stickers, buttons en weet ik wat allemaal wel niet. Iedereen moest de soundtrack hebben en mensen zagen de film wel meerdere keren. Nu heb je m gewoon op dvd maar dat had je indertijd allemaal nog niet. Dat gaf het wat bijzonders. Als ik de film nu terug zie begrijp ik ook niet echt waarom het toen zo bijzonder was. Zo'n unieke film is het nu ook weer niet. Maar ja, zo gaat dat met rages denk ik. Het blijft leuk om af en toe weer ns te zien.

Zelfs voor een musical wel een erg dunne verhaallijn die overigens ook nog eens veel te klef en voorspelbaar is. Travolta acteert uiteraard wel goed, maar een tweede keer hoef ik deze film echt niet te zien hoor! 2*