Captain Phillips (2013)

Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Tom Hanks, Barkhad Abdi en Barkhad Abdirahman

De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Richard Phillips, kapitein van het vrachtschip Maersk Alabama. In 2009 werd dit schip door Somalische piraten gekaapt en Phillips gaf zichzelf op als gijzelaar, om zijn bemanning te redden.

avatar van John Lee Hooker
Uitstekend drama over een vrachtschip dat gekaapt wordt door enkele Solamiërs. De aanloop er naartoe is zorgvuldig verwerkt: we zien de piraten op hun eigen strand, waar nog een jeep arriveert om iedereen aan het werk te zetten. Omdat je kort hiervoor Richard al op zijn schip werkplek rond hebt zien lopen weet je dat hij belaagd zal worden en deze inleiding maakt zo al best veel indruk. Die verslaggeving van beide kanten wordt aangehouden. Krachtig in beeld gebracht hoe deze arme Afrikanen op zoek zijn naar geld en ze komen erg dreigend over. Een paar keer vroeg ik me wel af of het niet slimmer was geweest om een andere keuze te maken. Bijvoorbeeld toen ze aan bord klommen van het schip nadat die sproeier was uitgevallen. Richard had er beter wat man op af kunnen sturen om die ladder terug de zee in te gooien en om desnoods terug te schieten op de indringers. Wellicht is dit riskant, maar het is nog riskanter om ze zomaar aan dek te laten komen. Ook had de crew naar mijn idee wat meer kunnen doen op het moment dat ze Muse gevangen hadden in de machinekamer en die ander e gast glas in zijn voet had. In ieder geval weergaloos neergezet door Hanks en de donkere mannen en alhoewel weer typerend Amerikaans met een uitgebreide showcase van al hun beschikbare middelen is het toch schitterend om die samenwerking tussen alle partijen te volgen.

Ik vroeg me trouwens af waarom Richard op de reddingsboot naar buiten riep: ''Ik zit op stoel 15!''. Zat hier een verborgen boodschap in?

ipman-99
"You said you were a business man! Is this how you do business?" ... " !!!

Fantastische spannende film !!! Gebaseerd op waar gebeurde feiten !
Oscar waardige vertolking van Tom Hanks alias Captain Phillips in een ingehouden rol !
Een vrachtschip wordt gekaapt/in gijzeling genomen door Solamiers/Piraten, wat volgt is een strijd op leven en dood ! Tom Hanks legt veel emotie en dramatiek in zijn rol, en speelt dit echt geweldig ! De sfeer was broeierig spannend en je voelde beetje bij beetje alsmaar meer en meer dat de gijzelaars en 'Captain Phillips' in het nauw werden gedreven ! Wat een benarde situatie om POGINGEN te ondernemen om het leven van Phillips te redden ..., of dat uiteindelijk gelukt is ?! Kijken zou ik zeggen !!!

avatar van schram101
Sterke thriller met een opnieuw weergaloze Tom Hanks. Het korte intro doet de film goed, want op die manier is de spanning vrijwel de gehele speelduur om te snijden. Greengass brengt de kijker al snel aan boord van de Maersk Alabama en daar gaat het voor de kust van Somalië al snel mis. Dat deze regisseur wel weet hoe je met spanning om moet gaan heeft hij wel bewezen met zijn Bourne films en met Captain Phillips bewijst hij nogmaals een vakman te zijn.

Jammer vond ik dat de film wel te snel overschakelde op de scene's in de reddingsboot. Hier gaat toch wat van de spanning verloren, hoewel die nergens helemaal verdwijnt. Nu is dit vanwege de waargebeurde feiten natuurlijk niet echt te veranderen, maar had de verdeling tussen de twee settings graag wat anders verdeeld gezien.

Eindig ik toch nog met waar ik mee begon. Tom Hanks. Wat een meesterlijke acteerprestatie. Oscar lijkt in de pocket, hoewel de concurrentie van de acteurs uit de slavernij films groot is. Net als je denkt dat hij alles wat hij in huis heeft al heeft laten zien, krijgen we in de slotscene een levensechte prestatie te zien die eigenlijk niet te beschrijven valt, zo goed! Damn!

avatar van s0njaa
Voor mij de film van 2013!

avatar van Masqada
In van de betere films van 2013!
Erg sterk plot, wat geen moment verveeld, ondanks de lange speelduur. Geweldig geacteerd door zowel de piraten als Hanks!

avatar van Shinobi
"Listen up, we have been boarded by armed pirates."

Vanochtend met enigszins lage verwachtingen meegepakt in de bios, omdat ik niet echt fan ben van Tom Hank's laatste projecten en met de vraag of dit niet een soort van herhalingsoefening is van Kapringen (2012).

Gelukkig blijkt dat niet zo te zijn; er is in Captain Phillips meer plaats gemaakt voor actie en de onderhandelingsfase uit Kapringen is een beetje achterwege gelaten. Je hoeft door de korte introductie van de personages dan ook niet lang te wachten voor de film goed en wel begint. De spanning zit er gelijk in. Alleen is het jammer te noemen dat de spanning uit het eerste uur ietwat afwezig is in het tweede deel. Het viel voor mij stil en het lag er te dik op; typisch Hollywood.

Daar komt gelijk mijn minpunt om de hoek kijken, want ik vraag me af in hoeverre dit gegeven - gebaseerd op een waargebeurd verhaal - accuraat is weergegeven. Zo heb je in het begin bijvoorbeeld de oefening en opeens komen er gelijk piraten aanzetten, dat is wel erg toevallig. Tevens vind ik Tom Hanks veel te kalm in zijn rol, zeker in het tweede uur miste ik de nodige emotie voor zo een intense belevenis. Al komt het er tegen het einde van de film wel uit, maar het voelde in zekere mate aan als mosterd na de maaltijd.

Al met al een degelijke thriller om eens gezien te hebben, maar niet de topfilm die vele hier beschrijven. Overigens denk ik dat Tom Hanks met zijn rol de Oscar voor beste acteur in de wacht sleept, zo een sentimenteel gebeuren is de uitreiking.

3,0 Sterren.

avatar van freek_93
Enorm mooie en sterke film. Spanning gedurende de hele film. Enige punt is dat je op het eind phillips niet herenigd ziet met zijn van familie, ook was het, voor het emotionele gedeelte in de film, mooi geweest als je af en toe zijn vrouw zag. Hoe zij dit doorstond, maar daarvoor kan je beter kapringen kijken.
Genoten en een goede aanrader!

freek_93 schreef:

Vind ik niet, dat zou het alleen maar sentimenteel maken.

avatar van freek_93
waardoor je vervolgens wel beter met de personages mee kan leven, waardoor de film indrukwekkender kan overkomen. Dat miste ik een beetje.

Desalniettemin een top film

John Lee Hooker schreef:

Het leek me meer een hint voor de Navy SEALs dat ze wisten waar hij zat, op die plek hadden ze volgens mij ook het afluisterapparaat aangebracht.

avatar van Oosie
Ik heb heel erg genoten van goeie acteerprestaties van beide kanten ( Tom Hanks & de piraten )
van mij krijgt ie 4**** dikke sterren

Shinobi schreef:
op die plek hadden ze volgens mij ook het afluisterapparaat aangebracht.

Dat heb ik even gemist, hoe hadden ze dat gedaan dan?

John Lee Hooker schreef:

Dat heb ik even gemist, hoe hadden ze dat gedaan dan?

Bij de tweede keer toen ze de reddingsboot bezochten om te onderhandelen, was er een bootje die naar de zijkant ging en er een afluisterapparaat tegenaan plakte.

Aha, vandaar.

avatar van tevelenco
Op de valreep van 2013 deze film nog gezien.
En ik moet zeggen dat het voor mij een van de beste films van het jaar was.
Het verhaal wordt goed en realistisch in beeld gebracht en er wordt overtuigend geacteerd.
En niet alleen door Tom Hanks , want ook de piraten vond ik erg goed acteren.
Verder viel het me op dat ondanks de wat lange speelduur ik me geen moment verveelt heb.
Wat vooral kwam door de goede spanningsopbouw.
Deze was de hele film voelbaar en monde uit in een mooie climax.
Aanrader !

avatar van JohnWilliams
Indrukwekkend, meeslepend en vol spanning...ik heb werkelijk genoten van deze film met in het bijzonder één van mijn favoriete acteurs: Tom Hanks. Hanks zet vanaf het begin tot het einde een geweldige kapitein neer die van zijn familie houdt, niet wil opgeven en vastberaden is. De film verveelt geen enkel moment, echt geweldig! Nogmaals mijn complimenten voor de geweldige beelden, acteerprestaties (vooral aan het einde toen Hanks in een shock was), muziek en camerawerk. 5*.

avatar van dutchtuga
Captain Phillips is bij mij op nummer 6 geëindigd in mijn top 10 van 2013!

De redactie - Top 10 van 2013 - cultmoviesreviewed.com

avatar van JohnWilliams
Mooie plek, verdient de film ook wel. Ben benieuwd of dit een Oscar-rol zal zijn (voor Hanks).

avatar van M.Goodkat
Vandaag uiteindelijk gezien en echt een topfilm,super geregisseerd door Paul Greengrass en de man weet hoe hij spanning moet opbouwen.
Geweldige rol neergezet door Tom Hanks en Oscar waardig,hopelijk wordt hij tenminste genomineerd voor deze film.
Zeker een van de betere films die ik dit jaar heb bekeken.

4.5/5.0*

avatar van bartbart
Beste film van 2013

avatar van Piratje
Tom Hanks in een meesterlijke rol. Best of the year.

Somalische piraten trachten een Amerikaans vrachtschip te kapen en slagen er ei zo na in.
Een beetje onbegrijpelijk dat zo'n vrachtschip geenenkel wapen ter verdediging aan boord heeft. Maar het zal zo zijn.
Na een overzichtelijke intro laat de spanning je niet meer los tot het einde. Meer dan twee uren lang.

Een film waar we zeker nog van zullen horen.
Gebaseerd op een gebeuren van 2009.

Soms wat langdradig om de spanning op te drijven.

Vandaar mijn 4,5*

avatar van Baasje
Blijft tot aan het einde spannend en boeiend , en wat een rol voor Tom Hanks voortreffelijk

Een van de betere films. Dreigt in het midden wat langdradig te worden maar dit wordt in de laatste drie kwartier ruimschoots goed gemaakt. De spanning vind ik overtuigend en goed gedoseerd. Tom Hanks bewijst voor mij aan het einde van de film waarom hij zo' n goede acteur is.
Aanbevolen !

Wat een acteerprestatie van Tom Hanks zeg. Een acteur waar ik eigenlijk niet zoveel mee heb, maar hier doet hij het steengoed. Na het suffe 'Kapringen' heb ik wel even gewacht voordat ik deze wilde zien. Dacht dat het aan het thema lag, dat me niet trok. Toch bleek het de uitwerking te zijn, want deze film is zeer goed bevallen.

De film kent een goede dosis spanning en weet daar met wat trucjes het maximale uit te slepen. Wel was het tweede gedeelte, in de reddingsboot, iets minder en net te lang. Het camerawerk voelt in het begin wat rommelig, maar heeft later in de film toch wel degelijk zijn functie.

Prettige bijkomstigheid: ondanks dat je het wel zo zou kunnen zien, had ik niet persé het idee naar een Amerikaans propaganda-werkje te kijken. Iets waar je van te voren toch bang voor bent...

Prima film verder, ik kom uit op 4*.

lecks-almelo
Net op tijd gezien om een plekje te geven in mijn top 10 van 2013, topfilm!

Geweldig geacteerd.
Hanks is top in deze film.

Ja, dit is zeker de film van 2013. Van mij mag die 5 sterren hebben! Super film en super acteurs! Tom Hanks ook in deze film weer zeer goed. Je verveelt je geen seconde bij deze film!

avatar van puti
Net gezien in bios. Is een potentiele oscar-wegsleper.
Geweldige film. Tom Hanks op zijn allerbest

avatar van dirk-dv
Een van de toppers van 2013! Aanrader!

avatar van FunkyMonk
Runner01 schreef: