Dune (1984)
Genre: Sciencefiction
Speelduur: 137 minuten / 177 minuten (tv-versie) / 178 minuten (Alternatieve “spicediver” redux versie)
Alternatieve titel: Duin
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: David Lynch
Met onder meer: Kyle MacLachlan, Brad Dourif en Sting
IMDb beoordeling:
6,2 (191.437)
Gesproken taal: Engels en Italiaans
Releasedatum: 2 mei 1985
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Dune
"A world beyond your experience, beyond your imagination."
Het jaar 10191: het gehele universum is afhankelijk van "spice" dat alleen te vinden is op de droge en afgelegen planeet Arrakis. De bewoners van de planeet zijn in afwachting van hun Verlosser die hen zal helpen in een heilige oorlog tegen het slechte Harkonnen keizerrijk. Verfilming van het klassieke boek van Frank Herbert.
Externe links
Acteurs en actrices
Paul Atreides
Lady Jessica
Gurney Halleck
Shadout Mapes
Padisha Emperor Shaddam IV
The Baron's Doctor
Thufir Hawat
Piter De Vries
Duncan Idaho
Princess Irulan
Reviews & comments
(verwijderd)
-
- 1010 berichten
- 0 stemmen
David Lynch has said he considers this film the only real failure of his career. To this day, he refuses to talk about the production in great detail, and has refused numerous offers to work on a special edition DVD. Lynch claims revisiting the film would be too painful an experience to endure.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Lynch wil volledige controle als hij een film maakt en dat is niet evident met een monsterproductie zoals Dune ... en zeker niet wanneer een producer in je nek zit te ademen. David Lynch doet het nu allemaal lekker zelf met een videocamera maar persoonlijk ben ik daar ook geen grote fan van. Ik hoop dat hij op een dag terug keert naar Hollywood ... al was het maar voor een nieuwe Disney productie. Ik ben altijd een grote fan geweest van Hollywood mainsteam cinema met een artsy fartsy kantje eraan.
(verwijderd)
-
- 1010 berichten
- 0 stemmen
Lynch wil volledige controle als hij een film maakt en dat is niet evident met een monsterproductie zoals Dune ... en zeker niet wanneer een producer in je nek zit te ademen. David Lynch doet het nu allemaal lekker zelf met een videocamera maar persoonlijk ben ik daar ook geen grote fan van. Ik hoop dat hij op een dag terug keert naar Hollywood ... al was het maar voor een nieuwe Disney productie. Ik ben altijd een grote fan geweest van Hollywood mainsteam cinema met een artsy fartsy kantje eraan.
Eens te meer blijkt dat je geen iota begepen hebt van INLAND EMPIRE, waarin Lynch op niet mis te verstane wijze via zijn muze Laura Dern uiting geeft aan zijn mening over het Hollywood van nu. Iets wat hij ook gedaan heeft in Mulholland Dr dmv de koffie-scene bij Ryan Entertainment, waarin producers weggezet worden als maffia-achtige figuren.
Nee, voor Lynch is Hollywood voorgoed geschiedenis, een hele mooie geschiedenis van ver voor zijn tijd, maar met een inktzwart randje als het om het verleden van de de vrouwelijke sterren gaat. De man is zo ongeveer idolaat van Rita Hayworth. Sorry, ik dwaal af.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Dat zou jammer zijn want ik vind het nu niet meer zo geweldig gaan met z'n filmcarrière.
Inland Empire niet begrepen, zeg je? Dat geloof ik best. Ik heb namelijk deze film vrij snel uitgezet dus ik kan je zelfs niet zeggen waarover hij gaat. Ik denk dat ik het 'begrijpen' van een film uiteindelijk ook niet zo belangrijk vind. Ik begrijp ook geen iota van sommige ander films van Lynch maar dat neemt niet weg dat ik ze toch goed vind. Ik betwijfel of Lynch het echt zo belangrijk acht dat zijn films worden begrepen. Ik denk dat hij eerder in z'n nopjes zal zijn wanneer iemand tegen hem zou zeggen: "I don't know what it's about but I love it!"
(verwijderd)
-
- 1010 berichten
- 0 stemmen
Deze quote mbt IE laat zien dat het tegendeel meer hout snijdt:
Lynch: Het is niet mijn bedoeling mensen in een val te laten lopen. Als u het spoor bent kwijt geraakt heb ik gefaald als verteller. Ik ben begonnen met een aantal ideeën. Er diende zich een manier aan waarop die ideeën zich wilden laten vertellen. Op een bepaalde abstracte manier, zeker. Maar ik heb het idee dat je de film, en de ideeën kunt grijpen en dat alles een bepaalde betekenis heeft.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Als alles in zijn films een bepaalde betekenis heeft en Lynch vindt dat de kijker die betekenis moet begrijpen dan heeft hij inderdaad gefaald als verteller want er zijn er genoeg die er iets anders van maken of ervan houden om dingen in het midden te laten. Eerlijk gezegd, ik zou het maar een vreemde, enggeestige houding van 'm vinden dus ik vermoed dat het een quote betreft die misschien werd uitgesproken in een bepaalde context. Misschien bedoelt hij niet helemaal wat jij me nu wilt laten geloven. Of misschien is het precies wat hij bedoelde, die dag, tegen die interviewer. Misschien had hij het meer over zichzelf dan over het publiek.
FunkStarr
-
- 1918 berichten
- 717 stemmen
Toch nog wel een kleine tegenvaller. Als fanatiek speler van de Dune games was ik zeer benieuwd naar deze film, maar er had naar mijn mening meer uit het goede idee gehaald moeten worden. Het idee is goed, alleen de uitwerking is soms net even niet goed genoeg. Wel prachtige decors en kostuums voor die tijd. Ook de speelduur is wat te lang, waardoor de film soms erg saai overkomt. Jammer, een ruime voldoende dat wel, maar niet het meesterwerk waarop ik gehoopt had.
black swallow
-
- 182 berichten
- 602 stemmen
Lynch was hier aan het oefenen en experimenteren.
Best mooie oefening.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Als alles in zijn films een bepaalde betekenis heeft en Lynch vindt dat de kijker die betekenis moet begrijpen dan heeft hij inderdaad gefaald als verteller want er zijn er genoeg die er iets anders van maken of ervan houden om dingen in het midden te laten. Eerlijk gezegd, ik zou het maar een vreemde, enggeestige houding van 'm vinden dus ik vermoed dat het een quote betreft die misschien werd uitgesproken in een bepaalde context. Misschien bedoelt hij niet helemaal wat jij me nu wilt laten geloven. Of misschien is het precies wat hij bedoelde, die dag, tegen die interviewer. Misschien had hij het meer over zichzelf dan over het publiek.
Wat Lynch bedoelt is dat hij een - ondanks alle wazigheid en surrealisme - logisch verhaal wil vertellen. En die betekenissen zijn vaak niet echt rationeel te bevatten, maar moet je voelen.
Op de dvd van Twin Peaks s1 wordt overigens gezegd dat Lynch er niet van houdt om zijn werk te overanalyseren. Bovendien wordt beschreven hoe hij aan de montagetafel tegen zijn monteur zei : "Oh, nu begrijp ik pas wat ik bedoelde met die scène!"
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Net de film bekeken, maar als je nagaat dat lynch het tweevoudige te besteden had ten opzichte van een George Lucas voor Star Wars A New Hope, dan moet ie zich de ogen uit de kop schamen om dan met dit gedrocht aan te komen!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzin. Film ziet er toch 100 keer mooier en afgewerkter af dan Star Wars.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Vind dat wel meevallen. De wormen zien er nou niet bepaald goed uit. Dune moet het hebben van sfeer, muziek en zijn decors, het enige waaruit je het budgetverschil zou kunnen opmerken.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Wat een onzin. Film ziet er toch 100 keer mooier en afgewerkter af dan Star Wars.
Pardon? De special-effects zijn niet om aan te gluren! De beelden in de ruimte, niet alleen met schepen en planeten, maar ook bijvoorbeeld het schieten en hun persoonlijke schilden is dramatisch. Vooral dat laatste is echt een lachertje.
Heb me niet verveeld hoor, maar het zag er alles behalve goed uit. Als ik Star Wars alleen op specialeffects met een cijfer moet beoordelen en Dune, dan wordt het (denkend in de geest van die tijd) een 9 tegen 3!
En wat betreft de muziek heeft dutchtuga gelijk. Absoluut een meerwaarde! Decors zijn ook niet heel slecht.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Decoors, de zandwoestijn (is 3 maanden lang door 100-den mexicanen volledig steenvrij gemaakt), de ruimteschepen, de wormen zien er fantastisch uit. Zeker in de tijd dat het uitkwam was het enorm indrukwekkend. Enkel de actie is wat eentonig in beeld gebracht. Zie ook niet wat er mis is met die schilden. Vergeet niet dat je toen (nog lang) geen cgi had. Dat je het wellicht niet mooi vindt is een kwestie van smaak, maar elke euro is zichtbaar.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
de zandwoestijn (is 3 maanden lang door 100-den mexicanen volledig steenvrij gemaakt), .
Tsjah, erg cool, dat wel, maar je kan het ook als tijd- en geldverspilling zien.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vind ik niet, hoe wil je anders overtuigend een volledige zandwoestijn laten zien? Je had toen geen cgi en zo duur zullen die mexicanen niet geweest zijn. Geld zit m met name in de geweldige decors en wezens lijkt me. Sfx make up is geweldig.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kan me niet voorstellen dat je dit er goed uit vindt zien. Geen haar beter dan pakweg dit.
Die stamperscene vond ik indertijd adembenemend, verder zitten er in Dune tal van ruimte shots die mooier zijn dan die uit Starwars. Vergelijk gaat dus niet helemaal op. Shot uit star wars is vooral conceptueen en visueel erg sterk, niet zozeer kwalitatief erg hoogstaand.
Ik hen Dune laatst op blu ray gezien en het zag er echt prachtig uit allemaal. (enkel de vechtscenes op het eind zijn saai en niet heel goed gedaan. Maar ach, de explosies in Star Wars hebben ook niet voor niets een opfrisbeurd gekregen.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Probleem met Dune vind ik vooral dat de film er buiten de sfx er erg goed uitziet, maar zodra er sfx aan te pas komen deze schril in contrast staan met de rest. Star Wars heeft een algehele corny look, waardoor de sfx in het plaatje passen en zelfs een geweldige comic-achtige waarde krijgen. Het verhaal van Dune was misschien wat te hoog gegrepen in 1984 en voor David Lynch, die in de loop van de jaren heeft bewezen veel beter te zijn in andere zaken.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Ik vind die wenkbrauwen ook niet kunnen! 
Star Wars heeft een algehele corny look, waardoor de sfx in het plaatje passen en zelfs een geweldige comic-achtige waarde krijgen. Het verhaal van Dune was misschien wat te hoog gegrepen in 1984 en voor David Lynch, die in de loop van de jaren heeft bewezen veel beter te zijn in andere zaken.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Lijkt me een bewuste stijlkeuze, geen geval van slechte sfx. Of je het mooi vindt of niet, da's iets anders natuurlijk.
Verder wel heerlijk om Dale Cooper, Freddie Jones met z'n absurde wenkbrauwen, Ben ('candy coloured clown') uit Blue Velvet en Captain Picard in één scène te zien!
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Lijkt me een bewuste stijlkeuze, geen geval van slechte sfx. Of je het mooi vindt of niet, da's iets anders natuurlijk.
Show me a movie that is perfect and I'll show you a perfect fan.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Kan me niet voorstellen dat je dit er goed uit vindt zien. Geen haar beter dan pakweg dit.
Ik vind juist die scene een kippevelmoment. Maar misschien ben ik een te grote Dune fanboy. Sfeervol moment, schitterende worm en die muziek... Briljant!
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Het is inmiddels wel duidelijk dat ik niet heel erg te spreken was over de special-effects, maar het redelijke verhaal onder begeleiding van gepast muziek maakte de film nog aardig om naar te kijken, al was het een behoorlijke zit, met soms ook echt minder interessante stukjes.
Vind dit absoluut geen topper, maar voor Lynch zijn doen heeft hij me toch nog redelijk weten te vermaken. 2,5* lijkt me meer dan genoeg!
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Blijf erbij dat de samenwerking tussen Lynch en Giger fenomenaal zou kunnen hebben uitpakken, iets wat waarschijnlijk alle andere SF voor lange tijd in de schaduw zou zetten. Design waar deze film nog niet eens bij in de buurt kan komen, helaas.
flrn
-
- 46 berichten
- 0 stemmen
Komt eerst erg langzaam op gang maar maakt het daarna goed.
Ik kan echt goed tegen Kyle MacLachlan aankijken in deze rol.
Aangezien ik een Dune fan ben kan ik de film extra waarderen.
~
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2534 stemmen
Blu-ray release datum klopt niet. Die is al maanden uit op Blu-ray (steelcase en normale editie).
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Star Wars heeft een algehele corny look
Zo heb ik het nog niemand horen zeggen.
Gruffalo
-
- 207 berichten
- 603 stemmen
Ik heb nu zo goed als alles gezien van Lynch en deze uitgesteld om als laatst te gaan kijken. Dat zou misschien kunnen komen omdat ik een bloedhekel heb aan Sting.
Bekijk ook

Dune: Part Two
Sciencefiction, 2024
349 reacties

The Straight Story
Biografie / Roadmovie, 1999
585 reacties

The Elephant Man
Drama / Biografie, 1980
341 reacties

Lost Highway
Thriller / Mystery, 1997
855 reacties

Blue Velvet
Thriller / Mystery, 1986
751 reacties

Secrets & Lies
Drama, 1996
122 reacties
Gerelateerde tags
prophecyheksgebaseerd op boekmonstergeheimtelepathyatoombomspace marinetraitorkeizermutationtoekomstinsurgencespace warruimtereisguild dukewaterchosen onegalaxyinvasiondystopiejihad spiceoorloglegerepischsteampunkempireopstandconflictuitvoeringexplosiefictional wardrugswoestijnbased on graphic novelgiant wormruimte-operafuture warmessiahdenunciationliesloose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









